Forhindre tyveri av anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forhindre tyveri av anlegg

Hei,

Hva er erfaringene her? Minefelt og selvskudd? Må vel montere alarm av noe slag i bilen, men hjelper det egentlig noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske enkelt. Gjør det minst mulig attraktivt og vanskeligst mulig å stjele.
    Med andre ord, ta av forntpanelet hver gang du forlater bilen, og prøv å skjul høytalere, fortserkere og basskasser best mulig... Om ikke annet så legg et teppe over dem.

I tillegg er jo barberblader under cdspilleren en fin ting:twisted: Selv om det ikke er lov og du risikere å bli tiltalt hvis en tjuvradd skjærer seg på dem når han prøver å stjele cd spilleren...

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våpen er en dårlig idé, da det som oftest går utover bilen din, og det er jo ikke særlig artig. Om en tyv kutter seg på noe skarpt du har lagt ut som felle, så er blir du ikke tiltalt for noe. Ingen tyv kommer til å kontakte politiet.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    I tillegg er jo barberblader under cdspilleren en fin ting:twisted:
    Kan du utdype litt her? Syntes det hørtes ut som en spennende idé:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, barberblad ja:P
    Skjule anlegget mest mulig er vel det beste
    Eller sørge for å parkere der en ikke ser bilen kansje? garasje?:P

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fest anlegget godt og bruk forskjellige skruer: Torx, Flat, Stjerne, Umbraco Etc...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Kan du utdype litt her? Syntes det hørtes ut som en spennende idé:-)
    Akkurat denne ideen var den en venn av meg som kom på. Han hadde fått stjålet cd spilleren sin fem ganger i løpet av et halvt år og var dritt lei av innbrudd i bilen.

Løsningen hans var å feste barberblader under cd spilleren. om han limte, teipet eller skrudde disse på aner jeg ikke, men han satte de hvertfall slik at den skarpe siden pekte mot baksiden av cd spilleren.
    En dag han kom til bilen fant han at den var brutt opp. Bilen var blodig og jævlig inni, men cd spilleren satt der fortsatt. Noen hadde hvertfall kuttet seg grovt når de prøvde å røske ut cd spilleren. Men vaskejobben tok jo et par timer da. (og anbefales ikke til biler med lyst interiør) :twisted:

En artig historie, men ville nok ikke gjort det selv. Man blir tiltalt hvis man skulle være så uheldig at tjuvradden stryker med inni bilen eller velger å anmelde deg i ettertid.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Fest anlegget godt og bruk forskjellige skruer: Torx, Flat, Stjerne, Umbraco Etc...
    I utgangspunktet en god idè. men bare hvis det kombineres med god skjuling av annlegget.

Har jobbet noen år med sikkerhet, så vet godt hva jeg snakker om.

Har du en rådyr hovedenhet som ser lukurativ ut hjelper det ikke å feste den godt. De fleste tyverier er "mulighets tyverier" Det vil si at noen utfører tyveriet der og da, uten at det er planlagt. Nettopp fordi muligheten bød seg.
    Med andre ord vil noen hvertfall prøve å stjele cd spilleren så lenge de kan se den, og er det feks en ruset narkis eller noe liknende spiller det ingen rolle hvor mange skruer cd spilleren er festet med. Han river fra hverandre hele dashbordet hvis han må, for å få ut spilleren. Med andre ord betyr det bare flere skader på bilen og dyrere reparasjoner.

Det beste er faktisk å gjøre det minst mulig attraktivt å stjele fra bilen.
    -Skjul annlegget best mulig. Ta av front panelet. Da er det umulig å se om det er cdspiller til 500 eller 10000 kr. Dessuten er den ikke attaraktiv da den ikke virker.
    - Skjul alt annet av høytalere og forsterkere på en best mulig måte, helst skal det ikke se ut som det sitter noe annet enn et standard annlegg i bilen. Behold hattehylla i bilen hvis den har det. Den skjuler en evt basskasse, forsterkere osv. Hvis det sitter dyre høytalere i hattehylla, trekke den om med litt filt eller legg et pledd\genser e.l over.
    - Fjern alt annet dill fra bilen, og legg det i hanskerommet. (gps og gpsholder slik at det ikke ser ut som du har gps, cder, mynter, solbriller og andre ting som ser dyre ut) Jo kjedeligere bilen ser ut inni desto mindre er sjansen for innbrudd.
    - For å være sikker kan du også montere alarm. Da blir bilen ennå mindre attarktiv å bryte seg inn i.

Et godt eksempel på hva som blir stjålet og ikke opplevde jeg for et halv år siden på jobb. Sto parkert i et stort phus når jeg var på jobb. Ved siden av meg sto en kolega. Da vi begge jobbet natt var det ikke helt risikofritt å stå parkert i et stort phus om natta, så han opplevde innbrudd i bilen. Min bil var ikke gjort brudd i. Det mest interesante: Jeg hadde mye dyrere annlegg i bilen enn han har, og alt av hans annlegg var stjålet.

Hans bil var en proffstylet sportsbil full av glassfiber inni, og med annlegg på "display" inni. Med andre ord viser annlegget seg frem skikkelig, og bilen var ikke anonym. Man kunne se alt av høytalere, forsterkere osv. Anlegg til rundt 20k. Han hadde heller ikke alarm på bilen.

Min bil inneholder anlegg til rundt 35k. Men det er ikke mulig å se det fra utsiden av bilen engang. Dessuten kjører jeg en anonym familesedan og har alarm. Hovedpanelet til cdspiller tar jeg av når jeg parakerer og alt annet av gps osv legger jeg i hanskerommet.

Resultatet viste seg jo når jeg parkerte ved siden av noen med en mer attraktiv bil å stjele fra.

Med andre ord. Det beste for å unngå tyverier osv er faktisk å gi inntrykk av at det ikke er noe å stjele. Da er det ingen som gidder å prøve heller.
    Alle andre tiltak du gjør utenom det er jo bare for å begrense skadene av et tyveri. Da har noe av skaden allerede skjedd.

Neste anbefaling vil faktisk da være å påføre noen så sterk smerte at de ikke stjeler noe hvis de har tatt seg inn i bilen. Er du litt dyktig han du feks montere inn en elektrosjokk funksjon i setet på bilen. Omtrent som sånne selvforsvarsvåpen man får i mange andre land. (sender ut en spenning rundt 500000 volt, og ingen strøm. Dette slår ut vedkommende det blir brukt mot)
    Monter to små stålpinner i setet som kun er spenningsatte når du har aktivert dem, så fort noen bryter seg inn i bilen og setter seg blir han rett og slett slått ut av spenningsjokket. Og skulle han våkne før du er tilbake til bilen prøver han ikke å stjele noe mer.
    For å lage en sånn innretning trenger du å kjøpe en såkalt "tazer eller stungun" fra tyskland eller statene (ebay) og modifisere den litt. Stun Master 625,000 volt Stun Gun NIB - eBay (item 380039000039 end time Aug-18-08 11:47:51 PDT) Det er egentlig bare en stor kondensator og noen andre deler. De går faktisk på 9volt batteri, men produserer et sjokk på over 500000 volt. Ikke farlig, bare smertefult. (og ikke lovlig for fem flate øre i norge)
    Men fordømt effektivt, og dessuten slipper du noe blodsøl osv i bilen..

Alle sånne "skadeinnretninger" er som nevnt tidligere absolutt ikke lov i norge, men skulle du finne på noe sånt. Lag noe som bare skader uvedkommende INNE I BILEN. Med andre ord, ikke koble opp sterkstrøm til dørhåndtaket...

Men i utgangspunktet bør det holde å gjøre bilen uattraktiv å stjele fra...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monter to små stålpinner i setet som kun er spenningsatte når du har aktivert dem, så fort noen bryter seg inn i bilen og setter seg blir han rett og slett slått ut av spenningsjokket.
    Litt skummel den der hvis du gjør det feil, og la oss si den feilaktig blir påslått når du er ut å kjører.

Sitat Opprinnelig postet av eBay
    The energy stored in the gun is dumped into the attacker’s muscles causing them to do a great deal of work rapidly. This rapid work cycle instantly depletes the attacker’s blood sugar by converting it to lactic acid. In short, he is unable to produce energy for his muscles, and his body is unable to function properly.
    Er ikke lett å kjøre i en slik tilstand.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Våpen er en dårlig idé, da det som oftest går utover bilen din, og det er jo ikke særlig artig. Om en tyv kutter seg på noe skarpt du har lagt ut som felle, så er blir du ikke tiltalt for noe. Ingen tyv kommer til å kontakte politiet.
    Det kommer helt ann på tyven.

Det var en innbruddstyv i USA (ja, der er alle ekstra gærne) som falt å slo seg når han brøt seg inn hos en. Han saksøkte gubben og vant saken. Helt idiotisk. Over der så er det faktisk bedre å ta livet av innbruddstyven, og kalle det selvforsvar, enn å skade dem.

Litt kjedelig med barberblader hvis innbruddstyven er full av mystiske sykdommer osv. Uansett å få bilen full av fremmed blod, er vel nesten like ekkelt som at noen ukjente pisser i den.

Den beste løsning mot innbrudd i bil, er å ikke ha noe bra å stjele. Skjul alt så godt som mulig. Det blir også mye penere i hverdagsbruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Montere alt så skjult som mulig i min plan i allefall. Hilux er vel ikke akkurat den type biler som er mest spennende så i utgangspunktet er jeg vel litt "safe" selv om bilen min skiller seg litt ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Litt skummel den der hvis du gjør det feil, og la oss si den feilaktig blir påslått når du er ut å kjører.

Er ikke lett å kjøre i en slik tilstand.
    LITT skummel? Har aldri påstått at det var en god idè:-D Var bare ment som en dose humor.. Sånn i tilfelle noen tok forslaget seriøst.
    Er vel omtrent like risikofritt som å montere selvskudd eller landminer i bilen....

Forslaget er for øvrig et resultat av en lenger diskusjon jeg hadde med noen kolegaer om hvordan montere en mest mulig effektiv tyveri sikring på noe...

Som tidligere nevnt er nok den letteste og beste måten å skjule ting best mulig og få det til å se minst mulig attraktivt ut. Dessuten er faktisk en cd spiller ubrukelig hvis man fjerner hovedpanelet. Og det er det absolutt letteste å gjøre.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skyt først, spør etterpå ;-) he he

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LITT skummel? Har aldri påstått at det var en god idè:-D Var bare ment som en dose humor.. Sånn i tilfelle noen tok forslaget seriøst.
    Er vel omtrent like risikofritt som å montere selvskudd eller landminer i bilen....

Forslaget er for øvrig et resultat av en lenger diskusjon jeg hadde med noen kolegaer om hvordan montere en mest mulig effektiv tyveri sikring på noe...

Som tidligere nevnt er nok den letteste og beste måten å skjule ting best mulig og få det til å se minst mulig attraktivt ut. Dessuten er faktisk en cd spiller ubrukelig hvis man fjerner hovedpanelet. Og det er det absolutt letteste å gjøre.

"Alle" husker vel reklamen for bilen i "RoboCop" (eller om det var "RoboCop 2") hvor de har diverse slike sikkerhets systemer.

Newcomer r3mark sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakka med en kollega fra Canada som driver med bilstereo og innbrudssikring for ei stund sida, og han nevnte noe interessant:

Han hadde montert et alarmsystem som hadde noen små piezo-elektriske høyttalere inne i kupeen som hvis alarmen gikk av lagde en vanvittig høy alarmtone, som gjorde at et menneske med normal hørsel ikke holder ut mer enn 10-15 sekunder inni bilen.

Er det noen som vet om dette systemet er å skaffe her i gamle Noreg?

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes alarmsystemer for bil som kan programmeres til å ringe et gitt nummer dersom alarmen går av, de fleste alarmer for hus har vel slike funksjoner. Man parkerer vel ofte så nært bestemmelsesstedet som mulig, så det kan jo være en god løsning.

Det er vel dog ikke anbefalt å gripe inn i slike situasjoner på egenhånd, litt kjedelig å overraske tyven om han har våpen på seg f.eks. Men man kan jo alltids ringe politiet og høre om de har tid til å komme...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r3mark
    Jeg snakka med en kollega fra Canada som driver med bilstereo og innbrudssikring for ei stund sida, og han nevnte noe interessant:

Han hadde montert et alarmsystem som hadde noen små piezo-elektriske høyttalere inne i kupeen som hvis alarmen gikk av lagde en vanvittig høy alarmtone, som gjorde at et menneske med normal hørsel ikke holder ut mer enn 10-15 sekunder inni bilen.

Er det noen som vet om dette systemet er å skaffe her i gamle Noreg?
    Dette er nok en ganske smal sak å fikse om man har alarm som har egne utganger for diverse styring. Cobra og Defa vet jeg har dette..

Da kan man enkelt koble på f.eks tonegenerator med en miniforsterker og piezo...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •