10 000$ til deg som hører forskjell mellom forsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 93
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

10 000$ til deg som hører forskjell mellom forsterkere

"The Richard Clark Amp Challenge is a listening test intended to show that as long as a modern audio amplifier is operated within its linear range (below clipping), the differences between amps are inaudible to the human ear. Because thousands of people have taken the test, the test is significant to the audiophile debate over audibility of amplifier differences. This document was written to summarize what the test is, and answer common questions about the test. Richard Clark was not involved in writing this document"

Ta en titt:
    Richard Clark Amplifier Challenge FAQ

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende artikkel, og sikkert mye sant i det.. det er alikevell mye som spiller inn på om det blir bra lyd eller ikke, men mulig forsterkeren ikke er avgjørende i så måte.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "This test indicates that the main determinant of sound quality is the amount of power the amplifier can deliver. When played at 150W, an expensive 100W measured amplifier will clip and sound worse than a cheap 200W measured amp."

Noe å tygge på for rørfolket.....

Nei, for å være ærlig så syntes jeg det var litt for mye hull i påstandene. "Richard says....".... Ikke akkurat spesielt godt dokumentert heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Nei, for å være ærlig så syntes jeg det var litt for mye hull i påstandene. "Richard says....".... Ikke akkurat spesielt godt dokumentert heller.
    I forhold til hvilke påstander er det du savner dokumentasjon? Hvis man aksepterer påstanden om at flere tusen ikke har klart å skille mellom ulike forsterkere under de gitte betingelser i en ABX test, så er vel dette relevant for oss som glad i musikk og musikkformidling!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    I forhold til hvilke påstander er det du savner dokumentasjon? Hvis man aksepterer påstanden om at flere tusen ikke har klart å skille mellom ulike forsterkere under de gitte betingelser i en ABX test, så er vel dette relevant for oss som glad i musikk og musikkformidling!
    Aksepterer du alle udokumenterte påstander du leser på internet? Påstanden kan forøvrig være reell nok den. Vi aner jo ikke hvilke forsterkere som har blitt brukt.

Har du noen gang sett noen forsterkere som er testet i Stereophile, og som har målt likt? Om de ikke måler likt, hvordan kan de da låte likt?

Husk at vi snakker ikke om kabler her.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aksepterer du alle udokumenterte påstander du leser på internet? Påstanden kan forøvrig være reell nok den. Vi aner jo ikke hvilke forsterkere som har blitt brukt.

Har du noen gang sett noen forsterkere som er testet i Stereophile, og som har målt likt? Om de ikke måler likt, hvordan kan de da låte likt?

Husk at vi snakker ikke om kabler her.
    Jeg aksepterer ikke alle udokumenterte påstander jeg leser på internett inkludert de mange påstandene i AVFORUM.

Når vi vet at folk ikke aksepterer at man ikke har dokumentert lydforskjeller mellom kabler så kan man ikke ta noe for gitt i denne bransjen. Selv håper jeg det er forskjeller i lydsignaturer på forsterkere. Denne hobbyen blir litt mer interessant hvis så er tilfelle. Jeg mener selv at jeg har hørt forskjeller i lydsignaturer men har aldri utfordret meg selv i blindtester.

Jeg syns "The Richard Clark Amp Challenge" virker seriøst. Man kan selv velge forsterkere så lange de oppfyller betingelsene som Clark har gitt. Disse betingelsene er på ingen måter urimelige. Amplifier Challenge Rules

Her er forøvrig referanser til noen andre studier: ABX Double Blind Test Results: Power Amps

Om de ikke måler likt, hvordan kan de da låte likt?
    Dette utsagnet skjønner jeg ikke. Om jeg ikke misforstår deg så hevder du at noe som kan differensieres ved målinger nødvendigvis må låte forskjellig. Dette utsagnet impliserer at øret vil alltid være mer sensitivt enn en hver audiometrisk målemetode. Jeg regner med at du i det minste mener at øret er overlegent i frekvensområdet 20HZ - 20kHZ, lyddifferanser over 0.5DB og THD over 2%?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -In the real world people use amps in the clipping zone-
    ?
    -When compared evenly, the sonic differences between amplifiers operated below clipping are below the audible threshold of human hearing-
    jess! alle verdens lydintereserte tar feil.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selvsagt er det forskjell på kabler, det kalles induktans, resistans og kapasitans

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket gjennom reglene her.... Det ser ut som det er snakk om bilstereo (?)...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket gjennom reglene her.... Det ser ut som det er snakk om bilstereo (?)...
    Se fotnote 1:

NOTE 1 (from conditions 2 & 7) This test mentions 12v and "car" amps only. The test originally began with home/studio type amps and was revised in 1994 for the car audio industry. This version dated 2005 is again expanded to include 120 Volt home/studio/commercial type amps.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg aksepterer ikke alle udokumenterte påstander jeg leser på internett inkludert de mange påstandene i AVFORUM.
    Nei, du velger ut de du syntes høres fornuftige ut. Og denne gjorde det for deg. Etter å har testet XX antall overdimensjonerte forsterkere på moderat lyttevolum, syntes ikke jeg ikke argumentene her var bra nok til å overbevise meg.

Jeg ser ikke at alle de ulike påstandene på avforum er noe mindre troverdige enn denne karen sin. Du får tolke det som du vil...

Når vi vet at folk ikke aksepterer at man ikke har dokumentert lydforskjeller mellom kabler så kan man ikke ta noe for gitt i denne bransjen. Selv håper jeg det er forskjeller i lydsignaturer på forsterkere. Denne hobbyen blir litt mer interessant hvis så er tilfelle. Jeg mener selv at jeg har hørt forskjeller i lydsignaturer men har aldri utfordret meg selv i blindtester.
    Kabler er litt spesielt, da det sjelden blir vist til noen tall/målinger som bekrefter det man hører. Stereophile gjør dette stadig vekk på forsterkere. Alt fra kanalseperasjon, forvrengning, frekvensrespons, s/n-ratio osv blir målt for å bekrefte/avbekrefte lytterens subjektive inntrykk.

Jeg syns "The Richard Clark Amp Challenge" virker seriøst. Man kan selv velge forsterkere så lange de oppfyller betingelsene som Clark har gitt. Disse betingelsene er på ingen måter urimelige. Amplifier Challenge Rules
    Det koster 1200kr for hver gang du ønsker å være med på en slik test. Om det virkelig er tusenvis som har prøvd seg (som hevdet), så er mannen blitt millionær på dette stuntet.

Syntes du det høres veldig troverdig ut?

Dette utsagnet skjønner jeg ikke. Om jeg ikke misforstår deg så hevder du at noe som kan differensieres ved målinger nødvendigvis må låte forskjellig. Dette utsagnet impliserer at øret vil alltid være mer sensitivt enn en hver audiometrisk målemetode. Jeg regner med at du i det minste mener at øret er overlegent i frekvensområdet 20HZ - 20kHZ, lyddifferanser over 0.5DB og THD over 2%?
    Jeg sier at om det kan måles, vil det også gi en eller annen form for utslag lydmessig. Om øret oppfatter det avhenger helt av hvor store forskjellene er. En forsterker vil aldri være linjær når du presser den. Å høre på en dynamisk innspilling @ 95db er en ting, å få en forsterker til å takle transientene eksemplarisk uten noe form for klipping/forvrengning er en annen.

Blindtest av forsterkere har jeg vært med på allerede, men ikke kabler.... pussig nok.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste tråd blir to milioner til de som hører forskjell på anlegg! :-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Neste tråd blir to milioner til de som hører forskjell på anlegg! :-D
    Jeg skal skal kopiere påstanden, så skal jeg bytte alle "amplifier" med "speakers" og kalle meg: "Ph.D. (Doctor of Philosophy in Acoustics) Håkon xxxxxxx, founder of the Norwegian Acoustic Research Center (NARC)".

Belønningen for å kunne høre forskjell på 2 ulike høyttalerpar under en ABX-blindtest setter jeg til 100 000 norske kroner. Å delta på forsøket koster 5000kr. Jeg setter selvfølgelig opp noen kriterier på testobjektene, som for eksempel at de skal kunne klare å gjengi 30-16khz innenfor +/- 3db over 5khz, og innenfor +/- 1,5db under 5khz.

Så skal vi se hvor lang tid det tar før spekulasjonene og diskusjonene begynner å gro på ulike hayfay forum. Nå har vi jo allerede avlivet myten om kabler og forsterkere, så da mangler det bare CD-spillere og høyttalere. Tar noen seg av CD-spillere?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under litt litt testing på mine høytalere tok jeg meg selv i å bomme på hvilken forsterker jeg brukte.

Hadde laget en høytaller-swich for å veksle mellom stereo og surround anlegg.

Lyttet og var strålende fornøyd :-D

Oppdaget etterpå at det var receiveren til 5k som spilte og ikke pre/effekt komboen til 35k som jeg trodde

Dette var ved ganske moderat volum, ikke noe krevende spilling.

Så ja - jeg ville nok ganske sikkert bomme en del i en blindtest mellom forskjellige forsterkere.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du velger ut de du syntes høres fornuftige ut. Og denne gjorde det for deg. Etter å har testet XX antall overdimensjonerte forsterkere på moderat lyttevolum, syntes ikke jeg ikke argumentene her var bra nok til å overbevise meg.

Jeg ser ikke at alle de ulike påstandene på avforum er noe mindre troverdige enn denne karen sin. Du får tolke det som du vil...
    Du står fritt til å vurdere troverdigheten. Forskjellen mellom denne påstanden og de fleste påstandene på forumet er at den er dokumentert (forutsatt at det hele ikke er en bløff). Hvis du finner resultat av forskningen helt usannsynlig så oppfordrer jeg deg til å referere til andre blindtester som støtter din påstand. Du sier at du har testet XX antall overdimensjonerte forsterkere, var dette blindtester?

Kabler er litt spesielt, da det sjelden blir vist til noen tall/målinger som bekrefter det man hører. Stereophile gjør dette stadig vekk på forsterkere. Alt fra kanalseperasjon, forvrengning, frekvensrespons, s/n-ratio osv blir målt for å bekrefte/avbekrefte lytterens subjektive inntrykk.
    Clark viser jo her at så lenge kanalseparasjonen er på over 30DB, forvrengningen er lavere enn 2% (THD 20Hz to 10kHz) og frekvenskurven er linear, så hører vi ikke forskjell mellom forsterkere. :-D

Det koster 1200kr for hver gang du ønsker å være med på en slik test. Om det virkelig er tusenvis som har prøvd seg på dette, så er mannen blitt millionær på dette.

Syntes du det høres veldig troverdig ut?
    Refererer her til artikkelen:
    "He used to do the test for large groups of people at various audio seminars, and didn't charge individuals to do the test, which accounted for the vast majority of the people who did the test. Around 1996 was the last of the big tests, and since then he has done the test for small numbers of people on request, for a charge ($200 for unaffiliated individuals, $500 for people representing companies)."

Å høre på en dynamisk innspilling @ 95db er en ting, å få en forsterker til å takle transientene eksemplarisk uten noe form for klipping/forvrengning er en annen.
    Det er nok et poeng det du skriver her. Clark setter jo som betingelse at forsterkerne ikke skal klippe under blindtesten. Ut fra forskningen hans er effekt et godt kvalitetsmål på forsterken for å forhindre klipping når man drar på litt.

"This test indicates that the main determinant of sound quality is the amount of power the amplifier can deliver. When played at 150W, an expensive 100W measured amplifier will clip and sound worse than a cheap 200W measured amp."

Håper at du eller andre på forumet kan vise til forskningen som kan gjenvinne tilliten til egne ører. Jeg mener selv at jeg kan hører marginale forskjeller i lydsignaturer, men blindstudiene tyder vel på at jegt tar feil! Noen har vel også hevdet at lydsignaturer til forsterkere bare dreier seg om forvrengning over hørbartnivå.

En kommentar til deg HOJ
    Neste tråd blir to milioner til de som hører forskjell på anlegg!
    Jeg kan forsikre deg om at hørbare forskjeller mellom høyttalere er godt dokumentert også i blindtester. :-D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekttrinn er det som er lettest å høre forskjeller på.

(min uttalelse gjelder ikke bilstereo)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Effekttrinn er det som er lettest å høre forskjeller på.

(min uttalelse gjelder ikke bilstereo)
    Jeg ville nok valgt høytalere... hvis de blir regnet med i denne "konkurransen" da
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal skal kopiere påstanden, så skal jeg bytte alle "amplifier" med "speakers" og kalle meg: "Ph.D. (Doctor of Philosophy in Acoustics) Håkon xxxxxxx, founder of the Norwegian Acoustic Research Center (NARC)".

Belønningen for å kunne høre forskjell på 2 ulike høyttalerpar under en ABX-blindtest setter jeg til 100 000 norske kroner. Å delta på forsøket koster 5000kr. Jeg setter selvfølgelig opp noen kriterier på testobjektene, som for eksempel at de skal kunne klare å gjengi 30-16khz innenfor +/- 3db over 5khz, og innenfor +/- 1,5db under 5khz.
    Forsiktig nå HåkonN statistikken fra tilsvarende forsøk tyder på at du vil tape pengene. Jeg merker meg dog ironien i innlegget ditt. Det ser ut som du bare gjentar poenget om at dette studiet aldri har funnet sted da resultatet er så oppsiktsvekkende. Men sett nå om forsøket ikke er en bløff...hva tenker du da? Det virker jo som om majoriteten av deltakerene på dette forumet fornekter blindteststudiene som ikke finner hørbare forskjeller mellom kabler. Jorden var jo flat i 1500 år før man gjennoppdaget hva man allerede visste i antikken.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du står fritt til å vurdere troverdigheten. Forskjellen mellom denne påstanden og de fleste påstandene på forumet er at den er dokumentert (forutsatt at det hele ikke er en bløff).
    Slik dokumentasjon kan jeg også "lage". Blir jeg mer troverdig av den grunn?

Hvis du finner resultat av forskningen helt usannsynlig så oppfordrer jeg deg til å referere til andre blindtester som støtter din påstand.
    Hvis man skal være nødt til å henvise til blindtester for hver eneste lille påstand inne på et forum, blir det utrolig vanskelig å ha en saklig diskusjon. Du kan heller ikke vise til noen blindtester, annet enn en ukjent mann på internett som har skriblet ned noe. Så da er vi like langt. Men jeg har i allefall vært med på en blindtest....

Du sier at du har testet XX antall overdimensjonerte forsterkere, var dette blindtester?
    Nei, min fritid (og ikke minst interesse for blindtester) begrenser seg så mye at jeg rett og slett ikke kan prioritere det.

Jeg vet utmerket godt at placebo har sin effekt, men når jeg oppfatter så store forskjeller som det er mellom enkelte forsterkere føler jeg ikke noe behov for dvele noe med det. Enkelte forsterkere har fått mine høyttalere til høres klokkeklare ut, andre låter varmt og kjedeligt. Noen gjør bassen så stram at det sparker i magen, andre er helt ullen og utflytende. Vi snakker om relativt voksne forsterkere som er brukt. Nå står det faktisk en gammel Rotel 30W som lydformidler (i mangel på noe annet) til TV, DVD, TV-spill og noe musikk, og selv ved lave volum tar jeg meg selv til stadighet i at noe mangler i anlegget.

Clark viser jo her at så lenge kanalseparasjonen er på over 30DB, forvrengningen er lavere enn 2% (THD 20Hz to 10kHz) og frekvenskurven er linear, så hører vi ikke forskjell mellom forsterkere. :-D
    Han viser ingenting, det er en påstand. Om du går inn på en av Stereophile sine tester, så ser du litt hva de måler på og hvordan de jobber.

Refererer her til artikkelen:
    "He used to do the test for large groups of people at various audio seminars, and didn't charge individuals to do the test, which accounted for the vast majority of the people who did the test. Around 1996 was the last of the big tests, and since then he has done the test for small numbers of people on request, for a charge ($200 for unaffiliated individuals, $500 for people representing companies)."
    Hifi-historien de siste 20 årene er full av slike påstander av ulike slag. Det betyr ikke at han ikke er inne på noe, men man må nesten stikke hodet opp av sanden og gjøre noen reality-checks en gang i blant. Bare fordi noen snakker specs og bruker "fancy" ord som ABX så gjør det ikke deres utsagn til noe av vitenskapelig interesse.

Det er nok et poeng det du skriver her. Clark setter jo som betingelse at forsterkerne ikke skal klippe under blindtesten. Ut fra forskningen hans er effekt et godt kvalitetsmål på forsterken for å forhindre klipping når man drar på litt.
    Dersom betingelsene er at de ikke skal klippe, så er de fleste av markedets forsterkere ubrukelige til den testen. Problemet slik jeg ser det, er at hans kriterier er relativt vage. Hva legger han i klipping? Måler han dette? Og hvor høyt kan man spille?

Få forsterkere vil ha akkurat lik utgangseffekt. Hvordan kan man vinne en slik test? Hans argument når en vil heve de 10k$ kan være så enkelt som at han etter testen gjorde en lab-test på begge de 200w forsterkerne og fant den ene til å yte 163w, mens den andre var god for 184w. Og siden hans påstand er at watt er så avgjørende, så vil man i en slik situasjon være dømt til å tape.

Håper at du eller andre på forumet kan vise til forskningen som kan gjenvinne tilliten til egne ører. Jeg mener selv at jeg kan hører marginale forskjeller i lydsignaturer, men blindstudiene tyder vel på at jegt tar feil! Noen har vel også hevdet at lydsignaturer til forsterkere bare dreier seg om forvrengning over hørbartnivå.
    Mange som hevder mye rart. Internett er blitt et eneste stort vepsebol av ulike meninger og påstander.

En kommentar til deg HOJ

Jeg kan forsikre deg om at hørbare forskjeller mellom høyttalere er godt dokumentert også i blindtester. :-D
    Leter du lenge nok på Internett, så finner du sikkert noen som har gjort en blindtest og funnet ut det motsatte.

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Dette var ved ganske moderat volum, ikke noe krevende spilling.
    Ikke veldig overraskende. Den eneste forsterkeren jeg har hørt som viser noe av sine kvaliteter ved lave/moderate volum, er Chapter Audio. Dette vil selvfølgelig varierere fra høyttalere til høyttalere også, og ikke minst innspillinger. Det er når man skal opp i "referansevolum", forsterkerens kvaliteter skinner i gjennom om man har rett utstyr. IMO selvfølgelig....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsiktig nå HåkonN statistikken fra tilsvarende forsøk tyder på at du vil tape pengene.
    Har du noen dokumentasjon som støtter den påstanden?

Jeg merker meg dog ironien i innlegget ditt. Det ser ut som du bare gjentar poenget om at dette studiet aldri har funnet sted da resultatet er så oppsiktsvekkende.
    Nei. Det kan godt hende det har funnet sted. Men vi vet alt for lite om kriteriene og hvordan testene ble utført til at vi kan kalle det noe som helst i nærheten av oppsiktsvekkende.

Det virker jo som om majoriteten av deltakerene på dette forumet fornekter blindteststudiene som ikke finner hørbare forskjeller mellom kabler. Jorden var jo flat i 1500 år før man gjennoppdaget hva man allerede visste i antikken.
    Dårlig argument.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •