Beste bass element til bil? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 115
    Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vil si at Ground Zero Plutonium GZPW 18SPL er SYK sak jeg..
    Spiller ikke akkurat pent men høyt gjør den

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Plutonium 15" på 5000w har fire spoler på 0,5 ohm hver, mener det var 0,5 ohm vi kjørte på elementet når det spilte som best (2 og 2 i serie, de igjen i parallell), jo mere ohm vi ga det når vi seriekoblet alle spolene jo styggere ble lyden...
    subben du snakker om har ifølge produsenten 2x1ohms spoler.

Hva slags forsterker matet dere den med da? best, er det høyest eller penest? har vanskelig for å tro at forsterkeren spiller penere med en lavere last jah...

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble litt OT men det jeg ville fram til var at det elementet jeg snakket om presterte å spille finere med mindre ohm, ikke at jeg ville starte noen debatt ang. det emnet...

Og når jeg snakket om at det spilte finere så mener jeg i lydkvalitet ikke spl, jo mer ohm vi ga elementet jo mer hørtes det ut som en kineser som lå baki og prøvde å sparke seg ut... med andre ord: det ble bare noen daffe dunk, og ikke no mer... :roll:
    Må si det lyser brukerfeil av dette. La meg tippe, forsterkeren leverte for lite guffe iforhold til hvor høyt dere spilte, ergo spilte det ukontrollert og forvrengt. Har selv vært borti at jeg har fått et element til å spille bedre på høye volum i 1 ohm iforhold til 4 ohm, problemet av at forsterkeren maktet ikke å levere nok effekt i 4 ohm til så høyt volum, og da snakker jeg HØYT.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager folken men å spille så høyt at man blir kvalm eller ikke greier å se veien er IKKE synonym for god lydkvalitet vanligvis... har greid å "spille meg kvalm" med bare 2x12" til 1000Kr stk og bare 2x400 ekte watt... som spiller ekte SQ lyd på lavere volum. ellers om SQ er første prioritet så er det Morels Elate 10 en subb med meget god "oppløsning" når det gjelder nyanser i bassen, eneste ulempen at den ikke gir så mye SPL.... men jeg greide å spille rundt 121dB i lukket kasse med en PG MS2150. Bass elementer som skal takle en del effekt har en meget stiv oppheng og da kreves en del effekt for å få disse menbranene i bevegelse og slik forsvinner OGSÅ mye av de små nyansene i lydinfomasjonen....

Vincent tror du mener at bassen spilte høyere=mer lydtrykk="penere" siden forsterkeren leverer mer strøm i lave impedanser... men for hver halvering av impedansen så halveres også dempnings faktor med dårligere kontrol over menbranen noe som gir en rundere og mer monotom bass og enkelte oppfater som "bedre/høyere" trøkk i bassen...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Det jeg ville frem til, som du tydeligvis ikke skjønte er at jeg har brukt flere forskjellige subber med forskjellig følsomhet som har spillt akkurat samme resultat.

Så langt har vi ikke funnet noen som klarer å regne ut hvor høyt ett element kan spille, så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at du er først i verden. Gratulerer !
    Nei, følsomheten er fullstendig likegyldig ift maks SPL (såfremt ikke spolen smelter før man når maks slaglengde). Maks SPL fremgår av frekvens, slaglengde og membranareal.

Beregninsmodeller for SPL ift displacement ble utviklet for lenge siden, på 30-tallet eller noe. Verktøyene man har til rådighet i dag er i en helt annen klasse og er derfor meget presise også når man setter høyttalerne inn i et komplekst fysisk rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Å kunne presse nesten 180 db utav et eneste element høres også sprøtt ut, så et sted at det elementet vist nok hadde klart 180,5 db også, men jeg mente å ha hørt at kunn NASA hadde måleutstyr til over 180db ?
    Neida. Rekorden er jo Pioneer som har, med 180,8. Det har noe med offisielle og uoffisielle målinger å gjøre, og i hvilken konkurranse de stiller. Det som folk kjenner til mest er jo DBdragracing og det er der Pioneer spilte så høyt. Men det finnes andre konkurranser som går ut på det samme: å spille høyt. Men det kvalifiserer sikkert ikke som verdensrekord etc..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr2chris
    Neida. Rekorden er jo Pioneer som har, med 180,8. Det har noe med offisielle og uoffisielle målinger å gjøre, og i hvilken konkurranse de stiller. Det som folk kjenner til mest er jo DBdragracing og det er der Pioneer spilte så høyt. Men det finnes andre konkurranser som går ut på det samme: å spille høyt. Men det kvalifiserer sikkert ikke som verdensrekord etc..
    I dB-drag er det faktisk to stk som spiller høyere enn Edge Audio Pioneer.
    Alan Dante og Craig Butler er de to..
    Pioneer har ikke vært over 179,7dB

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Må si det lyser brukerfeil av dette. La meg tippe, forsterkeren leverte for lite guffe iforhold til hvor høyt dere spilte, ergo spilte det ukontrollert og forvrengt. Har selv vært borti at jeg har fått et element til å spille bedre på høye volum i 1 ohm iforhold til 4 ohm, problemet av at forsterkeren maktet ikke å levere nok effekt i 4 ohm til så høyt volum, og da snakker jeg HØYT.
    Greit nok, forsterkeren var "bare" på 1000w (Helix dark blue) og elementet takler 5000w... Men det spilte dypere og finere med 0,5 ohm, bedre kontroll var det og på slagene. Men vi spilte veldig lavt pga at forsterker var for liten og eier var redd for den...

Men en kompis av meg som eier elementet nå kjører 2 ohm på det og det låter rett og slett rævva i forhold!! :-?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, forsterkeren var "bare" på 1000w (Helix dark blue) og elementet takler 5000w... Men det spilte dypere og finere med 0,5 ohm, bedre kontroll var det og på slagene. Men vi spilte veldig lavt pga at forsterker var for liten og eier var redd for den...

Men en kompis av meg som eier elementet nå kjører 2 ohm på det og det låter rett og slett rævva i forhold!! :-?
    Står elementet i samme bil på samme sted i samme kasse og har samme forsterker tilkoblet? Et element kan spille konge i et bagasjerom, men elendig i et annet. Testet Peugeot 406 vs Passat sedan, STOR forskjell, det andre var likt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Står elementet i samme bil på samme sted i samme kasse og har samme forsterker tilkoblet? Et element kan spille konge i et bagasjerom, men elendig i et annet. Testet Peugeot 406 vs Passat sedan, STOR forskjell, det andre var likt.
    Samme kasse, men forskjellig forsterker og bagasjerom.

første kompisen min som kjørte elementet med Helix dark blue (1000w/1 ohm) forsterker kjører Honda Accord sedan, andre kompisen min som kjøpte elementet og eier det nå har en Opel Vectra Combi-coupe (eller hva det nå heter), og bruker en Macrom forsterker (1500w/2 ohm). Men han er nådeløst overbevist om at jo høyere ohm jo mer kontroll på elementet, noe jeg stusser over egentlig!

Jeg synes elementet spilte både dypere og høyere i forhold til musikken i accorden med lav ohm, i forhold til en mer åpen coupe (vectra'en) med mere ohm... Begge kjører forsterkerne på max gain...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme kasse, men forskjellig forsterker og bagasjerom.

første kompisen min som kjørte elementet med Helix dark blue (1000w/1 ohm) forsterker kjører Honda Accord sedan, andre kompisen min som kjøpte elementet og eier det nå har en Opel Vectra Combi-coupe (eller hva det nå heter), og bruker en Macrom forsterker (1500w/2 ohm). Men han er nådeløst overbevist om at jo høyere ohm jo mer kontroll på elementet, noe jeg stusser over egentlig!

Jeg synes elementet spilte både dypere og høyere i forhold til musikken i accorden med lav ohm, i forhold til en mer åpen coupe (vectra'en) med mere ohm... Begge kjører forsterkerne på max gain...
    matador har skrevet et fint inlegg om hvorfor den spiller bedre når lasten øker.
    Det er jo to helt forskjellige forsterkere dere har testet dem på, så er nok helix'n som er hakket bedre enn macrom'n da
    Biltypen spiller også stor rolle.. trust me..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    matador har skrevet et fint inlegg om hvorfor den spiller bedre når lasten øker.
    Det er jo to helt forskjellige forsterkere dere har testet dem på, så er nok helix'n som er hakket bedre enn macrom'n da
    Biltypen spiller også stor rolle.. trust me..
    hmm, ser ut som jeg må lese det innlegget.

Greit nok at det er to forskjellige forsterkere, men trodde seriøst Helix var noe dritt fra europris

Og så hadde jeg faktisk trodd at enhver sub ville spille bedre i en åpen coupe vs. et innestengt bagasjerom i en sedan... Men uansett så synes jeg fortsatt at det blir "mer" lyd med mindre ohm... låter jo ganske tamt med mer ohm?

(Link til matadors innlegg? Hint, Hint)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, ser ut som jeg må lese det innlegget.

Greit nok at det er to forskjellige forsterkere, men trodde seriøst Helix var noe dritt fra europris

Og så hadde jeg faktisk trodd at enhver sub ville spille bedre i en åpen coupe vs. et innestengt bagasjerom i en sedan... Men uansett så synes jeg fortsatt at det blir "mer" lyd med mindre ohm... låter jo ganske tamt med mer ohm?

(Link til matadors innlegg? Hint, Hint)
    han skrev jo rett over her en vei hehe

Og Helix er ikke til å spøke med nei, det er tysk kvalitet!.. vunnet ihvertfall en eisa award som jeg kan komme på i farta.. søsterselskapet til Brax. Audiotech-fischer som eier begge. Og brax er dyyyyyyre saker..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    han skrev jo rett over her en vei hehe

Og Helix er ikke til å spøke med nei, det er tysk kvalitet!.. vunnet ihvertfall en eisa award som jeg kan komme på i farta.. søsterselskapet til Brax. Audiotech-fischer som eier begge. Og brax er dyyyyyyre saker..
    Aha! ops:

Ble mye avansert high-tech prat så jeg skumleste det som sto der....(ehhh? Ro ,ro, ro....)

Akkurat ja, så Helix har gode gener i "søskenflokken", jeg tenkte europris med en gang jeg hørte prisen...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo lavere last jo mer effekt til subben, hvorvidt dere hører forskjell kvalitetsmessig har jeg mine tvil om uansett

Sjøl kjører jeg 1 ohms last til vanlig bruk og 0,25 til dB-bruk

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! ops:

Ble mye avansert high-tech prat så jeg skumleste det som sto der....(ehhh? Ro ,ro, ro....)

Akkurat ja, så Helix har gode gener i "søskenflokken", jeg tenkte europris med en gang jeg hørte prisen...
    ja, det er jo riktignok billigserien til helix, men den får skryt forde

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo lavere last jo mer effekt til subben, hvorvidt dere hører forskjell kvalitetsmessig har jeg mine tvil om uansett

Er enig i den filosofien...:-D

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

man vil ikke høre noe forkjell med konstant lydtrykk over 130dB uansett Nils... men derimot med musikk på normal høyt nivå vil du merke forkjell (med mye dynamik), først og fremst i form av bedre kontrast mellom bass slagene og mer definerte og faste toner, men som du selv sier man får lavere volum dog penere lyd. konstant exponering for høy lyd gir redusert hørsel... noe som kan bare i forbindelse at man ikke vil høre stor forkjell Nils... haha....

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

;)

Aha! ops:

Jada det er en del bra Helix saker, ikke det at det betyr så mye men Lyric hifi førte Helix og Brax en stund. Kanskje Tor kunne være intressert i å selge litt av det han har igjen nå som lyric har flyttet til mindre lokaler....

Det var noe av den rimlige blue serien og en del dyyyrt der om jeg husker rett. Han sa han ville selge ut Bilstereo delen samlet (det var en del) men kanskje om noen vil ha litt eksklusivt Brax eller dyrere Helix utstyr kan man handle der.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    man vil ikke høre noe forkjell med konstant lydtrykk over 130dB uansett
    Så dvs at man i utgangspunktet ikke trenger utstyr som spiller over 130 db annet enn til DB-bruk?

Jeg for min del synes kompisene mine er teit som gidder å kjøpe sub elementer som tåler bortimot 4-5 kilowatt, for så å kjøre på med bare 1000w på de...

Kompisen min med accord kjøpte to plutonium 12" på 4500w hver og kjørte samme helix'en på de, nå vil han selge det ene elementet til meg... tenker at hvis jeg kjører 3-4000w på et sånt element så har jeg nok lyd?

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •