Prosjekt: Multimedia i VW Sharan

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt: Multimedia i VW Sharan

Da er planleggingsfasen over og utstyret innkjøpt :-)

Etter 2 måneder med planlegging og gode råd fra Bilstereospesialisten i Trondheim og Sandnes + ikke minst (!) BassBrothers' egen Frode i Fosnavågen er nå følgende kjøpt inn:

Kenwood DDX-5220BT
    USB, DVD, DivX, iPod, Navigasjon, Bluetooth

FOCAL FP5.500
    4 x 75W + 200W

Focal 165A1
    165mm komponentsystem 60/120W

Focal 165KR2 - nyhet
    165mm Focal Power 2ohm

DVD spiller med 2 skjermer til ungene - denne kan da brukes enten tilkoblet head unit foran eller selvstendig fra slot-in DVD spiller i den ene skjermen.

+ diverse kabler

Fra før har jeg en 25 liters lukket basskasse med en 12" Kicker Solobaric som skal brukes inntil videre iallefall.

Spilleren er en 2-DIN størrelse multimediaspiller med blåtann handsfree, Garmin navigasjon og DVD spiller/CD spiller, radio og iPod/USB minnepinne styring.

Selve installasjonen vil jeg ikke gjøre selv (har ikke tid) men Bilstereospesialisten i Sandnes skal få ta seg av jobben :-) De kan gjøre ting på 1/10 av tiden og resultatet blir garantert profft!

Hele ideen med anlegget er å få skjult alle komponenter bak originale deksler etc. Forsterken vil det bli plass til å høyre hjulbue bak (jeg ofrer en oppbevaringsboks og selv om "fjøla" er 50cmx24cmx6cm, så skal det gå akkurat. Det blir nye høytalere både foran og bak i dørene - jeg hater å høre på selv barnemusikk med dårlige høytalere :-).

Siden spilleren kun har 2 linjeutganger, var jeg avhengig av en fleksibel forsterker. Nå kan sub-kanalen få sitt signal fra begge linjeutgangene på spilleren og den har en egen justeringsknapp for nivå på bassen som har lang ledning og skal felles inn i et deksel ved siden av spilleren foran.

Da bilen har 105 VAmp batteri (diesel), tror jeg ikke det er nødvendig med nytt og større batteri - iallefall håper jeg ikke det...

Mer info vil komme og bilder av utstyr og til slutt av resultatet. Skal forsøke vurdere lytteopplevelse, brukervennlighet, audio og videokvalitet, etc. etc.

Men nå er det kvelden...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - du er jo splitter pine gal, mann!

Men jeg liker det!

Jeg har samme type bil selv, så det skal bli veldig interessant å følge prosjektet ditt, særlig hvor i all verden du plasserer sakene (sub, amp'er osv).

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Quick Robin, to the Sabeltann-mobil"
    Kommer garantert til å spille bra, får håpe på at du får litt fritid til å høre på noe annet enn det de i baksetet vil høre på.
    Du har ikke sjekket pris på å få det montert av VW-forhandler istedet? De fleste merkeleverandører har også utrolig god peiling på montering av slikt, samt at de kanslå av litt på prisen fordi de da får erfaring med det.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy flate, ikke bare har knabba bilen min, men navnet også, eller i hvertfall halvannen bokstav unna

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så lenge det er en diesel så skal batteriet være bra nok.

men den dynamoen kablene til batteret som kan blir svakeste ledd her.

så høre med folka på Bilstereospesialisten om det værd og legg opp en støre kabel fra dynamoen til batteriet

Troeen

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det et faktum - dårlig research medførte følgende: bil inn hos Bilstereospesialisten, ut igjen en time senere. Grunn: Forsterkeren skulle ha ledninger inn i begge ender, ergo akkurat for stor. Høytaler-hullene i dørene har en max. innbyggingsdybde på 52 mm, ergo for dype høytalere.

OK, hva gjør man så? Jo, takket være en velvillig Frode hos BassBrothers i Fosnavågen, fikk man sende sakene tilbake. Så stod jeg der da med kun spiller og masse ledninger.

Begynte å sjekke med Bilstereospesialisten hva som kunne gå inn av forsterker og høytalere. Fant ut at Alpine sine digital forsterkere i PDX serien kunne passe. Sjekket en ny 5-kanaler PDX-5 og fant at den fort kostet nærmere det dobbelte av Focal sin...fanken! Og fikk kun tips om et par Panasonix høytalere med tilstrekkelig liten monteringsdybde. Ikke akkurat hva jeg hadde tenkt.

Men, men, litt research på nettet: fant forsterkeren til 600$ i USA, ble kunde hos JetCarrier.com og fikk postboksadressen i USA. Ba banken om å legge inn min USA postboks adresse knyttet til mitt MasterCard, og bestilte så en PDX-5 fra Crutchfield.com. I skrivende øyeblikk er den til fortolling og ventes til Stavanger i løpet av uka.

Så lette jeg lenge og vel og tok i tillegg en telefon til Crutchfield.com, som virkelig har orden i systemene sine og dyktige folk på sin internasjonale avdeling. Når de hørte om max innnbygningsdybde, fikk jeg straks flere alternativer. Ett av dem var Polk Audio db6501. Disse har i flg. Crutchfield.com og Polk Audio sine manualer på deres hjemmeside en innbygningsdybde på 2 tommer, altså 50,8 mm - og det går jo (håper jeg!). De hadde tilbud på disse høytalerne hos Crutchfield.com, kjøp et par til 199$ og få par nummer 2 til halv pris. Altså 300$ for 2 par! Til sammenligning koster 1 par 2395 hos Bilstereospesialisten....Så nå er høytalerne hos JetCarrier.com i påvente av flyfrakt over hit på torsdag...

Nå er det bare å håpe at høytalerne er her i tide til 12. juni når jeg har ny avtale for montering.... og at høytalerne passer denne gang. Hvis ikke kommer det noen billige på salg her på AVForum....

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Når de hørte om max innnbygningsdybde, fikk jeg straks flere alternativer. Ett av dem var Polk Audio db6501. Disse har i flg. Crutchfield.com og Polk Audio sine manualer på deres hjemmeside en innbygningsdybde på 2 tommer, altså 50,8 mm - og det går jo (håper jeg!). De hadde tilbud på disse høytalerne hos Crutchfield.com, kjøp et par til 199$ og få par nummer 2 til halv pris. Altså 300$ for 2 par! Til sammenligning koster 1 par 2395 hos Bilstereospesialisten....Så nå er høytalerne hos JetCarrier.com i påvente av flyfrakt over hit på torsdag...

Nå er det bare å håpe at høytalerne er her i tide til 12. juni når jeg har ny avtale for montering.... og at høytalerne passer denne gang. Hvis ikke kommer det noen billige på salg her på AVForum....
    Har det samme frontsettet selv, og det spiller utrolig bra. Betalte 2K for det hos bilradiospesialisten, så her har du gjort et kjempekjøp

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var anlegget på plass, har nå også fått spilt det inn og justert det slik at det låter bra. Ikke noe å utsette på front-settet, men det går ikke dypt pga. manglende slaglengde. Jeg har ikke delt av frontene da jeg som barnefar må tåle at basskassa må ut på enkelte turer. Sub er delt på ca. 80Hz. Alpine PDX-5 leverer så det holder, bassen er mye strammere enn før på min Rockford Fosgate 4x50 der sub'en fikk 2x50 brokoblet. Men likevel....det er ikke som før... Sharan er en skikkelig drittbil å bygge i. Skal ta detaljene senere!

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var anlegget på plass, har nå også fått spilt det inn og justert det slik at det låter bra. Ikke noe å utsette på front-settet, men det går ikke dypt pga. manglende slaglengde. Jeg har ikke delt av frontene da jeg som barnefar må tåle at basskassa må ut på enkelte turer. Sub er delt på ca. 80Hz. Alpine PDX-5 leverer så det holder, bassen er mye strammere enn før på min Rockford Fosgate 4x50 der sub'en fikk 2x50 brokoblet. Men likevel....det er ikke som før... Sharan er en skikkelig drittbil å bygge i. Skal ta detaljene senere!

bilder bilder og mer bilder

troeen

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry for mangel på bilder. Men høytalerne er skjult bak original deksler, så de får jeg ikke tatt bilde av. Skal ta bilde av head unit og forsterker + sub men er travel... den som venter osv...

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den som venter osv...
    Er en idiot, og venter forgjeves? Neida:-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja,m idiot er du nå ikke, men jeg har ikke lagt ut noe enda...Må få til noe snart...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var også lyden meeeeget bedre. En eller annen idiot hadde delt vekk alt under 60hz ut fra head unit. (var det meg???) Ikke rart det ble dårlig trøkk:-) Nå rister bakvinduet igjen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •