konvertering: Lukket kasse til åpen kasse, Spørsmål.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

konvertering: Lukket kasse til åpen kasse, Spørsmål.

Hei! Ny bruker, og første tråd på AV-forumet her.

Jeg har bygget meg en lukket subkasse til bilen, men vil nå bygge denne om til åpen kasse.

Det jeg lurer på er, hvor burde jeg gjøre av bassrefleksrøret for best mulig resultat? se vedlagt bilde.

Suben står i en Vw Golf 2, og planen er å skjære å trikse litt med hattehylla for at lyden bedre skal trenge inn i "kabinen"

Mine specs:

-Subwoofer: Megavox 12" 1500W
    -Forsterker: Boschmann ZX3-T4D 4-kanal 2600w v/4 Ohm
    -Basskasse: Hjemmelaget av 22mm spon, ca 50 liters kasse
    Så skal jeg bestille 4" bassrefleksrør fra Bilradiospesialisten hadde jeg tenkt.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen spørsmål først:
    - Er elementet egnet til bassrefleks?
    - Er 50L rett volum til bassrefleks avstemning av dette elementet?

Hvis svaret er ja på de to foregående spørsmål, kommer et tredje spørsmål :smile:

- Hvor langt blir røret?

Om røret ikke blir for langt, setter du det på frontbaffelen, ved siden av elementet. Hvis dette medfører å lage sving/vinkel på røret for å få plass, setter du det på siden av kassen i stedet.

Om du deler av sub ved 80Hz eller lavere, gir nok hattehyllen lite fra eller til.
    I kombi biler med løs hattehylle har det som regel lite for seg og gjøre noe ekstra tiltak.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Noen spørsmål først:
    - Er elementet egnet til bassrefleks?
    - Er 50L rett volum til bassrefleks avstemning av dette elementet?

Hvis svaret er ja på de to foregående spørsmål, kommer et tredje spørsmål :smile:

- Hvor langt blir røret?

Om røret ikke blir for langt, setter du det på frontbaffelen, ved siden av elementet. Hvis dette medfører å lage sving/vinkel på røret for å få plass, setter du det på siden av kassen i stedet.

Om du deler av sub ved 80Hz eller lavere, gir nok hattehyllen lite fra eller til.
    I kombi biler med løs hattehylle har det som regel lite for seg og gjøre noe ekstra tiltak.

Er elementet egnet til bassrefleks?

Det vet jeg ikke du, hvor finner jeg ut det? har skrudd ut terminalen på kassen min, for å få "en slags" åpen kasse, og jeg merker forbedringer allerede.
    her får du noen specs på elementet: QXL.no - Megavox 12` subwoofer til bil. 1500 W

Er 50L rett volum til bassrefleks avstemning av dette elementet?

Nå føler jeg meg ganske dum,, hvor finner jeg ut det?

Hvor langt blir røret?

Planen er å kjøpe dette røret: Bilradiospesialisten Aeroport 4" bassrefleksrør - - TilbehØr

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å finne ut om elementet er egnet til bassrefleks, hvor stor kassen skal være og hvor langt røret skal være, trenger man S/T-parametre til elementet. (S/T står for Small / Thiele som er navnet på de som fant ut dette)
    Jeg fant de her:

Car Hifi Diele - Onlineshop

Etter en kjapp simulering, vil jeg gi deg følgende tips:

50 liters kasse, er noe stor til dette elementet i en Golf. (I en van/kassebil hadde det fungert bedre)
    Hvis du har mulighet bør du kappe av bredden på kassen, og komme ned i et volum nærmere 40 liter.

Jeg hadde satset på 41 liter med rør: diameter 103mm (4"), lengde 240mm.

Hvis du ikke vil kappe av kassen, kan du legge inn blokker av tre eller sponplatebiter for å redusere volumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for det "norcad" :)

Men for å bringe tråden tilbake til topic, så kan jeg spørre på en annen måte; Hvor bør jeg helst plassere bassrefleksrøret?

I front, på siden, oppå,, ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bilen har jeg alltid som utgangspunkt å sette porten på samme flate som elementet.
    Men som du ser blir røret 24 cm langt, og kassen blir dermed ikke dyp nok. Selv om du setter røret helt i bunn vil det kommer for tett på bakveggen.
    Da er valget enten å bruke rør med bøy eller vinkel for å få plass, eller å sette det på topp eller side for å slippe å endre røret.

Hvis toppen på kassen er nær hattehyllen, er ikke dette noe godt valg heller, og dermed står man bare igjen med et alternativ, altså en av sidene.
    I noen tilfeller er jo også kassen så bred at sidene på kassen sitter tett inntil sidene i bagasjerommet, og da må man ta nye valg. Enten ta jobben med å vinkle røret allikevel eller ta hull i hattehyllen så røret kan sitte på toppen.

Det aller viktigste er altså at røret har godt med fri plass i begge ender.
    I noen tilfeller kan en uheldig plassering av røret føre til utfasing av enkelte frekvenser, men dette avhenger av bil og plassering av kassen, og er vedlig vanskelig og forutse.

Jeg prioriterer slik:
    1. Frontbaffel
    2. Topp
    3. Side

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •