Anlegg i 190E =D

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg i 190E =D

Da ble det min tur og få seg bil og anlegg
    Bilen som har blitt handlet inn ble en "Daimler Benz 190E" ^^

Det er litt rust som skal tas men det kommet etter anlegget :lol:

Var såppas heldig at jeg fikk ferdig oppstrukte kabler og CD-spiller med på kjøpet

Da får jeg jo litt mere penger til og bygge anlegg med da
    Men så er spørsmålet åssen anlegg jeg skal skaffe meg?
    Har lurt på DY9815 sammen med BF7501
    Fikk et tilbud der vis jeg kjøpte 2 BF7501 skulle jeg få 2 brukte DY9815 på kjøpe
    Vis ikke ble jeg anbefalt Boom Box 2 * 12 fra DynaBel sammen med BF7501 også ^^

Hva syns dere? Hva ville dere gjort? Bare og komme med flere forslag til elementer og forsterkere men ikke ha det dyrt:P Tjener ikke så mye ennå:P

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt mere vrient med bil som har bensintanken mellom koffert / baksete...

Har vært borti mange som har konstruert kasse oppunder haddehylle med port opp mellom evnt 6x9.

kjedelig med rust, men skal du ha billige deler sjekk veng.no

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    litt mere vrient med bil som har bensintanken mellom koffert / baksete...

Har vært borti mange som har konstruert kasse oppunder haddehylle med port opp mellom evnt 6x9.

kjedelig med rust, men skal du ha billige deler sjekk veng.no
    Ja det er dritt den tanken men får hjelp til og flytte den vis jeg skal det
    Kan nesten si jeg har port alt^^ Er en luke i hatte hylla jeg lurer og ta bort for og få mere bass

Er heldig for er bare overflate rust så er ikke så vanskelig og ta

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    demonter kassen / førstehjelpskrinet i hattehylla og fjern dette. Sett en liten bamse for å holde lokket åpent... Det hjelper litt, men nå er det noen år siden jeg var borti 190 2.5 16 evo.... Blir fort mye metallklang i blekket på en 190. Spesielt bra trykk i kupeen blir det heller ikke, med en baslåda / basskasse / subwoofer plassert normalt i kofferten.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    demonter kassen / førstehjelpskrinet i hattehylla og fjern dette. Sett en liten bamse for å holde lokket åpent... Det hjelper litt, men nå er det noen år siden jeg var borti 190 2.5 16 evo.... Blir fort mye metallklang i blekket på en 190. Spesielt bra trykk i kupeen blir det heller ikke, med en baslåda / basskasse / subwoofer plassert normalt i kofferten.
    Det skal jeg fjerne ja
    Lurer litt på om jeg skal lage en kasse der porta går opp hattehylla for litt mere trykk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det neon lyset koblet til? Kunne tenkt meg noe sånt i min bil ogstå

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høytmontert bremselys .....

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Bygget selv tungt anlegg i 190E'en min når jeg hadde den. Testet 4 subber.

1. 2 x 12 lukket kasse bakover , hattehylla "åpen" - Greit nok , sure subber.
    2. 1 x 12 Pioneer "freeair" i hattehylla se bilde i link under. Ga best resultat med tanke på plass/lyd.
    3. 2 x 12" JL Audio W3 4.ordens båndpass. Naah.
    4. 2 x 12" JL audio W3 lukket , pekende oppover, uten høyttalere i hattehylla. Helt sjef.

Anbefaler deg den siste kombinasjonen. Har sikkert tegninger på kassa enda en plass. 2 x 12 pekende rett opp i hattehylla. Lukket kasse - hvis du liker det , det er ikke akkurat god plass i en 190E :P

Ta en titt her :

Velkommen Til Den Norske Uofisielle Hjemmsiden For Mercedes Benz 190E

Lykke til, hilsen gammel 190E freak :P

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Heisann!

Bygget selv tungt anlegg i 190E'en min når jeg hadde den. Testet 4 subber.

1. 2 x 12 lukket kasse bakover , hattehylla "åpen" - Greit nok , sure subber.
    2. 1 x 12 Pioneer "freeair" i hattehylla se bilde i link under. Ga best resultat med tanke på plass/lyd.
    3. 2 x 12" JL Audio W3 4.ordens båndpass. Naah.
    4. 2 x 12" JL audio W3 lukket , pekende oppover, uten høyttalere i hattehylla. Helt sjef.

Anbefaler deg den siste kombinasjonen. Har sikkert tegninger på kassa enda en plass. 2 x 12 pekende rett opp i hattehylla. Lukket kasse - hvis du liker det , det er ikke akkurat god plass i en 190E :P

Ta en titt her :

Velkommen Til Den Norske Uofisielle Hjemmsiden For Mercedes Benz 190E

Lykke til, hilsen gammel 190E freak :P
    Hey

Jeg har lurt på og sette elementene bakover og få laga bassporten opp i førstehjelpshullet
    Vil da tro jeg får drit grom lyd sammen med 2 DY9815^^

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja . det er jo også et alternativ, men du må huske bassrefleksporten bare gir halve lyden av det en bassreflekskasse er ment å gi. Lyden fra en bassreflekskasse er ment å være "produktet" av en bassport og lyden fra elementet. Noe lyd fra elementene vil jo såklart trenge igjennom , men optimalt vil det ikke bli. Derfor er lukket kasse eller 4.ordens båndpass best med biler med bensintaken i seteryggen.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja . det er jo også et alternativ, men du må huske bassrefleksporten bare gir halve lyden av det en bassreflekskasse er ment å gi. Lyden fra en bassreflekskasse er ment å være "produktet" av en bassport og lyden fra elementet. Noe lyd fra elementene vil jo såklart trenge igjennom , men optimalt vil det ikke bli. Derfor er lukket kasse eller 4.ordens båndpass best med biler med bensintaken i seteryggen.
    4.ordens Båndpass hva er det?:P

Jeg har også tenkt på element og bassportene opp i kabinen

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er 2 kasser jeg har tenkt meg

Kommer nok bare og ha 1 element så=O

På andre bildet der så fjerne jeg mellomtonene i hattehylla

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut hva 4.ordens båndpass er

Men hva syns du om denne løsningen da?
    Blir vel en mellomting av lukket og 4.ordens båndpass?^^

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hvordan du har tenkt det der , det så helst ut som en vanlig portet kasse ? Er de små tingene oppå kassen porter eller høyttalere ? Er det en egen lukket kasse til subben ?

En kasse krever NØYE beregninger for å fungere slik produsenten har tiltenkt den. En lukket og portet sub-kasse kan du bomme med 10% på ca uten at det vil ha noen kjempepåvirkning av lyden. En 4.dje ordens båndpass kasse , kan du bomme med ca 0% , og portene må være NØYAKTIG så lange og store som beregningen presiserer. Skal du ha lage en 4de ordens basskasse må du få hjelp av fagfolk til å regne den ut for deg , og du må ha T/S parametrene på elementet du skal bruke. Men lyden skal være noe av det råeste som finnes - vel å merke når du er nøye.

En portet løsningen med 1x12 og en bassport opp mot/i hattehylla (husk å trekke fra volumet på aeroporten i kassa hvis du har den utfor kassa) er nok det beste i ditt tilfelle. Jeg hadde nok heller brukt samme summen som du hadde tenkt å bruke på begge elementene å legge i 1 enkelt skikkelig bra i så tilfelle. Er redd det ikke blir plass til 2x12 + bassporter i baffelen hvis alt skal peke oppover. 190E'en er ikke særlig brei der du har tenkt å ha kassen - rett under hattehylla.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du bilde av 4ordens båndpasskassen jeg hadde i min 190e.

Portene går opp og ut i hattehyllen. Den ene veggen på kassen mangler såklart Det er samme hvilken vei elementene står , det ble bare enklere å ha dem pekende den veien dem står.

Denne fikk jeg forhandleren til å beregne for meg i et programs som heter term-pak.

Her er hattehyllen jeg brukte når jeg hadde lukket kasse - Dreit i 6x9" i hattehylla , hvorfor ser du lengre nede. Denne slipper luft igjennom i alle åpningene hvor 6x9'ene stod før, og hvor medisinskrinet lå.

Her er bagasjerommet med forsterkerene snudd opp/ned (En kicker ZR1000 og en ZR600) :

Etter jeg bygde disse (Ja , støgge som **** , men hva gir du meg - BLÅTT intereiør!) ga jeg **** i 6x9.
    De rommer 2 x 6,5" fra focal , og det basset noe helt hinsides...

Edit : La til fler bilder.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hvordan du har tenkt det der , det så helst ut som en vanlig portet kasse ? Er de små tingene oppå kassen porter eller høyttalere ? Er det en egen lukket kasse til subben ?

En kasse krever NØYE beregninger for å fungere slik produsenten har tiltenkt den. En lukket og portet sub-kasse kan du bomme med 10% på ca uten at det vil ha noen kjempepåvirkning av lyden. En 4.dje ordens båndpass kasse , kan du bomme med ca 0% , og portene må være NØYAKTIG så lange og store som beregningen presiserer. Skal du ha lage en 4de ordens basskasse må du få hjelp av fagfolk til å regne den ut for deg , og du må ha T/S parametrene på elementet du skal bruke. Men lyden skal være noe av det råeste som finnes - vel å merke når du er nøye.

En portet løsningen med 1x12 og en bassport opp mot/i hattehylla (husk å trekke fra volumet på aeroporten i kassa hvis du har den utfor kassa) er nok det beste i ditt tilfelle. Jeg hadde nok heller brukt samme summen som du hadde tenkt å bruke på begge elementene å legge i 1 enkelt skikkelig bra i så tilfelle. Er redd det ikke blir plass til 2x12 + bassporter i baffelen hvis alt skal peke oppover. 190E'en er ikke særlig brei der du har tenkt å ha kassen - rett under hattehylla.
    Skjønte du ikke den siste??
    Prøv og se bilen rett bakfra uten baken liksom

Tenkte der lage en vanlig lukket kasse men lage et slags "rør" opp til Førstehjelps hullet så det blir en bassport på 19*39 cm
    Det blir jo nesten en slags båndpass kasse vil jeg tro?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste jeg tegnet er nesten lik din bare der er det rommet i mitten veien opp hattehylla vis du skjønner?

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CW Lover
    Skjønte du ikke den siste??
    Prøv og se bilen rett bakfra uten baken liksom

Tenkte der lage en vanlig lukket kasse men lage et slags "rør" opp til Førstehjelps hullet så det blir en bassport på 19*39 cm
    Det blir jo nesten en slags båndpass kasse vil jeg tro?
    Studer nøye det øverste bildet , så ser du hvordan en 4.de ordens båndpasskasse skal se ut. Portene er en del av kassen , og er nøye beregnet på lengden, du kan ikke ha de så lange du vil - Dessuten så ser du hvor brei båndpasskassen min er , den er nok så lang/brei som du kan ha kassen din , skal du ha den mellom støtdempertårnene.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte det liksom er en lukket kasse med bare rør som leder lyden jeg:P

Men i f.eks dB-Drag og sånn er port arealet like stort som elementet for og få ut all lufta og da få høyest lyd
    Her er det jo bare 2 6" porter eller noe som spyr ut luft:S

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0