Bilstereoprosjekt i eldre Opel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bilstereoprosjekt i eldre Opel

Vi snakker om en Opel Vectra med noen år på baken, sedan variant som skal brukes av ungdommer med litt ekstra store bilstereo forhåpninger.

Det er jeg som er den heldige byggmester på prosjektet selvom eier er en 18 årig venn av meg her oppe i land.

Vi valgte å bruke de samme elementene som jeg brukte på mine subb prosjekter til hifi/kino.
    Dayton audio elementer, 15" i størrelse og omkring 10kg stykket.
    Valget falt på Dynabel forsterkere en med 800watt i 2 ohm rms til subbene og en med 4x80watt til de resterende høytalerene.
    Kassa er bygget i 22mm MDF men grunnet at den lokale Maxbo kunn hadde en plate ;S så ble kortsidene i Spon også de 22mm.
    Det ble en trapesformet kasse med volum på rundt 170L med to porter på 10x43cm.

tunet noe lavt kanskje, men venter at forsterkerene og mye annet annkommer i morgen tidlig så får vi teste litt med forskjellige port lengder og innstillinger før vi bestemmer oss for en løsning.

Kjøpte Alpine 9887 cd spiller, en av de bedre som er der ute etter det jeg har hørt. Dynabel frontsett og to dynabel forsterkere.
    baskassa ble på millimeteren så stor som den kunne være og alikevel være mulig å ta ut og inn uten å demontere den.
    Begge elementene peker forrover mot seteryggen med bassporter i midten også forrovervendt.
    forsterkere montert på en plate bakerst i bagasjerommet med kablene gjemt under.

Bak blir det 6x9" av en relativt rimlig variant, men fortsatt et syvmilssteg bedre enn de orginale 6" som satt der.

Bilen har ikke vert helt ukjent med ungdomsbruk så 25mm3 strømkabel ligger fra før sammen med et sett greie signalkabler, batteri vil bli byttet ut og noen harry effekter vil finne veien inn i kupe og bagasjerom med tiden.
    Sannsynligvis i form av led lys.

Testspilling av systemet er blitt foretatt da med forsterker på 600w i 2 ohm rms og i lukket kasse med elementene pekende bakover.
    Kan vel ikke si annet enn at det foreløpig virker tilfredsstillende!
    Noen db test har jeg desverre ikke mulighet til å utføre, men om det er noen i gjøvik/Dokka området som har slikt utstyr og kjeder seg litt i sommer så stiller vi opp for en test

Det skal jo ikke så mye til å få 2x15" til å bråke litt, men får se hva vi klarer med det ferdige reultatet.

Dette er da ikke i utgangspunktet en DB drag bil da det vil være tunet til å spille laver enn et typpisk slikt system.

Blir brukt omkring 25,000,- på utstyr i bilen og instalasjonen gjør jeg som et fritidsprosjekt over sommeren.

Noen som har noen innspill eller ideer så er vi mer enn glade for å få høre.

Legger ut noenbilder snart.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utstyrsliste

Alpine CDA-9887R spiller
    Dynabel BF 4501 subbamp
    Dynabel BF 0804 frontsett og hattehylle amp
    Dynabel DY 9036 frontsett
    Dayton RSS390HF-4 15" x2 subber
    ICE 6x9" i hattehylla

Også blir det søren meg en del penger av kabler, skruer, plater, terminaler, lakk, stoff, strømdelere, sikringer, lim og nytt batteri også

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gleder meg til bilder

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på kondensator kansje? Tror det hjelper mye på når du skal ha to 15"

Blir bra dette, gleder meg til bilder kommer

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mhm

Har nok tenkt på en kondensator ja, men ble faktisk rådet til å kjøpe bedre batteri forran og tykkere kabler bakover først.
    Kondensator med spenningsmåler kommer vel før eller seinere også, var en del pirke arbeid i dag men forrhåpentligvis er det klart for et bilde eller to i løpet av helgen.

Var å skjekket prisene på dempematriale hos noen lokale forhandlere i dag, sånne asfalt matter og et par andre alternativer.
    Skulle ikke teste subbene mye før problemene viste seg, kommer til å jobbe med eq, subsonic filteret og delfrekvenser en stund etter isoleringen også.
    blir nok satt opp for å låte mer høyt enn pent, man får si hva man vil om den saken, men høyt skal det hvertfall låte.
    (når vi testet subbene tror jeg vi ble annmeldt :S )
    Testet det vel å merke ikke i direkte nærhet til noen hus, men det var relativt seint.

Er svært spent på om det nye frontsettet kan holde følge litt med volumet i bassen. Har mine tvil, men med litt jobb skal det bli greit.

Jeg fikk et spørsmål fra bileieren som jeg ble litt svar skyldig for i dag,
    : Hvorfor ikke bruke små CV høytalere på mellomtone og diskant i bagasjerommet...??
    En ting er jo at det ikke passer seg inni bilen, men hvordan er det med si cls 6 på sidene av subbene?
    Han vil jo gjerne at det skal være litt "kult" baki også, skjønner jo det, men viste ikke helt hva jeg skulle svare som sagt, de høytalerene er jo 4 ohm, og de spiller jo høyt.
    liker ikke helt tanken på å ha slike høytalere i bil selv men vet ikke om det er noen helt spesielle grunner for å ikke bruke dem, alternativet er et dynabel komponent sett eller 6x9" i liten kasse på sidene bak subbene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •