Forsterker, hva er det? ..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Forsterker, hva er det? ..

Hei. Nå har jeg tenkt meg vel og lenge om, lagt om planer 100vis av ganger, og det kommer jeg sikkert til å gjøre etter jeg får svar på denne tråden også.

Til poenget ; Skal bygge stereo i en Peugeot 406 97'.

Her er planen så langt (ja, jeg liker pioneer):
    CD-spiller : DEH-P85BT
    DEH-P85BT Pioneer CD-tuner - Bilunderholdning
    Subwoofer: TS-SW1241D (spare plass..)
    TS-SW1241D Pioneer Subwoofere - Bilunderholdning
    Frontsett : TS-E176C (håhå, 17cm framme)
    TS-E176C Pioneer Universalhøyttalere - Bilunderholdning
    Stolper bak: TS-E1076 (stasjonsvogn vettu)
    TS-E1076 Pioneer Universalhøyttalere - Bilunderholdning

Her kommer spørsmålene/spørsmålet:

Hvilke(n) forsterker(e) skal jeg ha, hvor, hvorfor og hvordan?

Vil gjerne ha mulighet til å kjøpe større sub etterhvert, pluss at jeg vil ha mest mulig nytte av 17cm i framdøra. Takk for alle svar.

EDIT: Foreslå gjerne en annen subwoofer i 2-3000kr klassen hvis du syns den der er alt for dårlig

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umm

Hvilken kan du studere litt på egenhånd å finne noe som passer din lommebok, men de andre punktene kan jeg svare litt på:

Hvor*
    Det er jo veldig vanlig å ha forstrekere skrudd fast i eller i umiddelbar nærhet av basskasser og eller pønte greier som folk lager rundt anlegget sitt.En meget populær plass er mellom bakseterygg og basskasse.
    Personlig har jeg hevet gulvet og gjemt alle forsterkerne min under et fake gulv. Jeg får jo da et temperatur problem som jeg har løst med en gjeng med PCvifter som også praktisk nok går på 12volt. Du får dem også i metallhus(aluminium) slik at dem kan bære gulvetuten å stoppe å brenne opp og finne på alskens ulumskheter.

Hvorfor*
    Er det enkleste i mine øyne å forklare: det hever lyden MANGE hakk i forhold til å bruke den intregrerte forstrekeren i cdspilleren!
    Da er det i hovedsak alle andre høytalere enn subber jeg tenker på. Subber trenger egen forsterker rett og slett forde cdspillere ikke er egna for å dra en subb på egenhånd.
    Drawbacks som ikke er no kule å nevne, men som du hadde oppdaga ettervert er det at du må strekke opp kabler til frontsett og ja... generelt masse kabletrekking...og da kommer vi fort inn på...

Hvordan*
    Vanvittig kort fortalt: Strekke strømkabel fra batteri til forsterker(e)---
    Bygge basskasse---finne egna plass for forsterkere---trekke høytalerkabler OG signalkabler fra CDspiller---bytte høytalere i dører osv.--og vips bobs your uncle og du er en av de kule gutta i byn, med en kammerat som slår i bakluka:wink:

PS: jeg trur du har finni noen fine komponenter
    NB:kanskje se på en 5kanals forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for et så utfyllende svar!

5-kanals forsterker sier du. Har funnet få steder jeg kan lære om forsterkere.. Har hørt at "ICEpower® digital design"-pioneer forsterkere gir god lyd.

Kan noen lete fram en som passer meg i 5000kr's klassen?

Er denne fin?
    Pioneer ICEpower

Jeg skjønner ingen ting ops: ...

EDIT: Den var jo "bare"(?) 4-kanals! er det godt nok? hjeelp.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    17" i framdøra!? :shock:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    17cm ikke 17"

Jeg har ingen erfaring med elementene du nevner, så jeg kan bare uttale meg på generellt grunnlag.

1. Jeg tror du man få en bedre sub for samme prisen, ved å se på noe annet enn Pioneer. Mulig dette har endret seg de siste årene, men Pioneer var aldri spes gode på sub før, sett ifht pris. I tillegg har de ofte vært vanskelig å få rett data til, og dermed "umulig" å bygge en riktig kasse. (Sjekk dette før du handler, og ikke godta et svada svar om at den passer i alle slags kasser).
    2. Husk å ta med kabler i budsjettet, det blir det endel av!
    3. Hvis budsjettet strammer, så kutt ut høyttalerne bak. Såfremt du ikke har meget gode grunner for å måtte ha dem. (Fulltone-) Høyttalere bak i bilen pleier å gjøre mer ugang enn nytte for lyden sin del. Av samme grunn kan du koble disse til CD-spilleren, og ikke bruke ekstra kroner til forsterker pga dem.
    4. Ikke planlegg å kjøpe større sub senere! Kjøp en du blir fornøyd med nå, og kjøp heller en til senere! :-D
    5. Av årsaken nevnt i pkt 4, kjøper du en forsterker som har mulighet for tilkobling til en sub til senere. (F.eks at den klarer to subber koblet paralellt)
    6. Jo flere svar du får på spørsmålene dine, jo mer forvirret blir du! Lytt til andre sine anlegg, og finn ut hva DU liker :-D

Lykke til. Bilstereo-bygging er mye planlegging, mye jobb og mye moro!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pixel da.... ikke ver vrang han mener nok 17cm Det blir sikkert fint så sant de enten passer i fabrikkutaket eller du kan få dem til å passe med en festebrakett ordning.

Pioneer skriver mye fint om varene sine og mye av det stemmer, men en liten klype salt kan være lurt.

Pioneer hadde for ikke så lenge siden en 5-kanals forsterker i PRS klassen, men ser den er vekk nå. Trikset med en 5-kanals er at du har 4 kanaler som er (ofte) beregna for front og bakhøytalere og en kanal dedikert til driving av en sub.
    Kan hende du må vike litt fra merkevalget ditt, men som sagt så finnes det andre produsenter som har 5-kanals i utvalget sitt.Kan til og med hende at noen har en slik en pioneer ligganes som du kan få tak i?? ikke veit jeg.

En 5-kanals gi kanskje ikke sånn hypnotiserende-fult-jærn-fin lyd, men den er veldig praktisk med at du har hele anlegget i en pakke.+At lyden blir MER enn brukbar

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjølv ein 5-kanaler Cadence FX550, nyeserien er vel FXA-5100. Er meir enn fornøgd med den, er då berre den forsterkaren eg har testa i min bil. Men kjørte ei god stund Focal 165K2P, Focal 165V2 og CV Stroker 15" på den. Til og med Frode på BassBrothers blei imponert av den "lille" forsterkaren. Om du leiter etter en god 5-kanal så vil eg anbefale den. Veil. pris er rundt 3000.

FXA-5100 - FX PLUS SERIES - Cadence Sound Systems, Inc.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •