Alpine anlegg i bilen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alpine anlegg i bilen

Hei,

Har gått til innkjøp av anlegg til bilen. Først og fremt pga dollarkursen om dagen. Er jo så billig. Foreløpig så har jeg kjøpt Alpine iDA-X100 iPod spiller og iPod Classic 80Gb, Alpine SPX-17Pro frontsett, Alpine Impint prosessor med kalibrerings sett. Venter på å bestille forsterkeren til frontsettet. Det blir en PDX-4.100 eller 4.150. Har ikke helt bestemt meg enda. Kommer til å prøve først bi-amp(passiv x-over) og så kutte ut delefilteret og kjøre aktivt for å høre hva som funker best. Kjedelig å ikke bruke så fine delefiltere...:-)
    Sub-forsterker blir en PDX-1.1000 som skal fyre opp en SWX-1243D 12" sub fra, jepp Alpine. Kondis fra Stinger kan jeg tenke meg. Blir nok en 5F Stinger Hybrid Pro, mest pga designet. Den er ganske flat og det passer fint slik jeg skal ha resten av anlegget.
    Er veldig spent på hva Impint prosessoren kan gjøre med lydbildet. Alt dette skal spille i en Hilux X-Cab(derfor PDX forsterkerene til Alpine). Ikke rare rommet å spille i mao så det kan bli spennende. Tipper Cake, Dire Straits, Diana Krall, Pink Floyd mm skal få anlegget til å kjøre seg.

Målet er god lyd og et anlegg som spiller det meste godt, i allefall god musikk godt

Noen erfaringer angående bi-amp vs aktive filter på Type-x høytalerene til Alpine?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt Alpine i en eldre BMW 1985+ -

Det var et enkelt oppsett med alt fra Apine med 2*12" lukket kasse.
    Eneste som ikke var fra Alpine var spilleren for den ikke hadde kommet enda.
    Orginalplassering av kupe elemeter.

Det var ikke noe kostbart oppsett, ingen utbedring / demping av bilen, men imponert over kvaliteten lyden.

Har ikke store erfaringen med bilstereo, men to merker som har imponert meg lydkvalitets messig er Alpine og Infinity selv med rimelige komponenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Alpine har alltid for min del vært første valget. Ikke fordi det ikke finnes andre like gode produsenter, men fordi de fokuserer på god, nøytral lyd og fordi de har veldig god og jevn kvalitet/varighet. Blir spennende å høre selv om jeg ikke regnet med at man får den gode åpne og luftige lyden jeg har i stua fra mitt enkle NAD/B&W 2-kanals oppsett.
    Alpine SPX høytalerene skal visstnok være laget av Vifa(SPX høytalerene er designet i Danmark og USA og laget i Kina, akkurat som Vifa).

Når det gjelder kupéen i bilen så er jeg så heldig at min kjære svoger er isolatør og har tilgang til ubegrenset støydempingmatriell. Kommer til å sprøyte noe som jeg tror de kaller for Roctec som erstatter den tunge betonglignende guffa som blir brukt til å brann og støysikre off shore platformer. 3-4mm av den Roctec guffa gjør visstnok underverket.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en meget godt oppset du kommer ut med der

kjører selv med SPX 4" kombo i dashen og spx 6.5 i døra med 2 stk typr -R 10"
    og alt brukes med aktive deling.. med audio contol DSPX og V12 serien fra Apine

har kun ett dårlig bilde på hvordan det ser ut baki bilen
    magitroe

Troeen

Lykke til med bygginga

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    en meget godt oppset du kommer ut med der

kjører selv med SPX 4" kombo i dashen og spx 6.5 i døra med 2 stk typr -R 10"
    og alt brukes med aktive deling.. med audio contol DSPX og V12 serien fra Apine

har kun ett dårlig bilde på hvordan det ser ut baki bilen
    magitroe

Troeen

Lykke til med bygginga
    Oi det så pent lagt opp! Har aldri vært særlig til bilstereobygger så det er noen utfordringer jeg har.
    1.Felle inn diskantene PENT inn i a-stolpene - Null hulrom bak plasten på Hiluxene så hele elementet må bygges utover.
    2.Bygge en monteringsplate på bakveggen hvor alt skal monteres mellom monteringsplaten og ytterskallet på kupéen slik at ingenting blir synlig fra utsiden.
    3.Bygge en lukket kasse til sub'en på rundt 42 liter som ser sånn passe allright ut.

Ellers så skal alt av interiør rives ut av bilen for å støydempe og legge signal og strømkabel hit og dit.

V12 serien har jeg meget god erfaring med fra tidligere og hadde det ikke vært for at PDX'en er såpass billig(i USA) samtidlig som de er genialt småe, hadde det nok blitt V12.

Alt i alt er jeg veldig spent på hva Imprint kan gjøre med lydbildet mtp all den gode kritikken den har fått. Boksen er nesten for liten og billig til at man skulle tro at det kan funke så godt som alle skal ha det til :-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av smaug
    Oi det så pent lagt opp! Har aldri vært særlig til bilstereobygger så det er noen utfordringer jeg har.
    1.Felle inn diskantene PENT inn i a-stolpene - Null hulrom bak plasten på Hiluxene så hele elementet må bygges utover.
    2.Bygge en monteringsplate på bakveggen hvor alt skal monteres mellom monteringsplaten og ytterskallet på kupéen slik at ingenting blir synlig fra utsiden.
    3.Bygge en lukket kasse til sub'en på rundt 42 liter som ser sånn passe allright ut.

Ellers så skal alt av interiør rives ut av bilen for å støydempe og legge signal og strømkabel hit og dit.

V12 serien har jeg meget god erfaring med fra tidligere og hadde det ikke vært for at PDX'en er såpass billig(i USA) samtidlig som de er genialt småe, hadde det nok blitt V12.

Alt i alt er jeg veldig spent på hva Imprint kan gjøre med lydbildet mtp all den gode kritikken den har fått. Boksen er nesten for liten og billig til at man skulle tro at det kan funke så godt som alle skal ha det til :-D

1, skjekk på bilskroten om det finnes makane A-stolper som passer og bygge om de.

2. om det er plass kan du lage en ramme som er så litt høyere en det høyeste
    produktet du skal ha der. så trekker du en topp i høyttaller filt og da blir det gjemt.

det har frista med PDX serien selv, men det ble hjemme kino i steden for
    men en ombygging av bagasjet rommet står på agenda`n siden det ikke har blir gjort noe med siden EMMA finalen 2005

Troeen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    1, skjekk på bilskroten om det finnes makane A-stolper som passer og bygge om de.

2. om det er plass kan du lage en ramme som er så litt høyere en det høyeste
    produktet du skal ha der. så trekker du en topp i høyttaller filt og da blir det gjemt.
    Finne a-stolper på skroten var jo en lur idé. Da slipper jeg å være så nærvøs for å drite meg ut og det andre forslaget var i grunn enda lurer rent praktisk...Må fintenke hvordan jeg kan gjøre dette.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glassfiber så kan bygge sånn du vil.
    eller finnes det en type plastikk, som jeg kjøpte av Fleischers AutoDesign
    som man også kan bruke

eller dette også en god side €€ Velkommen til Installbay.no €€

Troeen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt men jeg synes at 19mm MDF på en kasse til en 12" blir for tynt. Er bare noen få som selger kasser med 22 eller 25mm men de kassene er da gjerne for grunne av en eller annen grunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig fått r*** i gir og integrert podsene på a-pilarplasten. Største jobben var å tilpasse en "venstre-pod" til å passe på høyre side, senere fant man jo selvsagt ut at bsbildeler selger både høyre og venstreside pods..

På venstre side skal jeg i tillegg ha et PDX instrument med OLED skjerm.

Plasten skal bli sendt inn til flocking senere i uken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skjedd litt siden sist. Har fått fingeren ut for å si det sånn. Har handlet inn Alpine PDX 1.1000 og 4.150. Imprintsystemet har jeg fått testet nå noen mnd sammen med Type-X pro frontsettet og det fungerer helt fantastisk. Delingen mellom diskantelementene og høytalerene i døra spiller utrolig "riktig" og jeg klarer ikke å skille hvor lyden kommer fra. Høres ut som alt kommer fra diskanteneposisjonen. Bilen er nå støydempet for en liten formue og det er sikkert 30kg bare i støydemping hvor mestparten(i vekt) er i dørene. Der er det dempet med 8mm dempermatter fra Installbay pluss en liggeunderlag greie opp på der igjen på innerste platen, 8mm dempermatte på mellomplaten(tettet alle hullene også) og i tillegg 10mm Bitoplast som er satt på interiørplaten på innsiden(selvsagt). Dørene er skikkelig tunge nå.

Det jeg funderer fælt over nå, er om jeg skal benytte meg av de flotte fine delefilterene som hører til frontsettene i bi-amp modus slik at hver utgang fortsatt tar seg av hvert element(for at Imprint systemet kan påvirke alle elementer individuelt) eller bare koble hvert element direkte til forsterkeren. Tanken med å bruke delefilterene var mest for å beskytte de siden det er en egen krets som tar seg av den biten. Er det nødvendig eller er det et "ikke-problem"?

Her er en liten videosnutt av hvordan diskantelementene ble montert i a-stolpene:
    [YOUTUBE]2atM2ONyNj8[/YOUTUBE]

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •