Spm om subkasse og strøm til anlegg med litt bass...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Spm om subkasse og strøm til anlegg med litt bass...

Jeg har muligens tenkt og kjøpe to Ground Zero Plutonium 12" som en kompis av meg har hatt tidligere, men jeg ble litt forfjamset da GZ oppgir at kassen med bassrefleks i skal være 75 liter til hvert element (greit nok), men med 4 stk. 4" porter" (link: kasseforslag)

Kan dette stemme? Hørtes da unormalt mye ut, men så er det jo også et unormalt brutalt element! Hehe :roll:

Det blir altså en kasse med to kammer på 150 liter netto sammenlagt, med 8 stk. 4" porter! :shock:

Så hvis jeg skal gjøre det enkleste utav det så lager jeg bare en rektangulær port, blir ikke da arealet av 4 stk. 4" porter 314 cm2 (til hvert kammer) hvis jeg har regnet rett?

Utregning:
    Areal av sirkel; pi * d2 / 4
    Altså 3,14 * 10cm * 10cm / 4 = 78,5 cm2

Hvert kammer skal ha 4 porter, så da blir samlet areal 4 * 78,5 = 314 cm2?

En annen ting er om jeg har strøm nok til og drive dette? Jeg har planer om å drive hver sub med en Hifonics XXV-colossus monoblokk på hver sub, det blir da 2200W rms i 2 ohm på hver sub...

Dynamoen som står i bilen nå (golf 2) er bare på 65A, men det skal være en smal sak å sette inn en 90A dynamo. Men vil den klare og levere nok strøm til et par svære Stinger batteri + originalbatteriet ved spilling av musikk? (Skal ikke konkurrere i noe DB drag altså...) Eller bør jeg gå for en større dynamo, eventuelt en ekstra 90A dynamo med høyere spenning, kun til bilstereobatteriene og monoblokkene?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du allikevel ikke skal konkurrere i dB-drag, og derfor ikke trenger å få maks ut av disse, ville jeg enkelt og greit kjøpt andre elementer!

Du vet hvor komplisert det er med flere batterier i samme bil på samme dynamo? Og da mener jeg å virkelig få det til å funke...........

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hvis du allikevel ikke skal konkurrere i dB-drag, og derfor ikke trenger å få maks ut av disse, ville jeg enkelt og greit kjøpt andre elementer!

Du vet hvor komplisert det er med flere batterier i samme bil på samme dynamo? Og da mener jeg å virkelig få det til å funke...........
    Nei jeg skal ikke konkurrere i db-drag, men jeg liker å ha skikkelig trykk i bilen. Nå for tiden har jeg en CV stroker 18" (den gode gamle ja!) men helt siden jeg hørte de 2 GZ plutonium 12"erne for 2 år siden har jeg hatt lyst på de!

Komplisert og komplisert, dyrt ihvertfall... Men jeg blir veldig takknemlig for tips angående strømdelen! :-D

Newcomer db-monster sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viss du skal ha flere batterier.. så bør de være 2 like batterier.. så ikke "den minste! orginale batterie" tømmer det store.
    hvor mange batteri skal du bruke? må tenke på at dynamoen skal levere 90A på (antall batterier du skal bruke)

skal du selge cv strokern? send på meg meldign for pris

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking db drag

et enkelt triks for å spille utrolig høyt
    er å sette på en liten forsterker for å booste phono signalet til monoblokk
    funker som fy men vær utrolig forsiktig med volumet

har lekt med db drag før

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei dessverre, strokeren er ikke til salgs! Jeg har kun lånt den av en kompis, han skal dessuten få den rekonet av Walther Hoffmann snart så jeg tviler sterkt på at han vil selge den heller...

Tenkte på 2 av de største Stinger batteriene (SPV70) på 70ah, så jeg bør ha et likedan fremme som bak? I guess it makes sense...

Men vil en 90A dynamo klare å fore disse 2 batteriene?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha noe igjen for det ekstra batteriet, bør du lade med mer enn 90A.
    Min personlige oppfatning/synsing/erfaring er at du ikke tjener stort på det ekstra batteriet, ihvertfall ikke sett ifht pris. To batterier, større dynamo, batteriisolator, ladestyring etc koster mer enn det smaker. IMO
    Bruk heller ETT enda bedre batteri, foret med en kraftig dynamo med god spenningsregulator. Skift ut alt av kabler ifbm batteri, dynamo og jord til grove saker med gode terminaler. Legg grov kabel til forsterkeren og sett på en kondis eller to, så vil du få et 98% like godt resultat for 60% av prisen.
    I tillegg sparer du deg for en del jobb, og forenkler det hele mtp evnt støy.

Pengene du sparer legger du i en oppgradering av frontsystemet i stedet! :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To batterier, større dynamo, batteriisolator, ladestyring etc koster mer enn det smaker. IMO
    Bruk heller ETT enda bedre batteri, foret med en kraftig dynamo med god spenningsregulator.
    Ok, har du noen tips om bedre batteri enn det jeg nevnte? Stinger er vel noe jeg tenkte på siden det er "mainstream" og alle har det...

sett på en kondis eller to, så vil du få et 98% like godt resultat for 60% av prisen.
    Er ikke kondiser å regne som en flaskehals egentlig? Jeg er klar over at de renser for støyproblemer, men til disse forsterkerne vil jeg jo trenge bortimot 6 farad med kondiser? Jaja, blir jo fancy utseende ihvertfall!

Pengene du sparer legger du i en oppgradering av frontsystemet i stedet! :-D
    Jepp, alle råd som gjør det billigere er gode råd! :-D

Har planer om et Focal 165K2P frontsett (eller to mindre og billigere sett i dørene fremme), er så forelsket i lyden deres! ops:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •