problemer med bilstereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

problemer med bilstereo

Hei, jeg vet ikke om dette var riktig sted å legge denne tråden, men prøver..

Jeg har fått meg nytt bilstereo idag og prøvd å sette dette inn..
    Jeg har ikke drevet mye med det, men fikk en del hjelp...

Jeg har en cd spiller med 2 utganger på.
    Ellers så har jeg en 5 kanals forsterket (800w) og er basskasse med 2 10"ere...

Men da jeg skulle sette dette opp fikk jeg problemer..
    Først fikk ikke forsterkeren strøm. Da var det jording, som ikke var bra nok, men da jeg fikk fikset på dette, og det lyste grønt, SÅ kom det ikke lyd. Kun i høytalerene i døra..

Noen som kan hjelpe meg? på forhånd takk....

Opplysninger:
    Har koblet 2 høyalere fra hattehylla til forsterker
    kobla basskassa til høytaler
    har bryter til forsterkeren som jeg kan slå på og av
    den går videre til batteriet foran i bilen
    har 2 fono kabler fra cd spiller
    høytalerkabler fra basskasse og høytalere i hattehylla
    også jordingskabel da

Bare å spørre... (er en Honda Civic for dem som må lure)

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, tror du må hjelpe meg litt å forstå dette..

For det første: det du trenger fra spiller er phonokabel som går fra spiller inn til forsterker. Dette skjønte jeg at du hadde koblet til.
    Du burde bytte ut den bryteren din som går direkte til batteri med styrestrøm fra spilleren din inn på remote på forsterker. Dette skal kun være en liten kabel som trekker sånn ca 0.3 ampere. Hvis du ikke har remote på spilleren din, så burde du finne noe annet som kan fungere som styrestrøm. Bryter på selve hovedstrømmen til forsterker er _ikke_ å anbefale.

Videre så trenger du strøm fra batteri til forsterker. Husk sikring!
    Så trenger du ett godt jordingspunkt. Dette skjønte jeg at du hadde koblet rett.

Videre, så skal det gå 2 kabler ut fra forsterker til hattehøytalerne.
    Det skal gå 1 kabelsett fra forsterker til sub.
    Det skal eventuelt gå ett kabelsett fra forsterker til fronthøytalere, med mindre du har koblet disse direkte på spilleren. Hvis du det har gjort, så er det OK det også. Det fungerer jo greit nok det og, men siden du har en 5 kanals forsterker, så regnet jeg med du ville bruke denne til å drive alle høytalerne dine med.

Men OK. Hvis du har gjort det slik som jeg sier det her, så burde du ha fått lyd. Gi meg en tilbakemelding på om dette var forståelig eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svar

hei ja, ok jeg skal prøve å forklare bedre...

Ja jeg har 2 phonokabler fra cd spilleren til forsterkeren..

Jeg måtte ha en sånn bryter mellom batteriet og forsterkeren, fordi en kompis av meg slet med at forsterkeren ikke slo seg av når han skurdde av bilen, så den er kun for å få den av og på når jeg vil...(har også sikring der)

Har godt jordingspunkt i en skrue på døren, som er skrudd oppå, dette vet jeg er bra nå...

Videre har jeg to høytalerkabler til basskasse (+ og -) vil jeg tro og 2 andre til høytalere i hattehylla...

De høytalerene som fungerer i døren er koblet direkte til cd spilleren...

Min bror har kjøpt akkuratt dette før meg og han fikk det til å fungere, han kunne ikk skjønne hvorfor det ikke fungerte..

Men første gang jeg skrudde det på så skjedde det noe bak i bilen, hørtes ut som en liten kortslutting, men sjekka sikringene og de var hele så vidt jeg så...

Håper på flere svar, må få det til å fungere...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du 2 ledninger fra batteriet? Og benytter den ene til remote, med bryter på? Eller har du satt bryter på hovedstrøm til forsterkeren?

Det er nok en viss fare for at noe gikk galt når du ikke hadde jording på forsterkeren, antagelig prøvde den da og dra jord via phonokablene, noe hverken forsterker eller spiller liker særlig godt............
    Som regel er det spilleren som sier takk for seg, men i og med at du hørte mystiske lyder fra bagasjerommet er det store muligheter for at feilen ligger der.
    Prøv å koble en annen spiller til phono inn på forsterkeren, for å sjekke om du får lyd da. MP3-spiller eller mobil for den sakens skyld går greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilstereo

Hei.

Jeg kan prøve å bytte spiller, men i og med at jeg får spilt musikk i høytalerene i døra, så skulle man vel tro at den fungerer...

Jeg har en kabel fra batteriet med sikring foran ved batteriet og videre så går den til en bryter somjeg slår forsterker av og på, og videre bak til forsterkeren.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, dette burde du seriøst ikke gjøre.

Strømkabel fra batteri til forsterker skal ikke ha noen form for bryter, annet enn en sikring. That's it.

Hvis du ser på forsterkeren din, har du en kabelplass som heter for remote? Altså, den ser likedan ut som der du fester strømkabel å jordingskabel, bare at den er litt mindre.

Hvis du har det, så skal denne brukes til å slå av og på forsterkeren med. Du burde strekke en kabel som går fra remote på spilleren din, til remote på forsterker. Hvis du ikke har remote på spilleren din, så burde du bruke styrestrømmen inn på spilleren til å ta strøm bakover til forsterkerens remote.

Siden du ikke får lyd i anlegget ditt, så kan det være flere ting som er grunn til det.

1: phonoutgangen på spilleren din tok kvelden i det som skjedde baki bagasjerommet.
    2: phonoinngangen på forsterkeren din tok kvelden i det som skjedde baki bagasjerommet
    3: phonokablene dine er defekte

Selv om du får lyd i høytalerne framme, så er disse koblet direkte på spillerens forsterkerdel, og har ingenting med phonoutgangene å gjøre. Det er disse phonoutgangene som styrer signalet videre fra spilleren og bakover til forsterkeren. Du burde få sjekket om hvor problemet ligger, med tanke på å bytte signaldel. Altså, finn tak i deg en mp3 spiller med minijack, og så låner du ett Yledd hos en forhandler. Fra mini-jack til phono. Dette burde ikke være noe problem, koster kanskje 150kr hos din lokale elkjøp. Hvis du da får lyd i subben å bakhøytalerne dine, så er det stor sannsynlighet for at utgangene på spilleren din har tatt kveld.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •