Xmax?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Xmax?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Xmax?

Jeg skal lage noe beskyttelse til sub'en min. Har en focal polyglass 21 V2 som har en xmax på 9mm.
    Når jeg så på elementet mens det spilte så ser det ut til å bevege seg litt mere enn forventet
    Hadde tenkt til å lage to lister over sub'en, den er jo så liten så to brede lister vil skjerme den tilstrekkelig. Men hvor stor bør avstanden fra elementet til listene være egentlig? Elementet kan jo vandre mer enn xmax og jeg vil helst ikke at det skal møte listene over.

A

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xmax kan måles på flere måter.
    Antagelig er 9mm som oppgitt på ditt element, utslaget en vei, og såkalt linjært. Dvs at dette er mens spolen fortsatt befinner seg på riktig plass i magneten.
    Xmech benyttes også, og dette er totalt hvor langt spole og membran kan bevege seg fysisk før det mekanisk sier stopp (med lite pen lyd som resultat)

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som norcad sier.

Xmech/Xc(ritical)/Xdam(age)
    Finn en av de kriteriene. Eller bare ta i så det holder på egenhånd.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var det jeg mente at xmech er større enn oppgitte xmax.
    Jeg finner bare xmax i spesifikasjonene så jeg setter listene mine litt lenger ut enn planlagt, tror ikke det blir spesielt bra resultat hvis elementet slår borti beskyttelsen (som strengt tatt ikke gjør jobben sin hvis det er tilfelle) ;-)

Forøvrig er jeg veldig imponert over denne lille 8.25" bassen :-D Men litt irriterende er det jo at focal ikke leverer en grill eller beskyttelse som passer til deres noe ustandard dimensjoner :roll:

A

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanlige er å ta hensyn til 2 av parametrene ved elementet, altså BxL-produktet og Cms-faktoren.

BxL er kraftfaktoren, altså hvor mange Newton i ren kraft som omsettes ved en Ampere strøm i talespolen. Jo mer talespolen får lov til å bevege seg jo mer avtar denne.

Det er veldig vanlig å sette grensen ved 70 eller 80% av maksimal BxL, evt BxL@0mm (som normalt er det samme) og kalle det for grensen for linear BxL.

På bilstereoelementer (spesielt SPL-elementer) er det vanlig å konstruere magnetsystemet slik at selve 70%-grensa er relativt kort, mens fallet utenfor 70% grensa ikke er like bratt som på gjennomsnitts elementer. Har man for eksempel 20mm magnetgap og 40mm spole har man normalt ca 10mm X-max. Omtrent det samme får man med 30mm spole og 10mm magnetgap, men lineariteten utenfor X-max blir da betydelig dårligere.

Cms, eller Compliance som man normalt kaller denne faktoren er et tall som beskriver hvor mange Newton opphenget trykker tilbake mot hvilestilling med om man tvinger membranen ut av hvilestilling. På samme måte som med BxL-produktet tegner vi en kurve med X-pos på X-aksen og Cms på Y-aksen. Ut mot hver side vil kraften gradvis tilta helt til opphenget på ett eller annet punkt er fullstendig strukket. Det lineare området vil normalt på hifi-elementer være der opphengets stivhet ikke påvirker membranens bevegelse slik at den får større relativ ulinearitet i sin bevegelse enn 20-30%.

På bilstereo og PA er det vanlig å ha et oppheng som er mer progressivt og derved tilfører noe høyere forvrengning ved høye nivåer. Dette reduserer sjansen for å brenne av et element (mekanisk bunning) men bidrar også med en ganske kraftig økning i harmonisk forvrengning.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det vanlige er å ta hensyn til 2 av parametrene ved elementet, altså BxL-produktet og Cms-faktoren.

BxL er kraftfaktoren, altså hvor mange Newton i ren kraft som omsettes ved en Ampere strøm i talespolen. Jo mer talespolen får lov til å bevege seg jo mer avtar denne.

Det er veldig vanlig å sette grensen ved 70 eller 80% av maksimal BxL, evt BxL@0mm (som normalt er det samme) og kalle det for grensen for linear BxL.

På bilstereoelementer (spesielt SPL-elementer) er det vanlig å konstruere magnetsystemet slik at selve 70%-grensa er relativt kort, mens fallet utenfor 70% grensa ikke er like bratt som på gjennomsnitts elementer. Har man for eksempel 20mm magnetgap og 40mm spole har man normalt ca 10mm X-max. Omtrent det samme får man med 30mm spole og 10mm magnetgap, men lineariteten utenfor X-max blir da betydelig dårligere.

Cms, eller Compliance som man normalt kaller denne faktoren er et tall som beskriver hvor mange Newton opphenget trykker tilbake mot hvilestilling med om man tvinger membranen ut av hvilestilling. På samme måte som med BxL-produktet tegner vi en kurve med X-pos på X-aksen og Cms på Y-aksen. Ut mot hver side vil kraften gradvis tilta helt til opphenget på ett eller annet punkt er fullstendig strukket. Det lineare området vil normalt på hifi-elementer være der opphengets stivhet ikke påvirker membranens bevegelse slik at den får større relativ ulinearitet i sin bevegelse enn 20-30%.

På bilstereo og PA er det vanlig å ha et oppheng som er mer progressivt og derved tilfører noe høyere forvrengning ved høye nivåer. Dette reduserer sjansen for å brenne av et element (mekanisk bunning) men bidrar også med en ganske kraftig økning i harmonisk forvrengning.
    Kort sagt så er det vanlig at bil og PA elementer tåler mere mishandling uten å ødelegges eller ødelegge musikken med den kjedelige lyden av spole som treffer noe hardt :-D
    Vet ikke om elementet mitt er et spl element, men jeg gjetter på at xmech er ganske mye mer enn de 9mm opgitt som xmax.
    Jeg har ikke funnet så mye mer enn de lett tilgjengelige specs'ene som ligger på nett (og fulgte med elementet).

Opphenget tar nesten litt latterlig mye av membranflaten, ser ikke så mye ut på produktbilde, det er en ekstra ring rundt kanten som ikke er på mitt element.

(Hvorfor fikk ikke jeg med en slik ring?)

Fornøyd med elementet foreløpig men har ikke fått hørt så veldig mye på det ennå. Det spilte overraskende høyt og pent i stua når jeg testet det.

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •