SQ anlegg i Corolla - ønsker synspunkter :-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking SQ anlegg i Corolla - ønsker synspunkter :-)

Heisann,

Har etter mye om og men bestemt meg for å legge forholdene til rette for litt godlyd i bilen min

Følgende står på innkjøpslisten(foreløpig):

JL Audio 12w6v2: JL Audio Products: Subwoofers / 12W6v2

JL Audio XR653-CS: JL Audio: Products

JL Audio Forsterker 300/2: JL Audio: Products

JL Audio Forsterker 500/1: JL Audio: Products

Og til slutt rosinen i pølsa:

Alpine cda-9887R:

CDA-9887R - Alpine - Europe - Mobile Media Solutions

Etter å ha sjekket litt rundt så skulle jo dette ikke funke så verst, forutsatt at forholdene legges til rette, noe jeg har tenkt å gjøre på følgende måte:

1. mellomtone og diskant monteres i dashbord, for å løftelydbildet, dashbord dempes med butylmatter for vibrasjoner

2. Mellombass monteres i originalt hull i døren, men montert i mdf til dørchassiet, dørene dempes selvfølgelig med butylmatter mm.

3. tak, vegger, dører skal ha 1-2 lag med butylmatter alt etter hvordan jeg vurderer det nødvendig, vil ekstra matte på hjulbrønner ha noen dempende effekt på hjulstøy?

4. Kinetik batteri og forsterkere monteres under gulvet i bagasjerom, etter at reservhjulet er lempa

5. sub monteres i siden av bagasjerommet, stjal ideen blant annet fra dynamat sine sider:

ønsker dog å lage til slik at sub kan fjernes med et par bolter, siden bytting av pære i baklys krever tilgang fra bakside, elementet på bildet, 12w7, er forøvrig storebroren til det jeg skal ha:-)

Kassen skal bestå av baffel og avstivere i mdf, med bakveggen støpt i glassfiber polyester/støpeplast.

så...
    ka dokkar sei? eg har aldri bygget bilstereo før, så det er vel kanskje noe ambisiøst dette her, men håper og tror at tålmodighet og planlegging veier opp for noe erfaring. Blir nok noe follow up poster av dette oxo

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli moro å følge med på
    potensiale er ihverfall til stede!

Du har ikke vurdert å kjøre aktivt? eller delvis aktivt? passivt mellom diskant og mellomtone og aktivt på midbass?
    Eller er delefilteret såpass for seg gjort, at det bare blir dårligere med en aktiv løsning?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe jeg ville satsa alle pengene mine på, men jeg trur bilde orginalt kommer fra JL sine sider. De lager custom-made basskasser, som lissom skal være optimalisert med tanke på både verdiene på elementet og bilen som kassa er formstøpt til å passe i. Mulig jeg er helt på jorde og litt off topic, men det får heller gå.

Pakka så langt og planene ser jo gromme ut!
    Lenge leve alle som har ubegrensa med tolmodighet når det kommer til demping av biler. Persjonlig får jeg "lyd-skjælven" etter noen kvelder med ræva i været når jeg holder på med slikt. Og vips så bare MÅ jeg ha lyd i bilen ASAPzulu!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet er fra en A6, en bil JL ikke lager stealthbox til dessverre, ei heller til corolla hehe..

Fiberglass Enclosure Construction with Dynamat

link til hele prosessen, valgte å bare vise sluttresultatet, men det erjo like greit å dele denne tutorialen med andre

Angående delingen, så fikk jeg faktisk til svar fra en forhandler at aktiv deling skulle nå jeg ikke bry meg om, for jeg hadde ikke peiling :twisted:

cda-9887r'en skal visstnok inneholde slike aktive filtre, har tenkt å sjekke dette ut når jeg får den, iflg soundpeople i drammen skulle ikke disse filtrene fungere tilfredstillende, så, jeg får sjekke det ut selv og bestemme meg deretter.

frontsettet har en listepris i norge på ca 7k, så jeg tør håpe på at delefilteret faktisk virker ;-)

med tanke på hva herligheten koster totalt, så nekter jeg å slurve med dempingen av bilen, siden jeg får mer valuta for pengene jo mer jeg demper

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det er 9887R du mener?.. den har aktive filtre ihvertfall, men ikke nok til kjøre hele anlegget aktivt på spilleren tror jeg.. er vel 3-veis aktiv deling den har? så du kunne kjørt "semi-aktivt" om du ville måtte riktignok hatt en 4-kanaler istedet for en 2-kanaler da..

Men som forhandleren sier, så er det enkleste å bruke de passive filtrene

At filtrene virker er jo klart.. prisen på settet har ikke nødvendigvis så mye å si på hvor fleksibelt filteret er..
    Jeg har et sett til 14k, og jeg får bedre lyd om jeg kjører det aktivt

Men bare du har litt kontroll på plassering, så blir det nok bra med de passive filtrene.. lytte litt før du monterer, det er viktig

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har et poeng med filter og fleksibilitet, har i grunn ikke tenkt over det.. :neutral:

kan jo gjerne utvide fosterkeriet, gå over til aktiv deling siden?

vet alpine har en snadder enhet som koster en del peng, men da trenger jeg en firekanaler i tillegg til nevnte forsterkere for å kjøre 100% aktivt.
    dette kan jo bli en oppgradering siden hen, regner med å lide av oppgraderingssyken når det gjelder bilstereo oxo anyway

Hadde i grunn tenkt å legge til rette for dette ved å ha delefilterne bak ved forsterkerne når jeg monterer, slik at fullstendig eller delvis aktiv deling ikke blir noe problem senere, blir litt mye kabel i utgangspunktet, men jo mer kvadrat jo mindre motstand og alt det derre - Også slipper jeg å gjemme dem foran, lite nok plass allikevel hehe

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja, kjøp deg en ny 4-kanaler siden, så bruker du 2-kanaleren til midbass og 4'ern til mellomtoner og diskanter såleis kjører jeg nå..

uff, bilstereobasillen er vanskelig å bli kvitt.. han roer seg litt når lommeboka er tømt, men med en gang den er på opptur slår han til igjen, pass deg!!

Du kan jo kjøpe deg en alpine PXA-H701 prosessor og rux kontrollenhet senere, da kan du kjøre 4-veis aktivt eller, er kanskje ikke optisk ut på den du har nå? kanskje bytte hele sulamitten da.. hehe..
    nei, skal ikke sette mer griller i hodet ditt

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var noe lignende forsterkerløsningen din jeg tenkte, som en evt oppgradering, men la oss vente og se åssen det blir med lysten og viljen til steg 1-5 er ferdig, før vi planlegger videre

det kjekke med dette er jo at jeg kan bruke delene videre i min neste bil, så det er vel nærmest ubegrenset hvor mye man kan legge til og bygge ut, dersom viljen og finansene er tilstede :lol:

Må sjekke det der med optisk utgang på 9887'en

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau jau, da er 9887R kjøpt inn og montert, i lag med bluetooth handsfree :-D

Herregud så rett de hadde, som sa at originalle corolla radioen sugde :-P

Men, til min fortvilelse så ser det ut til at JL sitt 3 veis sett er gått ut fra markedet fullstendig, så nå snuser jeg på alternativer..

Noe jeg ser for meg er Alpine X-type frontsett, 2 stk, ett 5.25" sett felt inn i dashbord, og så 6.5" fra 6.5" settet i døren som mellombass, med aktiv deling, enten via spilleren eller effekt trinnet. kanskje 300/4 fra JL gjør susen?
    Da kan jeg jo hive på en 300/2 siden og kjøre 4x150 watt på settene, med passiv deling mellom diskant og mellomtone frem til evt aktiv deling der oxo.. synspunkter?

selvfølgelig kan jeg kjøre JL frontsett oxo, men har fått litt crush på disse:

(alpine X-type)

en annen tanke jeg har lekt med er å ha 2 10" istedet for en 12" bak, en på hver sin side av bagasjerommet, spillende inn mot hverandre, men, vil jeg da vikle meg inn i et helv*** av faseproblemer etc?
    må jeg evt kjøre en forsterker på hver sub?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsa_bergen
    Jau jau, da er 9887R kjøpt inn og montert, i lag med bluetooth handsfree :-D

Herregud så rett de hadde, som sa at originalle corolla radioen sugde :-P

Men, til min fortvilelse så ser det ut til at JL sitt 3 veis sett er gått ut fra markedet fullstendig, så nå snuser jeg på alternativer..

Noe jeg ser for meg er Alpine X-type frontsett, 2 stk, ett 5.25" sett felt inn i dashbord, og så 6.5" fra 6.5" settet i døren som mellombass, med aktiv deling, enten via spilleren eller effekt trinnet. kanskje 300/4 fra JL gjør susen?
    Da kan jeg jo hive på en 300/2 siden og kjøre 4x150 watt på settene, med passiv deling mellom diskant og mellomtone frem til evt aktiv deling der oxo.. synspunkter?

selvfølgelig kan jeg kjøre JL frontsett oxo, men har fått litt crush på disse:

(alpine X-type)

en annen tanke jeg har lekt med er å ha 2 10" istedet for en 12" bak, en på hver sin side av bagasjerommet, spillende inn mot hverandre, men, vil jeg da vikle meg inn i et helv*** av faseproblemer etc?
    må jeg evt kjøre en forsterker på hver sub?
    You got PM, my friend

Trenger ikke en forsterker på hver nei, så lenge du har en som fint driver begge 2.. men kan det være du vil ha 2 10" da? utseende, spl, eller no annet?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You got PM, my friend

Trenger ikke en forsterker på hver nei, så lenge du har en som fint driver begge 2.. men kan det være du vil ha 2 10" da? utseende, spl, eller no annet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •