Så startet man nok et prosjekt - nå er det igang for alvor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Så startet man nok et prosjekt - nå er det igang for alvor

Huff.

Nå er bilen så godt som bestilt.
    Denne gangen er det en Peugeot 107, også kjent som "raton français".
    Planen her er at jeg skal montere noen høyttalere, bytte headunit, samt å montere sub og en forsterker eller to.
    I tillegg må det vel støydempes, ryktene tilsier at denne er skrudd sammen av halvfulle tsjekkere med spasmer, så det er tendenser til en del vibrasjonsstøy i plastdeler rundt omkring i bilen.

Prosjektet har fått sin egen side (Codename 107), som kommer til å bli oppdatert etterhvert som jeg kommer igang.
    Status i dag er at bilvalget er tatt, pris er innhentet, og kontrakt signeres på tirsdag. På grunn av litt leveringstid får jeg den ikke før tidligst i slutten av Februar, så jeg tenkte å bruke litt tid på å vurdere hva slags utstyr som skal inn i den.

Jeg foretrekker fin lyd istedet for ramlende bass i alle retninger, (men av og til skrus det opp litt), så jeg er ute etter noen tips til først og fremst hva slags merke av elementer jeg bør velge.
    Hvis det hjelper kan jeg jo nevne at på hjemmekinofronten har jeg endt opp med Marantz og JBL i en skjønn forening, pen lyd, men litt røft.

Noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oveku
    Huff.

I tillegg må det vel støydempes, ryktene tilsier at denne er skrudd sammen av halvfulle tsjekkere med spasmer, så det er tendenser til en del vibrasjonsstøy i plastdeler rundt omkring i bilen.
    Grøss å gru! Regn med en liten bunt med tusenlapper går i dass sammen med et par tre litt romslige kvelder på å få detta under kontroll. Du kommer til å ha STOR glede av det etterpå. Uansett hva du velger så sats på nok strøm og effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva anbefales for støydemping?
    Jeg har lest til øyet ble stort og vått om asfaltplater, dynamat, osv. Men fellesnevneren virker som å være at jo dyrere det er, jo bedre er det.
    Problemet er med dette som med mye annet at det er en del som har alt for mye penger og litt for lite realistiske resultater å vise til.

Jeg gir vel balla i å bruke det samme som Chip Foose, hvis jeg kan få noe som er 90% like bra men til 50% av prisen.

Jeg har ingen skrupler i å hive ut 2-5000,- på støydemping, men vil dette kunne øke risiko for rust under der jeg påfører slike plater? Det har jeg sett er nevnt i enkelte fora.

Har vært litt stille av meg noen dager, fruen ga meg albue i sida den 4. og fortalte at nå skulle jeg bli pappa, så jeg har hatt "litt andre" ting å holde på med.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye

Til støydemping:
    Hold deg borte fra asfalt, det stinker på varme dager, det tar ikke opp vibrasjoner like bra som butylmatter gjør, og ekstremt mye værre å jobbe med. Altså hold deg til en type butylmatte for vibrasjonsdemping.

Annen støy, tenker typisk på forskjellige former av "skum" matter.. hold deg borte fra biltema's og andre billige som likner - de suger vann og produserer rust.

Jeg ville brukt produktene fra installbay. sett deg en limit på hva du vil bruke, send dem en mail og si du vil støyisolere bilen for x antall kroner "hjelp meg, hvilke skal jeg kjøpe?".

håper det kunne være til noe nytte

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Så Kult

Og er helt enig i at asfalt er no dritt å jobbe med! Oppfører seg omtrent som en unge i trassalderen, hva enn du vil at den skal gjøre så gjør den det motsatte
    Tar lang tid gjør det å.... tungt er det å...har gjort det 3 ganger nå...må slutte med asfalt!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Vibroplast legges i et tett lag på alle karroseriflater for å dempe
    resonanser i karroseriet. Evt. legger du dobbelt lag på store åpne flater.
    Bimast Bomb kan også brukes på store flater. Den er tykkere en Vibroplast.
    Splen 3004 eller 3008 (4 og 8 mm tykt) legges enten på Vibroplast (eller
    Bimast) eller alternativt innsiden av karroseriet i f.eks. en dør, mot
    "veistøy". Bitoplast A05 eller A10 (5 og 10mm tykt) legges på innside av
    f.eks. dørtrekk for å dempe skrangle/gnisse lyder."

Da har jeg fått svaret mitt.
    Dette blir dyrt, har jeg en mistanke om, menmen. Hvis det hjelper til at jeg slipper masse veilyd og heller får kose meg med musikk så er det verdt ganske mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har fulldempa bilen min med vibroplast, bomb, splen og bimast.. og blei veldig bra

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vibroplast sine mater er og blir gode! ikke noe rustproblemmer med de, da de ikke holder på fuktighet.
    link: dempemateriell

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noe demping som får mye skryt: RAAMaudio - Quality and Value in Automotive Sound Deadening

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel oppdatere tråden litt.
    Leveringstiden på bilen er utsatt til første halvdel av April. Herlig...
    I mellomtiden har jeg kjøpt et Musketier eksosanlegg, funnet felgene jeg skal ha, og diverse andre småting.
    Dyrt blir det, men moro og...

På dempesiden endte jeg opp med å bestille et "trunk-kit" med dynamats.
    De har fått god kritikk generelt, så jeg håper på at de holder mål.
    Hvis det blir for ille får jeg legge et lag med akustikkmatter på toppen, vi får se.

Har landet på høytalerne nå, hørte på infinity kappa-serien, og likte dem bra.
    Valget nå står mellom pioneer og Alpine-spiller, begge spiller ok, og begge har både linjeinngang og iPodstyring.

Noen som har noen kommentarer på dette?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget nå står mellom pioneer og Alpine-spiller, begge spiller ok, og begge har både linjeinngang og iPodstyring.
    Hva er budsjettet?
    Det er en rå spiller til salgs på bilstereoforumet nå, til 5k tror jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Hva er budsjettet?
    Det er en rå spiller til salgs på bilstereoforumet nå, til 5k tror jeg...
    Er omkring der jeg lander på headunit.
    Men kommer ikke til å kjøpe brukt, og da spesielt ikke av folk som "har kjøpt den av en venn" osv.
    Totalbudsjett på headunit + 4" og 6*9" høytalere blir vel ca 10K med kabling.
    Forsterker og sub har jeg fra før, heldigvis.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er omkring der jeg lander på headunit.
    Men kommer ikke til å kjøpe brukt, og da spesielt ikke av folk som "har kjøpt den av en venn" osv.
    Totalbudsjett på headunit + 4" og 6*9" høytalere blir vel ca 10K med kabling.
    Forsterker og sub har jeg fra før, heldigvis.
    Her er iallefall Headunit; Pioneer DEH-P88RS ;D

Focal har jo noen gode 4" komponent-sett

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner ting å falle på plass her.

Endte opp med en Alpine X001, Infinity Kappa® 42.7i foran, og Infinity Kappa® 693.7i til hattehylla.

IMG_1686

Eneste jeg lurer litt på nå er om jeg kan bruker alpinespilleren til å drive fronthøytalerne, og ha en 4 kanals forsterker på bakhøytalere + sub.
    Manualen til Alpine sier nemlig at enten så er det innebygd forsterker, eller så er det RCA-utgangene som er aktive. Dette synes jeg virker litt merkelig...

Noen Alpine-eksperter som kan uttale seg om dette? Jeg har isåfall en litt annen kablingsjobb å gjøre hvis dette er tilfelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-o :-o :-o :-o

Forsterkeren på FRONTsettet!!!! Hvis du skal ha forsterker skal du selfølgelig bruke den på frontsett og ikke på de bak. Jeg lover deg at hvis du tar deg tid til den kablinga som skal til så vil du flire litt av den ideen om å sette forsterkeren på bakhøytalerne. Jeg er fulstendig klar over at det er litt knot, men det er SÅ vert det!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blogz
    :-o :-o :-o :-o

Forsterkeren på FRONTsettet!!!! Hvis du skal ha forsterker skal du selfølgelig bruke den på frontsett og ikke på de bak. Jeg lover deg at hvis du tar deg tid til den kablinga som skal til så vil du flire litt av den ideen om å sette forsterkeren på bakhøytalerne. Jeg er fulstendig klar over at det er litt knot, men det er SÅ vert det!
    Vel, etter noen timer filosofering i natt endte jeg opp med å ta turen og bestilte meg en monoblokk til suben. Da har jeg 4kanals forsterker på høytalerne foran og bak, så det problemet er ute av verden.

Kan du forklare litt mer den påstanden din? Jeg er ikke helt med på hvorfor, 6*9" trenger davel "mest" effekt for å drives, skulle jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er HEEELT korekt! Men du sitter foran i bilen å kjører gjør du ikke? Og det at lyden kommer forfra høres MYE bedre ut enn hvis den kommer bakfra. Så hvis man først har tatt på seg spanderbuksene og kjøpt forsterker til å drive den type høytalere så er jeg veldig ivri på å få folk til å ta jobben med å koble det opp på frontsettet rett og slett fordi lyden blir så innmari mye bedre. Si budsjettet er litt stramt: Da vil du jo ha best lyd for pengene somregel. Da er det best i 12 av 13 tilfeller å heller bruke penger på frontsett og forsterker til det i stedet for å ta den lettvinte løsningen med å koble opp høytalere og forsterker bak. Men jeg veit godt at det er litt jobb å trekke kabler og tilpasse frontsett, men det er SÅ jævlig værdt det!!! Du kan spørre på alle forum som diskuterer litt særiøs bilsterio, og du vil få samma svaret hver gang.

Jeg bruker min custom made hattehylle med pioneers 8" treveis høytalere i rett og slett fordi jeg brukte veldig mange timer pån når jeg begynte med å oppgradere lyden i bilen min. De har egen forsterker og slikt, men de får ikke så mye effekt. De bare støtter opp littegranne på gitarspell. Men de er strengt tatt ikke nødvendig.

Newcomer Kama sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst gratulerer med ny bil

Hvilken monoforsterker ble det på deg? Sitter midt oppi samme dilemma som deg når det gjelder om jeg skal prioritere bakhøytalere eller ikke i første omgang. Men regner med at det blir frontsettet først.

Husk å holde oss oppdatert med bilder og erfaringer. Slikt er alltid gøy og til inspirasjon til oss andre som holder på med det samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte opp med en liten monoblokk fra JBL.
    FORSTERKERE - Mono forsterkere - JBL GT5-A3001 - Bilradiospesialisten

Kan si mye rart om forsterkere, om de farger lyden og mye slikt, men til en sub fant jeg ut at den skal holde basselementet mitt i gang, og da ser jeg ikke noe grunn til å kjøpe noe spesielt merke. Siden jeg er godt fornøyd med tidligere JBL-kjøp og denne er forholdsvis grei på pris, så ble det den.

4-kanaleren jeg har er en Mac Audio "Red attack", ble kjøpt i Tyskland for noen år siden, jeg har enda til gode å finne noen fornuftige spesifikasjoner på et forståelig språk på den, men den spiller "bra nok" for min del, så jeg kommer til å fortsette å bruke den.
    MAC AUDIO sier vel litt om den.

Suben er en Magnat, kjøpt på samme Tysklandsturen, og gjør jobben så det holder. Mener det er en 10" som står i den, kassen er ca 30*30*60, og kommer til å bli et medium helsike å montere i 107en.

Fikk beskjed på fredag at bilen nå har kommet til Bremen, så jeg er utrolig utålmodig om dagen... Kabler er kjøpt inn, og har med i prisen på bilen at de skal legges av elektro-guruen hos bilforhandleren.

Skal legge ut masse bilder underveis, halve moroa med dette prosjektet har vært forberedelsene og det å svi av litt mer penger enn hva jeg har fortalt madammen, og det skal gjøres grundig når jeg først kommer igang.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har endelig bilen ankommet landet, og står nå hos forhandleren i påvente av toll og registrering og slike fine ting.. Så i uka som kommer er den her.
    Bare et lite word of warning, hvis noen andre tenker på å kjøpe en Peugeot 107, så er det altså 5 måneders leveringstid på dem.

Har så smått fått startet jobben med hattehylla. Siden jeg ikke har orginalen måtte jeg låne meg en hattehylle slik at jeg fikk målt opp ca hvordan den skal være.
    Denne kommer til å bli bygd av to lag hobbyplater, der jeg skjuler kablingen mellom, og kler den øverste med kunstlær.

Det føles utrolig godt å være i gang.

Fant ut at siden denne plata uansett ikke skal vises kunne jeg gjøre selve merkingen av hullene på den enkle måten.

Etter montering av elementer blir den nederste plata seende slik ut. Kunstlær i midten, der jeg skal la delefiltrene stå til spott og spe. Vurderer plexiglass over dem for den rette pimpede looken.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •