Høyttalere til hattehylle, gammel bil - hvordan montere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til hattehylle, gammel bil - hvordan montere?

Da var Seas Lotusen i full fart baki bilen og jeg er igrunn godt fornøyd med den, men nå begynner mine Biltemaa (R) bokshøyttalere til 349 å si takk for seg baki med litt skurring osv... så jeg vurderer å gå til det skrittet å kjøpe meg 5.25 eller 6.5 coaksial/komp.sett som skal ta over. Problemet er at i min bil er det ikke god plass under hattehylla før man treffer stål så jeg må gjøre noe der.

Jeg vurderer å lage en ring av spon/mdf under hvertelement som bygger opp elementet ca 2+ cm slik at jeg får nok klaring under - er det en dum løsning?

Og viktigst: Hva slags bilhøyttalere er lurest å velge under 1500 paret? Er Focal Access bra, ser jeg får 5.25 til 900 kroner og de stikker ikke mer enn 5.5 cm...

Driver de med en relativt kraftig Pioneer-spiller, men er jo ikke allverdens jeg gidder å gjøre i en gammel bil som nok ikke varer mye lengre enn til vintern.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken bil er dette? Jeg ville heller satset på noe foran. Kanskje litt mer jobb å montere, men man får jo lyden foran seg.

Om du skal gå for høyttalere i hatthylla så er en slik ring en bra løsning. Eventuelt fjerne litt av stålet om du vil.

Merker er jo som vanlig smak og behag. Focal, Hertz, Morel, Soundstream, Earthquake, Peerless med flere har ihvertfall elementer i denne prisklassen. Brukt eller tilbud er kanskje noe å gå for?

Om du vil ta den enda litt lenger spiller så godt som alle separate forsterkere bedre enn den innebygde i spilleren som i realiteten ikke yter mer enn rundt 4x10W.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mer for å ha litt ok lyd, er snakk om en Toyota fra tidlig 90-tall. Fremme har jeg 4" som fungerer tilfredsstillende... Gidder ikke legge penger i separat amp, selv om det hadde forsåvidt være enkelt da alt er lagt opp for stort anlegg fra før av.

En annen ting jeg vurderer er å lage et rør mellom høyttalerne for å få mer trøkk fra subben frem...

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen spesiell grunn til at du vil ha høyttalere bak da?

En 4" flens fra f.eks. aeroport er en fin løsning for å få mer bass inn i kupe. Spekulerer rundt akkurat dette selv.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de jeg har er sprengt. Vil også ha litt mer mellomtone og bass som jeg ikke får fra de jeg har, men er usikker på om 5.25 kanskje er lettere å få montert. Skal ta målestokken med ut og finne ut hvor mye dybde jeg har å få på.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt heller ut de 4" foram til et godt 6,5" 2-veis frontsett. DA blir det god lyd. Og om bilen streiker, kan du jo ta med deg ht til neste bil!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke plass til 6.5 fremme. Tror det er 4" som sitter der, og i dørene er det dårlig med plass tror jeg. Jeg gidder ikke begynne å kutte og herje i de...

Litt usikker på hvordan jeg kommer til godsakene fremme.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg satset på mest mulig membranareal ihvertfall. Så får du bygge opp med ringer på 19-22mm.

Engenaudio har noen tilbud på både Hertz og Soundstream i din prisklasse ser jeg.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Bytt heller ut de 4" foram til et godt 6,5" 2-veis frontsett. DA blir det god lyd. Og om bilen streiker, kan du jo ta med deg ht til neste bil!
    Når man først har prøvd dette er man solgt, fikk meg en kraftig aha-opplevelse jeg ihvertfall. 6x9 i hatthylla hører fortiden til

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er bilen målt og inspisert.

Fremme sitter det noen enkle elementer som måler ca 9 cm fra membraside til membraside - 2 festeører. Lette å fjerne. 3.5"???

Bak er hattehylla laget av plast med dempemateriale under - nokså lett å lage hull i vil jeg tro. Metallet under er ca 2 cm fra hattehyllen, men det er 2 hull til høyttalere i metaller som måler 10 cm i diameter og da er det ca 4.5 cm å gå på om magneten/elementet passer nedi + eventuell oppbygging.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jbl er relativt grunne og funker bra etter min mening. greie priser her