koreansk stolthet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink koreansk stolthet

Heisann,

Tenkte jeg kunne legge ut en liten prosjekt tråd her jeg. Har på et annet forum også, men den er bare et stort rot.. grunnet jeg har byttet komponenter titt og ofte under installasjonen..

Bilen er en råflott KIA Sephia GTX(les; Gørr Treig æX).

Så for ikke å lage ett innlegg med 100 bilder, så oppdaterer jeg litt innimellom

Begynner med utstyrslista (som endelig er komplett) i dag.

Spiller - Clarion DRZ9255

Frontsett - Hybrid Audio Legatia L631-3

Forsterkere - 2stk Rainbow KW2270 og 1 Rainbow KW4150

KW2270

KW4150

Sub - Rainbow Vanadium

Kabler går i typen stinger og audison connection.

Så er det bare å spørre om saker og ting, er kanskje ikke det mest kjente utstyret men det er ikke dårligere av den grunn
    Så håpet er et snev av SQ til slutt

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig dette! Jeg må da få si at jeg selv ikke har ett snev av peiling på lyd i bil (utenom litt mekking på nlegget i russebilen da), men det er jo ett felt som interesserer en del. Jeg kunne gjerne tenke meg flere bilder av selve installasjonen, og da spesielt av hvordan du har lagt opp høyttalerene.

Bruker du flere batterier eller går alt sammen på ett batteri?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har nok foreløpig bare biltema batteri ståendes foran.. riktignok gel typen på 70 ampere...
    Ikke noe issues med strømmen enda, så tror ikke jeg gidder å bytte heller.. oppgradert litt kabling, så det hjelper vel på. Samt at forsterkerne er ganske effektive. ca 71% effektivitet mener jeg å huske klasse A/B.

Mer bilder kommer det vettu, tenkte å ta litt og litt så folk får tid til å kommenter litt også men er ikke helt ferdig heller. rettere sagt, langt fra ferdigops:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt lite bilder av dempionga av bagasjen, men her er nå ett par.

Forresten, så er det asfaltmatter som har blitt brukt. dem er ikke å anbefale. gjør jobben dårlig, stinker asfalt når bilen er skikkelig varm og no drit å legge.

Det er altså asfalt i hele bagasjen unntatt brønnen. hattehylla har også fått et lag både over og under.

Og de kassene dere ser såvidt litt av der, den ene er på søpla, og den andre er i bruk - midlertidig.. bagasjen er ikke ferdig, og tenkte å ta det til våren en gang. blir noe tust med litt fiber og slikt.
    ny kasse skal å lages, da denne var beregnet for en annen sub enn det som står i nå, så Q-verdien er noe høy ca 0,7-0,75 en vei. ville hatt den rundt 0,5-0,55. blir dog litt plasskrevende.. 50 liter istedet for 30..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så fant jeg jammen ett par bilder til gitt..

Har brukt nå ca 10 bokser med byggskum rundtom, og det er rett og slett genialt. Ikke noe som rister og skrangler etter man får guffa inn litt av det, men må passe på så man ikke "sperrer" det inne.. da kan det fort bli bulker i metallet under herding.

Her har det rent litt over styr som dere ser.

Her har jeg guffet inn mellom hattehylla og metallet under, for å unngå at det lager lyd.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det demping av dørene foran. Det er lagt Butylmatter og SPLEN3004 i dørene.

Så for at dørhåndtaket ikke skal sette seg fast hver gang man åpner døra ble det en liten hylse rundt.

Kuttet høyttalerhullet større, så det ikke skal bli vanskelig for elementet å puste. Merk ubernøyaktig kutting:aa:

Lag både på innsiden og utsiden av døra med butylmatter. Gikk med ca 1,5 kvm på hver dør.

Og ferdig med SPLEN på utsiden.

Og vips så var dør nr. 2 ferdig:ds:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så klabba jeg på litt overskuddsmatter på bakdørene, i håp om å bli kvitt skranglelyder.

Bak speilhusa, tettet jeg å igjen. riktignok kuttet jeg hull inn til døra i ettertid, slik at elementet får pustet.

Også lydisolering av taket.

Her er det som var i taket fra originalstand (fikk sjokk når jeg så der faktisk var noe)

Så fuget jeg rundt hele taket med sicaflex, i håp om at det skulle drepe evt. skranglelyder.

Og til slutt SPLEN3004 over hele

Det får være nok oppdateringer for en dag

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Jeg ser det men tror det ikke:shock:

-lydemping i en bil fra østen......-

"you think you`ve seen it all, but it turns out you havent"

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blogz
    Jeg ser det men tror det ikke:shock:

-lydemping i en bil fra østen......-

"you think you`ve seen it all, but it turns out you havent"
    Trodde alle gjorde slik nå om dagen jeg
    jaja, bilen har da i det minste kostet mer enn isoleringen............................... enn så lenge.............

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente orginalt

i de bilene fra østen som jeg har holdt på med har "lydempinga" begrensa seg til "noe seigt på gølve" og en liten bit med skumgummi nederst i a-stolpen.
    Men du har jo MASSE i taket!:shock:

Jeg skal i gang med en primera stasjonsvogn nå og der var det ikke noe verken mer eller mindre enn det var i min egen sunny.

Blir nok noen c-momenter og blodige knoker før primeran blir brukanes

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehehe, ja da er jeg med..

du skulle sett når jeg plukket fra hverandre bagasjen.. jeg knakk litt sammen i latter kan man si, når jeg så hva den originale lydisoleringen der var...

De hadde limt fast(faktisk brukt lim over hele) en filtbit på 2x2cm midt i bagasjerommet

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    damdidamdidam....

vips så var bilen ferdig lydisolert:aa: Og litt kabeltrekk

slikleis ser signalkablene til sub forsterker ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da voldsomt! Good size signalkabler:-D

Hva er det du kan koble til den optiske delen på spilleren din?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da voldsomt! Good size signalkabler:-D

Hva er det du kan koble til den optiske delen på spilleren din?
    kan da ikke ha no pysegreier

På optisk inn, kan jeg koble til alt som kan bli styr av en CeNet kontroll (sånn clarion sak) og optisk ut kan jeg koble til hva jeg måtte ønske. Men om jeg f.eks ville koblet på en ekstern DSP da, type Alpine PXA-H701, så måtte jeg jo hatt kontroll enheten til den å, for å få styrt noe som helst.

Men er vel sådan alt som går via toslink...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenligna med min P9 fra pioneer hvor ting er samkjørt via IPbus og ikkeminst laga av samme produsent for å virke sammen. Åssen i svarteste funker det? kunne du kjøpt en DSP fra pioneer å fått den til å funke på clarion? eller motsatt for den del?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenligna med min P9 fra pioneer hvor ting er samkjørt via IPbus og ikkeminst laga av samme produsent for å virke sammen. Åssen i svarteste funker det? kunne du kjøpt en DSP fra pioneer å fått den til å funke på clarion? eller motsatt for den del?
    nei, jeg må skaffe meg en kontroll enhet til dps'n i såfall da.. kommer vel bare lydsignal gjennom optiske ut såvidt jeg har skjønt.
    så jeg kan ikke bruke din dsp uten å stille den inn med spilleren din først ihvertfall.
    men f.eks alpine selger jo en egen kontroll sak (rux) til pxa'n dems. den koster heller ikke allhverden. og da kan jeg bruke det ja

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggeskum er genialt til å fjerne skrangling ja, men det har sine ulemper også desverre; RUST!
    Hadde en Audi for noen år tilbake hvor kanaler og bagasjelokk var fyllt med skum, og der hadde stålmarken likt seg kan man trygt si :twisted:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Byggeskum er genialt til å fjerne skrangling ja, men det har sine ulemper også desverre; RUST!
    Hadde en Audi for noen år tilbake hvor kanaler og bagasjelokk var fyllt med skum, og der hadde stålmarken likt seg kan man trygt si :twisted:
    huffda.. håper ikke det skjer i mitt tilfelle.
    Det er ihvertfall innsatt med fett av noe slag på metallet hele bagasjen, regner med det stopper endel av rustangrep ihvertfall.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på det samme når jeg så byggeskum og dempingen i dette bilprosjektet. En annen ting man bør tenke på når det gjelder slik demping i dører osv, er å ikke tette til drenerings punkter der vannet som kondenseres eller kommer inn via andre ikke tette skjøter nedrullings viduer (soltak takstolper) osv, ikke sammler seg opp, men kan renne ut de plassene som er beregnet for dette.

Ville kanskje vært en ide med en tektylbehandling rundt de nye skummede plassene for å redusere noe av vanninntregning og de typiske rust larvene som norcad beskriver. (Har sett mange slike larver i fri utfoldelse gulv osv i andre typisk godt dempede bilmerker som f.eks Mercedes...)

Husk at et bilkarosseri er en tynnplate konstruksjon som ikke er/skal væære for stiv, men flekser en del ved kjøring (og mulig høytspilling ), derfor er det litt viktig hvis man vil bevare bilen rustfri litt lenger, å bruke rustbeskyttelser som er fleksible og hindrer vann fra å trenge inn i plateskjøter der metallet er punktsveiset sammen og ikke originalt har så god rustbeskyttelse.

Ser ellers meget spennende og fint ut dette hifi anlegg prosjektet, gøy å følge med på bildene dine Legatia. :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Tenkte på det samme når jeg så byggeskum og dempingen i dette bilprosjektet. En annen ting man bør tenke på når det gjelder slik demping i dører osv, er å ikke tette til drenerings punkter der vannet som kondenseres eller kommer inn via andre ikke tette skjøter nedrullings viduer (soltak takstolper) osv, ikke sammler seg opp, men kan renne ut de plassene som er beregnet for dette.

Ville kanskje vært en ide med en tektylbehandling rundt de nye skummede plassene for å redusere noe av vanninntregning og de typiske rust larvene som norcad beskriver. (Har sett mange slike larver i fri utfoldelse gulv osv i andre typisk godt dempede bilmerker som f.eks Mercedes...)

Husk at et bilkarosseri er en tynnplate konstruksjon som ikke er/skal væære for stiv, men flekser en del ved kjøring (og mulig høytspilling ), derfor er det litt viktig hvis man vil bevare bilen rustfri litt lenger, å bruke rustbeskyttelser som er fleksible og hindrer vann fra å trenge inn i plateskjøter der metallet er punktsveiset sammen og ikke originalt har så god rustbeskyttelse.

Ser ellers meget spennende og fint ut dette hifi anlegg prosjektet, gøy å følge med på bildene dine Legatia. :-D
    Dreneringen i bunnen av døra har jeg faktisk latt være åpen, med tanke på nettop det du sier og til tross for at det ser ut som jeg har til dels tettet luftehullene bak i bagasjen, så er de åpne og frie
    Men har vel forsåvidt en kanne tectyl liggende i garasjen, så kanskje jeg skal ta meg en liten tur med den etterpå da.

Har igrunn aldri tenkt over byggskum som noen trussel mot rust, jeg vet f.eks. at team rockford har helt dilla på byggskum når dem bygger konkurransebiler. men dem er kanskje ikke bygd for å leve en mannsalder.

ellers, så takker jeg for konstruktive kommentarer

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •