Bruke 12mm MDF til subkasse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Active Mikaelft sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke 12mm MDF til subkasse?

Hallo, skal bygge en subkasse til bilen, det skal være 2 stykk 10" rockford fosgate P3 subwoofere. Det skal være 1 stor kasse med skillevegg i midten. Tenkte å bruke 12mm MDF for å ikke bruke hele bagasjerommet. Bruker jeg tykkere så får jeg ikke inn kassen i bilen.

Har det noe å si for bassen om jeg bruker 12mm eller 18mm ?
    ---
    Onkyo & Cerwin-Vega hjemmekino
    http://avforum.no/myhometheater/mikaelft

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12mm bør gå bra det, så lenge du avstiver kassen godt nokk

NB: Husk Demping

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok litt å si ja. Bruk heller en mer solid kasse og bare ett element. Det tror jeg du vil tjene på i forhold til en såpass tynn kasse som du planlegger.

Active Mikaelft sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvert kammer blir 39.6liter
    ---
    Onkyo & Cerwin-Vega hjemmekino
    http://avforum.no/myhometheater/mikaelft

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12mm er for lite. 19mm er vel det minste som anbefales.

Frode

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ved å øke fra 12-19mm så blir kassen bare 14mm større i alle retninger ved samme innvendig volum.
    Får du ikke plass til det? er det så pintrangt?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er bedre å bruke tykkere vegger og heller miste en desiliter eller to av volumet innvendig...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12mm bør du glemme!
    Skal du stive av den nok (hvis det i det hele tatt er praktisk mulig), vil du bruke opp mye av volumet i kassen uansett.

Så jeg er enig med Freddie, bygg med 19 eller 22mm, og la heller det innvendig volumet bli litt mindre. Det kan du ta igjen med dempemateriale om du vil.
    Uansett vil en kasse som er litt for liten spille mye bedre, enn en kasse hvor veggene spiller like høyt som elementet!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg har allverdens erfaring, men 12 mm er altfor tynt!! Du vil praktisk talt se at kassa utvider seg med bass anslagene. Bruk minst 22mm. Jeg lager OB HT om dagen, og baffelen er 59mm MDF. Stivt skal det være ;
    Er det virkelig så trangt i bilen?

Newcomer K3nt_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha minst 19mm. 19 funker bra til de elementene du skal bruke. dersom du lager en lukket kasse noe jeg anbefaler til de elementene (de spiller bedre av det) så trenger du vel en 40liter kasse med en skillevegg. dvs 20l i hvert kammer. da sparer du og en del plass. når du skal lage kassa tar du utgangspunkt i de parameterene du har maks å bruke. feks høyde og dybde, så lager du den så bred du må for å få til allt? sant? om du skjønner.... i allefall ikke ha 12, du MÅ ha 19mm.... og det utgjør ikke store forskjellen... dersom du lager kassen litt mindre enn det den vil ha så legger du inn litt watt slik at du lurer ellementet til å tru den har mer plass enn hva den har. dog ikke lag den allt for liten :P ellers trenger du ikke å dempe den! bruk selvborende skruer og sikaflex!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok kunne klare deg med 12mm mdf, bare husk å bruk lim i alle skjøter og noen skruer her og der for å få ett gjevnt press under monteringen

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Du vil nok kunne klare deg med 12mm mdf, bare husk å bruk lim i alle skjøter og noen skruer her og der for å få ett gjevnt press under monteringen
    Hvor i all verden får du dette fra?
    Du kan ikke komme med en slik (totalt feil) påstand, uten å ha erfaring å vise til. :evil:
    Og det er ingen som har erfaring med at 12mm MDF funker til subkasse!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, Techpoint har jo ingen erfaring innen bilstereo eller dB-drag. Bare "Head Judge" i dB-dragracing og drevet med lyd siden du gikk på barneskolen

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel ikke dB-dragracing noe feinsmeckeri heller akkurat, kommer jo ann på om trådstarter vil det skal spille høyt eller pent. 12mm er ikke akkurat noe solide greier. Men om man vil så får man lyd om man bruker pappeske også! Neida, 12mm er ikke så ille, hadde vært mye værre med spon.

Nå har ikke jeg holdt så mye på med bilstereo, men har en kamerat som har brukt en6 siffra sum på dette og han har nå i allefall alltid brukt 22mm eller 19mm.

Uansett så ser jeg ikke problemet med 19mm annet enn litt høyere kostnad og muligens en rekonstruksjon om det er så trangt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo stivere kassen er, jo bedre vil resultatet bli stort sett.

MEN, det avhenger ikke direkte av platetykkelsen! Såklart vil en 50mm vegg være stivere en en på 12mm. Men har man 12mm så kan det brukes! Det som er poenget. Man trenger heller ikke få noe dårlig resultat heller.
    Avstivere inne i kassen bruker vi vel uansett, eller hur? Kassen skal jo være stivest mulig, ikke sant?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Nå er vel ikke dB-dragracing noe feinsmeckeri heller akkurat, kommer jo ann på om trådstarter vil det skal spille høyt eller pent. 12mm er ikke akkurat noe solide greier. Men om man vil så får man lyd om man bruker pappeske også! Neida, 12mm er ikke så ille, hadde vært mye værre med spon.

Nå har ikke jeg holdt så mye på med bilstereo, men har en kamerat som har brukt en6 siffra sum på dette og han har nå i allefall alltid brukt 22mm eller 19mm.

Uansett så ser jeg ikke problemet med 19mm annet enn litt høyere kostnad og muligens en rekonstruksjon om det er så trangt.
    Hva er galt med spon?
    Ser jo den, at man ikke bygger en kasse i 12mm spon altså, men om man hadde hadde 19mm mdf eller 22mm spon så tror jeg neppe folk hadde hørt så mye forskjell, hvertfall så lenge det gjelder bass..

Jeg har selv bygget en kasse i 12mm mdf med to subber i, dette skulle i en bil hvor vekten skulle holdes så langt nede som mulig, begynner å bli noen år siden nå da, men den kasse fungerte ypperlig her hadde vi en avstiver mellom elementene.

Nå bygger jeg kun med mdf sjøl, men det er jo fordi jeg har vært sponset med det de siste 11 årene, hehe..
    Men har også brukt spon uten at det har vært noe problem.

Det er faktisk en myte at MDF er så mye bedre enn spon, men det er faktisk billigere med MDF om man handler på riktig plass, og der har man jo en grunn i seg selv til å bruke MDF fremfor spon..

Og siden dere snakker 6 sifret beløp osv..
    I den ene bruksbilen min så koster jo bare bassen (amper og subber) 64 000kr veil, spilleren kostet 25 000,-, batterier 8000,-, komp.sett 6000,-, og er sikkert noe mer også, så skal jo ikke så mye til å havne på ett 6 sifret beløp.

Og der har jeg en kasse på 500 liter med to 15" subber, tunet til mellom 30-35Hz med to stk 6" rør, den har 5 avstivere og er bygget i 22mm MDF, vekten på kassa med subber er ca 200kg.
    I mine yngre dager hadde jeg nok bygget en 60mm baffel foran, men nå etter noen år med erfaring ser jeg ikke vitsen med det.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her taler det vel fordele/rulemper uansett, men med en god konstruksjon så skulle vel 12mm fungere bedre enn en dårlig konstruksjon med 19mm feks. Men uansett så blir det jo stivere jo tykkere det er, det vil vel også løfte kvalitetes inntrykket, men så klart er jo ikke alltid man vil ha mere vekt. Selv er jeg ikke audifil og bryr meg ikke så mye om lyd, men vil nå tro at det vil være bedre jo høyere egenvekten på konstruksjonen er og ikke bare stivheten til kassa. Uansett hvor godt kassen sitter i bilen så vil den sannsynligvis oppføre seg som en egen konstruksjon med egen vekt.. blabla dere ser hvor jeg vil hen...

Nå har ikke jeg så mye erfaring med bilstereo, men har jobbet en del med spon og mdf så vet jo hvordan materialene oppfører seg. Jeg vil tro det er lettere å lage en god konstruksjon med 19mm fremfor 12mm, så det er vel i bunn og grunn det jeg vil si til trådstarter.

EDIT: Techpoint: er ikke noe spesielt galt med spon annet enn at mdf er litt stivere og har litt høyere densitet og derfor vil være foretrukket. Men så klart det kan fungere godt med spon også, men 12mm har jeg liten tro på da hehe

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EDIT: Techpoint: er ikke noe spesielt galt med spon annet enn at mdf er litt stivere og har litt høyere densitet og derfor vil være foretrukket. Men så klart det kan fungere godt med spon også, men 12mm har jeg liten tro på da hehe
    joda, det er enklere å lage en kasse med 19mm enn det er med 12mm, både pga tykkelse og avstivning, men det er ikke umulig å lage en bra kasse med 12mm.

F.eks i dB-drag er det mange som bygger med spon, pga forskjellen mellom spon og mdf er minimal.

Skal vi snakke stivhet osv, så kan man jo bare pælme MDF'en, og gå over til vannfast kryssfiner, da snakker vi stivhet.

Nå er vel ikke dB-dragracing noe feinsmeckeri heller akkurat, kommer jo ann på om trådstarter vil det skal spille høyt eller pent.
    Kommer jo an på hva du mener med feinsmeckeri også da, det tar gjerne like lang / lenger tid å bygge en skikkelig dB-bil enn det gjør å bygge en SQ bil..
    Men så skal det også sies at det finnes ett fåtall skikkelig bygde dB-biler i Norge da, jeg vet vel om 4 stk som brukes aktivt.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12mm MDF eller 12mm spon?
    Svaret er MDF.
    CV CLSC-215 er lagd i 15mm MDF vis jeg ikke tar feil.

Den kassen er stiv nokk.

Regelen er jo tykkere jo bedre, men 12mm bør gå bra så lenge du demper og legger inn en avstiver.l

Evnt kan jo du kjøre dobbel frontplate, slik at du tar 2x12mm plater i limer samen slik at frontplaten blir 24mm.

Veldig mange kjører f.eks MDF front og spon resten, eller mdf med dobbel frontplate.

Lykke Til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    CV CLSC-215 er lagd i 15mm MDF vis jeg ikke tar feil.

Den kassen er stiv nokk.
    Se der ja

Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Regelen er jo tykkere jo bedre, men 12mm bør gå bra så lenge du demper og legger inn en avstiver.l
    Demping for hva da?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •