Støydemping!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Støydemping!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støydemping!

Heisann!

Har planer om å dempe støy i bilen. Det jeg lurer på er hvilke kritiske punkt jeg bør dempe?
    Vet noen om firmaer i Bergen som driver med støydemping av bilen?

Foeløpig har jeg kjøpt dempematter til dørene foran for å sjekke ut om dette er noe tess:

Bilradiospesialisten

Bilradiospesialisten

Bilradiospesialisten

Tar imot alle tips med stor takk! :-D

Mvh KML

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen gode råd å dele?

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ka bil har du?

Må jo få vite hvilken vogn dette skal inn i?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    w

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om en Toyota Carina E 8)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt de butyl plater i 2 biler og har et tipp til deg. Vær veldig nøye med å følge anvisningene for montering, bruk eventuelt noe sterkt spraylim i tillegg.
    Problemet med platene er, at det først og fremst er vanskelig å rengjøre de steder du skal montere de, og f.eks. er de veldig vanskelige å montere helt opp til kanten av vinduet i dørene.
    Du vil da, når vi kommer til sommer, oppleve at platen løsner og du plutselig ikke får ned ruten fordi platen har løsnet øverst og buer mot vinduet når du ruller ned denne.
    Så ja, å montere de tykkere plater oppe på butyl, slik at de sitter i spenn mot falsen øverst ved vinduerne er en god ide...., men ingen garanti for de løsner....
    Jeg vil anbefale du bare setter butyl midt på døren og da fyller døren opp med de andre plater, bare pass opp for at kan få ned vinduet....
    Du vil oppleve at når du lukker døren etter behandling får du denne super luksuriøse lyden....fint!
    Ellers er asfalt på boks å anbefale, det er permanent...
    Metoden i linken ser fin ut, den butyl er sikkert mye tynnere enn den jeg prøvde, og den du har kjøpt...

Men ja, ny stereo i bilen er en lykke, noe helt annet mengden av vibrasjoner og lyder man får på kjøpet, det kan være et ******* å finde ut hvor de kommer fra...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og tips Niels!

Har som du nevner tenkt å bruke flere lag, faktisk 3 lag med forskjellige matter i hvert av lagene.

Har dere noen gode tips til hvilke midler som kan/skal brukes til "regnjøring" av flater hvor limen skal feste?

Jeg antar da at disse mattene skal festes mellom selve dørdekselet og døren, da med limfeste på metallet i døren?
    For det å feste noe inni selve døren (utover) utgår ved skyhøye kneløft - her er det mye tectyl!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Har dere noen gode tips til hvilke midler som kan/skal brukes til "regnjøring" av flater hvor limen skal feste?
    Isopropanol er bra, fordamper og gjør deg litt surrete i slengen.

Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Jeg antar da at disse mattene skal festes mellom selve dørdekselet og døren, da med limfeste på metallet i døren?
    For det å feste noe inni selve døren (utover) utgår ved skyhøye kneløft - her er det mye tectyl!
    Det skal limes inne i metallkonstruksjonen i døren. Det er lite hensiktsmessig og dempe slik som du beskriver da dette ikke gjør noe med tomrommet i døren og kun overflatedemper yttersiden av den ene veggen.

Skulle forresten likt å se kneløftene dine når dekselet skal på igjen med butyl bak...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det dere mener er at disse platene skal festes i ytre innside av døren der det ulmer av en hel haug av tectyl?

Edit: Kneløftene er det minste problemet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det står vel også på monteringsveiledningen.
    Det er veldig vanskeligt å rengjøre der de skal festes som sagt, såååå jeg ville kanskje finde en annen løsning.
    Du kan se inne i døren, noen ganger er midten av døren delvis fri for tectyl osv, og det er lett å rengjøre med løsemiddel som du får på bensin stasjonen, denne brukes til å fjerne asfaltsprut fra bilens ytre.....jeg brukte denne.
    Men, som sagt, en annen løsning er å bruke bare en 30 x 30 bit av butylen på midten av døren, og da lime på skumputene over i hele dørens indre, da oppnår du en god dempning med "knoke-testen" utvendig, og en vis dempning inne i døren, men ikke regn med store lydmessige forskjeller.
    Skumputene falder ikke av så lett som butylen da de er mye lettere.
    Jeg lagde noe butyl på baksiden av dørpanelet, på stratetiske plasser, men husk å sjekke hvor du kan sette dette på, ellers får du ikke panelet på døren igjen.
    Finder du en annen løsning, da bruker du butylplatene enten under hatthyllen eller under gulvteppet.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •