Ny bil, nye planer. H/K?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny bil, nye planer. H/K?

Hei, rett før jeg skulle på sjøen for 2 uker siden skulle jeg til Grimstad for å endelig få rett farge på DVD spilleren min. Men det gikk visst ikke...

Jeg kom til lillesand, og plutselig stopper alle bilene foran meg, med breie dekk, og gode bremser klarer jeg også å få stoppet bilen ca 3 meter bak bilen foran meg. Med stereoen på full med Hammerfall durende, ser jeg bak i speilet til min fortvilelse en pannikkslagen snekker i en stor pickup, og på venstresiden av han ser jeg noe rødt komme i ei alvorlig fart, og hører et kjempe smell, jeg skrur ned lyden, prøver å tenne røyken, men nei, ligtheren som jeg hadde prøvd å få liv i den siste halve timen ville fremdeles ikke hjelpe meg, og dermed, pang, jeg slår hodet i nakkestøtten, og blir puffet godt inn i bilen foran meg, som heldigvis hadde et kjempestort hengerfeste som plantet seg godt inn i radiatoren min. Jeg ser meg rundt, og skjekker at alle er okei, men for å gjøre historien kortere... Alle var okei, og bilen min ble søppel, så nå må jeg altså ha ny.. Jeg har vært rundt å sett en del og har blitt litt forelska i en BMW 316 Touring med M-Sport pakken. Og dermed blir det jo nye planer med annlegg.

Jeg mener denne har Haman/Kardon annlegg fra før av, og jeg lurer litt på om noen her har hørt dette før? Spiller det bra? Vil det ha noe for seg å bytte ut, eller er det eneste lønnsomme å hive på en liten sub? Hva spiller anngår blir det jo også her noe nytt. Vet at det finnes sånn navigasjonssak med dvd og cd skifter i trunken som kan kjøpes for en 15 000, men jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal ta veien da en vanlig cd-spiller ikke vil ta seg så godt ut i midkonsoll som det her.

Håper på masse innslag.

Mvh
    Cervin

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell, nå er bilen bestilt, og skal hentes i morra.

Men den hadde ikke H/K og for å sette inn sånn navigasjon må jeg visst bytte hele dashbordet, noe som nok blir litt for dyrt. Men vet noen her om gode altenativer, mye vil jo se litt rart ut kansje siden det ikke er standard DIN sloter, men jeg tror det finnes overganger.

Ser litt på denne : AVIC-X1BT Pioneer Navigasjon/GPS - Navigasjon Men er ikke sikker. Får sjekke litt mere, og høre anngående innstallasjon og sånn. Siden bilen er så ny, vil jeg jo at det skal se vakkert ut, selv om lyden først og fremst skal være vakker.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell. Nå lager jeg min egen tråd her, andre får selvfølgelig også lov til å skrive her om di vil. Men er kansje ikke den store interessen for AV i bil.

Jeg har funnet ut at jeg må ha en overgang for å få til å sette inn en annen spiller, og jeg lurer fælt på om jeg skal gå for Pioneer eller Kenwood.

Men jeg tror ikke jeg vil ha en med skjerm i, heller en med utgang for skjerm så jeg kan spille dvd, som denne : DEX-P90RS Pioneer CD-tuner - Bilunderholdning
    Eller denne: K E N W O O D

Tror i allefall begge di skal kunne kobles til en ekstern skjerm, så kan jeg jo kjøpe det siden, og så tenke på plassering, siden di med skjerm inni vil komme foran luftinga.

Tror jeg vil få bilradiospesialisten til å rigge opp kabeler å sånn, fordi det var rimelig vanskelig på den forrige bilen i allefall, men må vente til økonomien kommer på rett vei igjen.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Broren min har en 3-serie med Harman Kardon lydsystem.
    Har også satt i en 10" JBL sub.

Det spiller veldig bra synes jeg. Det eneste som er negativt er at
    den orginale spilleren står i, og kan bare spille cd. Det er ganske kjipt
    å ikke ha mp3 i bilen.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er det, er det den originale Business greia eller er den den med navigasjon? Det var ikke H/K system i min, så jeg får nok bytte ut hele greia når jeg får råd.

HVordan syns du forresten det spiller med H/K?

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Bose i min A6, og det blir værende. Den tar ikke mp3, men det bryr jeg meg lite om. Har cdskifter i bagasjen, og vil ikke "ødelegge" det originale.

Selv om jeg vurderer en spiller med skjerm.. Jeg vil da ha med intern skjerm, slik at jeg kan kjøre den inn i spilleren når det ikke er behov. Discret vet du.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er original business, eller den uten navigasjon iallefall.

Var visst orginalt H/K system i den, altså fra fabrikk

Spiller veldig bra, manglet litt bass, så sub ble det også.

Synes den Pioneer spilleren du hadde lagt ved så veldig bra ut!

Newcomer CustomH2000 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 98-mod E-46 323i med Proffesionel spiller og største H/K-pakken med 2 subber. Spiller fantastisk bra til å være orginal-anlegg og det er en opplevelse å lytte til musikk i bilen. Men det er ikke noe "russebil-anlegg" hvis det er det du er ute etter. Men skal du bytte ut det som allerede er i bilen din med noe orginalt, snakker vi fort om mye penger. Da er det bedre å beholde det du har og heller kjøpe noen feite felger

Men en ting er sikkert. Når man eier BMW er det kjekt å ha kontakter i systemet

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok ingen kontakter, men for å få inn H/K systemet må jeg vell ut med alt for mange tusen, og jeg går ut ifra at jeg vil sitte igjen med mye bedre lyd hvis jeg går for noe annet, da BMW som kjent tar seg godt betalt for deler.

Men innlegget er som sagt under god lyd i bil, og jeg er ikke ute etter russebilanlegg, men god lyd. Okei, greit jeg skal nok ha på noen heftige subber etterhvert, men det er ikke så viktig som det at det er god/fin lyd. Noe jeg ikke hadde i den forrige bmw,en.

Jeg har sett på di men interegert skjerm, men di vil da komme opp over luftekanalene, og jeg ser for meg at det vil bli stygt. Tenkte da heller å kjøpe en med dvd spiller, hvor jeg kan koble på bærbar gps/skjerm, hvis jeg vil se film. For det er jo noe en skjeldent gjør når en kjører. Og med GPS innebygget i spiller spretter prisen opp mange tusen, mens disse her små bærbare som sikkert gjør jobben godt nok bare koster et par tusen, tror jeg det er dette som vil gi best resultat.

Gorg: Hvilken av pioneer spillerne var det du tenkte på?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nok denne han tenkte på;
    DEX-P90RS Pioneer CD-tuner - Bilunderholdning

Jeg syns den ser skikkelig bra ut, og er som du sier; en dvd controller.

På den andre siden.. med en spiller med innebygd skjerm vil den komme i konflikt med lufte-dysene. Du sier og at du ikke ofte ser film mens du kjører, og da blir det vel ikke et slikt problem? Man kan jo også stenge luften fra dysene akkurat når du skal se film. Det er iaffal slik jeg tenker.

En anna ting er at høyttalere i bil av mange er skikkelig undervurdert. "De skal jo bare levere diskant likevel" er et utsagn jeg har hørt alt for mange ganger. Det er faktisk utrolig hvor stram og tight lyd du kan få av 4 6.5" elementer i en bilkupe. Iaffal om de får bra strøm via en liten 4kanaler.

Mitt tips til deg må være å ta en titt på hva Eltek kan levere av Seas komponentsett (iaffal foran i bilen) og evt 5.25" coaxial bak, drevet av feks en Dynabel 4-kanaler. Og så smekker du inn to høykvalitets 10" elementer i en liten kasse, drevet av feks en klasse D monoblokk. Det er iaffal det optimale for den typen musikk jeg spiller. Går det mer i RnB, rap og kall det gjerne topp20, ville jeg trolig gått for 12" med en litt større bassreflekskasse. Og gjerne da kanskje vurdere Rockford elementer som stort sett har en litt feitere lyd enn feks Dynabel/Focal/Seas.

Lykke til iaffal!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Var nok denne han tenkte på;
    DEX-P90RS Pioneer CD-tuner - Bilunderholdning

Ja, den så meget bra ut. Synes ikke Kenwood har noe bra design på deres spillere generelt.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men må du ikke ha skjermen oppe for å spille musikk med iteregert skjerm? Tenker også at jeg kan få en litt større skjerm om jeg kobler til en ekstern istede.

Har du url til eltec/seas? Trodde seas stort sett fra til innebruk hvor du kan bygge et ordentli kabinett, noe som er ganske så vanskelig i dørene på en bil. :P

Har 2 10" fra xelent, som spiller rimelig godt, men som jeg syns er litt for unøyansert. Har selvfølgelig hørt mye verre fra bla. sunfire til 18 000 men den var til innebruk, men ønsker alikevel noe som blir mere fint, og ikke så fjortiss aktig. Så jeg vet ikke riktig hvor veien vil gå.

Men den spilleren ser jo fantastisk ut syns jeg.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde for mange år siden en Alpine sak. Der fungerte den som en konge cdspiller uten display sålenge skjermen var inne. Når jeg kjørte den opp, fikk jeg grafikk, kunne se film etc.

Men du trenger ikke ha den ute hele tiden for å spille musikk, nei.

Seas, Dynabel etc ser du her: www.dynabel.no

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk!

Hvis ikke jeg trenger å ha displayet ute, blir nok noen av disse med buildt in display mere interesange.

Hvordan er lyden Alpine kontra Pioneer kontra Kenwood kontra noen andre?

Fant siden til eltek, men er veldig i tvil, må eventuelt lytte litt til di forskjellige elementene.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del, med alle de Pioneer, Alpine og Kenwood spillerne jeg har hatt de siste ti årene, er Alpine helt klart det beste. Så ikke så værst ut den på dynabel.no til 8 lapper. Men for at jeg skal kjøpe no slikt, må den være veldig discre når skjermen er nede, samt at den lett skal kunne integreres mot bose.
    Mao ingen prioritering enda.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •