Hjelp? Hvorfor blir lyden svakere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Hjelp? Hvorfor blir lyden svakere?

    Har en aktiv subwoofer som går på høynivå. Når jeg starter bilen er lyden i sub'en meget god (for å være aktiv). Problemer er at når jeg har kjørt i ca. 5min er basslyden grusomt mye svakere. Er det noen som kan ha noen formening om hvorfor det skjer?

  2. #2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det har størst sannsynlighet med strømmen i bilen din å gjøre.. Oppgrader kablene fra batteri til forsterker og fra batteri til dynamo. Kanskje en kondensator kan hjelpe til litt. Dette kan skje vis den prøver å trekke mere støm enn bilen greier å lage.. Biler er jo som regel ikke dimensjonert for masiv bilstereo.

  3. #3
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er en del integrerte spillere som skrur opp og ned lyden når du kjører, basert på hastighet. Kan det være noe der?

  4. #4
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjenn på strømledingen til sub. Hvis den blir varm er den underdimensjonert og må oppgraderes til en tykkere ledning, da den i så fall skaper motstand i strømkrets som igjen fører til strømtap.
    Kondensator trenger du sansynligvis også. Letteste måten å se dette på er om lysene (hovedlysene på bilen) blinker litt når du spiller høyt.

    Sjekk videre innstillinger på cd spiller. Normalt sett skal ikke volumet justere seg selv.
    Hvis det er hastighetsavhengig skal også resten av lyden bli lavere, siden du kjører lyden til sub på vanlige høytalerkabler fra spiller til sub slik jeg fortsår innlegget ditt.
    Hvis det kun er lyden i sub som blir lavere ligger sansynligvis ikke problmet i cd spilleren.

  5. #5
    Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om kablingen er god nok så vil du ikke ha behov for kondensator...

  6. #6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for svar dere...

    Jeg har ikke hastighetsregulert cd-spiller, så feilen ligger nok ikke der. Strøm høres kanskje mer riktig ut ja. Skal sjekke ut det med om lysene "blinker" når jeg spiller. Men den aktive sub'en er jo ikke på mer enn 150W. Trodde batteriet (dymamoen) klarte å produsere nok strøm til den.

    Kan det ha noen påvirkning at strømledningen ligger veldig nærme de høytalerkablene som kommer inn i den aktive sub'en?

  7. #7
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Om kablingen er god nok så vil du ikke ha behov for kondensator...
    Dette er feil.
    En kondensator brukes hvis dynamoen (generator) ikke klarer å levere nok strøm til å drive både stereoannlegg og resten av bilens elektriske systemer.
    Hvis man driver et kraftig annlegg lenge kan man til og med tappe batteriet selv om bilen går, når man ikke har kodensator.
    Det skal dog sies at trådstarters sub bare var på 150w, så dette er ikke noe tema hos han.
    Har dog opplevd at et annlegg på over 2000w klarte å strupe tilførsel av bensin til motor når dette ble drevet uten kondensator. Om det var bensinpumpe eller dyser som ikke fikk nok strøm er uvisst, men det kan i ytterste konsekvens bli utfallet av å ikke ha kondensator i et kraftig annlegg når man har standard generator i bilen.

  8. #8
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eduardo
    Takker for svar dere...

    Jeg har ikke hastighetsregulert cd-spiller, så feilen ligger nok ikke der. Strøm høres kanskje mer riktig ut ja. Skal sjekke ut det med om lysene "blinker" når jeg spiller. Men den aktive sub'en er jo ikke på mer enn 150W. Trodde batteriet (dymamoen) klarte å produsere nok strøm til den.

    Kan det ha noen påvirkning at strømledningen ligger veldig nærme de høytalerkablene som kommer inn i den aktive sub'en?
    Siden suben din bare er på 150W er ikke kondensator noe tema. Det trenger du ikke så lenge du har normal bil med noraml dynamo. (skal levere mer enn 60 ampere)
    Ledningen til suben bør være minst 6kvadrat tykk, helst så mye som 8mm2.
    Er suben maks 150w eller er dette rms (gjennomsnitts ytelse)?
    Regnestykket et ganske enkelt: Hvis den er maks 150w trekker den ca 10-12 ampere når bilen har 12volt spenning.

    Hvis ledningen er såpass tykk og GODT festet til batteriet vil jeg tro at det er selve suben det er noe galet med...

    Det har ingenting å si på ytelse hvor nære strøm og høytalerledning ligger mot hverandre. Derimot kan du får ulyd i signaler til høytaler hvis strømkabel ligger for nære høytalerkabel. Dette igjen høres som summing eller hvining\plystring i høytalerene.

  9. #9
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Står det noe i bruksanvisningen om sikring i subben? Noen subber begrenser nivå automatisk hvis forsterkeren går varm eller nærmer seg klipping.

  10. #10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    kabler

    En ting som mange glemmer når de legger opp bilstereo; husk å bytte ut kabelen mellom minuspolen på batteriet og chassien på bilen, denne er som regel alt for tynn til et potent bilstereo anlegg. bytt den ut med en kabel som er så kort som mulig og gjerne ganske så tjukk, jeg liker minimum 25mm"2. Dette kan hjelpe på det elektriske i hele bilen.Hvis problemet vedvarer, så hadde jeg koblet til suben m/forsterker i bilen til en kamerat for å finne ut om det er noe feil med sub/forsterker. Lykke til!

  11. #11
    Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er enig med dem over at det må være noe med spenningen.
    Enten er det noe gale med dynamoen din og den vil ikkje generere strøm, eller batteriet kan være dårlig. Du kan og ha underdimensjonert kablene for strøm.
    Ein enkel måte er å måle spenningen når bilen står avslått, når bilen har nett startet og etter ein stund når bassen forsvinner. Du skal helst ha rundt 14 V ut fra dynamoen, men bak vil du nok ha ein del lavere. Mål og spenningen ved lav lyd og med høy (masse bass) lyd.

    mvh

  12. #12
    Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Dette er feil.
    En kondensator brukes hvis dynamoen (generator) ikke klarer å levere nok strøm til å drive både stereoannlegg og resten av bilens elektriske systemer.
    Hvis man driver et kraftig annlegg lenge kan man til og med tappe batteriet selv om bilen går, når man ikke har kodensator.
    Det skal dog sies at trådstarters sub bare var på 150w, så dette er ikke noe tema hos han.
    Har dog opplevd at et annlegg på over 2000w klarte å strupe tilførsel av bensin til motor når dette ble drevet uten kondensator. Om det var bensinpumpe eller dyser som ikke fikk nok strøm er uvisst, men det kan i ytterste konsekvens bli utfallet av å ikke ha kondensator i et kraftig annlegg når man har standard generator i bilen.
    og det du sier er også feil magne....kondisen generer ikke på noen måtte strøm.... om dynamon ikke levere mer strøm vil ikke kondensatoren hjelpe.. heller omvendt da kondensatoren må også få tilført strøm for å lagre og levere den videre ved behøv -enkelt forklart-

    det du opplevde ang 2000w er mest relatert til batteriene dine

    til trådstarter: som einar nevner er jo dette noe du bør se på, ellers er gele batterier mange ganger bedre til å drive stereo anlegg da de har lavere indre motstand og de kan tilsvare en kondis på over 100 TUSEN Farad... desuten kan de generere strøm selv i lengre perioder enn en kondis...

    hvilken spiller og bil er dette? og subb merke/type?

    om du forsetter å spille uten å kjøre men med motoren i gang: skjeer det samme feil? har noe å si turtallet? regner med at feilen ikke dukker opp hvis du ikke starter motoren?

  13. #13
    Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Dette er feil.
    En kondensator brukes hvis dynamoen (generator) ikke klarer å levere nok strøm til å drive både stereoannlegg og resten av bilens elektriske systemer.
    Hvis man driver et kraftig annlegg lenge kan man til og med tappe batteriet selv om bilen går, når man ikke har kodensator.
    Det skal dog sies at trådstarters sub bare var på 150w, så dette er ikke noe tema hos han.
    Har dog opplevd at et annlegg på over 2000w klarte å strupe tilførsel av bensin til motor når dette ble drevet uten kondensator. Om det var bensinpumpe eller dyser som ikke fikk nok strøm er uvisst, men det kan i ytterste konsekvens bli utfallet av å ikke ha kondensator i et kraftig annlegg når man har standard generator i bilen.
    Da gjør et batteri i nærheten av en forsterker jobben mye bedre.

  14. #14
    Newcomer Martin-_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Dette er feil.
    En kondensator brukes hvis dynamoen (generator) ikke klarer å levere nok strøm til å drive både stereoannlegg og resten av bilens elektriske systemer.
    Hvis man driver et kraftig annlegg lenge kan man til og med tappe batteriet selv om bilen går, når man ikke har kodensator.
    Det skal dog sies at trådstarters sub bare var på 150w, så dette er ikke noe tema hos han.
    Har dog opplevd at et annlegg på over 2000w klarte å strupe tilførsel av bensin til motor når dette ble drevet uten kondensator. Om det var bensinpumpe eller dyser som ikke fikk nok strøm er uvisst, men det kan i ytterste konsekvens bli utfallet av å ikke ha kondensator i et kraftig annlegg når man har standard generator i bilen.
    Jepp, dette er nok også litt feil... En kondensator er som et batteri, men er kapabel til å levere (store) strømmer MYE fortere enn et vanlig bilbatteri. Altså kondensatoren klarer å levere de rundt 13,5 voltene selv akkurat når bassen slår og forsterkeren jobber hardt og trekker mye strøm. Ut fra batteriet vil det totale strømtrekket bli akkurat det samme. Sett fra batteriets side blir strømtrekket mer konstant da det står å "lader" kondensatoren. Mens kondensatoren leverer strømpulsene som forsterkeren trenger når bassen slår. Har også sett biler stoppe p.g.a stor strømtrekk av stereoanlegg, enda de hadde kondensator. Dette var da ved spilling av en såkallt basstest, som presser forsterkeren til det ytterste over litt tid. Dette gjorde at kondensatoren til slutt ble helt tømt/utladet, og strømtrekket fra batteriet ble meget stort. Som igjen ble overført til trekk fra bilens dynamo, som jo er drevet av bilmotoren. Den gikk på ganske lavt tomgangsturtall, og stoppet dermed Derfor vil man i de fleste tilfeller få bedre dynamisk bass ved bruk av en kondensator. Sett bort ifra små anlegg med lite strømtrekk eller folk som heller bruker 2-3000 kr på Optima/Ultima batteri En annen ting er at kondensatoren også fungerer som en støyfjerner for rippel og annen støy fra f.eks dynamo som kansje ikke batteriet klarer.

  15. #15
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    og det du sier er også feil magne....kondisen generer ikke på noen måtte strøm.... om dynamon ikke levere mer strøm vil ikke kondensatoren hjelpe.. heller omvendt da kondensatoren må også få tilført strøm for å lagre og levere den videre ved behøv -enkelt forklart-

    det du opplevde ang 2000w er mest relatert til batteriene dine

    til trådstarter: som einar nevner er jo dette noe du bør se på, ellers er gele batterier mange ganger bedre til å drive stereo anlegg da de har lavere indre motstand og de kan tilsvare en kondis på over 100 TUSEN Farad... desuten kan de generere strøm selv i lengre perioder enn en kondis...

    hvilken spiller og bil er dette? og subb merke/type?

    om du forsetter å spille uten å kjøre men med motoren i gang: skjeer det samme feil? har noe å si turtallet? regner med at feilen ikke dukker opp hvis du ikke starter motoren?
    Har da på ingen måte påstått at en kondensator genererer strøm? Da må du ha misforstått noe av innlegget mitt.
    En kondensator fungerer vel egentlig mest som et ekstra batteri, og hjelper til ved å levere ekstra strøm når generatoren ikke klarer å gi fra seg nok strøm for å drive både anlegget og det elektriske i bilen.
    Det stemmer at den også må få tilført strøm, men når det gjelder anlegg bruker jo dette strøm i "pulser" slik at kondensatoren blir ladet opp når annlegget bruker lite strøm og hjelper til med å levere strøm når annlegget forbruker mye strøm. Dette gjør at strømforbruket blir jevnt og at bilens elektriske annlegg ikke blir overbelastet.

    Og angående det med at motor ikke fikk nok bensin når jeg spilte et kraftig annlegg høyt, problemene ble løst ved å tilkople en kodensator. Målte anlegget til å trekke ca 180 ampere ved høyt volum, og da leverte bensinsystemet i bilen såpass lite bensin at bilen gikk mye dårligere (i tillegg til at lys ble meget svake, vifte blåste mye svakere osv)
    :EDIT: (For å være sikker på å ikke bli misforstått....
    Selvfølgelig kunne dette også vært løst ved å innstalere et ekstra batteri isteden for en kondensator, men kondensator var mer lettvint og tok mindre plass. Og dessuten må man koble dette batteriet til generatoren sepparat fra det andre batteriet, og kun la det ene styre annlegg og det andre batteriet gi strøm til bilen. Mye mer lettvint med en kodensator da denne kan levere store mengder strøm fort til annlegg når det bruker mye strøm. Dessuten lades en kodenstator MYE fortere igjen enn et batteri.

    Har sikkert uttalt noe her og som kan misforståes. men innlegget over, til Martin-, oppsummerer det meste jeg lærte om kondensatorer i elektrolære for mange år siden.

  16. #16
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    takker for tilbakemeldinger folkens!

    Jeg bruker 6kvadrat tykk kabel til strømmen nå. Det var det som fulgte med i pakka. Tenkte jeg skulle bytte til 10. Håper det kan hjelpe.

    "matador":
    Jeg kjører en BMW Z3 - derav en aktiv sub. Får ikke plass til så mye i den bilen. Slim utgave av en aktiv sub passet perfekt inn i kupeen.

    merke på sub'en: GAS ASX-80
    Omtale:
    Basreflexlåda: 8-tumsbas. Fasbrytare 0-180 grader. Frekvensomfång 30Hz-150Hz. Uteffekt 180W max. (litt kraftigere enn jeg trodde) 90W RMS. LP-filter ställbart mellan 50-100Hz. Hög/lågnivåingång. Spänning 10,5-16 volt. Strömförbrukning: 10A. Skruvplattor, skruv medföljer. Volymkontroll med 5m kabel medföljer. Mått 350x240x72mm.

  17. #17
    Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Har da på ingen måte påstått at en kondensator genererer strøm? Da må du ha misforstått noe av innlegget mitt.
    En kondensator fungerer vel egentlig mest som et ekstra batteri, og hjelper til ved å levere ekstra strøm når generatoren ikke klarer å gi fra seg nok strøm for å drive både anlegget og det elektriske i bilen.
    Det stemmer at den også må få tilført strøm, men når det gjelder anlegg bruker jo dette strøm i "pulser" slik at kondensatoren blir ladet opp når annlegget bruker lite strøm og hjelper til med å levere strøm når annlegget forbruker mye strøm. Dette gjør at strømforbruket blir jevnt og at bilens elektriske annlegg ikke blir overbelastet.
    dette har vært diskutert før i mange andre forum... men en bilforsterker trekker strøm i leeengreee pulser... laveste switch frekvens er over 30 KILOHERTZ og ved hard belastning over 50Khz og den frekvensen justeres slik at rail spenningen holdes noenlunde konstant. Kondensatoren kan levere strøm mye raskere ja men ikke over lengre tid -noe et gele batteri gjør mye bedre- og når prisen av et kondis er neste like mye som et grei gele batteri så sier seg selv at da er det bedre å investere i et extra batteri eller en bedre original batt. Ellers må jo nevnes at grunnet til at den kondisen kan levere "mer strøm" men over en meget kort stund er pga lavere indre motstand enn et batteri -gele batterier har mye lavere indre motstand enn vanlige syre batterier.

    Grunnet til at det "hjelper" slik du beskriver ligger mye at dynamon din er mer overbelastet og går på full belastning hele tiden -dynamon mister ca 20-30% av sin kapasitet når den blir varm

    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Og angående det med at motor ikke fikk nok bensin når jeg spilte et kraftig annlegg høyt, problemene ble løst ved å tilkople en kodensator. Målte anlegget til å trekke ca 180 ampere ved høyt volum, og da leverte bensinsystemet i bilen såpass lite bensin at bilen gikk mye dårligere (i tillegg til at lys ble meget svake, vifte blåste mye svakere osv)
    :EDIT: (For å være sikker på å ikke bli misforstått....
    Selvfølgelig kunne dette også vært løst ved å innstalere et ekstra batteri isteden for en kondensator, men kondensator var mer lettvint og tok mindre plass. Og dessuten må man koble dette batteriet til generatoren sepparat fra det andre batteriet, og kun la det ene styre annlegg og det andre batteriet gi strøm til bilen. Mye mer lettvint med en kodensator da denne kan levere store mengder strøm fort til annlegg når det bruker mye strøm. Dessuten lades en kodenstator MYE fortere igjen enn et batteri.

    Har sikkert uttalt noe her og som kan misforståes. men innlegget over, til Martin-, oppsummerer det meste jeg lærte om kondensatorer i elektrolære for mange år siden.
    mer strøm krevende anlegg en de som konkurrer på DbDrag finnes vel ikke har dere lagt merke til at de ikke bruker kondensatorer?.....

    sorry martin, men et kondensator hjelper VELDIG lite (så si ingenting)til å fjerne støy som kan komme fra dynamon... det skyldes forsterkerens oppbygning som stor sett alle bruker pseudo balanserte innganger og bruk av puls bred modulerte strømsforsyninger ellers har som sagt et batteri et tilsvarende "kapasitans" som enn kondensator på rundt 100 tusen Farad -den tar det mest av rippel men ikke de med høy frekvens som stammer fra børstene, disse blir heller ikke dempet av en kondesator på over 0,5Farad heller....

    virke måtten til kondensatoren er vel grei å forstå men dette er koblet på en mer kompleks system med flere variabler der strøm trekket over kondensatoren er som sagt noe tregere enn dere beskriver -slik er kontrol kretsen i power supplyen designet til å fungere, ikke noe jeg finner på- men for å ikke komme så langt OT så er neppe en kondis det som vil hjelpe i dette systemet....

    om spenningen faller så mye at en kondis skulle rett opp så er det dårlige batterier -enten pga slitasje eller for lav ladde spenning- bedre å rette årsaken enn å "lappe det" med en kondis som vil belaste dynamon i større grad- må jo nevnes at kondensatoren aldri blir full oppladet og at den blir fort oppladet opptil 60% av maks spenningen som den tåler (kan jo like så greie nevne at en 24volts kondis ligger og trekker strøm i større grad når den er tilkoblet til et 12volt system ) og oppladnings/utladnings kurven IKKE er lineart men EXPONENTIAL derfor stemmer ikke dette med totalstrøm trekket over batteriet/dynamon martin og turtallet er også viktig å nevne da dette er en "dynamisk krets"...
    og som tidligere nevnt: man merker en "jevnere" spenning pga at dynamon jobber hardere hele tiden.... dynamon har også en "treg" regulerings krets

    og som sagt: dette er en krets med flere variabler derfor kan man ikke "bare se" på selve kondensatorens virkemåtte ene og alene.

    tror det ble nok Off Topic på en enkel problem og regner med at vi kan forsette videre On Topic -kan godt diskutere videre med de som ikke er enig men da tar vi det på PM

  18. #18
    Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eduardo
    takker for tilbakemeldinger folkens!

    Jeg bruker 6kvadrat tykk kabel til strømmen nå. Det var det som fulgte med i pakka. Tenkte jeg skulle bytte til 10. Håper det kan hjelpe.

    "matador":
    Jeg kjører en BMW Z3 - derav en aktiv sub. Får ikke plass til så mye i den bilen. Slim utgave av en aktiv sub passet perfekt inn i kupeen.

    merke på sub'en: GAS ASX-80
    Omtale:
    Basreflexlåda: 8-tumsbas. Fasbrytare 0-180 grader. Frekvensomfång 30Hz-150Hz. Uteffekt 180W max. (litt kraftigere enn jeg trodde) 90W RMS. LP-filter ställbart mellan 50-100Hz. Hög/lågnivåingång. Spänning 10,5-16 volt. Strömförbrukning: 10A. Skruvplattor, skruv medföljer. Volymkontroll med 5m kabel medföljer. Mått 350x240x72mm.

    det er noen år siden jeg montert noe i Z3 gitt men større tversnit på kablen vil være bedre da men med et MAX(?) strøm trekk på 10 Amper så vil du ikke få noe spesielt spenningsfall over kablen og om spenningen skulle falle så langt ned -under 10,5 volt- så vil faktisk forsterkeren slå seg av... dette er vanlig i 99,99% av bilforsterkere da dette er "innebygd" i beskytelses kretsen til kontrol ic'n... skal du først bytte den så sett en på 16 kvadrat isteden -du trenger ikke å "spare på vekten" med den bilen

    ellers har du allrede blit tipset om den automatiske volum kontrol som enkelte spillere har, dette fungere slik at -vanligvis- volumen ØKER når støyen øker... dette skjeer gjerne når du kjører... så derfor tror jeg ikke dette er problemet.

    Ellers max strøm trekk på 10Amper når subben skulle spille som verst vil neppe belaste dynamon på en Z3 slik at spenningen faller så mye og i tilleg er strømsforsynet designet til å øke switch frekvensen når inn spenningen (batt spenningen) blir lavere slik at volumen oppretholdes. Forstekeren som brukes i din subb er av en klasse d type -derfor "liten sikring" (10A) og mye "uteffekt"

    jeg mistenker at du kjører subben på nesten maks av det den klarer og høres greit når motoren ikke går eller kjøres men etter at du begynner å kjøre er vanlig å skru opp litt til siden det støyer mer... ergo går forstekeren i en soft beksytelses modus der rail spenningen reduseres pga varme -derfor ville jeg ha mer konkret informasjon fra din side da det blir letter å finne årsaken til feilen.

    ellers kan jo også være noe rundt fjern styr volum/bass kontrolen. For å utelukke den trenger du bare å koble den av og prøve

    regner med at den henter signalen fra høyttaler utgangene fra spilleren? tilkoblet rear/front? Blaupunkt spiller?

  19. #19
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av matador

    jeg mistenker at du kjører subben på nesten maks av det den klarer og høres greit når motoren ikke går eller kjøres men etter at du begynner å kjøre er vanlig å skru opp litt til siden det støyer mer... ergo går forstekeren i en soft beksytelses modus der rail spenningen reduseres pga varme -derfor ville jeg ha mer konkret informasjon fra din side da det blir letter å finne årsaken til feilen.

    ellers kan jo også være noe rundt fjern styr volum/bass kontrolen. For å utelukke den trenger du bare å koble den av og prøve

    regner med at den henter signalen fra høyttaler utgangene fra spilleren? tilkoblet rear/front? Blaupunkt spiller?
    Den fjernstyrte volumkontrolleren har jeg koblet i fra og prøvd faktisk. Det hadde ingenting å si.

    Sub'en henter signaler fra rear-utgangen fra Blaupunktspilleren min ja. Spilleren har jeg kjøpt i etterkant så vi snakker ikke om den orginale spilleren som satt i bilen.

    Det er muligens at jeg tyner den sub'en litt. Jeg visste ikke at sub'en kunne ha "soft beksytelses modus". Men på cd-spilleren så har jeg ikke satt bassinstillingene høyt, men det har kanskje ikke noe å si?

  20. #20
    Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    oki, regnet med at den var koblet til rear da dette gir muligheter for å justere styrken men da kan du prøve å koble den til front -siden det ikke er noe feil der -eller?

    du forteller ikke om feilen kommer når du ikke kjører eller om du står stille med/uten motoren i gang målte du spenningen slik du ble anbefalt ellers?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •