Hjelp til forbedring av lydbilde i en 2002 King Cab

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til forbedring av lydbilde i en 2002 King Cab

Hei sann folkens.

Gikk til anskaffelse av en 02 King Cab Navara for noen måneder siden og har et ønske om å forbedre lydbildet en smule Diesel biler brummer så fælt.

Det sitter en gammel JVC spiller (3-4 år gammel) allerede montert som skal byttes ut så trenger noen forslag til spiller. Jeg er på jakt etter en spiller som ikke er for dyr og som jeg kan koble til en 4 kanals forsterker etterhvert. Jeg har allerede forbedret lyden i bilen ved å ta av dørene og installert et MB Quart komponent sett (MB Quart 6,5" RCE216) så trenger en spiller som funker bra opp mot denne (hvis dere har noen eksempler). Trakk nye kabler til komponentene så det trengs ikke. Vet ikke om det er noen her som har erfaring med MB Quart og hvor bra de spiller (høyt og rent) med hjelp fra en god 4-kanaler men jeg håper ikke jeg kjøpte katta i sekken med de høyttalerene.

Det jeg har sett for meg som mulig løsning av lyd "problemet" er å kjøpe en ny spiller (ukjent hvilken enda, da det er et par å velge mellom), beholde de MB Quart høyttalerene, kjøpe en 4-kanals forsterker å legge den under et av setene og kjøpe en flat aktiv sub til å legge under det andre setet(her er jeg veldig usikker på om dette er en bra løsning da det kanskje ødelegger lydbildet. Har sett på denne http://strommen-bilradio.no/product_...roducts_id=801Jeg er ikke på jakt etter MYE lyd men heller nok GOD lyd så jeg er åpen for forslag). Jeg har ca 40-50 cm plass bak setene i som gir meg plass til bagasje som jeg ikke er så veldig keen på ofre. Men hvis det må bli en basskasse så er det ønskelig at den er så lav som mulig og at det kan legges ting på kassen. Med andre ord plassering av refleksrør og bassern blir litt tricky. Hvis det også blir en kasse så er det vel mulig å montere 2 6'9 høyttalere på siden av en 8".

Noen ideer eller svar på spørsmålene mine?

På forhånd takk

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du dempet dørene i bilen? er lett for å bli litt dårlig lyd i pickup og nyere kassebiler, hvertfall t5 og hiace, blir en metallisk lyd. så prøv å demp dørene hvis du ikke blir fornøyd med lyden etterhvert.

Alpine CDE-9874RB vil jeg anbefale som spiller, koster ca 2000 hos dynabel.no

Frontsette ditt har jeg ikke hørt spille, så der kan jeg ikke si noe,men kjøp en grei 2-kanaler om du bare skal drive fronthøytallerne på den.

en active subb kan være greit om du vil ha litt eksta bass

Edit: Fant en forsterker som skal kunne drive frontsette ditt bra, og den kosta nesten ikkeno Rockford Fosgate Punch serie 2 kanals Realcar Scandinavia AS Må være nedsatt mye?

Newcomer db-monster sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    demp bilen litt ja(som cHiLL sier)

har aldri hatt noen billig spiller så kan ikke hjelpe deg der (en pioneer spiller til 7t) men pioneer/alpine skal ha bra spillere

MB Quart skal være ganske bra merke har jeg hørt,, skal spille pent og reint

du kan kjøp en 2 eller 4 kanaler(4 kanaler som du kan bridge opp til 3 kanaler, 2kanaler til frontsett og 1 til sub)

lykke til med "prosjektet"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempe bilen, snakker da om slike matter som jeg bare legger inn i døren eller skal dette gjøres på en spesiell måte?

Mener å ha sett slike "matter" av noe slag men trodde det ble mest brukt til basskasser eller brukes det til det og?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare legger på/klistrer fast på dørene
    eks: dynamat

bruker engentli ikke så my "matter" i basskasser

men fins så my rart dempe materiale så undersøk litt så finner du noe..
    men ikke bruk asfaltmatter.. skal vell lukte og råtne opp elns:P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei, fant en link til en shappe i tønsberg som hadde slikt. For vel bare ta en tur ned dit og titte kanskje...

Takker for hjelpen, hadde håpet på å være ferdig med dørpanelene men ser ut som de må av igjen og jeg må kjøpe flere plastklips

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jør de du

men tenkt noe på hvilken sub du ska kjøpe?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder den subben så er jeg enda usikker. Jeg mener hvis den fra Blapunkt holder til å få det lille ekstra slik at front høyttalerene kan konsentre seg om mid og diskant (det er vel det som skjer? Front høyttalerene slutter å spille de laveste tonene?) Med en 4-kanaler i tillegg så skulle jeg vel greie å forbedre lydbildet tenker jeg.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok
    er det delefilter på front høytalerne eller?

du skal væll klare å dele lyden så de front høytalerne så d spiller mid-diskant med forsterker

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt her er det mange 3/4-kanals forsterkere med innebygget både høy- og lavpassfilter, men det er også mange spillere som har dette innebygget - både Pioneer, Alpine og Clarion har dette på forholdsvis rimelige modeller.

En Earthquake SWS sub for eksempel er bygget med tanke på å ta liten plass, da magneten stikker veldig lite ut på baksiden.
    Se f.eks. Velkommen til Engen Audio, din levrandør av kvalitet og service

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det følgte med en slik boks til hver side på front settet, jeg regner med at det er delefilteret. Jeg trakk kabler med tanke på å ettermontere en forsterker så jeg har den boksen inne i kupeen, hvis det er slik at jeg må slutte å bruke delefilteret når jeg moneterer en forsterker? Så hver høyttaler har sin egen kabel inn i kupeen.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke du har tenkt å bruke aktiv deling på mellomtone/diskant (krever en forholdsvis dyr spiller eller egen prosessor) så må du fortsatt bruke delefilteret.
    Du kobler da høyttalerkabelen fra forsterkeren til delefilteret og bare signalkabler fra spilleren.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er første steget gjort (tror jeg). Hjalp en kompis med noe flytting og som takk for hjelpen ga han meg sin "gamle" panasonic CQ-C3301N head-unit. Noen som har noe erfaring med denne? Jeg kan si at lyden ble SYKT mye bedre etter at jeg kastet ut den gamle JVC som var der fra før. Den nye spilleren har 2x2.5V Preouts og jeg regner med det er her jeg kan koble opp en 4-kanals forsterker? Har ikke så mye peil på bilstereo så her blir det sikkert mange dumme spørsmål.

Så kjapp brainstorm fra min side.. Signal kabler fra preouten på spilleren, inn i forsterkeren, høytalerkabler fra forsterker til delefilteret som følgte med komponentsettet og fra delefilteret til høytalerene. Virker dette riktig?

Da er neste steg å få tak i dempematter (dynamat) og plastklips. Så er det å rive av dørene igjen og se hva jeg får til av demping

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •