Belastning på batt..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Belastning på batt..

    Jeg har en Pioneer prs d3000spl forsterker, en stinger 1f og en Kicker L7 basser på ett batteri på 44ah og 210A...Er dette nok..? Vil det bli farlig mye slitasje på batt? Eventuelt noen andre problemer jeg kan få?

  2. #2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingen som har no peil?

  3. #3
    Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har ikke peiling på batt, men jeg foreslår at du kjøper et mobilt aggregat som du bare kan hekte til hengerfestet. Tut og kjør.

    Husk å løsne registrerings skiltet litt slik at det skrangler.

    Det er sjef.

  4. #4
    Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kicker..
    Jeg har en Pioneer prs d3000spl forsterker, en stinger 1f og en Kicker L7 basser på ett batteri på 44ah og 210A...Er dette nok..? Vil det bli farlig mye slitasje på batt? Eventuelt noen andre problemer jeg kan få?

    se på dynamone din hvor mye den lader.
    hjelper lite med stor batterie om du ikke greier og lade det under kjøring


    Troeen

  5. #5
    Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Har ikke peiling på batt, men jeg foreslår at du kjøper et mobilt aggregat som du bare kan hekte til hengerfestet. Tut og kjør.

    Husk å løsne registrerings skiltet litt slik at det skrangler.

    Det er sjef.
    er ikke påbudt med skilt på aggregater så det er ikke noe problem med
    skilt som skrangler.


    en eks, arbeidkolega kalte vi henger`n pga det ikke var plass til ekstra batterie i bilen, så han mente vi kunne ha lage en henger med batterier



    Troeen

  6. #6
    Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har drevet en god del med bilstereo så føler jeg har litt å komme med.

    Du vil nok svært sjeldent eller aldri bruke effekten systemet er oppgitt til.
    I mine tidligere prosjekter når jeg har spilt så bilene har ristet har jeg hver gang blitt overrasket over hvor lite effekt som egentlig brukes.

    Hvis du ikke har en toyota yaris etc. med tilhørende liten dynamo synes jeg ikke synd på batteriet ditt.

  7. #7
    Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det heter ikke batteri, det heter Batt - evnt. Batt'z i flertall.

  8. #8
    Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er dynamoen du må tenke på, som sagt over. Batteriet er berre ein mellomlagringsstasjon av energien. Ved vanlig lytting vil forsterkeren trekke rett fra dynamoen. Og sålenge du ikkje har planer om å lytte med bilen av så trenger du ikkje eit stort batteri.
    Du bruker berre batteriet ved store last påslag som ved basslyder, men siden eit batteri er ein kjemisk reaksjon så vil ikkje den kunne levere strømmen så rask, og den vil flate ut kurvene.
    Da ville eg heller kjøpt inn ein kondensator, den er mer egnet til å levere til peakene.

    Det kan vere skadeligt for batteriet vist dynamoen er for liten, da vil du tappe ut batteriet heile tiden og det vil bli dårligt over tid.

  9. #9
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Også kan jeg summere litt
    Hvis du ikke satser på dB-drag er strømbehovet sterkt overdrevet av mange.
    Til musikklytting utnytter du sjelden, eller aldri en forsterker maks.
    Når du er ute å kjører med bilen, er dynamoen den aller viktigste komponenten, batteriet trenger ikke å ha store strømreserver, men evnen til både å levere strømpeaker raskt, og ta lading raskt er viktigere. Der faller blybatterier utenfor.
    Minimer motstanden mellom dynamo, batteri og forsterker, og ikke glem jordingen! Det betyr grove nok (og nye) kabler, med gode kontaktpunkter.
    Og til slutt kan det være et godt hjelpemiddel med en kondensator, nærmest mulig forsterkeren.

    Dette blir nok bra skal du se!

  10. #10
    Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Husk at vist du skal skifte strømkabel så holder det ikkje å berre legge ny fra batteriet til forsterkeren. Du må og ta fra dynamoen til batteriet og fra minuspolen på batteriet til karosseriet.

  11. #11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for svar så langt.
    Som sagt tidligere har jeg en 1F Stinger kondensator som sitter på..Hvordan kan jeg finne ut om hvor stor dynamo det er i bilen?

  12. #12
    Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Står på den.

  13. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kicker..
    Takker for svar så langt.
    Som sagt tidligere har jeg en 1F Stinger kondensator som sitter på..Hvordan kan jeg finne ut om hvor stor dynamo det er i bilen?
    1Farad er 1000Watt, husker ikke i farta hvor mye den du har yter men noe som 3000 i 1ohm? hvis lysene dine blinker når du spiller høyt, men mye bass, så kan du kjøpe deg ett nytt batteri. mye mere fornuftig enn en kondensator.

  14. #14
    Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Konstruktive inlegg du kom med i dag PiXeL

    fra spøk til revolver:

    et litt gammelt batteri som er i grei kondisjon kan lett levere 500A, pappa har en håndholdt batteritester på jobben som sjekker hvor mye strøm batteriet klarer å levere..
    Men ved mye syklisk bruk, og ekstrem uttapping av batteriet(f.eks. dB-drag) skal du ha flaks om det holder 5 år..

    men en kondensator leverer jo strømmen en del fortere, og uten så mye spenningsfall, dessuten er den kobla til rett ved forsterkeren for å unngå spenningstap i kablene.

    hvis du måler spenninga på høyttalerutgangene med et multimeter når du spiller "høy" musikk så kan du jo se hvor lite effekt som faktisk blir brukt, dog er det dårlig effektivitet i forsterkeren. Dette kommer og an på følsomheten til høyttalerene.
    en amperetang på strømkabelen kan avsløre hvor mye strøm du virkelig bruker.

  15. #15
    Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cHILL
    1Farad er 1000Watt, husker ikke i farta hvor mye den du har yter men noe som 3000 i 1ohm? hvis lysene dine blinker når du spiller høyt, men mye bass, så kan du kjøpe deg ett nytt batteri. mye mere fornuftig enn en kondensator.
    Grunnen til at lysene blinker er p.g.a systemet ikkje tåler påkjenningene. Dynamoen greier ikkje å levere nokk straum, og batteriet er for treigt til å levere. Når dynamoen og batteriet ikkje greier å levere nokk straum så faller spenningen.
    Kjøp heller ny dynamo, er mye smartere. Større batteri vil ikkje hjelpe så mye.

  16. #16
    Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    Konstruktive inlegg du kom med i dag PiXeL

    fra spøk til revolver:

    et litt gammelt batteri som er i grei kondisjon kan lett levere 500A, pappa har en håndholdt batteritester på jobben som sjekker hvor mye strøm batteriet klarer å levere..
    Men ved mye syklisk bruk, og ekstrem uttapping av batteriet(f.eks. dB-drag) skal du ha flaks om det holder 5 år..

    men en kondensator leverer jo strømmen en del fortere, og uten så mye spenningsfall, dessuten er den kobla til rett ved forsterkeren for å unngå spenningstap i kablene.

    hvis du måler spenninga på høyttalerutgangene med et multimeter når du spiller "høy" musikk så kan du jo se hvor lite effekt som faktisk blir brukt, dog er det dårlig effektivitet i forsterkeren. Dette kommer og an på følsomheten til høyttalerene.
    en amperetang på strømkabelen kan avsløre hvor mye strøm du virkelig bruker.
    Husk at å berre måle spenningen ut av forsterkeren så vil du ikkje ha noen aning av hvor masse effekt den trekker, husk P=UxI. Mål heller straumen inn til forsterkeren slik Joey Bane seier, men kobl opp eit raskt Voltmeter (Fluke f.eks) å se om spenningen dipper.

  17. #17
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå veit ikke jeg åssen bil/dynamo han har, men med en 90amp dynamo og ett skikkelig batt klarer du ikke få blinking i lysene! bytt kabel fra dynamo til batt, og jordingen. det hjelper litt, ellers er det ett batt som er tingen, da bytter du det som er forran, ingen vits i å ha ett gammalt forran og nytt bak.

    Ett gammal batteri vil ikke klare å holde på 60% av ett nytt ett, kjøper du ett batteri som er til bilstereo, vil det klare å holde MYE mere strøm, det er ingen vits med ny dynamo når ikke batteriet klarer å holde på strømmen? Har man ett batteri som klare å holde på mye strøm, vil man ikke ha noe tap, da leverer batteriet nok hele tiden, og dynamoen lader hele tiden.


    Har du en bil som det er lett å bytte dynamo på, så hjelper det mye, event fra 60 til 90 eller til 120. men ett nytt batteri ville jeg nok kjøpt uansett, du har en grei forsterker som burde få ett skikkelig batteri.

    Åssen kan du si at en kondensator leverer strømmen fortere enn ett batteri? 1 meter eller 5 meter i den hastigheten strømmen går er det ikke mulig å høre.
    og spenningsfallet er ubetydelig, kanskje det kan avike med 0.1, selv om jeg tviler.

    Jeg syntes Joey Bane skal legge opp 1 ny strømkabel, først måle med bilstereo batteri uten kondensator, så måler du med org batteri og kondensator, du kommer til å bli overasket.

    Er en grunn at dem som stiller i DB dragg har batteri istede for kondensator?

    Mvh Elektrikker og tidligere DB dragg spiller.

  18. #18
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg skjønner ikke hvordan du med din bakgrunn kan si at man skal droppe kondensator, og gå for batteri istedenfor???

  19. #19
    Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fy ****, her var det mye svada. Som f.eks. at man "ikke kan få blinking i lysene med 90amp dynamo og et "dbdraggbatteri" ... Det er det latterligste. Biltemaforsterker du snakker om eller?

    Her er det makta som rår, og reglene er enkle.

    - Størst mulig dynamo. Gjerne med 15V regulator.

    - Størst mulig batteri. Gjerne flere, paralellkoblet. Skal du ha flere, bruk like batteri (kjøp flere, nye samtidig). En del vil sikkert anbafale diverse måter å skille disse på, spesielt med tanke på lading, og de har sikkert rett.

    - Minst mulig spenningsfall grunnet kabling. God kabling, uten skjøter, med "mer enn stort nok tverrsnitt". Evt. størst mulig fram til en evt. fordelingsblokk, for så å skalere ned så det passer terminalene til forsterkeren.

    - I tillegg gjelder kortest mulig kabelstrekk.

    - GODT, rent jordingspunkt og gode kabel -og batterisko.

    - Bruk en god, stor nok automatsikring. Evt. bladsikring. Men ikke "undersikre" anlegget.

    -Regn ut/mål hvor mye strøm anlegget trekker på max og dimensjoner litt over. Vi vil jo ikke sette fyr på noe heller.

    - Husk at en bil som går vil bruke mye strøm. Derfor er størrelse på dynamoen veldig viktig. Det er ikke sikkert du har mange amperene til overs.

    - Dieselbiler er stort sett utstyrt med gjennomsnittlig større dynamo enn bensinbiler. Godt utgangspunkt?

    - Det finnes også mange bilmerker det kan kjøpes spesialdynamoer til. Vet megabillig.com hadde en del før.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

    Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •