Trenger hjelp til å få godlyd i Yarisen min - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For 3500 bør du få mer for pengene brukt enn den pakken på finn.no

Sjekk gjerne ut ¤¤ BILSTEREOFORUMET ¤¤ - Powered by vBulletin

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elisabeth77
    Hun jeg snakket med på Bilspesialisten mente at jeg burde beholde den originale cd-spilleren for ikke å ødelegge frontpanelet. Hun mente det var best å koble til en ekstra forsterker til å drive høytalerene. Jeg nevnte Infinity, som de forøvrig solgte, og da sa hun at de passer best til klassisk og annen type musikk som skal låte "pent", men som ikke er dem med mest "trøkk" i.

Ikke vet jeg?
    Infinity til klassisk?
    I bilen min bruker jeg bare infinity høytalere. Og jeg spiller aldri klassisk. Går mest i rock egentlig. Og det er absolutt ikke kjedelig lyd!
    Dama veit ikke hva hu snakker om!

Når det gjelder om du skal bytte cdspiller. Nytt plastikkdeksel der cdspilleren sitter nå er mye billigere enn å begynne å styre med ekstra forsterker osv! Høres ut som om du bør snakke med noen som har litt mer greie på å tilpasse og bygge...

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og si at Infinity er til klassisk er det verste jeg har hørt. Selv om en høyttaler spiller pent og ikke stygt som jeg mistenker MTX for å gjøre betyr det ikke at den ikke kan spille rock og slikt.

Jeg er med i EMMA (finlydkonkuranser), men jeg spiller konsekvent rock/metall i bilen og er strålende fornøyd.

Newcomer Elisabeth77 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å montere disse: Bilradiospes i dørene - både foran og bak? Vil det være en god løsning?

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktive subwoofere er jo sååå mye penere i en ny bil da. Ihvertfall om du skal gjøre det på en nogenlunde enkel og billig måte. Har du 4 eller 2 høytalere i dag?

Om du har 4 hadde jeg prøvd å først kjøpe en sub og hørt om du var fornøydmed slik lyden ble da.

Om du bare har 2 høytalere hadde jeg selvfølgelig kjøpt 2 til og installert de der de hører hjemme. Selvfølgelig sammen med en sub.

Kanskje denne: Bilstereo.no eller noe lignende hadde vært noe? Vet ikke målene du er ute etter eller hvor du vil ha den.

Det er godt mulig sikkerlig bass er allt som skal til?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 6 høytalere i bilen originalt. 2 stk små diskant helt fremme ved frontruta, 2 i frontdører og 2 i bakdører.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan det jo som sagt hende at du bare ønsker sikkerlig trøkk? Eller er jeg helt på jordet? Det kan jo være verdt et forsøk?

Om du ikke er fornøyd er det jo bare å sette inn en forsterker og nye/bedre høytalere i tillegg senere.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slett ingen dum ide. Jeg har grei lyd i bilen nå, men det er for det meste diskant og mangler litt trøkk som du skriver. Jeg savner litt lyd bak ifra bilen, men det vil vel subben ta seg av slik at lydbildet blir litt mer overalt? At bassen vil lage mer helhet? Eller er jeg helt på jordet nå?? ;-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope Jeg syntes du tenker veldig likt meg selv. Jeg føler jo selvfølgelig at alle bør tenke litt likere meg selv, men det er jo alltid noen som er ueinge i det :P

Men seriøst. Jeg ville prøvd med en sikkerlig sub og så bygget på med flere høytalere og en forsterker senere om du fremdeles ikke var fornøyd.

Men jeg hadde nylig samme problem selv og en aktiv sub gjode susen

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut :-D Takk for god hjelp. Nå blir det forhåpentligvis litt mer liv i kjerra

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, noen som vet om et sted i Stavanger området som monterer bilstereo til en overkommelig pris? Bilradiospesialisten skal ha kr.2800, noe jeg synes er litt mye..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Budsjett?

Heisann!

Først og fremst; hva er ditt budsjett? Den beste måten å få et godt anlegg på, er et bra komponentsystem foran i bilen, og en subwoofer bak. Alt koblet på en 4 kanals forsterker. Den orginale spilleren i bilen har nok ikke RCA linjeutganger, så det er greit å skifte ut denne samtidig. Adapter for midtkonsoll/dashbord har importøren Audiocom i Kristiansand. Jeg jobber i butikk der vi selger masse bilstereo, og forhandler produktene fra bla Audiocom.
    Noe jeg mener vil spille veldig bra i Yaris'n er følgende:

-Infinity Kappa komponentsystem foran. Et svært godt allround sett der høyttaleren ikke er så dyp. Passer derfor i de fleste biler.
    - Rockford Fosgate P2 eller P3 10" subwoofer. Kan sitte i en liten lukket kasse for å spare plass samt få en jevn og pen bass. Portet kasse gir mere "boom" og spiller høyere. Bør ha rundt 30 liters kasse.
    - Rockford Fosgate P400-4 4-kanals forsterker. Denne driver både frontsettet og 10" bra, og gir deg veldig mye og veldig bra lyd!!!:-D

Det er jo en liten jungel når man skal velge lyd i bilen, men dette er en kombinasjon det går mye av, ettersom vi ofte presser ned prisene mye.

Når du skal velge spiller, så kommer det litt an på hva du liker. Skal du koble eks Ipod til den? Vil du ha mulighet for å bygge ut med DAB radio osv. En spiller det er veldig bra pris på om dagen, er en Sony CDX-GT828U. Denne er VELDIG bra til en gunstig pris! Her han du også mulighet til å koble til MP-3 spiller/Ipod, samt at den har 4-Volts linjeutganger. Dette sikrer deg god lyd med lite støy og sus.

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Du har vel sikkert kjøpt og installert anlegg - håper i så fall du fikk god lyd. Jeg har fått Bilstereospesialisten i Stavanger til å bygge stereo i mine 3 siste biler og vært veldig fornøyd - det er helt sikkert verdt kostnaden!

I min forrige bil kjørte jeg original stereo og brukte høynivåutgangen (dvs. standard høytalerutgang) inn på en 4x50Watt Rockford Fosgate forsterker. Denne dro da et 6,5" frontsett + en 12" Kicker Solobaric i en lukket kasse. Litt lite effekt kanskje til sub'en, men veldig bra lyd hvis du velger et godt 6,5" sett. Alpine har gode og ikke altofr dyre sett, men igjen: det kommer an på ditt totalbudsjett. Hvis du kontakter meg med PM, så skal jeg vurdere å selge min forsterker til deg for en rimelig penge - dermed kommer du langt hvis trangt budsjett. Jeg har oppgradert til en 5-kanals forsterker selv, ikke fordi min gamle forsterker var dårlig!

Jeg er veldig kresen på installasjonen i bilen min og valgte av den grunn Bilstereospesialisten. De sørget for at innbyggingen ble gjort slik at alle deler ble skjult og originale høytalerdeksler ble brukt slik at eventuelle tjuvradder ikke skulle se at det var et godt anlegg i bilen. Dette ser best ut (mener jeg) i motsetninge til å la høytalere stikke ut av originaldeksler.

Selvfølgelig kan du få bedre lyd hvis du går opp i pris og bytter ut original stereo, men tror du vil føle at det er tilstrekkelig å bruke originalt anlegg. SUB kasse anbefales. Jeg skal til og med vurdere å selge min til deg sammen med forsterkeren da jeg vurderer å bygge en mindre kasse selv.

Du får ta kontakt hvis det er interessant :-) Uansett, lykke til!!

PS: Jeg bor også i Stavanger :-)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dere :-D

Beklager at jeg ikke har svart på meldingene før nå. Jeg har enda ikke kjøpt anlegg til bilen. Prøver å bli litt klokere på hva jeg vil ha. Ikke spesielt enkelt når en har null peiling..

Har tenkt litt på dette:

Frontsett: Hertz HSK 165 = kr. 2399
    Forsterker: Hertz EP4 = kr. 1999 eller JBL GTO 754?
    Basskasse: Hertz DBX 250 10” = kr. 1990

Hvor mye ca. vil forslaget du nevnte koste jhag? Og vil det være bedre enn Hertz? Jeg har et budsjett på rundt 10.000 til anlegg + montering.

NB: Har tenkt å beholde originalspilleren i bilen for ikke å ødelegge frontpanelet. Må ha High-level in på forsterker.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk for denne pakken:
    Pioneer DEH-2000MP
    Hertz HSK 130.3
    Hertz EP 2

Jeg er veldig fornøyd med mitt valg, og jeg savner ikke sub i større grad. Betalte 4000 for pakken, og spanderte 2000 på installasjon. I hattehylla har jeg noen jallahøyttalere fra Biltema som er koblet rett i spillern. De gir litt ekstra lyd bakfra, men frontsettet produserer "trøkket".

Send en mail til Engen Audio for å få et godt tilbud på en pakke. Regn med å måtte betale 2-3000 for montering av utstyret.

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elisabeth77
    Og vil det være bedre enn Hertz? Jeg har et budsjett på rundt 10.000 til anlegg + montering.
    Støtter forslaget om Rockford Fosgate. Det er US. kvalitet!

Den 10" Polk Audio subben skal drives av en 1,5killowatt kraftig Rockford power forsterker. Dette sparker noe hinsides! Du tror det ikke før du føler det..:-D
    Se flere bilder her.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet å lest litt på nettet nå angående høytalere. Ser det er mange som anbefaler Morel. Spiller fint, og ikke altfor krass diskant. Høres ut som noe jeg leter etter :-D Er det noen som vet om hvor en får kjøpt dette i Norge? Eventuelt nettbutikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gromlyd

Hei Phatbull!

Så du har bilde av anlegget mitt ja? Du verden som det spiller nå, med Kappa frontsettet!!! Jeg kjører 2x238 Watt RMS ( ekkekt målt fra RF, og ikke "Andeby-watt"...) Skal nok skifte ut subben med en RF T2 10". Du får si fra om hvilket utstyr vi skal bidra med på treffen i Gausdal. De tilbudene er vanvittig bra!!! :-D

Når det gjelder Hertz, så er ikke dette et merke vi har satset mye på der jeg jobber. Koblet opp et av de dyrere 3-veis kompo settene i en kundebil for en stund siden, og de spilte bra, men ikke imponerende. Dette er en smakssak, men personlig så liker jeg mye bedre Rockford, Infinity og Focal for å nevne noen.
    Jeg står fast ved at Kappa er et super trygt valg, dersom du ikke skal kjøre DB-Drag da. Fantastisk oppløst lyd!! Med ditt budsjett på 10K er det ingen problem å oppfylle drømmen om super lyd!! Vi kjører ofte tilbud på opptil 30-40% rabatt på enkelte produkter. Send gjerne mail direkte til meg på jhag@online.no for supre tilbud, så tar jeg kontakt.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okidoki.. her er forslagene jeg har notert sålangt. Hva med en aldri så liten avstemning? :lol:

Vil bare nevne at det jeg er ute etter er et anlegg som kan spille både høyt - og fint, med mulighet for å kunne dunke fra seg litt ekstra innimellom 8-)

Jeg kommer til å spille alt fra techno til rolige ballader, så det jeg er ute etter er et godt allround-anlegg. Er ikke spesielt glad i skarpe diskanter, så vil helst unngå det.

Budsjettet mitt er på rundt kr. 10.000, og da må montering og kabler være inkludert. Til anlegg har jeg da rundt 7000-8000 å bruke.

Så er spørsmålet: Hva er det beste jeg kan få til denne prisen? Jeg har fått mange gode forslag, men har problemer med å bestemme meg. Har skjønt at bl.a. Morel, Focal og Hertz er gode merker, så noe av dem er vel ikke akkurat feil. Har forstått det slik at Focal har noe skarp diskant? Og Morel en mer avrundet diskant?

Infinity Kappa er også en god mulighet, sammen med Rockford Fosgate.

Trenger siste resten av hjelp til å sette sammen et bra anlegg til mitt budsjett..

Her er listen min så langt. Det meste er dyrere enn jeg egentlig har mulighet til med tanke på montering og slikt, men kanskje noen av dere klarer å gjøre det litt rimeligere ved å bytte ut til noe som fungerer like bra? :wink:

Frontsett: Infinity Kappa 65.7cs = kr. 2495
    Forsterker: Rockford Fosgate P400-4 = kr. 3295
    Sub: Rockford Fosgate Stage 2 - Singel 12" = kr. 2490

eller Rockford Fosgate P2 eller P3 10" =

Demping: 2 pakker Vibroplast M1-PK = kr. 658
    4 ark av SPLEN-3008A = kr. 276

Sum totalt = kr. 9214 - Montering og kabler kommer utenom!

Frontsett: Morel Dotech Ovation 6 = kr. 2998
    Forsterker: US Amps XT800.4 = kr. 2798

eller: US Amps XT1600.4 = kr. 3598

Sub: RE Audio UB12BR 12" basskasse med RE12D4 = kr. 2198

Sum totalt = kr. 8928 - Montering og kabler kommer utenom!

Frontsett: Hertz HSK 165 = kr. 2399
    Forsterker: Hertz EP4 = kr. 1999

eller: JBL GT5-A604 = kr. 1495

Basskasse: Hertz DBX 250 10” = kr. 1990

Sum totalt = kr. 9018 med JBL forsterker. – Montering inkludert!

Frontsett: FOCAL 165A3 = kr. 2190
    Forsterker: FOCAL AUDISON SRx5 = kr. 3990
    Sub: FOCAL SB 27V1 = kr. 2290

Sum totalt = kr. 9404 - Montering og kabler kommer utenom!

Er det noe av dette som kan passe bra i min lille Yaris?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •