bilstereoprojekt. ekstra batteri?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bilstereoprojekt. ekstra batteri?

heihei! jeg holder på å installere annlegg i bilen nå, 4stk db-12, peerless komp.sett + en amp til subbene og en til komp-settet.
    planen var å plassere sub-ampen inne i bilen ett sted nermt batteri og cd-spiller, men siden ampen var nesten en halvmeter lang utgikk den planen, og jeg må legge den i bagasjerommet.

så kommer jeg til sakens kjerne her. jeg lurer på om jeg skal kjøre på med ett ekstra batteri, siden det nåværende er litt gammelt, og vil gjerne ha maks ytelse fra ampen. dette batteriet blir da også plassert i bagasjerommet, og det jeg lurer på er hvor tykke kabler jeg må ha mellom batteriene? holder det ikke med noen tynne greier på f.eks 8mm2? vil forsterkeren bare glad og fornøyd hovedsaklig trekke strøm fra bagasjeroms-batteriet, og hovedfunksjon til kabelen mellom batteriene blir å lade bagasjeromsbatteriet?
    eller vil ikke dette fungere tilfredsstillende?

btw, en ting til! det eneste som virkelig skjermer signalkabler tilstrekkelig er vel metall. ville det ikke hvert en ide å strekke signalkablene gjennom ett kobberrør? Biltema Norge

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer strøm kan ofte vise seg å være et behov i større bilanlegg. Men klarer dynamoen din begge batteriene, eller planlegger du å oppgradere den også?
    Mulig du allerede har tenkt på det, men som en del av opplegget med strøm til forsterkerne bør du legge inn kondensatorer for å sikre jevn leveranse.

Hvor store strømkabler får du plass til? Ingen grunn til å være gjerrig på kobberet :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, det er eg ikke sikker på! hva skjer hvis dynamoen er for svak? klarer den ikke lade batteriene opp?
    men jeg tenker at det blir bortkastet med dyre feite strømkabler hvis den eneste betydelige strømmen som trenger å gå gjennom de er ladestrøm. eller tenker eg feil noe sted her?

kondensatorer har eg aldri hvert en stor fan av, de er dyre, og jeg er ikke overbevist om at funksjonen kan forsvare prisen, i forhold til å oppgradere batteri og kabler.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags bil har du?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du først og fremst trenger er et nytt batteri foran i bilen. Og ikke et vanlig bly-startbatteri, men f.eks et gele batteri. Dette er langt mer egnet til bilstereo bruk, og både gir fra seg og tar til seg strøm mye enklere enn et billig/gammelt blybatteri. Nye batteriklemmer og ny jordkabel og kable til dynamo er heller ikke dumt.
    Deretter trenger du GROVE kabler fra batteriet og bak til forsterkerne. Glem alt under 20kvmm ihvertfall.
    Hvis anlegget skal spille i nærheten av nøytalt, og ikke med +30dB i bassen, og du har planer om å beholde hørselen, holder dette for de aller fleste.

Bruk heller pengene på en større dynamo, om det skulle være nødvendig. I de fleste tilfeller med nyere biler er heller ikke det nødvendig. En sjekk av ladespenningen er også smart. 14V inn på forsterkeren er langt bedre enn 12!

Det er ikke bare å sette inn et batteri til uansett, skal du paralellkoble de, må de være like og nye, og selv da kan det fort bli krøll pga spenningsfall til batteri nr 2 etc. Tykke kabler er like påkrevet da.
    Men i praksis for at det skal fungere med 2 batterier, blir fort handlelista lang og dyr ifht hva man først trodde. Da dukker det opp batteriisolatorer, intelligente ladestyringer og JEG vet ikke hva.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en peugeot 406(eller var det 405?:P) 87 modell elns. 2L motor.

oioi! her var det mye veldig nyttig info! jeg trodde det bare var til å smekke inn ett ekstra batteri og parallellkoble det med resten. så batteriene vil ikke tilpasse seg hverandre mtp spenning?

er en amp med 80amp sikring, så 21kvmm burde vel være bra.

hmm, det var litt skuff, for hadde hvert good med batteri så nærmt forsterkeren!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har eg bestemt meg for ett nytt batteri, som blir byttet ut med det originale. skal prøve å få plass til forsterkeren helt fremme.
    MEN! så det evige spørsmålet, hvilket batteri?
    er litt fristet til å bare kjøpe ett batteri til 600 kr på biltema. men er det veldig mye å hente ved å kjøpe et optima eller kinetik batteri til nesten tredobble prisen?

blir vel totalt ca 6-700 Wrms i sving. annlegget kommer nok ikke til å bli brukt så mye uten at motoren er på.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et "ordentlig" batteri er å anbefale. Når det gjelder bilstereo er strøm dødsviktig! Og bruk grove strømkabler og godt skjermede signalkabler.

Bruk gjerne god tid på å lydisolere bilen og strekke kabler ordentlig.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaringer med Biltema eller andre billige batterier, men jeg har VELDIG god erfaring med Optima. Jeg har et rødt Optima sittende i bilen nå, som er 10 år gammelt, og fortsatt leverer strøm nok til kaldstart i -20grC uten problemer. Det har aldri blitt vedlikeholdsladet, og jeg har heller aldri merket noe problem ang. strøm til forsterkene. Når holdbarheten er så god, er det jo ikke lenger noe å si på prisen.

Du behøver ikke å være redd for lange kabelstrekk fra batteriet, og det må veies opp mot lange høyttalerkabler, støykilder rundt forsterker, kjøling til forsterker etc.

Jeg har lagt 2 stk 21mm2 i min bil, en til hver forsterker. Det er to identiske på forsterker på 4x75 (ordentlige) watt, 60A pr forsterker. Den ene er brokoblet til 2x 150w, og driver 2 stk 10" suber, på den har jeg en 1F kondensator i tillegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •