Hva med bass/sub montert i hattehylle?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva med bass/sub montert i hattehylle?

Har en 2000 mod MB CLK med 8 stk originalmonterte høyttalere. deriblandt 2 stk 6,5" som er montert oppned i hattehyllen. disse har til hensikt å lage ekstra trykk i bassområdet. som originalmontert låter dette egentlig ok, men jeg vil jo selvfølgelig, som gammel bilstereointeressert, gjøre noe med dette.

har hele tiden sverget til kasseløsninger med 10" eller 12" elementer. men nå har jeg altså lekt litt med tanken på å prøve meg med 2 stk 8" i hattehyllen, montert slik som de originale som står der fra før. vil nok kreve litt tilpassing, men dette er ikke spørsmålet mitt i denne omgangen.

Det jeg imidlertid lurer litt på er om det lar seg skaffe 8" tommere som egner seg for formålet. tenker da blandt annet på at de blir å jobbe i et stort kammer. i "gamle" dager var det forholdsvis vanlig med montering uten kasse, mens i dag skal jo alt stå i kasse. tenkte at jeg skulle høre om det er noen som har innslag å komme med. kan også nevne i farta at jeg planlegger å bruke en sak som heter Epicenter. For de som ikke har vært borti denne så er det en sak som jobber på linjenivå på subsignalet og gjør bassen dypere (enkelt forklart).

Er jo selvfølgelig klar over at en løsning med noen 10" eller 12" tommere vil gi mere trykk, men hadde litt lyst til å prøve noe annet denne gangen. i tillegg så vil jeg jo kunne ha hele bagasjerommet til disp.

Takker for svar...:-)

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Engenaudio har SWS-8 på lager til 1200 stk om jeg ikke tar feil, det kan jo være et alternativ. Muligens trives denne i kasser og 6,5" trives i free air, men 6,5" vet jeg ikke om finnes i dette landet lenger. Du kan jo ringe den gamle impotøren å høre, http://www.installbay.no

http://www.earthquakesound.com/sws.htm

Ellers er jo disse 6,5" spennende, finnes også i 8". Står at disse fungerer i free air ihvertfall.

http://www.edesignaudio.com/edv2/pro...products_id=33

Lykke til! Flott at noen gjør ting annerledes.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sier var jo free air vanlig i "gamle dager" Men det er vel langt i mellom basselementer med høy Vas og Qts nå. Og utvalget i 8" er vel heller ikke det helt store i seg selv. Og for å gjøre det ekstra vanskelig trenger du vel elementer med en brukbar slaglengde også. (Hifi-basser blir vel for pinglete)
    Kanskje du har andre muligheter her også?
    Hva med 4 stk 8"? Har du plass til det?
    I så tilfelle klarer du deg med elementer som krever bare halvparten i volum, og samtidig vil konutslaget halveres pr elementet.
    Eller hva med en 7. ordens kasse med 2 eller 4 stk 8" (isobaric i sistnevnte)?
    Kassen tar ikke all verdens plass, og rørene kan tas opp i hattehyllen. Riktig konstruert får du jo noen dB "gratis" også, og vil ofte kunne spillere dypere enn elementer for free-air montering klarer.

Bare noen forslag...........
    Moro at noen vil gå egne veier.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser ikke for meg 4 stk nei. har ikke lyst til å bynne å sage i bilen. dersom jeg går for en kasseløsning så blir vel mulighetene nesten uendelige, hehe...

men tusen takk for svar...:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar. ser blandt annet at engenaudio leverer en 8" fra Hertz. helt ukjent fabrikat for meg, men det skyldes kanskje at jeg har vært borte fra denne verdenen noen år nu, hehe...

mye mulig at jeg tar en tlf til engenaudio og snakker litt med dem...

takk igjen...:-)

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peerless SLS8 kan kanskje fungere, men å bruke EQ på to av disse uten kasse, tror jeg er dødfødt.

Frode

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av javolta
    takk for svar. ser blandt annet at engenaudio leverer en 8" fra Hertz. helt ukjent fabrikat for meg, men det skyldes kanskje at jeg har vært borte fra denne verdenen noen år nu, hehe...

mye mulig at jeg tar en tlf til engenaudio og snakker litt med dem...

takk igjen...:-)

Hertz har mye spennende elementer ja, har selv hørt noen komponentsett som virkelig låter bra! Og å få varer fra dem er nirvana iforhold til andre produsenter som leverer varer til samme pris, Hertz sender med datablad og mye informasjon og tips. Engenaudio gir deg sikkert en god pris på Hertz også

Om du ser litt på bilstereoforumet.no så ligger det en Fiat Punto med 8" Hertz basser i dørene, forstod det nesten slik at det var MEGET morsomt Det var vel ES 200 om jeg ikke tar feil, og det tyder vel på at de fungerer i free air også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott tilbakemelding... hadde lyst på en litt "morsom" løsning denne gangen, hehe...:-)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å fortell hva du velger og sleng gjerne ut bilder samt si litt om hvordan det ble da

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det skal jeg gjøre... om jeg blir ferdig da innen rimelig tid da...

tok meg en tur i dag innom den lokale bilstereospesialisten. han foreslo en bass fra Pioneer. TS-SW841D, er en modell som er luftdempet slik at den skal egne seg for fri montering.

noen som har erfaringer med denne?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei ikke prøvd akkurat det elementet, men styr for all del unna den løsningen mener nå jeg. bagasjerommet i seg selv har ikke særlig gode akustiske egenskaper, om du ikke har tenkt å gjøre drastiske endringer der da. bygg ei skikkelig solid kasse som er optimal ihht til elementets spesifikasjoner. OG pøøøs på med effekt, det er oppskriften til sukssess mener jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for inspillet. er egentlig veldig enig. har alltid gått for den løsningen du snakker om. solid optimal kasse. hadde planer om å gå for det også denne gangen. men så fikk jeg plutselig litt lyst til å prøve noe annet for engangs skyld. for å spare plass blandt annet, men mye mulig at man til slutt ender opp med den "trygge" løsningen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn da er anlegget montert... endte opp med å montere 2stk pioneer 10" i hattehyllen... en montering som tar svært lite plass... var selvfølgelig svært spennende når man skulle høre på resultatet... har som sagt hele tiden gått for store plasskrevende kasser... etter en rekke advarsler om at dette ikke kunne bli bra, så var det svært gledelig å bekrefte at resultatet var meget bra... og ikke minst så tar det jo ikkeno plass... har selvfølgelig ennu en del jobb med å fjerne litt uønskede virbrasjoner og ulyder... men det går nok bra...

alt i alt så angrer jeg absolutt ikke for mitt valg om å gå for "free air" denne gangen...:-)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du ble fornøyd! Free air i hattehylla kan være mye mer morsomt enn en lukket kasse som står i et tett bagasjerom og bare lager vibrasjoner i hele bilen istedet for at du selv får kjenne noe trykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal hive meg rundt å få tatt noen bilder etterhvert...:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javolta, monterte du disse "feil" vei? Altså med trynet ned i bagasjerommet?

Liker idèen med bagasjeplass

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg monterte disse den "riktige" veien, altså med trynet opp. De originale som var der fra før var med trynet ned. Vurderte en stund denne løsningen, men endte til slutt med å ha dem med trynet opp. Var ikke så enkelt å finne basser som egner som for free air. Men nå spiller det som bare det, og jeg har massevis av bagasjeromsplass. Kan sikkert legge inn noen bilder om ønskelig...:-)

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Open air løsninger kan være skikkelig gøy hvis du får det riktig. Men det setter en god del krav til strømforsyning og forsterker, da denne bør ha stålkontroll.

Har selv hatt 2stk phillips 8" 3veis coax i hattehylla som spilte fletta av alt mulig på bass i open air. Merkelig nok var det disktanten som røk på disse. En kompis av meg har hatt en Cerwin Vega XL15 som open air i hattehylla på en sierra og hadde som hobby å knerte alarmen på postkontoret på Hemnes i helgene.....

Så det går an. Men det krever en del....
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innlegg. Nå var ikke mitt mål å terrorisere postkontor, hehe...

Målet var å få til et kompromiss der man kunne forene god lyd og fortsatt ha masse plass tilgjengelig. Mener sjøl å fått til begge delene. Var nettopp på ferie og hadde blandt annet terrengsykkelen i bagasjerommet. Pluss en par bag'er osv. Prøv det i en Mercedes Coupe...:-)

Det eneste som kanskje irriterer meg litt er at det er lite utvalg av elementer som er beregnet for slik montering. Begynner kanskje å bli gammeldags her, hehe...

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av javolta
    Det eneste som kanskje irriterer meg litt er at det er lite utvalg av elementer som er beregnet for slik montering. Begynner kanskje å bli gammeldags her, hehe...
    Enig. Men gammeldags, neppe. Bare nostalgisk! Men som alle andre trender, så kan jo også dette med open air gå i bølger! Den som lever får se.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •