HVor stor kasse? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Beklager, skulle nok vært flinkere til å slenge inn noen smileys her og der, det har ikke vært min mening å angripe, eller være negativ på noen måte!

Dette med portresonanser har jeg som nevnt lite erfaringer med, og lærer gjerne av dine erfaringer.

Dine erfaringer er at lange porter gir støy, mine erfaringer er at porter med lite tverrsnitt gir støy. Det er ingen av oss som har feil i det. Praktisk erfaring er tross alt mer å stole på enn all verdens software for simulering.
    Det går nok noen grenser her, både i lengde, tverrsnitt, kassestørrelse og lydtrykk, som vi har jobbet litt på hver vår side av. Det synes jeg er et interressant tema

Jeg tror også at en større kasse gir et bedre resultat, ingen tvil om det. Som sagt svarte jeg bare på om det var mulig å bygge den liten.

Ikke snakk om å "vinne" noe her, jeg reagerte bare på at du først forteller trådstarter at dette må simuleres, for etterpå å "slenge ut" forslag (som virket å være fra løse luften) å hardnakket påstå at det blir bedre enn et simulert forslag, selv om du ikke har sjekket de mot hverandre.
    Hvis du har erfaring med dette elementet eller de nevnte kasse/rørforslag, er jo det noe helt annet. Jeg har det ikke. Men har kunnet stole på simuleringer i Probox og Bassbox før, og derfor var jeg like stri..........:-D

Til trådstarter:
    Jeg håper du ikke ser på dette som spamming av tråden, men en diskusjon/utveksling av erfaringer rundt ditt spørsmål.
    Som nevnt over, tror jeg både Toffy og jeg selv har like rett for å si det sånn. Spørsmålet om hva som vil gi støyproblemer i porten vil nok være veldig avhengig av hvor høy effekt/lydtrykk dette elementet blir utsatt for.
    Er det snakk om 1kw monoblokk og lydtrykk ala dB-drag, har ikke jeg noen erfaringer.

Håper du tester ut litt med kasser og porter, og kommer tilbake med dine erfaringer. Sikkert flere som vil kunne ha nytte av info rundt dette elementet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [QUOTE=norcad

jeg har ikke brukt simuleringprog, da jeg har problemer med å få det til å sammarbeide med Vista 64.
    derfor er det forslaget regnet for hand, altså penn og papir.

Derfor blir det så "runde" tall, da en altid avrunner ved hand regning.

Jeg benekter ikke att større diam i port gir mindre støi en små diam.

Men når en kan halvere og vel så det, med mindre diam, så er sjangsen for sukse meget stor. selv om port arel blir mindre og luft gjennomstrømming er større.

Dette finner du ikke ut av i program, men må prøves.
    Og slike ting er mest følsomt på suber med høye lydtrykk. Seas 26 som du nevnte, er ett meget snilt ellement som det er vansklig å få port støy av (selvsagt, når en vill så går det)

Eks Peerless 8" bassere gir mer trøkk, og da kan dem også gi portstøy i en slik port du har. men helt avhengi av kasse.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •