Støyproblemer i A4. Trenger hjelp og råd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støyproblemer i A4. Trenger hjelp og råd!

Jeg sliter litt med en ulyd etter at jeg monterte en JBLGTO755.6 bak i bilen (A4,1995,B5). Ulyden følger på en måte turtallet på bilen og blir mer intens jo høyere turtall. Lyden er ikke spesielt sjenerende da den er ganske lav, men allikevel, det skal jo ikke være slik, og ettersom jeg liker å spille lav musikk innimellom også, så må den vekk. Jeg har strukket strømkabel på ene siden (førersiden) og signalkabler på andre siden. Jeg har høyttalerkabler som går fra forsterkeren og frem igjen til frontsettet. jeg har ingen andre høyttalere eller subwoofer foreløbig.

Kan det være dårlig jording? Eller er det på grunn av at jeg ikke bruker kondensator?
    jeg har jordet forsterkeren i chassiset i bagasjerommet, jeg måtte lage ett nytt jordingspunkt da kablen ble for kort.

Noen andre som har opplevd dette? Hva gjorde dere i såfall?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel støy fra fordeleren iom at den øker med turtallet. Hadde det samme problemet på en gammel golf en gang, men husker desverre ikke hvordan jeg fikset det. Håper noen andre kan svare, ellers kan jeg høre med en kamerat som har greie på det senere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig problem dette med følgende faste tips:

1. God jording til forsterkeren. Puss bort lakk og dritt på karosseriet og sørg for god (= stor og ren) kontaktflate mellom jordkabelen og karosseriet.
    2. Jorde spilleren i samme punkt som forsterkeren.
    3. Skru ned level sensitivitet på inngangen(e) på forsterkeren. Dette er vel egentlig å maskere problemet heller enn å fikse det.

Det finnes nok et par andre tips som jeg har glemt.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    Vanlig problem dette med følgende faste tips:

1. God jording til forsterkeren. Puss bort lakk og dritt på karosseriet og sørg for god (= stor og ren) kontaktflate mellom jordkabelen og karosseriet.
    2. Jorde spilleren i samme punkt som forsterkeren.
    3. Skru ned level sensitivitet på inngangen(e) på forsterkeren. Dette er vel egentlig å maskere problemet heller enn å fikse det.

Det finnes nok et par andre tips som jeg har glemt.
    Jeg brukte bra med tid på å pusse vekk da jeg jordet forsterkeren, så den delen skulle gå fint. Spilleren derimot koblet jeg bare til med disse kabelstykkene som fulgte med. der kan jeg sjekke jordingen en gang til. Ellers så er det vel litt tungvindt å trekke jordingskabel fra spilleren å helt bak i bagasjerommet?

jeg har stilt på inngangsnivået, men det virker som om det ikke har noen effekt på denne støyen?

Takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet det er pes å trekke jordkabel til spilleren bak i bagasjerommet. Før du eventuelt gjør deg flid med jobben kan du jo bare prøve med en kabel som ligger løst. Husk å frikoble spilleren fra jord i dashbordet.

Ellers kom jeg på et punkt til og det er kortslutning i signalkabelen ev. dårlig skjerming på denne.

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk akkurat samme bil og samme problem.
    Har blitt mer fremtredende i det siste, så jeg skal følge utviklingen her med spenning.

Har ikke ekstra forsterker bak, men har fått problemet etterhvert. Prøvd å trekke ny jord til karosseri uten hjelp og.

Burde kanskje sjekke signalkabelen til cd-skifteren.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    Ja, jeg vet det er pes å trekke jordkabel til spilleren bak i bagasjerommet.
    Det er vel ikke helt heldig med så lang jordkabel? Er det lov forresten? trodde den skulle være så kort så mulig jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Det er vel ikke helt heldig med så lang jordkabel? Er det lov forresten? trodde den skulle være så kort så mulig jeg...
    Generelt er det nok riktig at jordkabelen ikke skal være for lang. Om det er lov eller ei tør jeg ikke si noe om... Men det er den eneste måten å unngå at det går strøm mellom jordingspunktet til forsterkeren og jordingspunktet til spilleren (jord her er ikke alltid jord der..). Retur vil da gå gjennom kappen på signalkablene og dra med seg elektrisk støy fra karosseriet (hvor jo dynamoen bidrar kraftig).

Dersom man har mulighet for det, kan man prøve å trekke signalkabler langs midten av bilen. Prøv uten å skjule dem først så sparer man masse arbeid dersom det ikke fungerer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •