Hjelp til Saab 9-3 2000mod

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til Saab 9-3 2000mod

Hoit.
    Har en Polk/Momo c300.2 og en c500.1 på vei fra statene. Har også et billig (1300,-) komponentsett fra alpine, men de tenker jeg meg å bytte ut. Kilden min er en Pioneer AVIC-HD3BT.

Hva frontsett og sub kan anbefales sammen med disse forsterkerne? Er det en ide å kjøpe polk eller polk/momo elementer da de kanskje komplementerer hverandre bra siden det er samme merke/serie?
    Her er jeg ute etter god lyd, i motsetning til "rægge smårips"-lyd (uten at jeg mener å tråkke noen på tærne).

9-3'en har god bagasjeplass, som jeg ikke har planer om å miste, så minst mulig kasse er et kriterie her. Kunne tenkt meg en slik plassering. Forsterkerne ser jeg for meg at jeg bygger inn på gulvet på et vis.

Har null peil på dette her, da jeg tidligere kun har hatt "A til B"-bil jeg ikke hadde behov for noe annet enn nrk p3 i, men Saab'en har blitt mitt andre hjem:-D

Setter stor pris på svar! Gjerne forståelige sådanne også :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ja, pris er forsåvidt ingen uoverkommelig hindring, men jeg legger ikke ut 15 flak for et frontsett, det får være grenser ;p

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er veldig spennende.
    Jeg har selv en 2002 2.0T SE som jeg gjerne skulle hatt tilsvarende løsning som du viser til.
    Er det dog nødvendig og bytte head unit? Kan man på noe vis få et brake out signal fra originalspilleren? Jeg vil helst ha en cleanlook på det hele.

Ps. kan du linke til tråden på garaget.org så jeg kan sniktitte mer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke link til den profilen på garaget, men hvis du leter litt rundt på forum.saabturboclub.net (norge) og forum.saabturboclub.com (sverige) så finner du nok en del.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brake out får du nok ikke fra spilleren, men du kan muligens få det fra en canbus-adapter. Men det enkleste er vel å koble seg på bremselyset.

Ser forøvrig ganske clean ut med AVIC-enheten, det er bare litt styr å få den inn i konsollen ;p

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller bare slik?

Installing SAAB Audio

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åkej mulig jeg ikke helt skjønte hva du mente. Tror jeg fortsatt ikke skjønner =)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått to Rockford Punch 10" og to Cerwin Vega Stelth 8" som jeg lurer på om jeg kan montere som vist på bildet ovenfor. Er det noen som har en ide om hvordan man best lager kassen for noe slikt? Jeg antar at å støpe kasser er det lureste, men det klarer neppe jeg med mine ti tommeltotter for egen maskin...

Jeg skal beholde den originale spilleren og holde det så rent som mulig baki der.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler på det sterkeste å bytte ut orginalspilleren og de orginale høyttalerene som sitter i dashen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Jeg anbefaler på det sterkeste å bytte ut orginalspilleren og de orginale høyttalerene som sitter i dashen.

Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg skal beholde den originale spilleren og holde det så rent som mulig baki der.
    Jeg ønsker ikke å endre på utseende og eventuelle inngrep må være lett (og komplett) reverserbare.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av biggs
    Hoit.
    Har en Polk/Momo c300.2 og en c500.1 på vei fra statene. Har også et billig (1300,-) komponentsett fra alpine, men de tenker jeg meg å bytte ut. Kilden min er en Pioneer AVIC-HD3BT.

Hva frontsett og sub kan anbefales sammen med disse forsterkerne? Er det en ide å kjøpe polk eller polk/momo elementer da de kanskje komplementerer hverandre bra siden det er samme merke/serie?
    Her er jeg ute etter god lyd, i motsetning til "rægge smårips"-lyd (uten at jeg mener å tråkke noen på tærne).

9-3'en har god bagasjeplass, som jeg ikke har planer om å miste, så minst mulig kasse er et kriterie her. Kunne tenkt meg en slik plassering. Forsterkerne ser jeg for meg at jeg bygger inn på gulvet på et vis.

Har null peil på dette her, da jeg tidligere kun har hatt "A til B"-bil jeg ikke hadde behov for noe annet enn nrk p3 i, men Saab'en har blitt mitt andre hjem:-D

Setter stor pris på svar! Gjerne forståelige sådanne også :wink:

Et par forslag til frontsett med god lyd:
    http://strommen-bilradio.no/product_...roducts_id=359
    http://strommen-bilradio.no/product_...roducts_id=227

Focal (føres av hifihuset) lager også frontsett. Bruker selv inifinity frontsett på pioneer forsterker, og det spiller utrolig rent og klart. Det finnes mange veier å gå til god lyd i bilen også

Å tune en sub til å gi god lyd er heller ikke så vanskelig. Men er du nybegynner anbefaler jeg å la en som kan litt hjelpe deg med byggingen.

Når det gjelder å koble opp alt sammen bør du trekke en egen TYKK ledning fra batteriet som kan gi nok strøm til forsterkene. (minst 8mm2 leding, med egen sikring)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker ikke å endre på utseende og eventuelle inngrep må være lett (og komplett) reverserbare.
    Gjør som trådstarter og kjøp en 2DIN cdspiller\navi. Det vil nok se minst like bra ut som orginalspiller, og er fult mulig å bytte tilbake til gammel cdspiller hvis ønskelig.

Skal du bygge din egen kasse er dette lettest gjort med MDF plater man får kjøpt på alle byggvare forretninger. Skal du bygge inn på siden av bagasjerom som på bilde er det mer jobb. Da må du støpe glassfiber form som passer. Det finnes gjør-det-selv manualer til dette på nett, men glassfiber er noe jævla griseri, så da ville jeg overlatt det til profesjonelle montører...

"brake out" leding, eller strøm til bremselys er best å hente fra nettopp bremselys. Hvis du har hengerfeste har de troligvis koblet seg inn på bremselyset en gang fra før av, så hvis du finner det koblingspunktet er det best å hente strøm derfra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg en MTX 7500 10" DVC sak på harrytur over grensa i gatebilhelga, og i natt fikk jeg tilslaget på Polk sr6500 komponentsett til 461 dollars. Litt over en fjerdedel av norsk pris altså. Satser på at dette vil spille greit sammen. Får hjelp til bygg av kasse til subben ja. Samme fyren er visst en røver på glassfiberstøping, så jeg lurer på om jeg ikke skal få ham til å støpe noe til dørsidene mine også, så jeg får vinkla elementene. Diskantene går i dashbordet.

-edit-
    La inn link til sub-element

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2-din spiller er gull. Går ikke rett inn i en gammel type 9-3, litt modifisering må til (ikke synlig når spilleren er montert vel og merke), og kan lett settes tilbake til original uten spor.
    Hva lyd har du fra før? Hvis du har AS3 (HT i dash, dør og hattehylle, samt forsterker bak høyre kickpanel) så blir det litt knot. Da blir du nødt til å koble deg rundt org forsterker hvis du skal ha noe annet baki. I tillegg sender AS3-spilleren balansert signal. Originalhøyttalerne er jo i papp type eggekartong, så de ville jeg ihvertfall bytta ut, samtlige.

Skal se om jeg ikke får mekka til en prosjekt-tråd til uka.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest litt, samt øvd meg på å legge opp i brodern sin 900, så nå har jeg ihvertfall litt mer placebo-peiling :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Fire innlegg på rad, meget bra...;p)

Hva mener du egentlig med brake out? Er det ryggesignal du mener?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Fire innlegg på rad, meget bra...;p)

Hva mener du egentlig med brake out? Er det ryggesignal du mener?
    Sitter nok fast i PA verden. Brake-out er det samme som BOB eller AUX.
    Ingen planer om lysorgel på bremselyset folkens...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2-din spiller er gull. Går ikke rett inn i en gammel type 9-3, litt modifisering må til (ikke synlig når spilleren er montert vel og merke), og kan lett settes tilbake til original uten spor.
    Er jo bare å ta ut koppholderen så passer en 2-din spiller rett inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Er jo bare å ta ut koppholderen så passer en 2-din spiller rett inn.
    Har du prøvd?
    Koppholder under SID er ekstrautstyr, jeg måtte fjerne hele ramma til SID og sage vekk plasten mellom SID-ramma og ramma til org spiller. Spilleren i og9-3 er ikke like høy som 2-din.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd?
    Koppholder under SID er ekstrautstyr, jeg måtte fjerne hele ramma til SID og sage vekk plasten mellom SID-ramma og ramma til org spiller. Spilleren i og9-3 er ikke like høy som 2-din.
    Nei jeg har ikke prøvd selv men fikk dette fortalt av forhandler,

Orginal spiller er 1 og 3/4 DIN stor, fjernes koppholderen skal hullet bli akkurat 2 DIN

Jeg visste ikke at koppholder var ekstrautstyr men jeg vet at Saab 9-3 kommer med både en enkel og en avansert SID, jeg har den avanserte og jeg tror at da følger koppholder alltid med.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •