Protection lys blinker på Blaupunkt GTA 4100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Protection lys blinker på Blaupunkt GTA 4100

Har en Blaupunkt forsterker som jeg sliter litt med.
    Med en gang den slås på, så blinker protection lyset og power lyset annen hver gang.
    Har testet rett på batteri, gått litt over på måfå med multimeter, samt sett om det var noe visuellt på kretskort som ikke så helt godt ut.

Nå kommer jeg ikke videre, noen som har ideer?

Modell: GTA 4100B (http://www.autohifisued.de/pictures/...t/gta4100b.jpg)

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekkert sikringer...?
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to eneste sikringene jeg har funnet, er fine. Alle transistorer (tror jeg det er da) som ligger langs kanten av kretskortet og blir kjølt ned med kjøleribber virker fine.

Må være en form for kortsluttning har jeg kommet frem til, finner bare ikke hvor den er.
    Forsterkeren trekker såpass mye strøm at den gnistrer litt når jeg kobler den direkte til batteriet, det skjer ikke med de andre forsterkerene jeg har.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en utgangstransistor er kortsluttet så er det ikke noe du ser, det er noe du måler med multimeter.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass har jeg skjønt, og jeg har målt motstand i alle transistorene som har montert kjøleribbe, da jeg ville ha trodd at disse kanskje var utgangstransistorene, men alle oppførte seg på samme måte som tilsvarende transistorer. Nå kan jo sevfølgelig to stykker har gått, og dermed så har jeg ikke fått det med meg, men jeg vet ikke hvor stor sannsynligheten er for det?

Bare for å bekrefte, er utgangstransistorene de store som er avkjølt, eller er de ofte av vanlig liten type?
    Kretskortert er ikke helt likt som dette: http://obrazki.elektroda.net/21_1162972527.jpg
    Men ikke alt for store forskjellen. Har målt motstand på alle som ligger under kjøleribber.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, forstod sånn at du bare hadde sett på de jeg, min feil Men hvordan måler du? Du må bruke diodetest, en funksjon hvor multimeteret vanlig piper om du holder pinnene sammen. Og mål alle på kjøleribben for å være sikker. Her er noe jeg skrev på et annet forum for en tid tilbake når en hadde samme problemet.

Du måler diodetest mellom 2 bein. Blir vel 6 kombinasjoner. (Du må måle begge veier.) På 2 av målingene skal du få ca. 0,6 på de andre skal du få uendelig. Får du kortslutning er det 99% prosent sjanse for at den er ødelagt, men det kan være noe i parallell som er ødelagt. Noe i parallell kan også gjøre at du kan få noen merkelige målinger. Du bør derfor lodde de ut for å foreta disse målingene.
    Høyst sannsynlig får du 0,6 på to målinger og noe mer på de andre fire målingene. Får du 0 et sted lodder du ut transistoren og måler på nytt.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, da må jeg bare finne et multimeter med diodetest

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge transistorene(?) merket yg225c2 pep med diodetesten når testpinnene var på de ytterste pinnene, spillte ikke rolle hvor pluss og minus var, pep like hærlig.
    Kan jeg anta at de to er døde, og hvor er det beste stedet å få tak i nye?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk loddet ut yg225c2'ene og de var ikke gåene, men det pep når jeg sjekket mot punktene som de var loddet på.

Har noen 50N06'er (4 stk) som piper først, for så å gå til riktig tallverdi, er dette normalt?

Transistorene merket KB688 og KD718 (regner med at det er KTB688 og KTD718) piper aldri.

Er det verdt forsøket å lodde på plass igjen YG225C2, lodde vekk 50N06'ene og sjekke på nytt om det er kortsluttning fortsatt ved YG255C2, eller er det noe annet som burde prøves først?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter å snakke med meg selv.

Loddet ut 50N06'ene og alle de virket fine.

Punktene til YG225C2 er fortsatt kortsluttet, det samme er to av punktene til en av de fire 50N06'ene, resten av av punktene er ikke kortsluttet.

Noen som har ideer?

Edit: Legger ved noen bilder for å vise hva som er gjort. Grønt viser hvor komponentene var (4*50N06, 2*YG225C2). Rødt viser punkter som diodetesten gjør utslag på

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yg er dioder og disse pipper fordi du måler viklingen til toroid trafon som er "i parallel"... desverre er 75% av tilfellene "lett" å reparer når transistorer er kortsluttet men den resterende 25% krever at du har kunnskap på hvordan kretsene fungerer sammen, da den kan gå i protect av forkjellige grunner, DC spenning på utgangene, for høy/lav DC spenning fra power supply, -neppe temperatur men også muligens defekt temp sensor. Går den i protect umidelbart eller etter en "liten stund"? ellers er normalt at ampene "gnistrer" liten gran ved tilkobling til batteriet da kondensatoren som er på insiden skal "laddes opp" og avhenger av størrelse på disse og men det er sånt at mer det gnistrer så større er kondensator banken=bedre kvalitet...

lykke til!!

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går i protection umiddelbart etter oppstart, og holder seg i protection i litt over et sekund, for så å switche vekk fra protection i noen tidelssekund for så å begynne forfra igjen.

Skal jeg kanskje forske videre rundt de to punktene som den ene 50N06 var på som var kortsluttet, siden det tydeligvis er riktig at YG'en skal kortslutte?

Newcomer Elektronik Bumsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du måler mellem yder benene og midter benet på 2 YG´erne så skulle du gerne måle diode strek på 0,5 til 0,8V hvis du vender det forkert så burde det gå fra ca. 1,2V og op over.

YG´erne er der 2 dioder i hvert hus som søger for at du får +/- og 0 (Ground) i stedet for de +12 og 0 (Ground) det mest vanlige output når strømforsyningen har jobbet de +12 igennem systemet er +/- 25V til +/- 40V også 0 (Ground)

50N06=50 Amps, 60 Volts N-CHANNEL POWER MOSFET
    Hvis bare den ene er død altså kortslutte ville jeg stadig skifte alle 4 for du ved ikke om der kan være ændring af værdigerne selv om det kanskje ikke udmildbart ser sådan ud.
    Desuden burde du kunne kjøpe sådan 4 stk for under 200kr. Og det er vel mye rimeligt hvis du får den op at kjøre for den pris.

Du kan ialtfald være glad for det ikke er en af MDS´s gamle HC-Serie hvor der sidder 32 mosfetter i strømforsyningen:shock:

Lige ved siden af de 2 svære elektrolytkondesatore sidder der en kreds som styre switchmode frekvensen den dør også nogle gange når mosfetterne dør så hvis du skifter mosfetterne og den stadig ikkje fungrere så skal den kreds også skiftes ca. pris på den er 30-40kr. Jeg kan ikke lige huske hvad den hedder men det burde stå oven på den...

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    riktig som bumsen skriver men ville heller målt utgangs transistorene og driverne til disse ellers regner jeg med at du bruker isolasjons skivene til samtlige transistorer så du ikke "kortslutter" noen av de til chassiset...

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker på de grå gummimattene som ligger mellom transistorene og chassiet? Joda, de har vært der hele tiden.
    Var ingen av 50N06'ene som virket gåene, men mellom punktene det ene ytterbene og og det miderste benenet var koblet til, dere ser avmerkningen på det midterste bildet.
    Kan noen ringe inn aktuelle områder som kan være aktuelle å undersøke, så blir jeg kjempe happy.

Edit: De to kortsluttede punktene hvor den ene 50N06 en var viste seg bare å være litt loddetinn på avveie, så jeg har nå kommet frem til at ingen av komponentene jeg har fjernet har vært ødelagt.

KB688 og KD718 har jeg ikke fjernet enda, da de har bestått diodetesten, burde jeg alikevel fjerne dem og teste dem? Er det andre ting som er opplagte å sjekke, og hvor er dem på printkortet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •