Hjelp! Jeg har smelt sikringa for tredje gang!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp! Jeg har smelt sikringa for tredje gang!

Hallo. Jeg har smelt sikringa til signal-kabelen for tredje gang nå. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg hele tiden klarer det. Jeg har sjekka jordinga fra forsterkerene og pussa lakken rundt jordingspunktet for bedre kontakt. Men like fordømt smalt jeg spilleren min i dag igjen. Hva kan grunnen til dette være?

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var litt vanskelig å tolke det du skrev
    er det sånn å forstå at du smeller sikringa på inngangen?

Du husker vel å koble fra strøm før du drar ut ledninger bak der?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å skrive konsist og forståelig hjelper veldig når man ber om hjelp til å løse problemer.
    Jeg skjønner ikke bæret av hva du prøver å si.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonpeder
    Hallo. Jeg har smelt sikringa til signal-kabelen for tredje gang nå. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg hele tiden klarer det. Jeg har sjekka jordinga fra forsterkerene og pussa lakken rundt jordingspunktet for bedre kontakt. Men like fordømt smalt jeg spilleren min i dag igjen. Hva kan grunnen til dette være?
    Hvor stor sikring har du på kabelen kontra på forsterkeren?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsøk på bedre forklaring

Hallo. Sorry for dårlig beskrivelse av problemet. Jeg skrev det innlegget i fullt raseri ifm at spilleren gikk i stykker igjen!

Vel, problemet er at jeg hører turtallet i høytalerne når jeg kjører. Grunnen er ikke fordi jeg har lagt strøm og signal-kabel på samme side. Grunnen til at jeg hører lyden er fordi det er en sikring i spilleren som er koblet opp mot signal-kabelen. Denne sikringen er loddet og må dermed fikses av profesjonelle for at det skal fungere skikkelig.

En grunn til at den sikringa går i stykker er dårlig jording vet jeg. Det har jeg nå sjekket og utbedret. Jeg har jordinga festet til setebelte og pussa vekk lakken rundt. Det skulle være tilstrekkelig. Jordingskabelen er også av tilstrekkelig størrelse.

Jeg lurer på om det er noen andre grunner til at dette kan skje? Det skjer plutselig når jeg er ute å kjører. Det skjedde idet jeg kjørte i en dump i veien så det rista litt i bilen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Størrelse på sikring.

Hei du. Jeg har to forsterkere og begge har hver sin 60 amp sikring på kabelen. Den ene forsterken har 4 stk 30 amp sikringer. Den andre har en del mindre som jeg ikke husker i skrivende stund. Men det er mindre enn 60 amp tror jeg.

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo. Sorry for dårlig beskrivelse av problemet. Jeg skrev det innlegget i fullt raseri ifm at spilleren gikk i stykker igjen!

Vel, problemet er at jeg hører turtallet i høytalerne når jeg kjører. Grunnen er ikke fordi jeg har lagt strøm og signal-kabel på samme side. Grunnen til at jeg hører lyden er fordi det er en sikring i spilleren som er koblet opp mot signal-kabelen. Denne sikringen er loddet og må dermed fikses av profesjonelle for at det skal fungere skikkelig.

En grunn til at den sikringa går i stykker er dårlig jording vet jeg. Det har jeg nå sjekket og utbedret. Jeg har jordinga festet til setebelte og pussa vekk lakken rundt. Det skulle være tilstrekkelig. Jordingskabelen er også av tilstrekkelig størrelse.

Jeg lurer på om det er noen andre grunner til at dette kan skje? Det skjer plutselig når jeg er ute å kjører. Det skjedde idet jeg kjørte i en dump i veien så det rista litt i bilen.

det er ikke dårlig jording på selve spilleren da?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jonpeder.

Det problemet med turtalls-støy har med dynamoen å gjøre, jeg har slik støy etter at jeg skiftet børstene. Denne støyen filtreres relativt lett bort ved hjelp av en kondensator mellom + og - på dynamoen(husker ikke størrelsen på kondensatoren).

Er litt uklar om hvilken sikring det er som ryker, er det i forsterkeren eller cd-spillern?

Kim

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du har en strømkabel til hver forsterker med hver sin 60amp sikring?

om den ene forsterkeren din har 4x30 sikringer så kan jo den forsterkeren ha 120 amp strømtrekk.
    Blir kanskje litt lite med 60 amp sikring da?

Om du har problem med turtalls-sus så kan det være noe galt med dynamoen din.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jording på spilleren

Sitat Opprinnelig postet av Toby91
    det er ikke dårlig jording på selve spilleren da?
    Mulig det. Jeg bruker jordingskabelen som orginalt var i bilen. Hørte til en gammel kassetspiller

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hoohoo
    Hei jonpeder.

Det problemet med turtalls-støy har med dynamoen å gjøre, jeg har slik støy etter at jeg skiftet børstene. Denne støyen filtreres relativt lett bort ved hjelp av en kondensator mellom + og - på dynamoen(husker ikke størrelsen på kondensatoren).

Er litt uklar om hvilken sikring det er som ryker, er det i forsterkeren eller cd-spillern?

Kim
    Hei Kim. Det er en sikring i CD-spilleren. Men det er ikke den lille som er på baksiden. Den klarer til og med jeg å bytte

For å bytte/fikse den sikringa jeg snakker om må man skru opp spilleren, og man bør ha god peiling på hva man driver med.

Jeg tviler for øvrig på at det er dynamoen, når jeg kan spille en stund og ha god lyd, men så plutselig kommer det et smell i høytalerne også hører jeg turtallet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Så du har en strømkabel til hver forsterker med hver sin 60amp sikring?

om den ene forsterkeren din har 4x30 sikringer så kan jo den forsterkeren ha 120 amp strømtrekk.
    Blir kanskje litt lite med 60 amp sikring da?

Om du har problem med turtalls-sus så kan det være noe galt med dynamoen din.
    Ja mulig det blir litt lite, men det vil vel egentlig bare si at sikringa på kabelen ryker fortere enn hvis jeg hadde hatt en sikring på 120 amp?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja mulig det blir litt lite, men det vil vel egentlig bare si at sikringa på kabelen ryker fortere enn hvis jeg hadde hatt en sikring på 120 amp?
    Du vil ikke kunne utnytte forsterkeren fullt ut før sikringa ryker nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs litt hvor mye strøm du skal trekke fra cd-spilleren om det egentli betyr mye med jordingen. Eneste som er skikkelig viktig er at det er god kontakt til jord. Sjekk om det er korrosjon ved koblingspunkter. Dårlig kontakt kan føre til høyfrekvente svingninger i cd-spilleren(dermer ryker sikringene???).

Kim

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikringene det er snakk om ligger som regel loddet fast i kretskortet på selve spilleren. Den beskytter signalutgangene på spilleren, slik at ikke en ekstern effektforsterker skal trekke -/jording fra cd-spillerens signalutgang via signalkabelen. Har selv sprengt en slik sikring på en Pioneerspiller, grunnen til det var at forsterkeren i bagasjerommet var for dårlig jordet. Hos meg ble det skraping og smelling i høytalere etter dette. Leverte den inn til en radioreperatør, og han loddet inn nye sikringer for 500 kr, ordnet jordingen på forsterker, og etter det har det fungert bra.

Men siden din forsterker var godt jordet og det ikke skjedde mens du koblet, kan det kansje muligens skje andre veien også.. Antar at om cd-spilleren er for dårlig jordet kan den sikkert trekke jording fra effektforsterker via signalkabelen også, og dermed sprenge sikringen, men kan ikke si det sikkert. Men ville iallfall forsikret meg om at spilleren også er skikkelig jordet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagzen
    Sikringene det er snakk om ligger som regel loddet fast i kretskortet på selve spilleren. Den beskytter signalutgangene på spilleren, slik at ikke en ekstern effektforsterker skal trekke -/jording fra cd-spillerens signalutgang via signalkabelen. Har selv sprengt en slik sikring på en Pioneerspiller, grunnen til det var at forsterkeren i bagasjerommet var for dårlig jordet. Hos meg ble det skraping og smelling i høytalere etter dette. Leverte den inn til en radioreperatør, og han loddet inn nye sikringer for 500 kr, ordnet jordingen på forsterker, og etter det har det fungert bra.

Men siden din forsterker var godt jordet og det ikke skjedde mens du koblet, kan det kansje muligens skje andre veien også.. Antar at om cd-spilleren er for dårlig jordet kan den sikkert trekke jording fra effektforsterker via signalkabelen også, og dermed sprenge sikringen, men kan ikke si det sikkert. Men ville iallfall forsikret meg om at spilleren også er skikkelig jordet.
    Morsom teori som jeg aldri har vurdert engang, men når du nevner det så virker det jo som ett ganske realistisk problem/årsak.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen generelle tips:
    - Jord spilleren rett i chassiet på bilen (slik du har gjort med forsterkeren).
    - Sett på ekstra jordkabel til chassiet på spilleren
    - Pass på at ikke skjermingen på signalkabelen eller antennekabelen kan ligge inntil jord.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør som norcad sier. Dette er ganske standard, for å unngå problemer.
    Nytter ikke å kun jorde forsterker sikkelig. ALL elektronikk må jordes godt.
    Også antenner ol. Eller's blir det fort bare rot. Orginaljordingene på bilene som er tiltenkt stereoen holder sjelden god kvalitet. Blir fort problemer med disse på eldre biler. Best å lage egen.

Men. Nå kan det jo hende at du allerede har gjort dette.

Pass også på å ikke koble for mange forsterkere på remote utgangen på spilleren. Enkelte spillere svir man fort på denne måten. Hvor følsom Pio sine spillere er på dette punktet, vet jeg ikke. Det må noen andre svare på. Det beste er uansett å bruke rele.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Gjør som norcad sier. Dette er ganske standard, for å unngå problemer.
    Nytter ikke å kun jorde forsterker sikkelig. ALL elektronikk må jordes godt.
    Også antenner ol. Eller's blir det fort bare rot. Orginaljordingene på bilene som er tiltenkt stereoen holder sjelden god kvalitet. Blir fort problemer med disse på eldre biler. Best å lage egen.

Men. Nå kan det jo hende at du allerede har gjort dette.

Pass også på å ikke koble for mange forsterkere på remote utgangen på spilleren. Enkelte spillere svir man fort på denne måten. Hvor følsom Pio sine spillere er på dette punktet, vet jeg ikke. Det må noen andre svare på. Det beste er uansett å bruke rele.
    Ok. Jeg har ikke lagd egen jording til spilleren. Har egentlig bare jordet forsterkeren skikkelig. Samt at jeg kjører rear og front-inngangen på forsterkeren kun på front-utgangen på spilleren.

Mulig det er problemet ja. Forsterkeren er ikke av beste kvalitet heller vil jeg tro... Uansett tusen takk for all hjelp Har litt å ta tak i nå tenker jeg...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass også på at batteriet er jordet godt til chassiset til bilen.

Det beste om du har mulighet til det er å jorde forsterkeren direkte i batteriet. altså en lang kabel frem til jordingen og.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •