Bruke 12mm MDF til subkasse? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mente Demping og ikke Demper.
    Altså slik innvendig demping.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en subkasse så er det ingen vits med noen akustisk demping.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    joda, det er enklere å lage en kasse med 19mm enn det er med 12mm, både pga tykkelse og avstivning, men det er ikke umulig å lage en bra kasse med 12mm.
    Har ikke erfaring selv, men tviler ikke på at det er mulig.

F.eks i dB-drag er det mange som bygger med spon, pga forskjellen mellom spon og mdf er minimal.
    Min erfaring er at forskjellen er større desto tynnere platene er. Så forskjellen mellom 22mm spon og 22(21)mm mdf er vesentlig mindre enn forskjellen på to 12mm plater.

Skal vi snakke stivhet osv, så kan man jo bare pælme MDF'en, og gå over til vannfast kryssfiner, da snakker vi stivhet.
    Vel, min erfaring med kryssfiner er at det er mye mere elastisk og derfor også ikke like stivt som mdf, men de tynnere platene er vel kanskje noe av det samme som spon bortsett fra at spon er porøst og knekker lettere. Kryssfiner variere også litt etter retningen da trefibrene ligger annehvert lag på tryss og tvers. MDF ligger fibrene i alle retninger, det samme med spon.

Ang vannfast kryssfiner så har jeg kun vært borti plater som er laminert med en vanntett laminering/membran og finerplatene er limt sammen med vannfast lim. Trevirket i seg selv er ikke vannfast selv om det er forskjelle på de ulike treslagene. De platene jeg har jobbet med har v'rt relativ elastiske og ikke vært så veldig stive. Det er bla annet slike plater som blir brukt som bunn i tilhengere.

Uansett om det er kryssfiner, mdf eller spon så blir de alle stive nok når man kommer opp i litt tykkelse. Derfor er vel det mange som anbefaler 19mm osv.

Kommer jo an på hva du mener med feinsmeckeri også da, det tar gjerne like lang / lenger tid å bygge en skikkelig dB-bil enn det gjør å bygge en SQ bil..
    Men så skal det også sies at det finnes ett fåtall skikkelig bygde dB-biler i Norge da, jeg vet vel om 4 stk som brukes aktivt.
    Sier ikke at det er dårligere byggejobb eller lettere å bygge noe som skal spille høyt enn noe som skal spille med en hvis kvalitet, men ang egenresonans osv i kassen så er det vel ikke like store krav om det å spille høyt er målet. Det er det jeg hadde i tanken at det vil da fote være bedre med tykkere, tyngre og stivere.

Men det er mange veier å gå, er jo bare å se på hvor mye forskjellig det finnes der ute. Ting viser seg heller ikke alltid til å være slik en tror. Så for all del, det kan gå fint med 12mm, men jeg tipper det er lettere å lykkes med 19mm.

EDIT: rettet på quote

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan med hånda på hjertet si at skrangling suger. Unngå det for en hver pris! Simple as that.

Newcomer Kama sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knoketest på 12mm MDF gir ikke veldig imponerende resultater .. men fra spøk til nesten alvor..

Ved høye lydtrykk så vil nok så tynne vegger som 12mm få svingninger (uten at det er spesielt synlig). Uten å være materialspesialist eller ha voldsomme kunnskaper om akustikk vil jeg tro at dette vil være realtivt negativt med tanke på dB ut av kassa, på grunn av at lydbølgene taper energi ved at det overføres til kasseveggene..

Såå, 19mm eller tykkere er nok å anbefale.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •