Beste bass element til bil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 115
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste bass element til bil?

Jeg vil høre deres meninger om hva som er det beste bass elementet til bil

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JLaudio sitt w7 element var kjent for å være et av de beste ihvertfall.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *dobbeltposting*

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg nettopp kjøpt Dynabel, DY9412. Må si meg fornøyd til den prisen ja!

Bygget et lukket kabinett, med tanke på å fremdeles ha bagasjeromsplass:-D

Legger ved bilder så dere får se hvor stort elementet er

Vedlegg 23633

PS: trekket i bilen bommet jeg vanvittig med, fargen altsåops: ops:
    Vedlegg 23634

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jackhammer er vel noe av det råeste ihvertfall.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye spennende forslag her folkens :-D

JL audio W7 har jeg hørt i lukket kasse, og det må jeg si er det mest sinnsyke elementet jeg har hørt i en så liten lukket kasse...

Det Dynabel elementet så rått ut! Det er 12" ikke sant? Hvor mange watt kjører du på det? Er det 30 liters kasse?

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jackhammer suger kraftig ikke spiller den særlig høyt å heller ikke noe særlig pent ifølge folka på Termpro, db drag racing, spl meter, spl car audio, loudspeaker systems, wayne harris jl audio w7 re xxx å div fi subber vil jeg si troner høyt. stroker pro fra cerwin vega er å høyt oppe på lista

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hertz Mille vant jo årets EISA....

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Dynabel 1502 brokoblet som forsterker.
    Det er en 30 liters lukket kasse ja. Og 12" versjonen ja, DY9412
    :-D
    Med tanke på pris, så yter dette elementet helt vilt! Høres ut som om hele bilen skal falle i hop Så må ta meg en runde å isolere både innvendig og utvendig. Liker ikke at det skrangler av bilen.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Champion serien til Pioneer!
    TS-W8102SPL Pioneer Subwoofer - In CarÂ*Entertainment

Tåler 8000 watt og spiller 180 dB! Den har verdensrekorden i SPL.
    SPL World Champions! - Pioneer Europe

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    jackhammer suger kraftig ikke spiller den særlig høyt å heller ikke noe særlig pent ifølge folka på Termpro, db drag racing, spl meter, spl car audio, loudspeaker systems, wayne harris jl audio w7 re xxx å div fi subber vil jeg si troner høyt. stroker pro fra cerwin vega er å høyt oppe på lista
    RE xxx15 har jeg nettopp gått til innkjøp av, blir spennende å prøve denne på min audison vrx 1.500. Vanskelig å si om dette er det beste basselementet til bil sånn allround, men konstruksjon og oppbygging står ikke tilbake for så mye annet iallfall

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Champion serien til Pioneer!
    TS-W8102SPL Pioneer Subwoofer - In Car Entertainment

du veit vell at den målinga der ikke er en dbdrag måling men en måling som det er en del lettere å oppnå høy spl på. du kan heller ikke se på hva en subb tåler maks å si at det gjør dem bra. første over 180db målt etter dbdrag regler er digital designs de har og noen av markedets beste subber

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

beste bass element?? spørs hva du vil ha den til faktisk... Spl eller SQ.

RE og JL er meget gode på SQ og SPL, Hertz har jeg ikke hørt.

Pioneer og DD er mest Spl. Jackhammer sugger....

Uansett hvilken som helst av disse så trenger de mye effekt (helst strøm sterk forsterker) for å spille noenlunde pent og med kontrol....

Ellers har jeg lurte veldig på hvordan det kan "måles" 180dB da det høyeste målt meneske skap lyd er ved Houstons rakket skytting til under 179dB...og dette med full båndbredde "teoretisk" skal det bli vakum ved 180dB og som kjente i vakum skapes ikke luft bevegelse.... noen som vet målekriterier for å opnå 180dB? tror de fleste blir "lurt" at man måler luftrykk som representeres som lydtrykk da sensorene som brukes i konkurransene er jo trykk målere, mange dB hadde "generert" et direkt hammer slag på sensoren tro??

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador

RE og JL er meget gode på SQ og SPL, Hertz har jeg ikke hørt.

Pioneer og DD er mest Spl. Jackhammer sugger....

Uansett hvilken som helst av disse så trenger de mye effekt (helst strøm sterk forsterker) for å spille noenlunde pent og med kontrol....

Ellers har jeg lurte veldig på hvordan det kan "måles" 180dB da det høyeste målt meneske skap lyd er ved Houstons rakket skytting til under 179dB...og dette med full båndbredde "teoretisk" skal det bli vakum ved 180dB og som kjente i vakum skapes ikke luft bevegelse.... noen som vet målekriterier for å opnå 180dB? tror de fleste blir "lurt" at man måler luftrykk som representeres som lydtrykk da sensorene som brukes i konkurransene er jo trykk målere, mange dB hadde "generert" et direkt hammer slag på sensoren tro??
    Alan dante borte i usa har nå spilt 180,5db tror jeg det var det er høyeste noen gang målt på bilstereofronten

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    Jeg vil bare høre forslag på hva som kategoriseres som det beste idag, er ikke ute etter sub (enda) siden jeg for tiden låner en "old school" sub, les-> Stroker 18" fra cerwin vega

Kom gjerne med både SQL og SPL forslag, gjerne subber som fungerer i begge kategoriene...

Grunnen til at jeg lurer på dette er pga at på hjemmekino/hjemmestereo fronten så er vel de fleste enige om at SVS troner på toppen når det gjelder pris vs. ytelse, men på bilstereo fronten så henger jeg vist ikke helt med

Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Uansett om Pioneer virkelig har klart å spille over 180 db så er jo ikke det ensbetydende med at kun et element har klart dette, det er jo fysisk umulig... Dette synes jeg er feil-reklamering av Pioneer! Det er jo tydelig at Pioneer har satset på å selge til godtroende ungdommer som ikke vet bedre... :-|

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigarve
    Bruker Dynabel 1502 brokoblet som forsterker.
    Det er en 30 liters lukket kasse ja. Og 12" versjonen ja, DY9412
    :-D
    Med tanke på pris, så yter dette elementet helt vilt! Høres ut som om hele bilen skal falle i hop Så må ta meg en runde å isolere både innvendig og utvendig. Liker ikke at det skrangler av bilen.
    Høres helt genialt ut, hadde vært kult å hørt/prøvd det elementet

Hvilken type musikk spiller den bra/dårlig på, og har den stram eller dyp bass?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller også spørsmål ved disse målingene.

1: Det finnes knapt bilsuber som har 90dB følsomhet. Tar vi utgangspunkt i 90dB, så vil 2 stk gi 96, 4 stk gir 102, 8 stk gir 108, 16 stk gir 114 og 32 stk gir 120dB. For å komme til 180 dB skal man allikevel opp ytterligere 60dB, det vil si 10^6 Watt, eller en million watt pr element. Hvilken bil kan diske opp med 32 millioner watt egentlig? Det tilsvarer 43 500HK, ganske imponerende med andre ord...

2: La oss, for å være moderate, anta at slaglengden ved 1 watt er 1mm i dypbassområdet. For å oppnå økningen på 60dB må vi tilsvarende øke slaglengden med det dobbelte 10 ganger, altså 2^10, eller 1024mm. Jeg har til gode å se 32 basselementer flytte seg over en meter hver.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Term-lab er en lydtrykkssensor som måler trykk og måler mye strengere enn de aller fleste mikrofonmålere. Såvidt jeg vet har kun en person passert 180db på termlab og det er Alan Dante med en 18" woofer og nærmere 30kW. Pioneer sin bil med tolv 12" eller noe slikt har ikke klart dette. "Mange" har passert 180db på mikrofonmålere.

Og angående følsomhet Snickers-is så vet jo du bedre. Selv om en sub har en følsomhet på 90db blir det noe helt annet når den havner i kasse i en bil, ihvertfall i en kasse i db-drag der de kun satser på maks output ved ca. 70hz og da trenger man ikke ekstrem slaglengde heller.

Jeg har f.eks. to 10" i en Passat Sedan, stor bil, bagasje adskilt fra kupe, lukket kasse, avrulling starter på ca. 50hz. Hver sub har en følsomhet på 85db/w, noe som gir meg 88db/w siden jeg har to. Forsterkeren yter 300W ved 12V og 350 ved 13,8V. Dette vil i teorien gi med 115db ved ca. 500W, men jeg klarer lett å gå over 120db ved 30hz på radioshack, uten korreksjonsfaktor. Og det uten at bilen er igang, så jeg har ikke stort mer enn 12V.

Så at de med Fiat Panda som er en liten med bil høy forsterkning ved ca. 70hz som bygger kasse for maks output her og kjører 10kW inn på hvert element spiller høyt skjønner jeg godt. Men om 180db på termlab er 180db er heller usikkert ja.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bil som spiller høyt gjør det av følgende grunner..

Nok effekt, og ett skikkelig bygg. Hvilken subwoofer man benytter har faktisk ikke såååå mye å si, kommer litt an på nivået man er på selvfølgelig.

Jeg har spillt høyt med mye rart, spesielt subber folk mente ikke kunne spille høyt.

Størrelse har seff noe å si, man kan ikke sammenligne 10" mot 18", men sammenligner man flere 10" vil ikke forskjellen være så stor som man håpet på.
    Og det samme med 12, 15 og 18"

I samme prisklasse er de ofte samme resultat. Er det stor prisforskjell er som regel det pga at den dyre subben tåler mer effekt i en lenger periode enn den billige, men de kan ofte spille like høyt.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg vil no si Jackhammer er noe av det råeste du kan få kjøpt. Selv om RE Audio XXX 18" sikkert og tar helt av. Så må eg vel si Jackhammer tar kaka

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •