Monoforsterker til bil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Monoforsterker til bil

Heisann!

Nå nærmer lappen seg endelig, og med den kommer selvsagt bilen med annlegget som skal vekke oppsikt i gata.

Siden bilaudio er et helt nytt kapittel for meg trenger jeg litt hjelp til å velge ut en bra monoforsterker til subwoofern. Ser det er mye forskjellig å velge i, men halvparten ser ut som noe man kunne ha kjøpt på europris.

Har sett litt på største forsterkeren til pioneer, og den største modellen til Infinity, men aner ikke om det er no futt i dette. Noen som har gode noe gode erfaringer og tips å komme med?

Mvh. Håvard Herberg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel på www.dynabel.no

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, ja har vært innom og sett på de også! Den største modellen dems er jo også fristende.

Men hvordan er det med multiforsterkeren dems? Mister man mye trykk til basselementene med en slik løsning?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockford Fosgate
    Der har du en skikkelig forsterker til 5000, skal love deg den drar subber utrolig godt

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt mye dårlig om Rockford Fosgate jeg, men sånn på papiret så så jo den egentlig grei ut. Var tung i forhold til prisen..

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel BF4501 holder nok lenge, men kjøp tospola subelement isåfall, så har du mer fleksibilitet mtp. hvor mye effekt du vil ha tilgjengelig...

Rocford styrer jeg glatt unna.

Har selv en Fusion Jonah Lomu #11 FJL-1611 i bilen, rimelig fornøyd med denne, samme type konstruksjon som dynabel forsterkeren, altså klasse-D, er kjempefornøyd. Har en planet audio 12" tospola sub koblet i 4ohm på forsterker, så da har jeg 600W (ved 12.5V, 840W ved 14.4V) tilgjengelig - 100W mer RMS enn sub'en har av effekttålighet over tid, ganske god match.

Newcomer Thor89 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netonnet har lagersalg på forsterkere for tiden, du kan muligens gjøre et kupp her. NetOnNet*- Europas første hjemelektronikkbutikk pÃ¥ nettet...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Dynabel BF4501 holder nok lenge, men kjøp tospola subelement isåfall, så har du mer fleksibilitet mtp. hvor mye effekt du vil ha tilgjengelig...

Har selv en Fusion Jonah Lomu #11 FJL-1611 i bilen, rimelig fornøyd med denne, samme type konstruksjon som dynabel forsterkeren, altså klasse-D, er kjempefornøyd. Har en planet audio 12" tospola sub koblet i 4ohm på forsterker, så da har jeg 600W (ved 12.5V, 840W ved 14.4V) tilgjengelig - 100W mer RMS enn sub'en har av effekttålighet over tid, ganske god match.
    Japp, har to tospole elementer liggende, så det skulle gå greit Dynabel'n er nok en mulighet skulle jeg tro. Hvis ikke har jeg fått en tips om Lanzar, noen som har noe å si på det da?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut

Husk grove nok strømkabler også, det er viktig! 30mm2 bør være minimum.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du styrer unna Rockford og velger Fusion?

Tror du må forklare den bedre. Spesielt hvorfor Rockford er så "dårlig".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Håvard90
    Japp, har to tospole elementer liggende, så det skulle gå greit Dynabel'n er nok en mulighet skulle jeg tro. Hvis ikke har jeg fått en tips om Lanzar, noen som har noe å si på det da?
    Lanzar = Boss = Sound Storm.. altså jalla-varer fra fjerne østen.

T10001'en er blant de aller råeste og kraftigste forsterkerne på markedet, til den prisen. Aldri feil med de (jeg har ansvaret for servicene på jobben), og ingen andre er så strømsterk. Oppgitt til 1000w i 1 ohm, målepapirene ligger alltid på mellom 1500 og 1600w rms i 1 ohm.. og da snakker vi EKTE watt, ikke jallawatt (som av en eller annen grunn en stor mengde personer velger å kjøpe, for at de tror de sparer penger )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg skjønner heller ikke hvorfor folk klager over Rockford. Jeg har planer om å kjøpe to 12" T212D4 på 1000rms watt og en T20001BD, skal kjøpe dei i utlandet, men her i norge koster det 20000kr for de til sammen, tror nok det kommer til å dunke godt i fra seg:-D
    Jeg vil annbefale å kjøpe Rockford forsterker i stedet for det andre jalla opplegget:-P

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr2chris
    Du styrer unna Rockford og velger Fusion?

Tror du må forklare den bedre. Spesielt hvorfor Rockford er så "dårlig".
    Jeg fikk fusion-ampen til en uslåelig pris, kjøpte brukt av en som fikk sponsa. Disse har blitt målt til oppgitt effekt og enda litt, og driver suben min helt fint, så jeg ser ikke helt problemet?
    Ellers hadde jeg nok importert en MTX eller Hifonics istedet, har allerede MTX komponentsett i bilen som spiller over all forventning, og hatt MTX sub i endel år i gamlebilen.

Jeg mista litt trua på rockford når allt billigskvipet dems kom, og nå gidder jeg ikke følge med, styrer unna de av gammel vane. Testa en av de gamle råe 12"erne dems, denne spilte virkelig bra, men når jeg hørte noe av det billigere ble jeg igrunn bare flau over lyden...

cv-dan: Dynabel er definitivt IKKE jallaopplegg, tar heller dynabel enn Boss (les det på bergensk, alt blir mye klarere da...) eller lanzar.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde også en fobi mot rockford helt til jeg hørte den minste blokka i den forrige serien deres. p325.1 tror jeg den heter.

har lastet den ned mot 1 ohm over lengre tid (hatt den i bilen i 2 måneder og spilt rimelig heftig hver gang bilen har vært ut, noe som vil si hver dag) aldrig hatt noen problemer.

så neste gang jeg skal ha ny monoblokk blir det nokk en av de større rockford blokkene.

mvh
    stian

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min bror har to 12" Dynabel i sin bil på 1200watt og veier hele 21kg stk og drives med en Rockford forsterker på 1000rms watt, han må ha volumet på forsterkeren på 1/4 for ikke å sprenge subbene:-P lattis:-P
    Men spiller nok bra det du har også:-D

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockford er meget bra, men det er ikke hva det var. Jeg syns det faktisk er bedre, iallefall med tanke på lydkvalitet. Forsterkerene dems er enorme.

Har dog selv en Lanzar 2000D, den er meget godt syns jeg, de rimeligere seriene til Lanzar er dog ikke så bra igjen. Kjører den på 2x12" RF Power ST1. Har litt problemer med strømtilførsel . Tror dynamoen må skiftes, faller ned til 10v. når jeg drar på litt mye.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Min bror har to 12" Dynabel i sin bil på 1200watt og veier hele 21kg stk og drives med en Rockford forsterker på 1000rms watt, han må ha volumet på forsterkeren på 1/4 for ikke å sprenge subbene:-P lattis:-P
    Men spiller nok bra det du har også:-D
    Det kalles gain, og er en funksjon av utgangsspenningen på spilleren og hvor følsomt inngangstrinnet på forsterkern skal være. Dette er ikke lattis, men sånn ting funker.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mista litt trua på rockford når allt billigskvipet dems kom, og nå gidder jeg ikke følge med, styrer unna de av gammel vane. Testa en av de gamle råe 12"erne dems, denne spilte virkelig bra, men når jeg hørte noe av det billigere ble jeg igrunn bare flau over lyden...
    Så.. derfor skal man miste trua på BMW M3 fordi BMW laget en 1-serie?

Det som er litt interessant, er at når folk sammenligner utstyr med RF, så sammenligner de stort sett det billigste til RF med noe av det dyre utstyret til andre merker. Sier litt om hvor sterkt de stiller da.
    Du sammenligner jo til og med selv "de gamle råe 12'erne" mot "de nye billige". Why? Du må jo i så fall sammenligne mot de nye råe 12'erne da. T1 bassene er jo bunnsolide.

Og hva slags billigskvip er det du snakker om? P325.1'en som kom i fjor som lett lastes i 1 ohm eller mindre? P2-subene som er blant de aller beste subene på markedet i sin prisklasse? Hvorfor er det billigste til RF såkalt "billigskvip" når du får mye dårligere varer hos andre merker som ikke er såkalt "billigskvip"?

Men Fusion har kanskje ikke noe billigskvip de? Bare dyre eksklusive kvalitetsvarer?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kjørte forresten èn slik P325.1 i 0.37 ohm.. på 48 stk P2 12" basser

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr2chris
    Men Fusion har kanskje ikke noe billigskvip de? Bare dyre eksklusive kvalitetsvarer?
    Den fusion ampen som Wibla her snakker om kostet 8000kr for en liten 4 kanaler, og så langt har den eid det meste jeg har sett av RF 4 kanalere (nb jeg selger RF, og ikke Fusion)
    nye RF sliter desverre med å bygge effektive strømforsyninger og derfor sliter de både med lite strøm OG at de ryker hvis man kjører utstyret for hardt.
    Teamet vårt hadde 4 stk RF 40001BD justert med oscilloscop og multimeter, samt at de var koblet til 5 stk Stinger SP2150, og likevel kokte 2 forsterkere tvert pga strømforyningene, bra tegn på en forsterker til 19 000kr? neppe...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •