Kassevolum og forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kassevolum og forsterker

Jeg har to 12" elementer. På mobilsentrum står det at anbefalt kassevolum er på 43 liter med 3" bassrør. Altså til meg blir det 84 liters kasse med to 3" bassrør.
    Men det jeg lurer på er om jeg må bygge sånn at kassen er 84 liter uten elementene, eller 84 liter med elementene montert? Magnetene på subbene utgjør jo noen liter de også.

En annen ting.
    Hvilken forsterker anbefaler dere til to av disse?

Subwoofer 12" 800W Xzound ZXR12 - Xzound - HiFi, DVD og Multimedie - Autoutstyr - mobilsentrum.no

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Larsinnj
    Jeg har to 12" elementer. På mobilsentrum står det at anbefalt kassevolum er på 43 liter med 3" bassrør. Altså til meg blir det 84 liters kasse med to 3" bassrør.
    Men det jeg lurer på er om jeg må bygge sånn at kassen er 84 liter uten elementene, eller 84 liter med elementene montert? Magnetene på subbene utgjør jo noen liter de også.

En annen ting.
    Hvilken forsterker anbefaler dere til to av disse?

Subwoofer 12" 800W Xzound ZXR12 - Xzound - HiFi, DVD og Multimedie - Autoutstyr - mobilsentrum.no
    Ang antall liter så skal du bare bygge en kasse på 84 liter og hive subbene oppi, forskjellen er uansett minimal, og så langt har vi ikke funnet noen som har hørt forskjellen.

Trenger ikke allverdens med forsterker, kjører du portet kasse kan du sikkert finne deg noe som yter fra 800w rms og oppover til 1500w rms i 1 ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Denne duger da med andre ord?

Bilradiospes

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Ang antall liter så skal du bare bygge en kasse på 84 liter og hive subbene oppi, forskjellen er uansett minimal, og så langt har vi ikke funnet noen som har hørt forskjellen.

Trenger ikke allverdens med forsterker, kjører du portet kasse kan du sikkert finne deg noe som yter fra 800w rms og oppover til 1500w rms i 1 ohm.
    Når ble 1kw "ikke all verden"?
    Uff, begynner nok å bli gammel i gamet skjønner jeg. ops: r
    Husker den gangen GM-A200 var en STOR forsterker jeg! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Bilradiospes
    Den duger ja, men til den prisen hadde jeg heller valgt en Focus Acoustics FX-2500D til samme pris.. 1x2200w rms @ 1 ohm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Bilradiospes
    Den der duger voldsomt
    Har en sånn selv og er syke krefter i den
    Annbefales på det sterkeste

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne litt jeg.

Jeg har fortsatt samme subbene, og har nå byggd kasse med 84 liter og 2x3" porter. Dette sto anbefalt på mobilsentrums sider.

Det jeg lurer på denne gangen er om to slike subber passer fint ilag med en dynaBel BF2252?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller, foressten. Glem det. Var innpå sidene til dynabel, og de har forsterkeren som er hakket større til nøyaktig samme pris!

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen spesiell grunn til at du vil gå til anskaffelse av en stereoforsterker, fremfor en monoblokk til sub'ene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei..

Har allerede kjøpt forsterker nå. Det ble DynaBel BF 4501, som er monoblokk og yter 450 RMS i 4 ohm. En kompiss av meg har denne til å drive sine dynabel DY9412, så jeg fannt ut at den duger mer enn nokk til å drive mine Xzound xr12r.

Kjøpte også to 3" bassporter og en Dynabel BI 7378 kondensator.

Skulle bare kjøpe portene, men det ble litt mer enn planlagt. Netthandling er skummelt!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre!

Har samme forsterkeren i bilen min selv for øyeblikket.. Og den klarer da å gi fra seg noen dunk! Hehe!

Gleder meg dog til jeg kan få tak i en grei klasse ab-forsterker!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg gleder meg til å få testet den. Eneste jeg mangler å kjøpe er en liten 4-kanaler som jeg skal ha 5,25" frontsett, og 6x9 koblet på.

Har frontsett av typen sinus live 13c. Har aldri hørt om det før, men er coaxial som skal yte 75W eller hva det var. Er vel ikke noe stort pluss med coaxial ettersom jeg har forstått, men de går inn i første omgang vertfall.

Har to Infinity Kappa 6x9 som jeg skal bygge inn en plass i bagasjerommet på noe vis. Synes det er så utrolig stygt med 6x9 i hatthylle, og alle andre slags merkelige plasser.

Subbene er som sagt tidligere i tråden to Xzound ZR12R i kasse bygd både etter subbene, og bilen, med skråplate som passer seteryggen, og perfekt høyde opp til hatthylle. Skal også gå over den invendig litt mer med silicon, tec7 eller noe sånnt før jeg har i subbene. Subbene blir plassert slik at de slår fremmover i bilen, så enda en ting som gjenstår på kassen er å bygge ut noe slik at de ikke slår i seteryggen.

Spiller er en sony av noe slag som fulgte med bilen. Er ikke verdens beste, men blir beholdt en liten stund.

En annen ting jeg spekulerer litt på er hvordan jeg skal plassere forsterker og kondensator. Disse skal vel ikke monteres på subkasse etter som jeg forstår. Vit heller ikke ha de liggende i gulvet, da jeg faktisk vil ha mulighet til å ta med litt bagasje også.

Jeg har min mening om at jeg ikke trenger større forsterker på subbene enn BF 4501. Denne yter 450 RMS i 4 ohm, og subbene yter 400 RMS i 4 ohm.

Tror dette blir bra jeg.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke begi meg ut på noen diskusjon om hvor du bør ha forsterkeren, for det er en smakssak og et spørsmål om hva som blir mest praktisk. I tillegg vet jeg ikke hvordan bilen din ser ut i bagasjerommet! :P

Det jeg KAN si noe om, er 6x9"-elementene du nevner, da jeg for min egen del hadde gått vekk fra disse og heller satset på noe spenstigere i front!

Flytt lyden fremover i bilen og sørg for at coaxial-settet eller komponentsettet (er ikke såå mye verre å installere) er av bedre kvalitet enn de du her nevner. Infinity-høyttalerne du har, er det noe du kanskje kan bytte i et frontsett av samme type?

Og en siste ting - BF4501 er en ganske kraftig liten sak, som du mest sannsynlig kan ha glede av over lang tid, selv om det finnes bedre ting der ute. Om du så i tillegg hadde gått for bass-elementer med enkel 4ohm spole, eller eventuelt dobbel 2ohm, så hadde du hatt mulighet til å ta ut mer effekt enn det du får med dobbel 4ohm. Har selv gjort akkurat denne "tabben" og har da valget mellom 1, 4 og 8ohms kobling, som jo vil innebære et effektuttak på ca 1200, 450 og rundt 200(?) watt (usikker på den siste, da det ikke er oppgitt hva forsterkeren eventuelt skulle yte i så "høy" impedans).

Hadde vært greit å kunne kjørt mellomtingen mellom 1200 og 450 watt føler jeg, så ved mitt neste eventuelle kjøp av sub'er blir med nevnte dobbel 2ohm eller enkelt 4.

Mye irrelevant her nå, men ville bare nevne det...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Er bare 17 år, så har ikke all verdens budsjett, så jeg får prøve med det jeg har til å begynne med, så får jeg evetuelt forandre det jeg ikke liker senere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •