Spørsmål ang. bygging av bilstereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål ang. bygging av bilstereo

Heisann!
    Jeg tenkte jeg skulle oppgradere lyden i bilen, og har noen spørsmål rundt det:
    (skriver info på bunn)
    - Trenger jeg kondensator? Blir det merkbart forskjell med det? Og så lurte jeg på om det er like greit å kjøpe en på 10 fahrad, til flere forsterkere, enn å kjøpe en til hver? tenker spesielt på denne.
    - Hva slags strømkabler trenger jeg?
    - Hva slags sikring trenger jeg?
    - Hvor mange ohm burde jeg kjøre bass-elementene på?
    - Holder det batteriet jeg har? Eller trenger det en oppgradering?
    - Jeg har sett noen løsninger der jeg ser "baksiden" av elementet stikke ut av kassa, hva slags fordeler gir det?
    - Ser oppsettet greit ut? eller er det helt på tryne? kom gjerne med forslag til forbedringer!

Jeg kjører en VW Golf II, 89 mod.
    Cd-spiller: Kenwood KVT-729DVD
    Bassforsterkere: 2 stk. SoundMagus x3200
    Batteri: Optima... kan komme med mer info om det trengs, når jeg kommer hjem.
    "annen" forsterker: Kenwood KAC-PS4D
    Basselementer: 2 stk. Pioneer TS-W3001D4 Champion Series Sub
    andre elementer: Foran: Kenwood KFC-S502P Hattehylla: JVC CS-HX6956

Bygger forresten lukket kasse til bass-elementene.

Bare å spørre om det er mer dere trenger å vite.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Lurer på om det er noen som har erfaring med å plassere basskasser bak i golf IV cabriolet? Tenkte siden det var metallplate bak på setene...

Samtidig så bumper jeg tråden i håp om at noen kan svare meg på mine forrige spm :P

Newcomer DanRemy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du allerede kjøpt oppsettet, eller planlegger du å kjøpe oppsettet du nevner? Oppsettet du nevner vil gi ganske ekstremt lydtrykk, men om du er ute etter kvalitet finnes det bedre alternativer.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville absolutt kjøpt Kondensator(er), du vil få en mye mer stabil strømforsyning til forsterkerene.

Vet ikke så mye om de forsterkerene dine, men du må se på strømtrekket og dimensjonere kabler og sikringer etter det.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller ha lagt opp til et ekstra batteri i stedet for kondensator(er) om du har plass.

og dynamo med større kapasitet..

Newcomer DanRemy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Jeg ville heller ha lagt opp til et ekstra batteri i stedet for kondensator(er) om du har plass.

og dynamo med større kapasitet..
    Sier meg enig i den

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye større kapasitet trengs på dynamoen da? Og hvor er det jeg får kjøpt? Har googla litt, men jeg finner ikke noe ordentlig

DanRemy: Det er en kamerat som har det, og selger det veldig billig til meg. Jeg er fullt klar over at det ikke er det som gir best lydkvalitet, men når jeg får det såpass billig, så ville det vært dumt å ikke kjøpe mener jeg.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamo får du på verksteder, når det gjelder kondensatorer så er det utrolig oppskrytt, om du så har 20 kondensatorer så er fortsatt et ekstra batteri bedre.

men..

en kondensator har den effekten at den filtrerer bort støy fra strømmen så om du sliter med støy så kan den jo forsvares.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har stikk motsatt erfaring med kondensator å batteri , men ser det er mange som mener det. Med fikk "fyldigere" bass med batteri baki og strammere bassslag med kondensator, for en nybegynner er det mer bang for the buck med kondis er min mening.

ArneB:Forressten , en kondis er ikke noe du kobler til EN bestemt forsterker. Du kobler den til strømnettet, så virker den på alt som går på strøm i bilen - enkelt forklart.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil komme med en kommentar ang strøm.
    Mener bestemt at 100 w rms utgjorde 10(?) ampèr.
    Så skal man ha masse effekt er det ganske vesentlig, det å ha nok strøm til saker å ting.
    Har du en bensin bil, kan det å bytte til diesel dynamo være en billig løsning, hvis ikke det holder kan man bestille opp til 500 ampèr dynamo fra statene til de fleste biler som passer i orginal brakketter.
    Hvis man ikke har strøm nok i utgangspunktet til anlegget oppnår du aboslutt ikke noe som helst med å montere en kondensator, da det heller kan by på problemer.
    Har du ikke nok strøm til det du skal ha i automobilen, ender du opp med klippinger.
    Dvs at du ikke har javn kurve på utstyret som igjen fører til vrengninger, som igjen kan føre til defekt utstyr.
    Det du kan gjøre først å fremst er å legge opp ny strøm kabel fra dynamo til batteri. Jo større jo bedre. Bytt også jordning til batteriet
    Legger du opp til batteri bak, skal det ikke ha sikkring igjennom torpedo veggen, men pass på at den er montert skikkelig så det ikke gnisser hull på isolasjonen. Prøv heller å finne en gummigjennomføring du kan bruke som allerede sitter i veggen.
    Skal du ha ett batteri i tillegg til det foran, skal det være sikring på dette.
    Det faktum at du fikk strammere bass med kondis er muligens det at du hadde en javnere strøm kurve som førte til mindre klippinger, men leverte muligens noe mindre strøm til forterker da du faktisk lader opp kondensatoren mellom bass slagene.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

litt OT...

Du kan nok være inne på noe der, bilen jeg merket at bassen ble strammere i hadde en 60A dynamo, mens bilen jeg hadde begge deler i hadde 140A dynamo , samt doble batterier / . Samme forsterker og subb i begge biler.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar litt av her nå...

Hadde en golf 2 jeg med en kicker 12" og ett par 6x9, drevet av en 4 kanals magnat der 2 av kanalene var brokoblet til sub. Dette i en ca 30-35 liters lukket kasse. Dunket så bra at det påvirket synet i merkbar grad, faktisk ikke så langt unna det en kamerat hadde i en bittelitt større bil med 3x12" og toppforsterkeren til kicker.

Nå er riktig nok golf en grei bil å få trykk i... Prøvde med 2x12" også ble jo mere trykk, men var faktisk ganske fornøyd med en 12". Ikke noe hokus pokus med batteri, dynamo eller kondensator. Stram og god bass ble det, men hadde det vært større forsterker og flere høyttalere hadde nok en kondis vært tingen. Det er ikke vits med større dynamo om en ikke får spenningsfall, noe en kondis ville hjulpet mot.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •