bass i bil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: bass i bil

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bass i bil

jeg bare lurte på hvordan eg kobler forsterkeren til subben min til den "lille" cd forsterkeren framme, er det enn form for pre-out eller noe sånt??
    og må jeg se etter spessielle forsterkere som kan ha et "effekt trinn"? eller funker det med ein billig fra biltema og lignande?
    bare lurte siden jeg skal hjelpe store broren min og finnet et brukande anleg til bilen hans.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fra en nybegynner til en annen...

Heisann,

Det du trenger for å koble opp en bass er:
    - Linjeutgang på cd-spiller
    - Remote signal fra cd-spiller
    - Forsterker med lavnivåinngang (sånn rød og hvit phono-plugg)

Det finnes også forsterkere som kan takle høynivå-signal(kabler som ellers går til høyttalere) men som regel bruker man lavnivå (opp til 5V signal).

Remote-signalet er der for å fortelle forsterkeren at nå skal den slå seg på. Ellers vil forsterkeren stå på så lenge den får spenning.

Alle bilforsterkere har effekt-trinn. Det varierer mye hvor stor forsterkning de har og hvor mange kanaler de kan drive. Dersom den "bare" skal drive en sub kan du klare deg med en mono-forsterker, dvs. en forsterker som bare har en utgang. Det kan være en ide å tilpasse forsterkeren til det basselementet du har tenkt å bruke.

Den største jobben med dette blir nok kabling av strøm og signaler.
    NB! Husk å bruke en god kabelløsning tilpsset forsterker og IKKE GLEM SIKRING PÅ STRØMLEDNINGEN! En annen ting er å passe på at du har en god jordforbindelse.

Uansett, lykke til!

Du får sikkert flere og mere utfyllende svar fra andre som faktisk har erfaring, jeg har bare store planer og en forsterker som står og venter i kjelleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får følelsen av at du spør om du kan drive en sub med CDspilleren. Det er ikke å anbefale! Det du burde se etter er nok en aktiv sub av noe slag. TS-WX11A Pioneer Subwoofere - Bilunderholdning
    Her har du en innebygget forsterker som driver subben, det du trenger får å få den til å virke er som Tommy nevnte: Strøm fra batteriet, signal kabel fra CDspilleren(phono), og en remote kabel som skrur på forsterkeren når CDspilleren skrus på, og på toppen av det hele må du ha et godt jordingspunkt.
    Det blir altså 4 ledninger som du må trekke dit du skal ha subben.

Det var vell noen CDspillere en gang i værden som påsto at de kunne drive en sub, men som han som er på posthuset støtt sier:.... skeptisk....

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blogz
    Jeg får følelsen av at du spør om du kan drive en sub med CDspilleren. Det er ikke å anbefale! Det du burde se etter er nok en aktiv sub av noe slag. TS-WX11A Pioneer Subwoofere - Bilunderholdning
    Her har du en innebygget forsterker som driver subben, det du trenger får å få den til å virke er som Tommy nevnte: Strøm fra batteriet, signal kabel fra CDspilleren(phono), og en remote kabel som skrur på forsterkeren når CDspilleren skrus på, og på toppen av det hele må du ha et godt jordingspunkt.
    Det blir altså 4 ledninger som du må trekke dit du skal ha subben.

Det var vell noen CDspillere en gang i værden som påsto at de kunne drive en sub, men som han som er på posthuset støtt sier:.... skeptisk....
    mente egen forsterker til subben, lurte mest på hvordan cd-spilleren og forsterker som skal drive subben skal kobles sammen, men fekk et gått svar av dere.

neste spørsmål, kan alle cd spillere koble til et "Effekt" trinn til sub?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifi-Sondre
    mente egen forsterker til subben, lurte mest på hvordan cd-spilleren og forsterker som skal drive subben skal kobles sammen, men fekk et gått svar av dere.

neste spørsmål, kan alle cd spillere koble til et "Effekt" trinn til sub?
    niks, du må se at spilleren har "Pre-Out's". Trenger kun en utgang om det bare er sub du skal da.

Dessuten kan det være greit å kjøpe en spiller med dedikert utgang til sub, slik at du kan dele fra spilleren.
    Ellers må du skaffe deg forsterker med innebygde delefiltre, og bruke dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Nuvel... da missforsto jeg.ops:
    Men det er jo fint for det er egen effektforsterker som har størst mulighet med tanke på oppgraderinger(eller gud forby, nedgraderinger...money talks!)i fremtiden

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •