Ny sub, kjøpe 2x4Ohm eller 2x2Ohm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny sub, kjøpe 2x4Ohm eller 2x2Ohm?

Hei, da skal jeg kjøpe meg sub, som jeg skal bruke på denne forsterkeren:
    MB QUART PAB 5400 - Hifispeed Bilstereo-Styling-Tuning

Lurer så på om jeg skal kjøpe en dobbeltspolet sub, som er på 2x4 eller2x2Ohm.

En sub på 2x2Ohm, er lite "regulerbar", da bare kobling i 4ohm er aktuellt.
    En sub på 2x4Ohm, kan kobles i 2 og 8ohm, men vil i utg.pkt. ikke koble den i 2Ohm p.g.a lydkvaliteten. Frister å koble i 8Ohm, men er redd subben, som er på 400wrms(2x200) får for lite "mat".
    Forsterkdelen til sub er målt til 228wrms i 4Ohm og 325wrms i 2Ohm.
    En sub i 4Ohm spiller både passe "fint og høyt", men er litt usikker her.....

For bare å ha nevnt det, dette skal stå i cupeen i en liten mr2 der jeg først og fremst satser på sq, ikke noe spl...
    Subben er egentlig bare der for å gi litt ekstra hjelp til frontsettet!

Noen som har noen anbefalinger om hvilken løsning jeg bør velge?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok gått den "gyldne middelvei" å kjørt 4 ohm.

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonas Andreassen
    Hei, da skal jeg kjøpe meg sub, som jeg skal bruke på denne forsterkeren:
    MB QUART PAB 5400 - Hifispeed Bilstereo-Styling-Tuning

Lurer så på om jeg skal kjøpe en dobbeltspolet sub, som er på 2x4 eller2x2Ohm.

En sub på 2x2Ohm, er lite "regulerbar", da bare kobling i 4ohm er aktuellt.
    En sub på 2x4Ohm, kan kobles i 2 og 8ohm, men vil i utg.pkt. ikke koble den i 2Ohm p.g.a lydkvaliteten. Frister å koble i 8Ohm, men er redd subben, som er på 400wrms(2x200) får for lite "mat".
    Forsterkdelen til sub er målt til 228wrms i 4Ohm og 325wrms i 2Ohm.
    En sub i 4Ohm spiller både passe "fint og høyt", men er litt usikker her.....

For bare å ha nevnt det, dette skal stå i cupeen i en liten mr2 der jeg først og fremst satser på sq, ikke noe spl...
    Subben er egentlig bare der for å gi litt ekstra hjelp til frontsettet!

Noen som har noen anbefalinger om hvilken løsning jeg bør velge?
    Til subb vilda eg ha tatt lavest muli, vist forsterkeren din takler 1 ohm så hadde eg godt for den, men vist ikkje så gå for 2 ohm, (1 ohm får du med å paralell koble 2x2ohm):-D til frontsett villa eg ha godt for 4 ohm tenker eg.:-D men er det ein eller to subber du har tenkt til å bruke?

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Til subb vilda eg ha tatt lavest muli, vist forsterkeren din takler 1 ohm så hadde eg godt for den,
    IKKE å anbefale om du ønsker SQ (sound quality) da hver gang du halverer impedansen så vil du halvere dempings faktor... i "praksis" vil dete gi deg rumlebass med meget dårlig definisjon... desuten vil forsterkeren bli mye varmere og trekke mer strøm generelt... de fleste "nyere" forsterkere er ikke egnet til mindre belastninger enn 4 ohm ved brokobling, da de brokoblede forsterkerne "ser" en last på 2 ohm selv om spolen(ene) er på 4 ohm. "Old school" forsterkere var bygd for ekte Trimode og lave laster -som feks 0,5ohms spole som ga en belastning på 0,25ohms... man kunne stekke egg på de.

ellers er det 2 typer forsterkere: med regulert strømsforsyning eller uregulerte...

den første vil uansett belastning aldri gi mer enn spesifisert watt... altså max 500watts mellom 8 og 2 ohm feks selv om batt spenning er mellom 10,5 og 14,5 volt... krever "mindre" av elektronikken.

og den andre vil effektene øke (ideelet skal dobles) ved impedans halvering
    og effekten vil også øke når batt spenning øker, feks 2x50watt i 4ohm og ved 12volt MEN 2x75watt i 4 ohm med 14,5 volt og effekten dobles ved impedans halvering MEN det krever kvalitets elektronikk = dyrere

men vist ikkje så gå for 2 ohm, (1 ohm får du med å paralell koble 2x2ohm):-D
    til frontsett villa eg ha godt for 4 ohm tenker eg.:-D men er det ein eller to subber du har tenkt til å bruke?
    og igjen: med 2ohm i spolene og ved brokobling vil den brokoblede forsterkeren "se" en last på 1ohm... de fleste forsterkere vil gå i protection...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til subb vilda eg ha tatt lavest muli, vist forsterkeren din takler 1 ohm så hadde eg godt for den, men vist ikkje så gå for 2 ohm, (1 ohm får du med å paralell koble 2x2ohm):-D til frontsett villa eg ha godt for 4 ohm tenker eg.:-D men er det ein eller to subber du har tenkt til å bruke?
    Som sagt, skal jeg bruke bare 1 forsterker...(er en 5ch.)
    Tror ikke det blir akuellt å koble så lavt, både p.g.a kvaliteten på lyden+ at det suuuger strøm!

Har hatt 3 forsterkere i den forrige bilen, men begynner jeg å bli lei all bass og så sinnsykt høy spilling!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker alle for svar og meninger!

Blir mest sannsylig å kjøpe subben med 2x2Ohm, og koble i 4 Ohm!
    Subben er forresten en Mb Quart PWE-252 (10").

Fra før av har jeg som sagt kjøpt(men ikke montert enda):
    Forsterker: MB QUART PAB 5400
    Frontsett: MB QUART PVF216

Blir morro å se hvordan dette blir, har enda ikke hørt om noen andre som har kombinert både forsterker, høyttalere og sub fra mb q. premium serie.

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    IKKE å anbefale om du ønsker SQ (sound quality) da hver gang du halverer impedansen så vil du halvere dempings faktor... i "praksis" vil dete gi deg rumlebass med meget dårlig definisjon... desuten vil forsterkeren bli mye varmere og trekke mer strøm generelt... de fleste "nyere" forsterkere er ikke egnet til mindre belastninger enn 4 ohm ved brokobling, da de brokoblede forsterkerne "ser" en last på 2 ohm selv om spolen(ene) er på 4 ohm. "Old school" forsterkere var bygd for ekte Trimode og lave laster -som feks 0,5ohms spole som ga en belastning på 0,25ohms... man kunne stekke egg på de.

ellers er det 2 typer forsterkere: med regulert strømsforsyning eller uregulerte...

den første vil uansett belastning aldri gi mer enn spesifisert watt... altså max 500watts mellom 8 og 2 ohm feks selv om batt spenning er mellom 10,5 og 14,5 volt... krever "mindre" av elektronikken.

og den andre vil effektene øke (ideelet skal dobles) ved impedans halvering
    og effekten vil også øke når batt spenning øker, feks 2x50watt i 4ohm og ved 12volt MEN 2x75watt i 4 ohm med 14,5 volt og effekten dobles ved impedans halvering MEN det krever kvalitets elektronikk = dyrere

og igjen: med 2ohm i spolene og ved brokobling vil den brokoblede forsterkeren "se" en last på 1ohm... de fleste forsterkere vil gå i protection...

opsops: såg ikkje at det var ein 4 kanaler forsterker, det eg meinte var at vist dette var ei monoblokk så hadde eg godt for å kjøre lavest mulie for å få mest muli power til elementene men det er foutset av at forsterkerene er av god kvalitet og kan handtere 1 ohm, kondensator og ekstra bateri er eit must vist du skal koble i ein lav ohm. lydkvaliteten i ein bil kan ikkje samanlignast med hifi, så kun lydkvalitet på subb hadde eg ikkje våre så reddfor, bruk helder meir tid i å bygge kasse å feste mest mulige deler, masse skrangle lyder kan oppstå.:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •