Hvilke merker er bra og hvilke er mindre bra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke merker er bra og hvilke er mindre bra?

JL Audio, Alpine, MTX, Audiobahn, Power Acoustik, Rockford Fosgate, RE Audio, Arc Audio, JBL, Focal, osv, osv...

I jungelen av bilstereomerker, -fabrikater og -produsenter - kort og godt; hva er regnet som kvalitet og hva er regnet som søppel? Er ute etter solide greier som vil vare en evighet; Kina-produkter er uaktuelt.

Er det visse merker som fortjener ekstra oppmerksomhet? Noen spesielle produkter/fabrikater som er utgått, men fungerer bedre enn dagens greier? Også, hva bør man være obs på ved kjøp av brukt utstyr?

Thanks!

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer bør du ikke overse når det gjelder bilstereo...

Newcomer db-monster sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kicker, pioneer,lightning audio,mtx, re audio, jl audio,Power Acoustik, Rockford Fosgate har gode subber,forsterkere osv...

jbl søppel:P

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundstream,fusion,hertz, focal, audison, morel, genesis, re audio+++

Personlig er jeg ingen fan av power accoustic og rf, men det er en smakssak.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du mange nok svar, vil summen være at alle merker er bra. Dette er smak og behag, forskjellige lydpreferanser, forskjellige krav, og ikke minst; det JEG har er bra!

Et annet og mye viktigere spørsmål; hva er bra/best i en gitt prisklasse?
    Mest for pengene er et godt utgangspunkt, også her.
    Til høyere opp i prisklasse, jo mindre blir forskjellen pr krone.
    I lave prisklasser finnes mye skrot, men også noen godbiter. Riktignok er det lenger mellom ren søppel blant de anerkjente merkene, men det skjer fra tid til annet hos dem også.

I lavere prisklasser har jeg montert MDS hos mange, og ingen har vært misfornøyd, sett ifht pris. Men selvfølgelig låter et dyrere Focal eller Seas frontsett bedre. Men om det er verdt prisforskjellen? Vel det må jo være opptil hver enkelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig vanskli å svare på detta her. Men nærmest ALLT er bedre enn orginale vaffal Bortsett fra noen ytterst få nye bilmodeller som har hivi på en liten ipod adapter og litt feitere høytalere...... bortsett fra lexus da...mark levinson:???: Men kjører du lexus så gir du muligens beng i opløsninga i diskanten eller tidsforsinkinga og fasevendiga mellom elementene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min glanstid som harry 18åring hadde jeg mds i bilen, og billig er det, men blir fort litt tynt og skrikete i toppen i mine øyne dvs ører

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er mest viktig for deg?

Jeg har et AVIC-D3BT (Pioneer) og det funker rimelig ok men gps systemet er håpløst! Skulle jeg ha kjøpt i dag hadde jeg antagelig valgt Kenwood pg. Garmin gps system.

Vær også "føre var" i forhold til mobilstøtte vedr. bluetooth. ikke alle telefoner støttes av alle bluetooth-enheter. Spesielt Windows Mobil telefoner.

Tenker du på Pioneer er dette en flott resurs!

Utover dette har norcad et godt poeng vedr. mange svar!

Lars.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av db-monster
    kicker, pioneer,lightning audio,mtx, re audio, jl audio,Power Acoustik, Rockford Fosgate har gode subber,forsterkere osv...

jbl søppel:P
    Ikke vondt ment, men å si at Lightning Audio og Power Acoustik er bra og at JBL er dårlig hører ikke akkurat hjemme. RF har det også gått nedover med.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Ikke vondt ment, men å si at Lightning Audio og Power Acoustik er bra og at JBL er dårlig hører ikke akkurat hjemme. RF har det også gått nedover med.

+1!!

Jeg sverger til Focal forsterkere og komponentsett, med Pioneer spillere. RF har det gått nedover med ja, mye overpriset greier pga litt fancy utseende som aldri blir sett uansett...

Og er enig med en som skrev over, GPS til Pioneer er ikke særlig bra. Min neste blir Garmin eller noe annet...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig ang Focal frontsett og Pioneer spillere. Det blir sjelden feil.
    Seas er også å anbefale om lommeboken tillater det.
    Ang MDS er jeg også enig ang diskant i de billige settene. Men deres 30mm silkediskant med lav FS, kan man få virkelig godlyd ut av.
    Synes mange av 2-veis frontsettene til bil lider under en høy delefrekvens. Å la en 5-6" spille over 4000hz er sjelden noen god ide.

For min del endret lyd i bil seg for 8-9 år siden, når jeg gikk over til 3 veis frontsett + 2x (10")sub, med aktiv deling på alt (unntatt mellomt/diskant). Og HU med fasekorreksjon. Da falt mange ting på plass.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Synes mange av 2-veis frontsettene til bil lider under en høy delefrekvens. Å la en 5-6" spille over 4000hz er sjelden noen god ide.

For min del endret lyd i bil seg for 8-9 år siden, når jeg gikk over til 3 veis frontsett + 2x (10")sub, med aktiv deling på alt (unntatt mellomt/diskant). Og HU med fasekorreksjon. Da falt mange ting på plass.
    2-veis frontsett i bil er ikke bare bare alltid. For lav delefrekvens er ikke bra det heller

Aktiv deling og tidskomp er moro i bil ja. Har hørt en av de beste bilene i Norge, HU til 60k, norgesmester 4 ganger tror jeg. Jeg tror fremdeles ikke at jeg har hørt et bedre anlegg i det heletatt faktisk. Makan til lydbilde har jeg ikke vært i nærheten av! Så mye er mulig i bil.

Angående merker har jeg god erfaring med det som kommer fra Italia.

Newcomer db-monster sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade

har du hørt noe av disse spille? Lightning Audio og Power Acoustik ? Eller JBL?
    RF har dyre ting ja, men er jo enda kvalitet for den prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL er kankjse ikke de beste men det er langt fra dårlig. Hvis du noen gang har prøvd GTi serien. Den drar skinnet av pølsa. Jeg vil påstå at de ligger rett rundt Rockford Fosgate sånn pluss\minus moms. Høytalerne til JBL er noe bedre enn RF sine, men RF har mye fancy teknologi i forsterkene sine. Sånn har vaffal jeg erfart det, men de er begge dyre så det blir sjelden til at man får tukle med de aller råeste fra begge merker. Men så er kanksje GTI6000 muligens selv i min "there-is-no-sutch-thing-as-to-mutch-power"mantra ørlittegranne overdimensjonert til den javne 3000kroners sub... selv i par.:-D

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av db-monster
    har du hørt noe av disse spille? Lightning Audio og Power Acoustik ? Eller JBL?
    RF har dyre ting ja, men er jo enda kvalitet for den prisen.
    Ja, har hatt et par av merkene i egen bil også.

Sjekk dagens RF mot det som er 5 år gammelt, dagens utstyr er en skam. Bare å se på forsterkerinnmat for eksempel. Men selvsagt, det finnes unntak.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, her var det mange forskjellige tolkninger av hva som er bra... hvor er fasiten?

I bilen min nå har jeg en blanding av Pioneer, Arc, Infinity og JL Audio - ingen av komponentene som er noe spesielt imponderende!

Focal og Seas er ihvertfal notert ned. Men det blir dustete å kjøpe norske høytalere her i statene. Selv om jeg vet Seas har forhandlere her i CA så har de jo sikkert fått "status-oppjusterte" priser - og er dyrere enn i Norge.

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Forklar? HU = head unit?

Spade; hvilke merker kommer fra Italia, da?

Kanskje jeg skal omdefinere spørsmålet litt:

Hvilken bilstereoprodusent har en produktlinje hvor man får mest "bang* (bokstavelig talt) for the buck?

Hvilke bilstereoprodusent er regnet som top-of-the-line, bar-none, det beste?

Hvilke bilstereoprodusent er regnet som bånn i bøtta og bør unngås til enhver tid?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk prisen på Seas, det som er dustete er at de nå antagelig er billigere i USA enn her hjemme, pga lav dollarkurs.
    Ang US produkter kan du gjerne se på Boston Acoustic. Deres Pro serie var grom "før i tiden". Phoenix Gold er også verdt å sjekke ut.
    Og unngå Boss, det meste derfra har vært middelmådig.

DLS (svensk) har også endel bra, men aner ikke hvordan det er å få fatt i, og pris over there.

HU=Head Unit ja.

Har for egen del ikke vært særlig engasjert i bilstereo siste 5 årene, så hva som er bra, best og bånn i bøtta av dagens modeller kan jeg ikke uttale meg om.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre gode merker: Cadence, Audison, Helix og Polk.
    Som andre nevner her så har de fleste produsentene gode og mindre gode produkter i sortimentet sitt, men som regel er de mindre gode ikke helt på jordet de heller.
    Cadence og polk er for øverig US made.

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått anbefalt Polk Audio sine komponentsett SR6500. Her er link til en omtale:

Polk Audio SR6500 Car Speakers - Car Audio and Electronics Magazine

Har fått anbefalt JL Audio sine forsterkere til Polk Audio.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er rart ingen nevner MB Quart!
    Deres produkter er litt dyre, men bra!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •