Beste bass element til bil? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 115 av 115
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    For å komme tilbake til topic så tror jeg JL audio sin W7 serie havner høyt på lista. Men det finnes så mange andre også, hva de skal brukes til er også noe å tenke på.
    I dB-drag har vi spillt 153,9dB med to 13W7 i en klasse hvor norgesrekorden var rett over 155dB.
    Så de kan faktisk spille høyt også (og bilen vi brukte og bilen norgesrekordholderen brukte var av samme type)

Jeg har vært borti mye rart av subber...
    En bra sub i mine øyne er en sub som kan spille rent på både dype og de litt høyere frekvensene, kunne brukes i små kasser, og spille høyt (da mener jeg ikke nødvendigvis dB-drag høyt) og de skal ha en fornuftig pris.

Jeg har hatt ett par slike subber, Infinity Kappa Perfect 10.1 er en slik sub.
    Billig (1790,-) tar liten plass, 15-16 liters lukket kasse og krever ikke mer enn en 3-400w rms forsterker for å fungere bra

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

er de det ?

Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Jeg er enig i at Jl audio W7 er høyt oppe på "listen", synd at den er så dyr...
    Solgte en ubrukt 12w7 for 3000,- her for en måned siden jeg. selvimportert fra statene da men så vidt jeg vet er det da ikke forskjelder på bilstereo elementene.

Hadde tenkt å bruke den i russebil først men det ble skrinlagt (for fint til det tenkte jeg), så sto militæret for tur og så var det studier i oslo så det ble liksom ikke til no bilstereo i egen bil for min del. (ikke ennå hvertfall)

Ser de selges for 7000,- og rundt der men jeg hadde nesten problemer med å bli kvitt min ubrukt og i orginal forpakning var den også.
    Men men andre merker som jeg har hørt gode oppsett med har vert Focal, audiobahn, MTX og Phenex gold (ikke sikker på stavinga)
    Sikkert mye annet bra også men det er hva jeg har hørt likte ikke så godt Kicker, RF, Sony, Alpine, Profile, JBL og Pioneer som jeg også har hørt men det er så mange mulige grunner til det at jeg skal ikke avskrive dem. subber jeg snakker om nå frontsett, forsterkere og spillere blir noe annet.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    I dB-drag har vi spillt 153,9dB med to 13W7 i en klasse hvor norgesrekorden var rett over 155dB.
    Så de kan faktisk spille høyt også (og bilen vi brukte og bilen norgesrekordholderen brukte var av samme type)

Jeg har vært borti mye rart av subber...
    En bra sub i mine øyne er en sub som kan spille rent på både dype og de litt høyere frekvensene, kunne brukes i små kasser, og spille høyt (da mener jeg ikke nødvendigvis dB-drag høyt) og de skal ha en fornuftig pris.

Jeg har hatt ett par slike subber, Infinity Kappa Perfect 10.1 er en slik sub.
    Billig (1790,-) tar liten plass, 15-16 liters lukket kasse og krever ikke mer enn en 3-400w rms forsterker for å fungere bra
    Problemet med W7 er som nevnt tidligere prisen. Problemet med de fleste subber som skal i liten kasse er at de enten er tunge å drive, eller så går de ikke særlig dypt. Men noen har kommet bra ut fra dette, Kappa er som du sier meget bra, VGW/RFW serien til Soundstream liker jeg, litt tunge å drive kanskje. Hertz sin HX serie er knall! Seas Lotus er heller ikke dum. Alle disse subbene som er nevnt nå trives i kasse fra 13-20 liter viss vi snakker om 10"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    ja, det skulle jeg å likt å høre en god forklaring på...
    Enkleste forklaringen er om dere leser denne biten her

Bilradiospesialisten - Sprengte høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    sitat:mr2chris
    "130db er jo ikke høyt engang" ????? jaha.
    husk: ikke noe er høyt om du er døv!
    Er ikke døv, langt derifra. Fått toppscore hver gang jeg har tatt hørseltest.

Men 130db er IKKE høyt når man snakker om bass. Man spiller jo opp på 120-tallet med en vanlig aktivsub i en vanlig stasjonsvogn liksom, og det er jo bare såvidt at det kjennes den lille bassen som er. 130 er ikke høyt. Til folk som ikke er vant til det, blir det ikke ubehagelig høyt for man begynner å komme opp på 136-137-138.. eller deromkring. Du vil bli overrasket om du setter inn en db-måler i hvilken som helst bil som har fått montert bass. Tallene er nok høyere enn du tror. Først når man runder 140 begynner det å koste penger, og man har passert det som er "for folk flest".

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr2chris
    Enkleste forklaringen er om dere leser denne biten her

Bilradiospesialisten - Sprengte høyttalere
    Det svarte ikke spørsmålet nei... var bare litt generellt om emnet..
    Jeg vet godt at et klippet signal gir mer varme (les: Watt) enn et rent signal. 100% klipping tilsier noe slik som en effektøkning av 1,4ettellerannet.. Men høyttaleren beveger seg ikke tilsvarende mer med denne effektøkningen (og høyttalerens bevegelse er jo kjølesystemet), dermed regner man at den "effektive" effektøkninger blir ca det dobbelte av det forsterkeren er oppgitt til å levere uten klipp. Det vil da altså i dette tilfellet tilsi noe slik som 2000watt, og den subben sier namnam til den type varme
    Slik er ihvertfall jeg innforstått med emnet..

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mr2chris: For det første så skader du ikke subben med liten forsterker om du har vettet og ørene i behold.

Angående 130db, en jeg gikk i klasse med spilte 132db peak i bilen sin på musikk, han brukte å høre en del på så høyt volum, etter en måned merket han at han hørte vesentlig dårligere enn før. Han hørte ikke noe over 13kHz i en alder av 18 år.

Jeg hadde selv en subbass som spilte i overkant av 130db for en stund siden, og jeg klarte å få folk kvalme, meg selv inkludert.

Men det kommer jo an på hva man måler med, jeg stoler ikke på en Nokia 5140 liksom, det er term-lab som gjelder.

Det jeg mener er at 130db er for høyt for ørene, i konkuransesammenheng er det derimot lavt.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående 130db, en jeg gikk i klasse med spilte 132db peak i bilen sin på musikk, han brukte å høre en del på så høyt volum, etter en måned merket han at han hørte vesentlig dårligere enn før. Han hørte ikke noe over 13kHz i en alder av 18 år.

Jeg hadde selv en subbass som spilte i overkant av 130db for en stund siden, og jeg klarte å få folk kvalme, meg selv inkludert.
    Rart det der, jeg hadde 2x12" mds subber i bilen drevet av en 1500w Mds forsterker, og i db-drag var det blitt målt til 146,8 db. Jeg har aldri blitt kvalm eller noe som helst dårlig for den saks skyld! Jeg hadde bestandig full guffe, helt til den dagen begge elementene tok kveld, nå har jeg en stroker 18" på lån i bilen, og den trykker enda mere enn Mds 12"erne! Til å begynne med så ble jeg litt svimmel og desorientert etter å ha kjørt... Men nå har til og med det elementet tatt kveld, og enda så har jeg fantastisk hørsel idag! Jeg var hos bedriftslege tjenesten og måtte ta hørselstest i august siden jeg jobber med motorsag til vanlig... :roll:

PS: Jeg kjører tidligere demobil for MDS...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mr2chris: For det første så skader du ikke subben med liten forsterker om du har vettet og ørene i behold.

Ja, hvis han spiller diskant på 132db så skjønner jeg det godt

Men det kommer jo an på hva man måler med, jeg stoler ikke på en Nokia 5140 liksom, det er term-lab som gjelder.

Det jeg mener er at 130db er for høyt for ørene, i konkuransesammenheng er det derimot lavt.
    Kvalm? Av 130db ? Jøss, første gang jeg har hørt om. Men du smartass.. du tror vel ikke at vi måler med mobiltelefon? Vi bruker kun term-lab. Jeg mener 130db ikke er høyt når man spiller bass. Måler man 130db på diskant så blir det en helt annen historie såklart.
    Spilte selv mye høy musikk i min mr2, som vi målte til en peak på 145db.. med to 12" basser. Har aldri klart å gjort noen kvalme av den grunn.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    PS: Jeg kjører tidligere demobil for MDS...
    Du får nok merke det med tiden, hos mange tar det flere år før man får merke "skadene".

mr2chris: Det var nok snakk om et basshode dette også.

Men en bil som spiller 145db uten å gjøre folk kvalme er jeg ikke helt meg på. Ta en bil her i bygda som spiller 147,noe db da, golf 2 med "litt" utstyr. Folk løper jo ut av den med en gang eier skrur opp. Den klarer vel omtrent 140db snitt med musikk i et minutt. Kan ikke forstå at denne skal være så mye verre da.

Men om dere har de scorene som dere påstår er dere begge to i toppen i street B innen db-drag da.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nok merke det med tiden, hos mange tar det flere år før man får merke "skadene".

mr2chris: Det var nok snakk om et basshode dette også.

Men en bil som spiller 145db uten å gjøre folk kvalme er jeg ikke helt meg på. Ta en bil her i bygda som spiller 147,noe db da, golf 2 med "litt" utstyr. Folk løper jo ut av den med en gang eier skrur opp. Den klarer vel omtrent 140db snitt med musikk i et minutt. Kan ikke forstå at denne skal være så mye verre da.

Men om dere har de scorene som dere påstår er dere begge to i toppen i street B innen db-drag da.
    Snittmåling og måling er to heeeeelt forskjellige ting..
    Og hvilken frekvens som porten peaker på er også vesentlig.

Street B spiller de 155+ i norge nå da Norgesrekorden er vel på nesten 159dB
    Street A spiller de over 150dB osv.

146-147dB er ikke uvanlig nå om dagen.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Snittmåling og måling er to heeeeelt forskjellige ting..
    Og hvilken frekvens som porten peaker på er også vesentlig.

Street B spiller de 155+ i norge nå da Norgesrekorden er vel på nesten 159dB
    Street A spiller de over 150dB osv.

146-147dB er ikke uvanlig nå om dagen.
    Nei, men 146-147 i Street B hadde gitt 3. plass på NM, og 1. eller 2. i mange konkuranser iår. Og Street B er nesten den eneste klassen det spilles høyt i Norge på verdensbasis.

Det jeg ville fram til er at jeg nesten er småskeptisk til målingene til disse personene, begge har 2x12 som spiller 145db+++, den ene peaket til dette på musikk og den andre virker det som klarte det med en kasse som brukes til musikk. I db-drag er det nesten bare de som satser litt som klarer høyere score enn dette.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si det er ganske interessant at et spørsmål om hvilket basselement som er best til bil nok en gang sklir ut til å bli en dB-debatt Samme gamle mønsteret; noen spør hva som er "best", noen linker til de dyreste elementene de kan finne, fire stykker gidder ikke lese innleggene som er skrevet tidligere og linker alle sammen til MTX Jackhammer, og ca. 30% uler om dB-tall og effekttålighet...

Mitt bidrag:

Fordi:
    - det koster ikke mer enn bilen det skal stå i
    - det krever ikke førtifemtusenfirehundreogsekstitre watt for å våkne til liv
    - det har helt akseptable T/S-parametre
    - det er relativt enkelt å få til å lyde bra
    - og det kommer fra en produsent som legger prioriteter god kvalitetskontroll og homogenitet fremfor fancy ass brosjyrer, forkrommede membraner med neonlys og plastdeksler som får magneten til å se femten ganger større ut enn den faktisk er...

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har en Golf 2 jeg og

Tidligere eiern som jeg kjøpte bilen hos var MDS importør, og han bygde bilen for å delta i db-drag for å reklamere for produktene sine samtidig, høyeste målingen var på 146,8 db! Han vant for øvrig en del av de konkurransene han deltok i ;-)

Ok, jeg må innrømme at det trykket bra før jeg stappet kassen full av putevatt for å dempe litt siden subbene spilte litt vel hardt til musikk, men det var ingen spy-faktor akkurat, da vil jeg heller si at stroker 18" elementet jeg hadde i bilen ga utslag! Det spilte såpass at når jeg kjørte til butikken så var jeg så forvirret når jeg kom frem at jeg glemte hvorfor jeg kjørte dit!

Newcomer Hifonic sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk nå at frakvensen har vanvittig mye å si!
    I stua spiller jeg tett under 130dB på rundt 50hz målt med termlab. Etter et par burps med 50hz toner gjør at jeg faktisk merker at ørene har "låst seg" litt og det tar litt tid før de kommer til seg selv. Merker kanskje ikke dette så godt i bil da det er så mye lyd rundt deg ellers også. Men i stua merket jeg dette med en gang da det var helt stille etter burp. Og dette fikk meg til å tenke!

For jeg spiller 141,3dB ved 20hz og 147dB ved 33hz i bilen og dette virker faktisk ikke så høyt når man sitter i bilen. Men jeg sier absolutt ikke at det ikke skader hørselen, for det djør det!!!

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •