Anbefaling av 6,5" høttalere i bil u/forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling av 6,5" høttalere i bil u/forsterker

Jeg har en Opel Omega B '98. Jeg bruker, og vil ikke bytte den orginale spilleren, men høttalerene derimot, de spiller på siste verset..

Jeg er ikke ute etter noe hi-end utstyr, men noe som spiller temmelig greit, sånt som det ofte er i nyere biler, kanskje enda litt bedre om det lar seg gjøre. De er i hvertfall todelt med diskanter oppe ved viduene og en "bass" på 6,5" (Tror jeg ganske sikkert) i døra nede ved føttene.

Jeg vil jo gjene få litt mere basslyd, men har ingen planer om noen forsterker.
    Har kikket på noen 2-delte systemer jeg ble anbefalt på Anbefaling av 6,5" høttalere til bil uten forsterker - Forum - Diskusjon.no, men er ikke hlt sikker på hva som er best...

Det jeg også lurer på, er diskanten og delefilter. kanskje jeg skal skifte de også, men er det stress å få en ny diskant inn i den orginale "holderen". Og delefilteret, finner jeg det nærme spilleren eller høttalerene? (mest sansynlig?)

Eller er det kanskje delefilter i spilleren med separate utganger?

Setter pris på alt av ideér og forslag

Newcomer cq85 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha noenlunde ok bass fra et 6,5" komponentsett, så er det dessverre ingen vei utenom ekstern forsterker. Det er riktignok litt arbeid med kabling og slikt, men det er garantert verdt noen timer i garasjen Forsterkeren i en spiller yter kanskje rundt 15-20W, men en ekstern forsterker på bare 20w vil nesten uten unntak spille både bedre bass, og langt høyere før den forvrenger signalet.

ICE AUDIO AS har mye bra.

Skal du først kjøpe nytt, så kjøp et komponentsett med bass/mellomtone, diskant og delefilter.
    Det originale filteret er ikke noe å samle på, og består i beste fall av en spole og en kondensdator. Det kan uansett ikke brukes med et nytt komp. sett.
    Filteret er ofte plassert rett ved bassen bak dørtrekket.
    Ang det å få en ny diskant inn i den gamle holderen, så går alt med litt tolmodighet og masse fikling
    De fleste nye spillere har filter ja, men bruk det som følger med komp. settet. Eneste det kan være greit å bruke filteret i spilleren til å ta vekk de laveste frekvensene fra bassen i komp. settet, da den uansett ikke går dypt nok. Da kan du også spille høyere uten forvrenging.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. men problemet mitt er å få skjult en forsterker...vil ikke ha den synlig, og jeg har 2 seter stasjonsvogn...

er jo mange nyere biler som har god lyd orginalt uten forsterker.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste av nye biler har aktive høytalere, men skal du kjøre de kun fra cd spiller. Gå for et par coaxer isteden. Tror du kan få bedre resultat med det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg ett billig 6,5" sett fra Pioneer, disse lager svært mye erstatningshøyttalere og har gode løsninger på det..

Sjøl bruker jeg vel og merke Fusion, men så har jeg forsterker da

Da jeg skulle selge den ene bilen min så monterte jeg pioneerhøyttalere i alle dørene for at det skulle være noe lyd der, spillte overraskende bra

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes derimot at billig Pioneerhøyttalere ikke kan måle seg med f.eks. Hertz så det er sagt. Har flere ganger blitt skuffet over billig Pioneer og Rockford kontra mindre kjente merker i samme prisklasse.

http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=707

Newcomer cq85 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ingen nyere biler idag som har god lyd uten ekstern forsterker, eller aktive høyttalere. Fordi om du ikke ser forsterkeren, så betyr ikke det at den ikke er der. Bilprodusentene er flinke til å gjemme bort slikt utstyr

Forslag til plassering av forsterker: Reservehjulsbrønn, i veggene i bagasjerommet, under seter, oppunder hanskerom.

Coax høyttalere er ingen god løsning da elementet sitter nede i døra, og det er ingen god posisjon for diskanten som bør sitte høyt oppe.

Hadde ikke valgt pioneer høyttalere nei, tror du vil bli mer fornøyd med et sett fra f.eks Focal, Helix, Hertz, Infinity, MB Quart, Seas+++

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om vi ikke skal diskutere pris oppi dette her, så hadde jeg styrt unna Hertz, Helix og Focal hvertfall..
    Infinity og MB Quart er jeg enig i til en viss grad.

Newcomer cq85 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, har du dårlige erfaringer med de 3 nevnte merker?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cq85
    Jaha, har du dårlige erfaringer med de 3 nevnte merker?
    Jepp, og erfaringsmessig på andre også så ser det ofte ut som det jeg nevner her..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    disse fra hertz er god om man ikke har tenkt og kjøre egenforsterker på de Hertz DSK 165

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Om vi ikke skal diskutere pris oppi dette her, så hadde jeg styrt unna Hertz, Helix og Focal hvertfall..
    Infinity og MB Quart er jeg enig i til en viss grad.

Hvorfor ville du styrt unna disse merkene?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville styrt unna de, fordi av de merkene som er nevnt her er flest fornøyd med lyden fra de jeg nevnte, mens det er noen få som liker de andre bedre.

Og hvis man ikke kan muligheten for demo før kjøp så ville jeg gått for noe man hadde en større sjanse til å bli fornøyd med..

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt en del skryt av Focal fra noen kamerater som har holdt litt på med bilstereo. Han ene har vel brukt en del over 100k tilsammens på 3. generasjoner bilstereo.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par eldre Focal kevlar elementer i jobb-bilen, og de spiller fra det meste annet jeg har hørt i ren lydkvalitet. Kombinerte de med en 18" Hifonics i en Mercedes en gang, og det holdt følge til ganske voldsomme volum....med ganske klokkeklar lyd. MB Quart har jeg også hørt meget spille bra i flere tilfeller. Alt sammen milevis bedre enn "nybil-lyd". Var nær på å kjøpe en "ny" pimpa Mercedes SLK demobil i sommer, og den hadde det største tilgjengelige anlegget m/10 høyttalere (mener det var H/K). Omtrent det første samboeren reagerte på, var den dårlige lyden ift. min jobb-bil med Alpine stereo og Focal høyttalere.

Mine Focal er snart modne for utskifting, og er ganske sikker på at det blir Focal igjen.

I motsetning til Techpoint har jeg aldri blitt overbevist av Pioneer, men jeg har ikke hørt på de aller siste modellene deres.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Jeg ville styrt unna de, fordi av de merkene som er nevnt her er flest fornøyd med lyden fra de jeg nevnte, mens det er noen få som liker de andre bedre.

Og hvis man ikke kan muligheten for demo før kjøp så ville jeg gått for noe man hadde en større sjanse til å bli fornøyd med..
    Har vanskeli for å tro at du er seriøs?

Focal og til dels Hertz er jo noen av de merkene som ligger helt i topp når det gjelder komponentsett, og er også noen av de som det skrytes mest av rundt om på forumene...

Pioneer på den andre side har jo mest bare dritt...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pitchyou

Focal og til dels Hertz er jo noen av de merkene som ligger helt i topp når det gjelder komponentsett, og er også noen av de som det skrytes mest av rundt om på forumene...

Fordi dere alltid sammenligner de dårlige Pioneer komp.settene mot de gode Focal og Hertz settene...

Det kan noen ganger være en fordel å teste produkter i samme prisklasse

I mine biler har jeg henholdsvis, Hertz, Fusion, Kicker, Sony, Blaupunkt, Pioneer... (Og har kun subber og amper fra Pioneer, ikke coaxer og komp.sett)

Og akkurat dette med forumskryt, kan det ha noe å gjøre med markedsføringen? F.eks Bilstereoforumet som driftes av de som importerer Hertz....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt har sin sammenheng her folkens!!! Jeg har hørt litt forskjellig.
    Pioneer coaxial på spiller: brukbart i forholdt til prisen
    Pioneer kompset på spiller: Ikke akkurat crème.
    Pioneer kompsett på halvgod forsterker: Blei sånn halvgodt(av en eller annen grunn)
    Infinity Kappa perfect på en solid rockford forsterker: DIGG!!! og prisen var ikke noe å rive seg i håret for heller(nesten)
    JBL power kompsett på spiller: Ganske bra!
    JBL power kompsett på diverse forsterkere: Jo bedre forsterker jo kulere blei det.

Og sånn som jeg har det nå med sepparat forsterker til bass og diskant med PRS elementene til pioneer funker så godt at jeg sansynlig hvis ikke kommer til å bytte på ei stønn:twisted:

Moralen er at du får ofte det du betaler for.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt kicker 6x9 og 12" og vært meget fornøyd. Da hadde jeg en liten lukket kasse og det trykka bra. Nå skal det sies at dette var i en golf 2. Dette spilte jeg så det luktet svidd av(6x9), men funktet like bra! Både min og kameraters erfaring tilsier at kicker tåler MASSE juling! Forøvrig har vel kameraten min prøvd det meste fra kicker. Solide greier til en "relativt" rimelig penge...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pitchyou

Og en ting til siden Pioneer stort sett bare har dritt, husk at på EMMA konkurransen i Sinsheim Tyskland hadde 2 Pioneer biler topplasseringer i tillegg til at den ene vant Best of sound (altså best av alle bilene uansett klasse)..

Man får hva man betaler for, og for å i det hele tatt kunne uttale seg om lyden på høyttalere bør man ha en god spiller i grunn..

Lyden blir ikke bedre enn det svakeste ledd. Og på lyden er det STOR forskjell på en billig (2000kr) og mellomdyr (ca 5000kr) spiller.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •