Mest trøkk ut av sub i bil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
  1. #1
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Mest trøkk ut av sub i bil?

    Hei og god kveld
    Jeg sitter her og lurer på litt forskjellig, hehe, jeg fyller jo snart 18 og lappen kommer, holder på å bygge anlegg, men vet ikke hvordan jeg skal få mest mulig ut av det, altså subène? spiller reflex kasse bedre enn lukket? og hva menes med å tune kassen(hz)? Vil altså at det skal dunke mest mulig ut av subbene jeg skal ha hehe.. men er vel det alle vil:-D

  2. #2
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Alle på 18 år vil nok det skal dunke mest mulig ja, men etter noen år med dunkebass kommer nok ønsket om lydkvalitet til deg også :-D

    Ingen regler uten unntak, men sånn generellt vil en lukket kasse spille "penere" mens en bassrefleksløsning gir mer trykk. Men det viktigste er å velge rett kassetype til rett element, og bygge kassen med rett volum ifht elementet og bilen.

    Lukket kasse: Volumet i kassen bestemmer hvor dypt den vil spille, men det skal fhv store endringer til før det gir hørbare utslag. Den har en slak avrulling nedover i frekvens, og spiller derfor mye dypere bass enn det kan se ut for "på papiret"

    Bassrefleks: Volumet i kassen og diameter vs lengden på røret bestemmer hvor dypt den spiller. Det er endringen av lengden på bassrefleksrøret (porten) man ofte refererer til når man snakker om å endre "tuning".
    Jo mindre kassen er, jo lenger må røret være, for å oppnå samme avstemming (altså tuning) Og jo lenger røret er, uten å endre volumet på kassen, jo lavere avstemming får man.
    I bil er det vanlig å avstemme rundt 30-50hz, 40-45 gir ofte mest "trykk". Til innebruk avstemmer man som regel lavere, hvis man har et element som tåler det vel og merke.

  3. #3
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Då vart eg litt klokere i dag og Takk for eit godt svar

  4. #4
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    basss

    i en cupe som din 306 skal subbene slå bakover aka mot bagajeluka
    blir dypere bass
    det abseøutt viktigste i en bilstreeo er STRØM!!!!!! skjift ut spennings regulatoren din i dynamoen med en juster bar 14.8v max, event større dynamo ???
    batteri drycell maxima eller tilsvarende plass til 2?
    voltmeter i cupeen bilstereons beste venn spill aldri under 11.5 v da ryker basser forstrerkere m glans

    rockford fosgate drar strøm i know

  5. #5
    Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kort å godt:
    - ha masse effekt (alt med over 100a sikring på duger)
    - Sørg for å ha god utlufting mellom bagasjerom og kupe , så fremt du planlegger i ha subben i bagasjerommet. i baksetet er det ikke så nøye!
    - Prøv deg fram med subben(e) framover og bakover , samt test med forskjellig fase begge veier.
    - MASSE effekt, samt store strømkabler. Nevnte jeg masse effekt forresten ?
    - Portet kasse - pga det gir mere trykk med mindre effekt.
    - Enda mer effekt.
    - Bygg kassen i MDF , ikke spon , bruk skikkelige AEROporter.
    - Kjøp skikkelige elementer med en gang så slipper du å tape penger når de billige ikke strekker til. Det lønner seg.
    - klem til med ekstra batteri og kondis, hvis effekten ikke strekker til.
    - Kjøp honda, de blir det alltid bra lyd i. (Ikke spør hvorfor)
    - Respekter naboene , skru ned når du kjører inn i nabolaget om nettene.

    Lykke til!

    Tips : drar nok mange fanatikere på nakken nå , men RF er ikke så bra som det engang var.
    Prøv JL audio eller kicker - mer for pengene og mindre for "imaget"

  6. #6
    Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Kort å godt:
    - ha masse effekt (alt med over 100a sikring på duger)
    - Sørg for å ha god utlufting mellom bagasjerom og kupe , så fremt du planlegger i ha subben i bagasjerommet. i baksetet er det ikke så nøye!
    - Prøv deg fram med subben(e) framover og bakover , samt test med forskjellig fase begge veier.
    - MASSE effekt, samt store strømkabler. Nevnte jeg masse effekt forresten ?
    - Portet kasse - pga det gir mere trykk med mindre effekt.
    - Enda mer effekt.
    - Bygg kassen i MDF , ikke spon , bruk skikkelige AEROporter.
    - Kjøp skikkelige elementer med en gang så slipper du å tape penger når de billige ikke strekker til. Det lønner seg.
    - klem til med ekstra batteri og kondis, hvis effekten ikke strekker til.
    - Kjøp honda, de blir det alltid bra lyd i. (Ikke spør hvorfor)
    - Respekter naboene , skru ned når du kjører inn i nabolaget om nettene.

    Lykke til!

    Tips : drar nok mange fanatikere på nakken nå , men RF er ikke så bra som det engang var.
    Prøv JL audio eller kicker - mer for pengene og mindre for "imaget"
    - Kjøp en bil med lite løse deler og skruer innvendig. ( så slipper du dårlig kasselyd)
    - IKKE respekter naboene , skru ned OPP du kjører inn i nabolaget om nettene.

    Passer nokk bedre. :P

    Btw: Kicker = Fysj. Muligens DynaBel hadde vert noe fra deg: www.dynabel.no

  7. #7
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Wink mdf

    mdf er ikke luft tette plater, lakker kassa invendig eller bruk et lag m polyester for å få den luft tett

    kondensator er et must oxo

    let the speaker pound!!!

  8. #8
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen kommentarer:
    - Glem påstanden om at kassen MÅ bygges i MDF og ikke i spon! Jeg har erfaring fra ca 60 basskasser jeg selv har bygget, og har ikke funnet noen grunn til den påstanden. 22 mm vannfast gulvspon er alt du trenger, billig og enkelt å få tak i. Avstiving av kassa er alfa og omega uansett hvilkset materiale du bygger i. Innvendig behandling av kassa er alltid lurt, men ikke tvingende nødvendig. Bygg solid og bygg tett. Verre er det ikke.
    Alle materialer har fordeler og ulemper. I en basskasse spiller de allikevel liten rolle.

    - Man MÅ ikke ha mye effekt, men det er aldri feil
    Med 4 x 75 "ekte" watt på 2 stk dobbeltspolede 10" i lukkede kasser, kan jeg spille langt høyere enn hørselen tåler i min bil. Følsomheten på elementet er poenget her. 120dB oppnår man enkelt, de neste dB er mye dyrere, og fordrer mer jobb. Over 130dB holder ikke bilen lenger.................

    Ta vare på hørselen deres! Det er fortsatt morsomt med lyd, hifi og musikk etter at man har passert 40 også! Og da er det greit om man har spart igjen litt av trommehinnene :-D

  9. #9
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gå for Ground Zero hvis du virkelig vil ha noe som rister vettet av deg!!!



    Anbefales!

  10. #10
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for gode råd folkens Har faktisk tenkt på dynabel sub, vet at Rockford trekker en del strøm. Planer om å kjøpe 50mm2 kabelkit til den og 1f kondensator.
    Hvorfor må jeg ha god utlufting mellom bagasjerom og kupe?

  11. #11
    Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lyd = luft i sving. Mindre luft = mindre lyd.

    Sier ikke at man MÅ bygge i spon , men etter å ha jobbet med MDF og bilstereo i "bare" 2 år , er det vanskelig å gå tilbake til den porøse sponen. Den er så ufattelig mye bedre å jobbe med syns nå jeg, men klart så er den vanskeligere å få tak i og dyrere, så alt med måte.

    Når det kommer til effekt så uttaler jeg meg bare fra egne erfaringer , alt ble så mye kjekkere når effekten kom på plass, og jeg måtte erfare det opp til flere ganger før jeg innså det, og jeg regner med at akkurat den samme historien gjentar seg når jeg setter effektrinn på klipschene mine, selv om det er en av de mest lettdrevne høyttalerene som fins. Endel uttalelser på forumet her bekrefter det jeg sier

    Skal du lakkere / lime kassen innveldig (uansett hva du bygger i) la den stå til lufting over natten mens lim og lakk herder. Gassen som avgis i prosessen _kan_ skade opphenget til subben.

    - flere lag "Duct-tape" bak registeringskiltet forhindrer den grelle lyden av skiltet som slår i takt med bassen, noe jeg synes skriker "AMATØR" lang vei. Evt stramme skikkelig godt til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •