Beste bass element til bil? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 115
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå er jo Kicker det kleineste man får kjøpt og da

Har mye watt for kontrollen og ikke SPL, men seteryggen demper så mye hos meg at jeg ofte må "legge ned" setet for å få bassdraget med skikkelig... Kunne tenke meg å ha bra med nivå på bassen uten å måtte velge den løsningen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Term-lab er en lydtrykkssensor som måler trykk og måler mye strengere enn de aller fleste mikrofonmålere. Såvidt jeg vet har kun en person passert 180db på termlab og det er Alan Dante med en 18" woofer og nærmere 30kW. Pioneer sin bil med tolv 12" eller noe slikt har ikke klart dette. "Mange" har passert 180db på mikrofonmålere.

Og angående følsomhet Snickers-is så vet jo du bedre. Selv om en sub har en følsomhet på 90db blir det noe helt annet når den havner i kasse i en bil, ihvertfall i en kasse i db-drag der de kun satser på maks output ved ca. 70hz og da trenger man ikke ekstrem slaglengde heller.

Jeg har f.eks. to 10" i en Passat Sedan, stor bil, bagasje adskilt fra kupe, lukket kasse, avrulling starter på ca. 50hz. Hver sub har en følsomhet på 85db/w, noe som gir meg 88db/w siden jeg har to. Forsterkeren yter 300W ved 12V og 350 ved 13,8V. Dette vil i teorien gi med 115db ved ca. 500W, men jeg klarer lett å gå over 120db ved 30hz på radioshack, uten korreksjonsfaktor. Og det uten at bilen er igang, så jeg har ikke stort mer enn 12V.

Så at de med Fiat Panda som er en liten med bil høy forsterkning ved ca. 70hz som bygger kasse for maks output her og kjører 10kW inn på hvert element spiller høyt skjønner jeg godt. Men om 180db på termlab er 180db er heller usikkert ja.
    Nå synes jeg personlig det er rimelig dønn uinteressant hva man klarer av maks SPL ved 70Hz. Da vil jo en liten 2,5-veis levere ganske fantastiske lydtrykk også.

Men uansett, om man har en forsterkning 20 dB (egentlig skal det vel mye til at man klarer det) så blir tallene ganske usannsynlige.

Jeg stiller også spørsmål ved disse målingene.

1: Det finnes knapt bilsuber som har 90dB følsomhet. Tar vi utgangspunkt i 90dB, så vil 2 stk gi 96, 4 stk gir 102, 8 stk gir 108, 16 stk gir 114 og 32 stk gir 120dB. For å komme til 180 dB skal man allikevel opp ytterligere 60dB, det vil si 10^6 Watt, eller en million watt pr element. Hvilken bil kan diske opp med 32 millioner watt egentlig? Det tilsvarer 43 500HK, ganske imponerende med andre ord...
    La oss si at vi har 20dB forsterkning i kupeen. Det gir oss da "bare" 320 000W, eller 435hk.

2: La oss, for å være moderate, anta at slaglengden ved 1 watt er 1mm i dypbassområdet. For å oppnå økningen på 60dB må vi tilsvarende øke slaglengden med det dobbelte 10 ganger, altså 2^10, eller 1024mm. Jeg har til gode å se 32 basselementer flytte seg over en meter hver.
    Ved 70Hz vil slaglengden være 1/4 av hva den er ved 35Hz. Legger vi til 18dB forsterkning (for enkelhets skyld) er vi oppe i 1/(4*2^3)*1024mm=1024mm/32=32mm. Det er mulig ved 70Hz, men vi snakker fortsatt om 32 elementer.

Klarer vi å oppnå ytterligere 6dB forsterkning så er vi oppe i 24dB. Da kan vi gå ned til 16 elementer men jeg finner det lite sannsynlig at man klarer å oppnå 24dB forsterkning ved 70Hz. Effekten man behøver er fortsatt 160 000W. Så skal man altså klare 180dB med en stk 18"... Jeg skal ta en sim på det når jeg får ånden over meg.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_

Har mye watt for kontrollen og ikke SPL, men seteryggen demper så mye hos meg at jeg ofte må "legge ned" setet for å få bassdraget med skikkelig... Kunne tenke meg å ha bra med nivå på bassen uten å måtte velge den løsningen.
    jeg har ordnet meg ett par hull i hattehylla jeg, og det funker utmerket

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nå synes jeg personlig det er rimelig dønn uinteressant hva man klarer av maks SPL ved 70Hz. Da vil jo en liten 2,5-veis levere ganske fantastiske lydtrykk også.

Klarer vi å oppnå ytterligere 6dB forsterkning så er vi oppe i 24dB. Da kan vi gå ned til 16 elementer men jeg finner det lite sannsynlig at man klarer å oppnå 24dB forsterkning ved 70Hz. Effekten man behøver er fortsatt 160 000W. Så skal man altså klare 180dB med en stk 18"... Jeg skal ta en sim på det når jeg får ånden over meg.
    Simuleringer sier jo absolutt ingenting da....

Nå er det faktisk sånn at en sensor montert i frontruta har målt 180,5dB i en bil med en 18" og 4 amper var det vel. (28 000w rms)
    Det er jo også flere biler som ligger tett oppunder samme grensa.
    Men det er jo ikke subben som gjør at bilene spiller høyt. Det er effekten og bygget, selv om flere ikke har skjønt det enda..

Selv har jeg spillt 153,2dB med 2x10" Pioneer til 1300kr stk. med en følsomhet på 87/88dB 1w/1m eller hva det var. og hadde 1500w rms tilgjengelig.

For å skjønne hvordan dette fungerer og bli målt bør dere enten bli deltakere, eller hvertfall stille opp på en konkurranse for å se åssen detta fungerer..

Pioneers 179,6dB bil har jo 52 Forsterkere på 1500w rms. Og for å holde dette med strøm har de 120+ Kinetik batterier, og 3 dynamoer som mater ca 1000A tilsammen.

Ett element som har en målt følsomhet på f.eks 90dB 1w/1m, hvilke forutsetninger er det gjort under? Åssen kasse, åssen rom? osv osv. Det er mange forutsetninger som skal være tilstede for å spille høyt, og det begynner ofte med en rå konstruksjon av kasse.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    Simuleringer sier jo absolutt ingenting da....
    Jeg finner simuleringer svært korrekte så lenge det blir gjort rett.

Nå er det faktisk sånn at en sensor montert i frontruta har målt 180,5dB i en bil med en 18" og 4 amper var det vel. (28 000w rms)
    Det er jo også flere biler som ligger tett oppunder samme grensa.
    Men det er jo ikke subben som gjør at bilene spiller høyt. Det er effekten og bygget, selv om flere ikke har skjønt det enda..
    Dersom ikke subene har noe å si, hva skal da lage lyden?

Selv har jeg spillt 153,2dB med 2x10" Pioneer til 1300kr stk. med en følsomhet på 87/88dB 1w/1m eller hva det var. og hadde 1500w rms tilgjengelig.
    Det betyr en forsterkning (resonans) i kupeen på 30dB.

Ett element som har en målt følsomhet på f.eks 90dB 1w/1m, hvilke forutsetninger er det gjort under? Åssen kasse, åssen rom? osv osv. Det er mange forutsetninger som skal være tilstede for å spille høyt, og det begynner ofte med en rå konstruksjon av kasse.
    Det måles på en av tre måter:
    - Tilfeldig baffel (normalt minimal, og da defineres spredningen som 4-pi).
    - IEC 283. En definert baffel (Seas bruker dette prinsippet, blant annet for å gi et bilde av en real life situasjon).
    - 2-pi eller infinite baffle. Denne gir ca 6dB mer output enn 2-pi. Dette er den vanligste målemetoden og er trolig den som blir brukt til bilsuber.

Det er også verdt å merke seg at i henhold til IEC 283 skal også følsomheten beregnes som et snitt i et definert område lenger opp i frekvens. Et typisk basselement for lukket kasse i bil ruller ofte av fra så høyt som 200Hz. Det betyr at ren reelle følsomheten ved 70Hz i praksis er mye lavere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg finner simuleringer svært korrekte så lenge det blir gjort rett.

Dersom ikke subene har noe å si, hva skal da lage lyden?
    Det jeg ville frem til, som du tydeligvis ikke skjønte er at jeg har brukt flere forskjellige subber med forskjellig følsomhet som har spillt akkurat samme resultat.

Så langt har vi ikke funnet noen som klarer å regne ut hvor høyt ett element kan spille, så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at du er først i verden. Gratulerer !

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Billig, trenger liten kasse og har meget god SQ

Newcomer fredriik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Dynabell serien er kos.. :)

jeg har 4st Dynabell 9612.., Disse spiller bra og høyt.. Litt tungdrevene , men koster ikke alle verden iforholdt til Mye annent....
    www.dynabel.no har mange bra basselementer, man får veldig mye for pengene..

De Gule 12" og 15" fra dynabell er utrolig bra... de spiller både veldig pent og høyt.. De anbefaler jeg
    ELTEK AS

På bilde ser du 100kg i bare bass elementer

Vedlegg 23812

Her er da av kjellerstua mi med disse dynabellene satt inn i høytalerkasser jeg har bygget selv

Vedlegg 23813

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nåja, Kicker er jo ikke det aller beste man får, men vil du ha mye bass uten å måtte legge ned seteryggen på baksetet så anbefaler jeg Ground Zero GZNW 12 SPL: ICE AUDIO AS

En kompis av meg har to slike i en Honda Accord, han driver de med en Helix Dark Blue forsterker med 1000w og jeg lover deg at får du ikke vondt av å sitte i bilen hans så er det noe galt med deg! Det trykker så sinnsykt at man kan ikke se veien når han kjører for setet vibrerer sinnsykt fram og tilbake og alt rister å durer... Det er det sykeste 12" elementet jeg har hørt, bladet "Auto-Hifi" kalte den en "Hell-Machine"!!! Og det skjønner jeg godt.....

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Nåja, Kicker er jo ikke det aller beste man får, men vil du ha mye bass uten å måtte legge ned seteryggen på baksetet så anbefaler jeg Ground Zero GZNW 12 SPL: ICE AUDIO AS

En kompis av meg har to slike i en Honda Accord, han driver de med en Helix Dark Blue forsterker med 1000w og jeg lover deg at får du ikke vondt av å sitte i bilen hans så er det noe galt med deg! Det trykker så sinnsykt at man kan ikke se veien når han kjører for setet vibrerer sinnsykt fram og tilbake og alt rister å durer... Det er det sykeste 12" elementet jeg har hørt, bladet "Auto-Hifi" kalte den en "Hell-Machine"!!! Og det skjønner jeg godt.....
    Og i tillegg til å spille sykelig høyt, så har den visst en meget bra lydkvalitet
    Så en test av 50 subber nå, fra auto-hifi, der vant denne spl målingene, og kom på en 4. plass på lydvalitet
    dette var vel riktignok 15" versjonen da..

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har hørt nok av risteanlegg, jeg er ute etter tight dyp bass som ikke rister så mye men som spiller litt mer musikk. Som kan vise nyanser i bassen og ikke bare puffe i vei monotont. Har sittet i åpen kombi med 2 x Audiobahn 12" i bandpass foret med 1200 watt Cadence Competition-watt så jeg vet hva det vil si å bli spilt kvalm, men musikk er det ikke akkurat egnet til hvis man er litt kresen.

Noen som har hørt JL sine 12W3v3 elementer?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har hørt nok av risteanlegg, jeg er ute etter tight dyp bass som ikke rister så mye men som spiller litt mer musikk. Som kan vise nyanser i bassen og ikke bare puffe i vei monotont. Har sittet i åpen kombi med 2 x Audiobahn 12" i bandpass foret med 1200 watt Cadence Competition-watt så jeg vet hva det vil si å bli spilt kvalm, men musikk er det ikke akkurat egnet til hvis man er litt kresen.

Noen som har hørt JL sine 12W3v3 elementer?
    Har et par slike liggende; rainbow - german car audio

Jeg bor heller ikke så fryktelig langt ifra deg, så om du er intr. kunne vi sikkert fått til en deal på at du prøver dem.. jeg har riktignok ikke kasse på da, så det måtte du evt. skaffet deg

Spiller bra gjør dem å

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kor i Noreg selges JL audio? Bilstereosjappa her i byen har bare noen jallagreier av utvalget og skal ikke ta inn flere. Har selv en Focal 11" som jeg synes spiller stramt og fint, men er ute etter å få enda mer volum med samme stramme fine bass. SPL-subber er for folk som ikke vet hva musikk er.

Tips?
    Bilradiospesialisten

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forresten legge til at Alan Dante i USA spilte 179,7 db i VM i dbdrag nå i helga.. med èn bass, fra Digital Designs. Han stilte i Extreme 1 klassen, og spilte faktisk høyest av alle som deltok i VM.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Og i tillegg til å spille sykelig høyt, så har den visst en meget bra lydkvalitet
    Så en test av 50 subber nå, fra auto-hifi, der vant denne spl målingene, og kom på en 4. plass på lydvalitet
    dette var vel riktignok 15" versjonen da..
    15" versjonen med 5000w eller 10000w powerhandling? GZ opererer med to Plutonium 15" elementer, den med størst powerhandling mener jeg er en plutonium, den minste er kun en forvokst nuclear 15" som av en eller annen grunn blir kalt plutonium! Sikkert bare et salgstriks... Men den minste plutonium 15" spiller rått nok den, bra lydkvalitet så lenge man kjører nok watt og lav nok ohm på den! Det elementet må ha 0,5-1 ohm for å spille bra....

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15" versjonen med 5000w eller 10000w powerhandling? GZ opererer med to Plutonium 15" elementer, den med størst powerhandling mener jeg er en plutonium, den minste er kun en forvokst nuclear 15" som av en eller annen grunn blir kalt plutonium! Sikkert bare et salgstriks... Men den minste plutonium 15" spiller rått nok den, bra lydkvalitet så lenge man kjører nok watt og lav nok ohm på den! Det elementet må ha 0,5-1 ohm for å spille bra....
    Jeg snakket om plutonium'n ja..
    og et element får ikke et visst antall ohm, det er på et visst antall ohm. og nei, det spiller ikke bedre av at du senker motstanden. Det gjør bare at forsterkeren gir mer watt, dersom den tåler så lav motstand.
    men veldig mange forsterkere sliter når du begynner å snakke om en halv ohm, så da kan det fort gå utover lydkvaliteten. Det kan fort bare blir buldring og ingen kontante slag...
    Forresten så er det 2 stk 1ohm's spoler på den, så da må det bli enten 0,5 eller 2 ohm med ett element

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Jeg snakket om plutonium'n ja..
    og et element får ikke et visst antall ohm, det er på et visst antall ohm. og nei, det spiller ikke bedre av at du senker motstanden. Det gjør bare at forsterkeren gir mer watt, dersom den tåler så lav motstand.
    men veldig mange forsterkere sliter når du begynner å snakke om en halv ohm, så da kan det fort gå utover lydkvaliteten. Det kan fort bare blir buldring og ingen kontante slag...
    Forresten så er det 2 stk 1ohm's spoler på den, så da må det bli enten 0,5 eller 2 ohm med ett element
    Plutonium 15" på 5000w har fire spoler på 0,5 ohm hver, mener det var 0,5 ohm vi kjørte på elementet når det spilte som best (2 og 2 i serie, de igjen i parallell), jo mere ohm vi ga det når vi seriekoblet alle spolene jo styggere ble lyden...

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hm

Plutonium 15" på 5000w har fire spoler på 0,5 ohm hver, mener det var 0,5 ohm vi kjørte på elementet når det spilte som best (2 og 2 i serie, de igjen i parallell), jo mere ohm vi ga det når vi seriekoblet alle spolene jo styggere ble lyden...

At det i det heletatt er snakk om pen lyd fra noe slikt syns jeg høres spessielt ut

Å kunne presse nesten 180 db utav et eneste element høres også sprøtt ut, så et sted at det elementet vist nok hadde klart 180,5 db også, men jeg mente å ha hørt at kunn NASA hadde måleutstyr til over 180db ?

Men det var nå engang snakk om beste element til bil, jeg mener nå ingen av de elementene nevnt i sammnheng med SPL og ekstreme saker med betong i gulvet og bygget i biler som ikke kan kjøres osv er de beste.

Noen som må tenke på forskjelden som ligger i best og høyest kanskje, heller ikke størst bettyr best for min del.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dd

fant linken til det "fantastiske" 180db elementet nå DDAudio Digital Designs Speakers Made in the USA

Kanskje dette hadde vert noe i bilen ? : http://www.eminent-tech.com/RWbrochure.htm (fungerer nok ikke i bil da men)

Det 60" elementet som MTX lagde var også voksen.

Men 2st JLaudio 12w7 med 1000w rms på hver hadde nok vert morsomt nok for min del.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    At det i det heletatt er snakk om pen lyd fra noe slikt syns jeg høres spessielt ut

Men det var nå engang snakk om beste element til bil, jeg mener nå ingen av de elementene nevnt i sammnheng med SPL og ekstreme saker med betong i gulvet og bygget i biler som ikke kan kjøres osv er de beste.

Noen som må tenke på forskjelden som ligger i best og høyest kanskje, heller ikke størst bettyr best for min del.
    Dette ble litt OT men det jeg ville fram til var at det elementet jeg snakket om presterte å spille finere med mindre ohm, ikke at jeg ville starte noen debatt ang. det emnet...

Og når jeg snakket om at det spilte finere så mener jeg i lydkvalitet ikke spl, jo mer ohm vi ga elementet jo mer hørtes det ut som en kineser som lå baki og prøvde å sparke seg ut... med andre ord: det ble bare noen daffe dunk, og ikke no mer... :roll:

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •