Anlegg i 318IS e36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg i 318IS e36

Jeg sliter litt med tanke på anlegg i min bmw, har hørt at det tålig vanskelig iforhold til andre biler, iogmed at den har den berømte torpedoveggen. Selve avlistingen og trekking fra batteriet ser jeg på som ikke noe stort problem, men hvordan får jeg av sete trekket bak? som sitter på torpedoveggen.

Takker på forhånd

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det å ta ut bakseteryggen du mener?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkojust! Har prøvd, men tør ikke ta i:P

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i allverden skal du ha av stoffet på seteryggen? Hva er det du prøver å gjøre?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    torpedovegg i seteryggen?

du får da smettet kabelen forbi seteryggen, det skal heller ikke være noe problem å få av hele seteryggen.

er jo tross alt flere e36 coupe med sub, enn uten. så det kan jo ikke være så vanskelig.

prøv og feile, slik lærer man.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torpedoveggen er den som sitter mellom deg og motoren, og der har du et hull på passasjersiden som du kan trekke kabel gjennom.
    For å komme gjennom baksetet, så kan du rykke av de ytterste sidene av seteryggen og bak der er det hull du kan tre kabler gjennom.

Angående bass, så bør du gå for litt mer enn du egentlig trenger (enda mer enn du vanligvis skal gjøre), for disse baksetene stjeler fryktelig mye av trykket. Jeg har to 12" og synes det er et minimum. Andre vil kanskje synes det er mer enn nokk, og noen vil kanskje synes det er litt lite, men jeg synes det er en god løsning.

Jeg kjører med et av baksetene nede og får på den måten godt med bass inn i kupeen, men du kan også fjerne metallplatene på baksiden av seteryggene og få noe mer bass enn du normalt gjør. Ikke like mye som om du slår ned setene tror jeg.

Men det største problemet med E36 (ikke stv.) og bass synes jeg er å få kassa inn og ut av bagasjen :P

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bluum: Bygg 4. ordens båndpasskasse og du vil få mer ut av to 10" med 200W enn to 12" med 1000W i normale kasser Bakdelen er rør opp igjennom hatthylla.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Bluum: Bygg 4. ordens båndpasskasse og du vil få mer ut av to 10" med 200W enn to 12" med 1000W i normale kasser Bakdelen er rør opp igjennom hatthylla.
    Den påstanden var jo drøy nok i seg selv, men uansett er det ikke målet for alle å få MER bass, men GOD bass. Og det har jeg enda ikke hørt en 5.ordens kasse som klarer. (Som du kaller 4.ordens bandpass)
    Du får ikke stort mer enn en oktav rundt delefrekvensen fra røret inn i bilen, og det blir rimelig monotont i lengden spør du meg. Men da er det bra man kan spille den ene oktaven skikkelig høyt da!

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Den påstanden var jo drøy nok i seg selv, men uansett er det ikke målet for alle å få MER bass, men GOD bass. Og det har jeg enda ikke hørt en 5.ordens kasse som klarer. (Som du kaller 4.ordens bandpass)
    Du får ikke stort mer enn en oktav rundt delefrekvensen fra røret inn i bilen, og det blir rimelig monotont i lengden spør du meg. Men da er det bra man kan spille den ene oktaven skikkelig høyt da!
    The Subwoofer DIY Page - 4th Order Bandpass Systems

Jeg snakker om 4. ordens båndpass, omtalt som 4. ordens mange steder rundt om på nettet, tilogmed fra seriøse produsenter. Men det er mulig feil?

Har du hørt noen biler med godt konstruert båndpasskasse? Jeg har hørt et par av dem nå og dette er løsningen om man har en sedan uten skiposehull i bakseteryggen mener jeg. Selvsagt kan man sette en sub i hatthylla, men hvor mange har kompetanse til å gjøre det skikkelig?

Lukket kasse i tett bagasjerom låter dårligere og spiller også lavt pga at det er tett inn mot kupe. Da må elementene presses mye mer enn nødvendig og det krever også mer effekt. Dermed påstanden om at man ikke trenger så mye effekt for å spille høyt. Skiposehull er selvsagt er alternativ, men dette har ikke E36 IS.

Og man tuner kassen for å spille bredest mulig frekvensområdet, ikke høyest mulig peak. Og med tanke på hva en 6,5" klarer i ei godt dempet dør så trenger du ikke stort mer enn èn oktav fra subben Jeg kjører 6,5" fullrange eller delt 24db/oktav ved 40hz. Sub deles på 50hz, 24db/oktav. Nå må jeg også legge til at jeg faktisk har to 10" i lukkede kasser med QTC på ca. 0,71 i sedan.

Men i alt annet enn sedan uten skiposehull ville jeg satset på lukkede kasse for best mulig lydkvalitet. I E36 fungerer det ikke med lukkede kasse, ikke i det heletatt.

Må understreke at jeg har anlegg i bilen for å spille pent, ikke høyt. Det spiller penere enn hjemmekinoanlegget mitt og jeg tviler på at subbene klarer 120db slik de er montert nå.

Ser frem til å fortsette diskusjonen, men må innrømme at jeg ordla meg litt dumt i første innlegg. Men dessverre er ofte bilstereofolket kun ute etter at det skal riste og spille høyest mulig bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror dere kan slette denne tråden nå :P