Dempematerialle i subkasse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dempematerialle i subkasse?

Jeg skal lage subkasse til en 15" Kicker sub og lurer på om jeg må ha dempematerialle inni? Merker det mye på lyden med og uten?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet?
    Blir bassen mye annerledes med dempemateriale?

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok ikkje merka forskjell nei. Berre sørg for god avstiving og tilstrekkelig porting (om det er snakk om bassreflekskasse).

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får mykje mindre resonans i kassa med dempemateriale, det tek vekk ståande bølger.

Eg brukte skumgummi i den eine suben eg byggde og det fungerer veldi bra.

Lyden vert litt lunare, ikkje so hard som tomme kasser. Ein kan vel seie det som "tomme sub-kasser rumler mest".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cleeves
    Du vil nok ikkje merka forskjell nei. Berre sørg for god avstiving og tilstrekkelig porting (om det er snakk om bassreflekskasse).

Og god avstiving vil si?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vassis
    Du får mykje mindre resonans i kassa med dempemateriale, det tek vekk ståande bølger.

Eg brukte skumgummi i den eine suben eg byggde og det fungerer veldi bra.

Lyden vert litt lunare, ikkje so hard som tomme kasser. Ein kan vel seie det som "tomme sub-kasser rumler mest".
    Så det vil bli finere bass på en måte?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ståande bølger vil vera et minimalt problem sidan bassbølger er relativt lange under 100-120Hz (tilfeldig valgt verdi i bassområdet, men det er ofte under dette ein deler sub). Tomme subkasser vil romle like mykje som ein fylt basskasse om kassen er dårlig konstruert. Og med ein så stor woofer vil kassen bli utsatt for et heftig trykk.
    Avstiving kan du laga i mange variantar. F.eks om du skal lage ein firkanta kasse kan du lime/skru avstivarar slik at ikkje veggplatene vibrerar og skapar klang. Sjå korleis det er gjort f.eks her : http://avforum.no/forum/attachments/...t-img_0617.jpg

Det er derimot ikkje dyrt å lime nokre flak isolasjon på innsida, om du trur det vil ha ein psykisk påvirkning på deg etter liminga er gjort

Ang porting og dimensjon på kassa kan du sikkert få tips om du bruker søkefunksjonen her på sida. Mange flinke DIY-folk som har laga basskasser her på forumet.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg syns ein får ein finare og rundare bass, likar ikkje so godt harde tonar.
    Det er ein god grunn for at ein finn dempemateriale i so og seie alle ein får kjøpe.

Ei vinkellist i skøytane fann eg ut var ein smart ide, betre tetting og stivare kasse. Men det er lurt å ha avstivera på midten også, spesielt på større kasse.
    Sicaflex/akrylmasse/silicon kan vere greit for å få heilt tette skøyter.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vassis
    Eg syns ein får ein finare og rundare bass, likar ikkje so godt harde tonar.
    Det er ein god grunn for at ein finn dempemateriale i so og seie alle ein får kjøpe.

Ei vinkellist i skøytane fann eg ut var ein smart ide, betre tetting og stivare kasse. Men det er lurt å ha avstivera på midten også, spesielt på større kasse.
    Sicaflex/akrylmasse/silicon kan vere greit for å få heilt tette skøyter.

[tergemodus] Sikker på du ikkje likar den ovale semi-faste bassen best ? [/tergemodus]

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    So lenge den ikkje er firkanta og laust som eit kvinnfolk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, okey, takk for masse god hjelp her

Må få laget meg en portet kasse på rundt 80liter i min lille bil, så vil tro de kommer til å spille ganske høøyt
    Og det er vel de ungdom vil til dags no Ihvertfall jeg

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempemateriale i subbasskasser ligger i samme liga som høyttalerkabler, det gjør en (mikroskopisk) forskjell, men er IMO den parameteren som avgjør aller minst i hele konstruksjonen.
    Med ganske så heavy demping, demper man impedanstoppene, noe som selvfølgelig ikke er en uting, men langt fra det viktigste.

En 100% tett kasse med rett volum er 1.pri, og glem ikke pakning under elementet. Riktig avstemming med passelig diameter på bassporten er punkt 2, og deretter er avstiving av kassen et viktig poeng.
    Deretter kan du tenke på kabel (stort tverrsnitt) og demping.
    Profilert skum og skumgummi er således det dårligste valget. Sålangt i mine tester og målinger av diverse dempemateriale, har helt vanlig Rockwool isolasjonsmatte gitt det beste resultatet.
    Men nei, jeg har ikke testet alt som finnes på markedet! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Dempemateriale i subbasskasser ligger i samme liga som høyttalerkabler, det gjør en (mikroskopisk) forskjell, men er IMO den parameteren som avgjør aller minst i hele konstruksjonen.
    Med ganske så heavy demping, demper man impedanstoppene, noe som selvfølgelig ikke er en uting, men langt fra det viktigste.

En 100% tett kasse med rett volum er 1.pri, og glem ikke pakning under elementet. Riktig avstemming med passelig diameter på bassporten er punkt 2, og deretter er avstiving av kassen et viktig poeng.
    Deretter kan du tenke på kabel (stort tverrsnitt) og demping.
    Profilert skum og skumgummi er således det dårligste valget. Sålangt i mine tester og målinger av diverse dempemateriale, har helt vanlig Rockwool isolasjonsmatte gitt det beste resultatet.
    Men nei, jeg har ikke testet alt som finnes på markedet! :-D

Ok Men pakning under elementet? Hvor får jeg tak i det?:-|
    Tett kasse skal jeg alltid få til, skal bare bruke en tykk sponplate for har ikke så mye penger til dyrere materiale. Bassport blir nok 2stk 15cm rør.
    Hvor får jeg tak i Rockwool isolasjonsmatte da?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RockWool får du på byggevareforretning. Biltema har forresten isolasjonsplater med lim på.
    I stadenfor å leita etter pakning kan du teipa rundt holet med monteringstape (skumteip), poenget er at det skal bli lufttett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RockWool får du på byggevareforretning. Biltema har forresten isolasjonsplater med lim på.
    I stadenfor å leita etter pakning kan du teipa rundt holet med monteringstape (skumteip), poenget er at det skal bli lufttett.

Er det vanlig isolasjon? sånn gul? funker det og?
    Ja tett skal det alltid bli

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, vanlig gul

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, vanlig gul
    Off, det har jeg holdt på med i leiligheter i flere dager no og må virkelig si det klør!! hehe.. men då kan jeg ta litt fra der jeg holder på da
    Hvor tykkt bør det være? 5cm?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sama det. Mellom 5-10 cm

Newcomer BMW520 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

demping

Man bruker ikke Rockwool i sammen med elementer da, fordi d funker greit som dempematerial så kan d faktisk skade elementet, pga av at Rockwool faktisk er gjort av glass så bør d vel ikke komme inn i elementet vel????
    Åja d er hull på baksiden av noen elementer som Rockwool`en kan krype inn i men bruk gjerne denne type av demping i kassen for dere som vil d, jeg gjør d iværtfall ikke.
    så en annen ting er at om du har bassrefleks så vil d jo virvle opp Rockwool støv inn i bilen, er vel ikke helt bra d vel?:?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BMW520
    Man bruker ikke Rockwool i sammen med elementer da, fordi d funker greit som dempematerial så kan d faktisk skade elementet, pga av at Rockwool faktisk er gjort av glass så bør d vel ikke komme inn i elementet vel????
    Åja d er hull på baksiden av noen elementer som Rockwool`en kan krype inn i men bruk gjerne denne type av demping i kassen for dere som vil d, jeg gjør d iværtfall ikke.
    så en annen ting er at om du har bassrefleks så vil d jo virvle opp Rockwool støv inn i bilen, er vel ikke helt bra d vel?:?

Hmm, det tenkte jeg ikke på:neutral:
    Men kan jo bare prøve uten noe dempemateriale, bare bruke sicaflex i alle hjørner for å få kassen 100% tett
    Vil nok tro at det spiller noe j*vlig uansett
    Får såvidt kassen baki bilen så^^

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •