10 000$ til deg som hører forskjell mellom forsterkere - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 93
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Anbefaler også denne artikkelen. Den er ganske nøytral:

Amplifier Sound - What Are The Influences?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    En av de mest teknisk kompetente på dette forumet uttaler i en annen tråd og annet tema:

Leser man dette opp mot denne trådens tema, så skjønner jeg enda mindre at man ikke skal kunne høre forskjell på forsterkere på de samme høyttalerne.
    Tviler ikke på det. Men med stor sannsynlighet er dette en meget kompetent lytter som oppfatter forskjeller som kanskje ikke alle andre gjør.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Tviler ikke på det. Men med stor sannsynlighet er dette en meget kompetent lytter som oppfatter forskjeller som kanskje ikke alle andre gjør.
    Over 90% av menn mener de er bedre å kjøre bil en gjennomsnittsmannen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel få være med i diskusjonen selv om jeg spiller mest blues/rock??? :smile:
    Blues og Rock kan definitvt være dynamisk.

Men har lest flere steder om klipping - har ikke fått helt det samme intrykket som innlegget jeg leste av Snickers da - at problemet skulle være i den størrelsen. I hvertfall ikke for "vanlige" cder.
    Hvorfor ikke for "vanlige" cd`er?

Når det gjelder filmlyd vs musikk, er ikke dynamikken flere ganger større når det gjelder filmlyd enn selv den mest dynamiske cd?? Jeg mener å ha lest det flere steder - men i det sammenhanget har ikke klipping blitt nevnt som et gigantisk problem.
    Tviler på at dynamisk range på DTS og Dolby Digital er større enn på CD`s PCM, men på en generell basis er det nok rett at det er bedre dynamikk i lydsporet til filmer. Både pga dynamikk-krigen som tar livet av listepop, og fordi film ofte blir mikset utelukkende på jakt etter mest "wow" effekter. Du må huske på at ikke bare er vi mindre kritiske ved filmlyd, men volumet er også fordelt mellom minst 6 høyttalere i steden for 2. Bare det å ha en sub som tar seg av det mest effekthungrige området kan gjøre store utslag på hvordan resten av høyttalere oppførerer seg. Trenger ikke mye effekt for å få 5 høyttalere til å spille høyt og rent når de ikke skal spille under 80hz.

Mulig jeg er på bærtur her - men man leser jo litt av hvert i alle disse forumene man besøker
    Da er vi to.... 8-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Den er jeg med på!!! Er helt blant de 90%

Men jeg er har ikke så høye krav til lydkvalitet virker det som.

Det er ikke få ganger jeg har deltatt når en eller annen har kjøpt seg en ny kabel eller noe og er i nirvana på grunn av den utrolige forbedringen. Jeg hører som vanlig ikke et skvatt til forbedring - sitter som en dust og nikker
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på blindtester. :razz:

Seriøst. Hvorfor valgte du Hegel H1 mkIII?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er jeg med på!!! Er helt blant de 90%
    Sånn rent matematisk er det jo ikke umulig at 90% er bedre enn gjennnnomsnittet - dersom de resterende er tilstrekkelig dårlig.

Men jeg innbiller meg at 90% hevder å være bedre enn medianen. Det er vanskeligere å gi alle rett i det =)
    Men jeg er har ikke så høye krav til lydkvalitet virker det som.
    Hvis det er noen trøst så er det mitt bestemte inntrykk at de med mer moderat tro på egne evner er de som blir minst deprimert av å ta blindtester ...

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke få ganger jeg har deltatt når en eller annen har kjøpt seg en ny kabel eller noe og er i nirvana på grunn av den utrolige forbedringen. Jeg hører som vanlig ikke et skvatt til forbedring - sitter som en dust og nikker
    Det skal du ikke være redd for, ikke alle er født med gullører. Jeg hører heller ikke forskjell på kabler, ei heller mange andre magiske remedier. I allefall har jeg ikke blitt overbevist enda.

Men det kommer sikkert ikke til å stoppe meg fra å kjøpe dyre kabler en gang..

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis det er noen trøst så er det mitt bestemte inntrykk at de med mer moderat tro på egne evner er de som blir minst deprimert av å ta blindtester ...

-k

Vel jeg trodde jeg var litt med en stund - men så skjedde det et par ganger at det var "feil" utsyr så var tilkoplet uten at jeg "visste" det. Fikk meg et par vekkere da....

Har lest om dette fenomenet hos andre også

Så jeg har nok desverre ikke "gullører".

Så ingen skuffelse her ved å "drite" meg ut på en blindtest.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn rent matematisk er det jo ikke umulig at 90% er bedre enn gjennnnomsnittet - dersom de resterende er tilstrekkelig dårlig.
    Det er veldig fristene å tro at jeg er i allefall *litt* bedre enn gjennomsnittet etter XX år med grisekjøring... men det er vel kanskje grisekjøringen i seg selv som gjør at jeg havner blandt de 10%.....

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på blindtester. :razz:

Kan det være lydbildet?
    Jeg er en av den som mener at lydsignaturen i forskjellige forsterkere ikke er så dramtisk store som den kulørte pressen vil ha det til.

For å begynne et sted. I ditt tilfelle ville jeg ha prøvd ut to litt "diamentrale" forsterkere. Sammenlign f.eks Hegel H1 (klasse AB) med Jungson 2x80klA, Sistnevnte er en klasse A forsterker som etter mitt skjønn (uten blindtest) lyder varmere og mer tilbakelent enn den pågående Hegel'en. Ved å lytte på disse to forsterkerene kan det kanskje hjelpe deg med å finne en lydsignatur som passer deg. Hvis du opplever dem som for "ekstreme", så kan du videre leter etter forsterkere som ligger noe i mellom.

Resonans er sikkert behjelpelig med å låne deg en Jungson 2x80klA. Hegel'en finner du like over veien. Jeg er ikke kjent med impedanskurven til Kings Audio Queen men begge de nevnte forsterkerene har gode strømforsyninger. Sugden hos Maxwell er jo en klassisk klasse A forsterker som ligger tettere på Jungson enn Hegel. Smaken er som baken...
    Er ganske sikker på at hifiverden overdriver, men at det er forskjell på forsterkere i normal bruk er for meg hevet over tvil

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha en robust forsterker med gode strømreserver som kunne håndtere ML Vista sin vanskelige impedanskurve. Høyttaleren kom først i hus! Min første ide var å kjøpe en klasse A kineser (Jungson). Jeg lånte et eksemplar med hjem og sammenlignet den med Hegel'en som også var på hjemlån. Jeg hadde størst forventning til klasse A forsterkeren (spesielt da min far som er teknokrat trodde det ville være en god teknisk match til elektrostater). Ved lytteprøve (ikke blindtest) syntes jeg at jeg kunne høre en forskjell i lydsignatur i farvør Hegel. Min fordomsfrie samboer var kanskje enda klarere på at hun likte Hegel'en best.

Slik ble jeg en eier av en Hegel'en, men som du ser i denne tråden så tviler jeg på min egen vurderingsevne. Det blir som Descartes som satt foran kaminen og systematisk tvilte på alt det var mulig å tvile på. Sansene kunne han blant annet ikke stole på, men tilslutt så kom han frem til erkjennelsen om at ikke kan tvile på at han eksisterer som noe tvilende. cogito ergo sum
    "Jeg tenker og derfor er jeg". Lydforskjeller eller ikke - cogito ergo sum

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker jo som om majoriteten av deltakerene på dette forumet fornekter blindteststudiene som ikke finner hørbare forskjeller mellom kabler. Jorden var jo flat i 1500 år før man gjennoppdaget hva man allerede visste i antikken.
    Jeg bare gjør oppmerksom på det du sikkert vet: blindtester kan bevise (med et gitt signifikansnivå) at det er en forskjell, eller de kan svikte i å bevise det.

Det er ikke mulig å bevise fraværet av noe.

Jeg har skrevet en lengre (flekkvis humoristisk) gjennomgang av blindtester og subjektivister/sensualister her:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare gjør oppmerksom på det du sikkert vet: blindtester kan bevise (med et gitt signifikansnivå) at det er en forskjell, eller de kan svikte i å bevise det.

Det er ikke mulig å bevise fraværet av noe.

Jeg har skrevet en lengre (flekkvis humoristisk) gjennomgang av blindtester og subjektivister/sensualister her:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

-k
    Med utgangspunkt i Karl Otto Popper sitt dermarkasjonskriterium for god vitenskap så har ikke verifikasjon en logisk gyldig struktur. Hvis man deduserer en testbar konsekvens av en hypotese så vil bare en falsifisering av hypotesen være logisk gyldig.

Verfisering:
    Hvis A så B
    B erfares
    ergo A
    (Dette er logisk feilslutning)

Falsifisering:
    Hvis A så B
    ikke B
    ergo ikke A
    (En logisk slutning)

Logisk sett så bør man bestrebe å prøve å avkrefte våre egne hypoteser
    (Et noe strengt vitenskapsideal som har møtt endel kritikk)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med utgangspunkt i Karl Otto Popper sitt dermarkasjonskriterium for god vitenskap så har ikke verifikasjon en logisk gyldig struktur. Hvis man deduserer en testbar konsekvens av en hypotese så vil bare en falsifisering av hypotesen være logisk gyldig.

Verfisering:
    Hvis A så B
    B erfares
    ergo A
    (Dette er logisk feilslutning)

Falsifisering:
    Hvis A så B
    ikke B
    ergo ikke A
    (En logisk slutning)
    Jeg kåla til første innlegg.

Posten jeg siterte fra deg kunne tolkes slik at du så den store mengden blindtester som svikter i å falsifisere hypotesen "duppeditt A låter likt med duppeditt B" som et bevis på at det ikke er noen forskjell.

Mitt poeng er at fraværet av tester som avkrefter at det ikke er en forskjell, ikke er et bevis på at det faktisk ikke er en forskjell. Det er vedig fristende å trekke en slik slutning når noen hevder at det eksisterer "enorme forskjeller", men ikke greier å svare noe mer presist i bindtest enn om de kastet ternin.

Kan vi diskutere det uten å dra inn Popper eller dermarkasjonskriteria? Ditt første eksempel kan vel forøvrig forklares mer folkelig med noe ala "sten kan ikke flyte; Mor Lille kan ikke flyte; Altså er Mor Lille en sten..."
    Logisk sett så bør man bestrebe å prøve å avkrefte våre egne hypoteser
    (Et noe strengt vitenskapsideal som har møtt endel kritikk)
    Thor Heyerdahl:
    Heyerdahl i drømmeland

-k

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var vel ikke en tråd om hypotesetesting?

Men sånn tilbake til forsterkerne:

Det HåkonN limte inn fra Snickers som et eksempel på at man trenger 45kW for å gjengi transienter godt nok, er jo en av grunnene til at man har en ladelyttbank som er stor og rask nok til å lade seg ut. Derfor kan man ofte klare seg med lavere effekt enn dette uten å få merkbar klipping/forvrengning.

Jeg er av den tro at man kan høre forskjell på forsterkere som faktisk har en stor nok målbar forskjell(Hvor stor bør denne være?), GITT at musikken man hører på er kjent ned til minste detalj slik at man vet hva man bør høre etter på.

Har enda ikke vært med i en blindtest for forsterkere, men underdimensjonerte, dårlig designede forsterkere sammenlignet med gode transistordesign tror jeg at en god del mennesker kan klare å høre forskjellen på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi diskutere det uten å dra inn Popper eller dermarkasjonskriteria? Ditt første eksempel kan vel forøvrig forklares mer folkelig med noe ala "sten kan ikke flyte; Mor Lille kan ikke flyte; Altså er Mor Lille en sten..."
    -k
    Beklager digresjonen. Din Holberg illustrerer poenget bedre enn min Popper.
    Sitat Opprinnelig postet av svendbjarne
    Jeg er av den tro at man kan høre forskjell på forsterkere som faktisk har en stor nok målbar forskjell(Hvor stor bør denne være?), GITT at musikken man hører på er kjent ned til minste detalj slik at man vet hva man bør høre etter på
    Takk for at du leder meg tilbake til temaet. Du stiller kjernespørsmålet!
    Merker meg at det er få i denne tråden som argrumenterer for at det er store forskjeller i lydsignaturer på forsterkere. Kan jeg driste meg til å oppsummere diskusjonen så langt til at lydforskjeller mellom forsterkere på moderate lyttenivå med en håndterlig last, er liten og muligens under hørbart nivå?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker meg at det er få i denne tråden som argrumenterer for at det er store forskjeller i lydsignaturer på forsterkere. Kan jeg driste meg til å oppsummere diskusjonen så langt til at lydforskjeller mellom forsterkere på moderate lyttenivå med en håndterlig last, er liten og muligens under hørbart nivå?
    Det hadde jeg for min del aldri kunnet tenke meg, ettersom jeg har en (innbilt?) oppfatning av at eksempelvis en Classé-forsterker til 100k ikke skal kunne spille fletta av en Proson-greie til 3k fra OBS!?
    Selvsagt forutsatt ovennevnte kriterier.
    Eller har jeg fullstendig misforstått diskusjonen?
    "Fletta", da definert som signal- støyforhold, dynamikk og oppløsning, for å nevne et par eksempler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven det hadde vært spennende:

Dratt inn til Hifi-Center i Oslo for demo på "JBL Everest D66000" monster høytalere ( kr. 449.995,- ) , de er sikkert satt opp med elektronikk til sikkert en halv mill.

Lyttet en stund og så og bedt de om å kople opp forsterkeren "H/K HK970" ( kr. 4995,- ) på de

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan jeg driste meg til å oppsummere diskusjonen så langt til at lydforskjeller mellom forsterkere på moderate lyttenivå med en håndterlig last, er liten og muligens under hørbart nivå?
    På ingen måte - forskjellen er tydelig.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •