Alpine eller Infinity?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer DCM_Brian sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alpine eller Infinity?

Hei

Holder på å planlegge innkjøp av nytt anlegg i bilen, både frontsett og bakhøyttalere samt en forsterker.

Hva vil egentlig gi best lyd av Alpine SRP serien og Infinity Kappa?

Kan prøve så godt jeg kan å forklare hvilken lyd jeg er ute etter selv om det ikke er så veldig enkelt. Jeg er fra før bortskjemt på mine Snell Acoustics hifi høyttalere, så lyden bør være bra. I tillegg liker jeg dynamikk og litt trøkk, ikke av den typen så hele bilen rister og knaker i tillegg, men nok til at det gir litt liv i musikken. Mer som bilverdens svar på patos eller klipsch kansje. Altså pen lyd, ren og klar, detaljrik osv samt litt dynamikk og punch i bassen.

Jeg skal også selvfølgelig ta med en del dempematter i tillegg for å få enda bedre lyd og mindre skrangling.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite innspill å få her gitt, men har lest side opp og side ned på alle mulige slags andre forum. Så jeg har tatt mitt valg, og valget ble Infinity Kappa.

Men har dere i det minste noen innspill på hvilken forsterker som kan være en bra kombo til Infinity'ene?

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DCM_Brian
    Lite innspill å få her gitt, men har lest side opp og side ned på alle mulige slags andre forum. Så jeg har tatt mitt valg, og valget ble Infinity Kappa.

Men har dere i det minste noen innspill på hvilken forsterker som kan være en bra kombo til Infinity'ene?

ikke noe dårlig valg Infinity Kappa er kansje ende mer hifi en det alpine spx serien er
    når det gjelder forsterk. så ville jeg kanjse sett litt på pioneer den gir en klar fin lys, mulig litt kaldt lydbilde,
    Alpine har en varmere lyd bilde en pioneer som igjen kan føle at diskanten kan føles litt tam og slapp.

men meste parten av god lyden du vil få uasett merke på forsterker kommer i spillern du skal ha.
    og det er tipset tids-kontrol som minimum krav, for da vil du få senter lyd selv om siter på venstre side og kjører

Troeen

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forresten en Pioneer spiller i bilen, DEH2900MP eller noe slikt tror jeg det var. Husker ikke alle tallene og bokstavene nå i farta. Har sett litt på Alpine forsterker også, men hvordan er for eksempel Hifonics, JBL og Infinity's forsterkere?

Har planer om å kjøpe fra usa, og har derfor sett litt på disse 4 forsterkerne, men er også åpen for andre forslag. Alpine, Hifonics, JBL, Infinity

Er det noe jeg bør styre unna, evt se mer på? Skal jeg gå for Alpine som du nevner blir det evt den jeg linket til først. Etter dine beskrivelser å dømme vil jeg nesten sagt noe midt mellom Alpine og Pioneer er tingen. Men er Kappa generelt lyse i toppen?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forresten en Pioneer spiller i bilen, DEH2900MP eller noe slikt tror jeg det var. Husker ikke alle tallene og bokstavene nå i farta. Har sett litt på Alpine forsterker også, men hvordan er for eksempel Hifonics, JBL og Infinity's forsterkere?

Har planer om å kjøpe fra usa, og har derfor sett litt på disse 4 forsterkerne, men er også åpen for andre forslag. Alpine, Hifonics, JBL, Infinity

Er det noe jeg bør styre unna, evt se mer på? Skal jeg gå for Alpine som du nevner blir det evt den jeg linket til først. Etter dine beskrivelser å dømme vil jeg nesten sagt noe midt mellom Alpine og Pioneer er tingen. Men er Kappa generelt lyse i toppen?

nå vil jeg ikke over styre deg med valg av forsterk,
    men JBL sysnes jeg skal holde seg til 110v/220v lyd.

Infinity kjenner jeg ikke til, men holder de samme kvalitet som på HT er det godt kjøp
    Alpine er bra og holder kvalitet.
    Hifonics er ikke noe dårlig valg. kjent navn fra midten av 90 tallet for power og kvalitet.
    de har også andre merker der som også holde kvalitet.
    DLS, orion, mb-Quart, pioneer, kicker, mtx, polk audio, precision power,
    lightning audio, det er junior merke til rockford fosgate.

så en forsterk handler like mye om få plassert den som utsende og den gir god lyd som de fleste merker gjør
    sånn lyd mesig passer kansje DLS, polk audio, precision power , pioneer og alpine.

Troeen

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, ønsker bare innspill for å huke vekk de som ikke er verdt mer som pynt i søppelbøtta, og evt dra frem andre alternativer som jeg ikke har tenkt på.

DLS hadde de desverre ikke inne for tiden, så det blir da utelukket. Ser også at det er veldig varierende effekt på forsterkerne, så vil for eksempel en Polk forsterker på 50w x4 i 2ohm klare å dra alle Kappa'ene uten å nøle?

I så fall er Hifonics mer kraftig slik sett, og klarer å levere litt mer. Er lyden i disse også bra, så kan jeg ikke se at dette skal være noe dårlig valg? Eller er det noe jeg bør være klar over ved disse forsterkerne? PrecisionPower frister også litt i grunn.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, ønsker bare innspill for å huke vekk de som ikke er verdt mer som pynt i søppelbøtta, og evt dra frem andre alternativer som jeg ikke har tenkt på.

DLS hadde de desverre ikke inne for tiden, så det blir da utelukket. Ser også at det er veldig varierende effekt på forsterkerne, så vil for eksempel en Polk forsterker på 50w x4 i 2ohm klare å dra alle Kappa'ene uten å nøle?

I så fall er Hifonics mer kraftig slik sett, og klarer å levere litt mer. Er lyden i disse også bra, så kan jeg ikke se at dette skal være noe dårlig valg? Eller er det noe jeg bør være klar over ved disse forsterkerne? PrecisionPower frister også litt i grunn.

ikke se så mye på watt. du blir fort lurt hvis bare ser på det.

av de 2 som nevner nå så ville jeg selv ha valgt Hifonics fro det er merke jeg selv har hatt på 90tallet og angrer på jeg solgt den gang.

om du velger A eller B så tenke og kansje måle litt og se på hvor du vil ha den i bilen. kansje lage en mal i papp på samme størelse som er oppgitt sånn dat du ser at den ikke blir for stor, har bomma selv ett par ganger :|

lyd messig er det ikke så stor forskjeld på de 2 merkene

troeen

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er noe med magefølelsen som sier Hifonics hos meg. Samme var det som til syvende og sist avgjorde at det ble Kappa også. Plass tror jeg ikke er noe problem da jeg ikke har sub baki, så det er plenty av plass å ta av. Kommer til å prøve hvordan det funker uten sub i første omgang, er uansett forbi den megabass alderen uansett.

Men skal uansett ta mål i morgen og sjekke hvor stor den bli i forhold til bagasjerommet. Litt greit med plass der også.

Edit. Nei, farsken. Tror det kansje blir Alpine likevel. Jammen ikke enkelt å bestemme seg. Føler meg veldig som vingle-petter fra findus reklamene nå.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er noe med magefølelsen som sier Hifonics hos meg. Samme var det som til syvende og sist avgjorde at det ble Kappa også. Plass tror jeg ikke er noe problem da jeg ikke har sub baki, så det er plenty av plass å ta av. Kommer til å prøve hvordan det funker uten sub i første omgang, er uansett forbi den megabass alderen uansett.

Men skal uansett ta mål i morgen og sjekke hvor stor den bli i forhold til bagasjerommet. Litt greit med plass der også.

nærmer meg de 40 med storm skritt selv. men har forsatt 2stk 10" hehe

10" type-R fra alpine går fint i lukket kasse på 15L

Troeen

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe såpass ja, det var ikke noe verdagslig der jeg kommer fra iallefall. Men jeg satser uten sub i første omgang, kan umulig bli værre enn det jeg har fra før. Det jeg har nå er et gammelt orginalt og helt utrolig sugent anlegg som står orginalt i bimmern. Men så er det jo ikke noe problem å utvide med en ekstra forsterker og sub i ettertid om jeg finner det nødvenig heller.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe såpass ja, det var ikke noe verdagslig der jeg kommer fra iallefall. Men jeg satser uten sub i første omgang, kan umulig bli værre enn det jeg har fra før. Det jeg har nå er et gammelt orginalt og helt utrolig sugent anlegg som står orginalt i bimmern. Men så er det jo ikke noe problem å utvide med en ekstra forsterker og sub i ettertid om jeg finner det nødvenig heller.
    da vil du merke stor forskjeld da du for i ny HT i front, men er du kresen på lyd vil også merke at du mangler det lille exsta i bånn, men alt er en vane sak

Troeen

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Time will show. Det nye oppsettet kommer uansett til å spille ringer rundt, over og rundt enda en gang det gamle anlegget. Jeg kommer helt sikkert til å få en del mer bass enn det er nå, for nå er det så godt som ingenting. Skrikende diskanter som høres ut som ei katte som plages, og vrenging er dagligdags, huff. Nei, tror jeg blir fornøyd likevel jeg da, men som sagt er det null stress å supplementere med sub i ettertid om behovet vil melde seg.

Har også tenkt litt på 2stk 8" i hattehylla, hadde vært både praktisk og tøft.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men bare et kjapt spørsmål siden du har hatt Hifonics tidligere. Av de to Hifonics forsterkërne jeg så på så veide Hifonics ZXi 8008 18Ibs, mens den kraftigere forsterkeren Hifonics ZXi 8408 veide 13,5Ibs. Er dette et tegn på dårlig kvalitet på den kraftigste, eller solid innpakning på den billigste?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men bare et kjapt spørsmål siden du har hatt Hifonics tidligere. Av de to Hifonics forsterkërne jeg så på så veide Hifonics ZXi 8008 18Ibs, mens den kraftigere forsterkeren Hifonics ZXi 8408 veide 13,5Ibs. Er dette et tegn på dårlig kvalitet på den kraftigste, eller solid innpakning på den billigste?
    er samme forsterker med 8008 er 5 kanaler så den har 4 + sub utgang
    men 8408 er rein 4 kanaler.

8008 er mindere effekt på de 4 utgangen pga sub utgangen en 8408 som rein 4 kanaler..

du vil i terorien få mer kontrol på lyden med 8408 pga du få mer power og leke med.

men på 8008 har du så du greier deg fint og om du skulle sette inn en sub så slipper du og bytte/kjøp ny forsterk..

8408 gir så mye power at du vil kune klare og dra 4stk lett drivende 12sub med den

Troeen

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, har egentlig kortet ned utvalget med tanke på pris, utvalg og litt lesing. Valget står nå egentlig mellom Hifonics ZXi 8408 og Alpine MRP-F450. Klarer ikke helt å bestemme meg enda. THD på Hifonics vs Alpine er 0,03% vs 1,0%, vil dette bli lagt merke til? Evt er det noen andre forsterkere til akkurat samme pris som kan utkonkurrere disse to?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så lenge thd er på 1% eller mindre spiller det ingen rolle.

det er en forsterk til som også vierk som godt kjøp MB quart dsc4125
    og den er nærheten av 8408, men alpinen er heller ikke noe dårlig kjøp...

så nå går det på utsende snart hehe

troeen

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ja så på den også. Virker som et lite kraftverk. Utseendemessig var den ikke så ille heller. HVis jeg skulle gått etter utseende ville det blitt Hifonics > MB quart > Alpine. Frister mer med en MB quart fremfor Alpine i grunn, magefølelsen sier det, hvorfor aner jeg ikke. Kansje jeg skal la den avgjøre denne gangen også? Var den som avgjorde at det ble Infinity Kappa.

Hm, tror muligens det heller over til MB quart nå, men er tett mellom den og Hifonics. Hvis de har like god lyd så er det jo egentlig bare å gå for MB quart'en siden den har mer krefter å rutte med.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjenner ikke til MB quart så godt da gjelder og bruke den på front sett,
    som sub forsterker virker den i alle fall bra

Troeen

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men et lite spørsmål til. Jeg tror jeg bare tar med en liten sub likevel, så har jeg i tilfelle det blir for lite trøkk med kun komponentsett. Hvis jeg ikke har bruk for den likevel kan jeg bare selge den videre. Tenkte på å ta med en 10", tror det holder da jeg bare er ute etter å fylle ut litt i nedre frekvensområde, ikke demontere bilen. Men jeg lurer da på om jeg bør gå for en 5 kanals forsterker eller gå for en 4 kanals dedikert til komponentsettene og supplementere med en monoblokk til subben? Jeg tror sistnevnte bil funke best, men spørsmålet blir da, hvordan kobler jeg opp signalkilden til de to forsterkerne? Trenger jeg da en splitter på signalkabelen, og plugge i begge forsterkerne, eller går det an å koble sammen og samkjøre de to forsterkerne på en felles signalkilde?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men et lite spørsmål til. Jeg tror jeg bare tar med en liten sub likevel, så har jeg i tilfelle det blir for lite trøkk med kun komponentsett. Hvis jeg ikke har bruk for den likevel kan jeg bare selge den videre. Tenkte på å ta med en 10", tror det holder da jeg bare er ute etter å fylle ut litt i nedre frekvensområde, ikke demontere bilen. Men jeg lurer da på om jeg bør gå for en 5 kanals forsterker eller gå for en 4 kanals dedikert til komponentsettene og supplementere med en monoblokk til subben? Jeg tror sistnevnte bil funke best, men spørsmålet blir da, hvordan kobler jeg opp signalkilden til de to forsterkerne? Trenger jeg da en splitter på signalkabelen, og plugge i begge forsterkerne, eller går det an å koble sammen og samkjøre de to forsterkerne på en felles signalkilde?

på de fleste forsterkere er det looptrue så det sender signalet igjen mono blokka og videre til den 4 kanler har du tenkt på
    det vil gå fint og 1 stk 10" er ingen dum start. lett solgt er de stort sett også...

Troeen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •