Oppkobling 2-kanals forsterker og 2 elementer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppkobling 2-kanals forsterker og 2 elementer.

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt en brukt Rockford Fosgate 750S.

En 2-kanals forsterker som yter
    2*187.5W i 4 ohm,
    2*375W i 2 ohm, og
    1* 750W i 4 ohm ved brokobling

Jeg skal drive 2 stk. 12" Sony X-plod på 4 Ohm hver.

De er nå koblet parallellt i kassa, og drives av den brokoblede forsterkeren.

Forsterkeren ser vel da de parallellkobla elementene som 2 ohm .

Er det et uforsvarlig oppsett?

Nå henter jeg også spenning igjennom en annen forsterker. Burde jeg legge opp egen strømkabel?

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ved brokobling "ser" forsterkeren halv parten av impedansen på høyttalerne, i ditt tilfelle 2 stk 4ohms paralell koblet=2 ohm og ampen "ser" 1 ohm... ifølge spec på ampen så vet jeg ikke om den trives med så "lave" impedanser...forresten jeg vil tro at ampen begrenser effekten siden den blir fort varmt med så lave impedanser når du drar på litt. slik at du aldri er i nærheten av max effekt.

ville heller koblet et element til hver kanal, selv om du får noe lavere effekt så vil det spille mye penere og kontrolert, sjelden man spiller for full volum slik at du tilfører eller trenger maksimalt effekt hele tiden de Sony xplod er ikke akk tungdrevet men kan fort låte rumlende om de ikke har en amp med god kontrol.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Da blir det en liten tur til Torshov for å handle kabler etc.

Men en ting. Hva vil forskjellen være på seriekoblede elementer + brokoblet forsterker og en kanal per element?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i serie kobling (4+4=8) får du 8 ohm i brokobling men ampen "ser" 4ohm men du får lavere dempings faktor som bettyr dårligere kontrol på menbranen -derfor ikke å anbefale på den forsterkeren du har, selv om "teorisk du får mer effekt skal jo tros alt også effekten fordeles over 2 elementer, dvs 750/2=325 watt per element... men ahlvert dempnings faktor.

derimot med 4 ohm per kanal du får en lettere last for forsterkeren -per kanal- ergo skal det gi bedre lyd=kontrol

forresten ikke vanskelig å prøve begge deler og se hva du selv synes om lyden

du "henter" vel ikke fra en annen forsterker men den er paralell koblet strøm kabler ved en annen forsterker egentlig 0 og niks å si... men ser penere og riddygere med en fordelings block

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har smurt på med 35mm^2 strømkabler, og en kanal til hvert element.

Låter bra nå.

Takk for hjelpen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brokobling

Gå for å brokoble begge elementene så de utgjør en 2 ohms last! Da ser forsterkeren 1 ohm pr kanal. Mye effekt er jo aldri å forakte... :-D
    Jeg har jobbet med salg av RF i over 15 år, og er det noe som din forsterker tåler fint, så er det belastning i 1 ohm.
    Jeg har kjørt nyere RF Power forsterkere ned i 0,25 ohm, og de spiller som en kule! Dette er til daglig bruk absolutt ikke å anbefale, da man kan miste både dynamikk og headroom, men det sier en del om stabilitenen på disse forsterkerne.
    Jeg har vært på noen kurs med folk fra RF i USA, bland annet Mark Fukuda som var verdensmester i DB Drag i 6 år, og der ble det demonstrert litt av hvert for å vise hvilken belastning RF forsterkerne kan håndtere. Det er uten tvil noe av det beste bilstereo industrien har å by på! :-D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

da glemmer du å nevne at ved brokobling så halveres dempnings faktor og det halveres for hver gang du halverer impedansen...i "praksis" betyr dårligere kontrol på selve elementen, kanskje ikke så nøye på Spl/DbDrag men viktig å tenke på når man ønsker Sq... desuten man spiller ikke med konstant maksimal effekt til vanlig bruk...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kobling..

Vel, som du ser i innlegget mitt, så skriver jeg at man mister dynamikk og headroom ved lave laster. Dette er jo bla pga dempefaktor....så det sier seg i grunnen selv.
    På RF forsterkerne, og spesielt Power, så har disse en høy dempingsfaktor selv ved 1 ohm, så bare kjør på! Tror neppe du hører forskjell på headroom på 2 og 1 ohm på disse forsterkerne...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jhag
    Vel, som du ser i innlegget mitt, så skriver jeg at man mister dynamikk og headroom ved lave laster. Dette er jo bla pga dempefaktor....så det sier seg i grunnen selv...
    Det har du rett i men jeg håpet over helle linjen når jeg leste desverre...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •