10 000$ til deg som hører forskjell mellom forsterkere - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 93 av 93
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det hadde jeg for min del aldri kunnet tenke meg, ettersom jeg har en (innbilt?) oppfatning av at eksempelvis en Classé-forsterker til 100k ikke skal kunne spille fletta av en Proson-greie til 3k fra OBS!?
    Selvsagt forutsatt ovennevnte kriterier.
    Eller har jeg fullstendig misforstått diskusjonen?
    "Fletta", da definert som signal- støyforhold, dynamikk og oppløsning, for å nevne et par eksempler.
    Du har ikke misforstått diskusjonen. Når du sier at classe forsterker trolig spiller "fletta" av en Proson-greie fra OBS, mener du da at lydforskjellen er så tydelig at du eller "de fleste" ville hørt åpenbare forkjeller i en blindstudie?

For å gjenga transientene godt (les dynamikk) trenger man krefter/strøm. Moderate lyttenivå men håndterlig last vil slik utjevne forsterkere med ulik effekt. I det nevnte blindteststudiet til Clark kontrollerer han for at man ikke spiller så høyt under testen at man får problemer med klippingen (detaljene i dette kommer ikke fram i artikkelen).

Hvis man tar utgangspunkt i hva snickers-IS skriver på forumet, så virker det som han operasjonaliserer oppløsningen som forvrengning/klipping forutsatt at forsterkeren er linear. Kontrollerer man for klipping så vil man utelukke ulik oppløsning. Følger man snickers-IS resonnement så skulle man tro at lydsignaturen ble mer tydelig på høyere volum når klippingen blir hørbar.

Er lydsignaturer primært målbar forvrengning?

"Oppløsning er noe vi ofte opplever forskjellig. Jeg har mange ganger hørt dette bli brukt om anlegg som ligger og trykker halvveis forbi klippegrensa og hvert eneste taktslag høres som en gurgling i vokalen osv. Man får da hevet mange detaljers relative tilstedeværelse i lydbildet og man oppdager gjerne nye ting i lydbildet. En endring i klangbalansen medfører som regel at man også oppdager nye detaljer i lydbildet. Dette beskrives av mange som oppløsning. Dette kan like gjerne være en tilføring av en feil som en faktisk forbedring. Imidlertid strides folk flest ikke når de får høre et anlegg som har linear diskant som står i forhold til resten av lydbildet med en spredning som står i forhold til rommet og de øvrige frekvensene."

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1

Er lydsignaturer primært målbar forvrengning?
    En slik definering virker jo helt SVADA..........

Jeg forutsetter at lydvolumet er slik at høyttalerne tilføres(suger) 1 Watt effekt.

Er det noen høyttalere som forvrenger ved så lite forbruk av Watt?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    En slik definering virker jo helt SVADA..........
    Du får hjelpe meg litt da Flageborg

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får hjelpe meg litt da Flageborg
    La til litt mer i innlegget mitt............

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker meg at det er få i denne tråden som argrumenterer for at det er store forskjeller i lydsignaturer på forsterkere. Kan jeg driste meg til å oppsummere diskusjonen så langt til at lydforskjeller mellom forsterkere på moderate lyttenivå med en håndterlig last, er liten og muligens under hørbart nivå?
    Du får meg ikke til å motsi deg i alle fall.

Det er beviselig (tildels store) hørbare forskjeller mellom høyttalere, lytterom, høyttalerposisjon og lytteposisjon. Å bevise forskjeller mellom forsterkere, signalkilder og kabler er mye vanskeligere, spesielt hvis man legger noen "realistiske" forutsetninger til grunn.

-k

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan slenge på et par ting som kan være med å påvirke forsterkerens lydsignatur:

-Forvrengning: 2. ordens har vi vanligvis noe av uansett, den gir ofte den "varme" klangen som en del mennesker liker, og høres bra ut fordi det ligger nøyaktig en oktav over grunntonen.

Det er likevel ikke slik at forvrengning synker med økt prisklasse. Ser i "Audio Design Handbook" av Douglas Self (som er så objektivist at det nesten gjør vondt) at han har testet forsterkere rundt 100k-klassen som har en THD+N på 3%. Forsterkerdesignere kan bevisst inkludere noe forvrengning for å lage den "lydsignaturen" de ønsker.

I dårlig designede forsterkere kan vi få store mengder(flere %) harmoniske av høyere orden(10.->) som ikke høres særlig godt ut. Lastet opp et eksempel på en sinustone på 440Hz (A), samt en på 440Hz + 3% 11. ordens harmonisk forvrengning som lytteeksempel. Det skal ikke særlig til for å høre forskjell.

-Strømforsyning
    Hvis ikke kondensatorene klarer å levere nok strøm til transienter eller gi effekten som trengs ved lave frekvenser som trekker mye strøm vil dette kunne høres. De billigste forsterkerne har ofte en underdimensjonert strømforsyning og høres kanskje litt mer "livløse" ut i blant, spesielt det jeg har hørt av "Elkjøp"-forsterkere.

-Transistorer
    Billige forsterkere har sjelden nok effekttransistorer pga priskonkurranse, og de kjøres helt på grensen til det som kalles SOA fra transistorleverandørene(Safe Operating Area). En følge av dette er jo både forvrengning OG forkortet levetid på produktene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svendbjarne
    Kan slenge på et par ting som kan være med å påvirke forsterkerens lydsignatur:

-Forvrengning: 2. ordens har vi vanligvis noe av uansett, den gir ofte den "varme" klangen som en del mennesker liker, og høres bra ut fordi det ligger nøyaktig en oktav over grunntonen.

Det er likevel ikke slik at forvrengning synker med økt prisklasse. Ser i "Audio Design Handbook" av Douglas Self (som er så objektivist at det nesten gjør vondt) at han har testet forsterkere rundt 100k-klassen som har en THD+N på 3%. Forsterkerdesignere kan bevisst inkludere noe forvrengning for å lage den "lydsignaturen" de ønsker.

I dårlig designede forsterkere kan vi få store mengder(flere %) harmoniske av høyere orden(10.->) som ikke høres særlig godt ut. Lastet opp et eksempel på en sinustone på 440Hz (A), samt en på 440Hz + 3% 11. ordens harmonisk forvrengning som lytteeksempel. Det skal ikke særlig til for å høre forskjell.

-Strømforsyning
    Hvis ikke kondensatorene klarer å levere nok strøm til transienter eller gi effekten som trengs ved lave frekvenser som trekker mye strøm vil dette kunne høres. De billigste forsterkerne har ofte en underdimensjonert strømforsyning og høres kanskje litt mer "livløse" ut i blant, spesielt det jeg har hørt av "Elkjøp"-forsterkere.

-Transistorer
    Billige forsterkere har sjelden nok effekttransistorer pga priskonkurranse, og de kjøres helt på grensen til det som kalles SOA fra transistorleverandørene(Safe Operating Area). En følge av dette er jo både forvrengning OG forkortet levetid på produktene.
    Godt innlegg, og det er klart at 2,5 kilos forsterkeren til 1999 med høytalere og DVD spillere må kutte noen hjørner.

Men hvis en ser på specene til THX på forsterkere så er de ekstreme på strømfosyningsiden og også mhp forvrengning (dvs at en er nok innenfor SOA). Det er vel derfor en ikke får dem til 1999 og de veier noen kilo men det er langt igjen til 150 tusen kroners eksotika. Se bare på forskjelen på strømforsyningen på Onkyo 875 og 905 der 905 har ca 5 kilo mer strømforsyning (de andre forskjellene veier sikkert ikke mange grammene). Derfor er min erfaring at man kan få mye sunn engineering og lyd for pengene (om en ikke mikroskopisk beløp) på forsterkere som er THX spesifisert.

Når det er sagt så er vel THX specene på andre områder (Høytalere, kabler, DVD spilllere etc) av mer tvilsom nytte for mine ører og øyne.

Mitt poeng er ikke at det ikke er forskjeller, men at det på høytaler siden er enorme forskjeller i forhold til forsterker siden (det er kanskje ikke uten grunn at det ikke er veldig vanlig å oppgi forvrengningsverrdier i specen på høytalere...), bruk pengene på noe du kan høre både med og uten bind for øynene så tror jeg en får mer glede av hver krone en investerer i denne fantastiske hobbyen...

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtidig gir merkostnadene THX-godkjenningen koster forbrukeren en dyrere forsterker og ikke nødvendigvis mer for pengene.

Det som testes står fant jeg oppgitt her: THX-Certification: What It Means and How to Use It

Mye av dette er jo ting som er gjort like bra i forsterkere som ikke koster ekstra pga godkjenningen. På den andre siden kan det være bra å ha den garantien for at det du får, faktisk er bra nok

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtidig gir merkostnadene THX-godkjenningen koster forbrukeren en dyrere forsterker og ikke nødvendigvis mer for pengene.

Det som testes står fant jeg oppgitt her: THX-Certification: What It Means and How to Use It

Mye av dette er jo ting som er gjort like bra i forsterkere som ikke koster ekstra pga godkjenningen. På den andre siden kan det være bra å ha den garantien for at det du får, faktisk er bra nok
    Helt ening med deg der! Fint at du la med en link som utdyper THX speccen!

THX er på ingen måte nødvendig for å bygge en fornuftig forsterker og det er en ekstra kostnad, en kan nesten se på det som en liten forsikringspremie på at forstrerkeren har en fornuftig konstruksjon. Merk også at THX er ikke THX det er forskjellige nivåer og krav til de forskjellige understandardene.

At det finnes mange forsterkere med foruftig konstruksjon uten denne forsikringen er helt klart!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man tenker seg at en alimmelig god forsterker (les lav forvrening og flat frekvenskurve) som har strømreserverer nok i forhold til bruksområdet alltid vil være tilnærmet nøytral. Finnes det da enheter ("dingsebomser") hvor man kan tilføre signalet ulik type forvregning for å slik tilpasse lydsignaturen etter smak og dagsform?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Finnes det da enheter ("dingsebomser") hvor man kan tilføre signalet ulik type forvregning for å slik tilpasse lydsignaturen etter smak og dagsform?
    [music-dsp] re: tube saturation algorithm research

High-end plug-ins for Pro Tools

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne testen her er jo ikke verdt verken bryet eller fremgangsmetoden og er NULL verdt i bilstereosammenheng.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frem fra glemselen

Kom tilfeldigvis over Richard Clark Amplifier Challenge FAQ
    da jeg søkte etter info om temaet. Mange på nettet påstår hardnakket at man ikke kan høre forskjeller mellom forsterkere og jeg ønsket litt info. Spennende tema..

Noen som har en bra og billig eq å anbefale til to kanals?

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •