Noen som vil hjelpe meg med ett sub-spørsmål...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer zarchon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som vil hjelpe meg med ett sub-spørsmål...

har en Rockford RFP-1412 som jeg tenkte å bruke i bilen, men så kommer "problemet". I følge kasse skjema og tekniske data, så skal kassevolum ved lukket kasse være 35,7 L, for å være nøyaktig. Men om jeg legger data for denne woofer inn i WinISD, kommer den opp med att jeg trenger ett volum på 70 L..... Da blir jeg litt usikker. Hva skal jeg ta utgangspunkt i? Er jo en viss forskjell på 35 og 70L...

Ett annet spørsmål er: noen som kan beregne hvordan kassen skal se ut? Har 2 mål som ikke må overstiges: Lengde kan ikke overstige 93,5cm og høyde ikke over 43cm. Ønsker også att kassen skal følge bakseteryggen i bilen. I bunn kan kassen være 15 cm bredere enn i toppen (håper dere skjønner meg).

Håper noen kan være behjelpelig med dette

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zarchon
    har en Rockford RFP-1412 som jeg tenkte å bruke i bilen, men så kommer "problemet". I følge kasse skjema og tekniske data, så skal kassevolum ved lukket kasse være 35,7 L, for å være nøyaktig. Men om jeg legger data for denne woofer inn i WinISD, kommer den opp med att jeg trenger ett volum på 70 L..... Da blir jeg litt usikker. Hva skal jeg ta utgangspunkt i? Er jo en viss forskjell på 35 og 70L...

Ett annet spørsmål er: noen som kan beregne hvordan kassen skal se ut? Har 2 mål som ikke må overstiges: Lengde kan ikke overstige 93,5cm og høyde ikke over 43cm. Ønsker også att kassen skal følge bakseteryggen i bilen. I bunn kan kassen være 15 cm bredere enn i toppen (håper dere skjønner meg).

Rockford sine kasse forslag bruker og være ganske så bra de. Kan hende de ikke passer alle biler, da det er en vis forskjell om man har en liten mini eller om man har en Van. Kasse forslagene til Rockford tar utgangspunkt i en helt normal bil.

Her er kasse forslag, alle mål er innvendige mål.

-kasse-35-64liter-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det høres ut som WinISD beregner for stue bruk. Bil blir noe helt annet.
    hold ca 36L du.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WinISD sine kasseforslag er den kassen som gir flatest mulig kurve i et rom uten noen romforsterkning nedover i frekvens (som det er en god del av i en bil).

Stemmer for at du følger produsenten sine anbefalinger, da en større kasse trolig ville gitt "boomete" og dårligere lyd.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble jeg brukte BEF sitt forslag her Eneste forskjell er att jeg satte elementet i skråveggen slik att dette peker inn mot seteryggen.

Så jeg må iallefall sende en takk til BEF her for tegninger og kasseberegning....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble jeg brukte BEF sitt forslag her Eneste forskjell er att jeg satte elementet i skråveggen slik att dette peker inn mot seteryggen.

Så jeg må iallefall sende en takk til BEF her for tegninger og kasseberegning....
    Dette ville jeg FRARÅDET deg sterk, fordi da møter ellementene VEDLIG stor motstand i setet forran. hadde jeg vært deg ville jeg snudd dette, også for å få best lyd

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fryd1lund
    Dette ville jeg FRARÅDET deg sterk, fordi da møter ellementene VEDLIG stor motstand i setet forran. hadde jeg vært deg ville jeg snudd dette, også for å få best lyd
    Har du kombikupe eller stasjonsvogn, er det ofte en fordel at elementet peker bakover. I en sedan får man ofte best lyd med elementet mot bakseteryggen.
    Og nei jeg er ikke enig at bakseteryggen er noen stor motstand for bassen.
    Seteryggen er for tynn til at den har særlig dempeeffekt i så lave frekvenser.
    Elementet bør dog få litt luft foran seg, og ikke klemmes inntil bakseteryggen. Drar du kassen 10-15 cm unna seteryggen kan nok dette funke fin-fint.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i 90% av tilfellene er det best at basselementet spiller bakover i bagasjerommet uansett om du har sedan, kombi eller stasjonsvogn.
    Dette har noe med hvordan bassen bygger opp trykk. Dog finnes det noen unntak, men jeg har selv hatt en mondeo sedan med subbene inn mot ryggen, og ikke hørt så stor forskjell på om de står den ene eller andre veien.

Så det finnes unntak, går jo også litt på hvordan man bygger.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange meninger ute og går ja

Men jeg velger å stole fult og helt på onkelen til madammen som jobber på bilradiospesialisten i Trondheim, og som har såpass mange års erfaring innen området. Fikk anbefalt å sette elementet mot bakryggen. Hadde elementet montert slik i min forrige personbil også, og var meget godt fornøyd da.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Techpoint
    i 90% av tilfellene er det best at basselementet spiller bakover i bagasjerommet uansett om du har sedan, kombi eller stasjonsvogn.
    Dette har noe med hvordan bassen bygger opp trykk. Dog finnes det noen unntak, men jeg har selv hatt en mondeo sedan med subbene inn mot ryggen, og ikke hørt så stor forskjell på om de står den ene eller andre veien.

Så det finnes unntak, går jo også litt på hvordan man bygger.
    Kommer med en kommentar til dette selv om det er en liten stund siden...

Har selv hatt RF bassere i en sedan/coupe (Accord), og valgte der å rette elementene inn i mot seteryggen.
    Lagde en ekstra "foringsvegg" mellom seteryggen og kassa som var noen mm tykkere enn maks flex på elementene, slik at de ikke kunne slå inn i ryggen.
    Dette ga meg også en ekstra stivhet i selve kassa, da jeg skrudde denne foringsveggen fast i kassa.

Absolutt best lyd inn i bilen da.

Men hvis du vil spille for alle utenfor bilen, da kan du snu elementene bakover...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange meninger ute og går ja

Men jeg velger å stole fult og helt på onkelen til madammen som jobber på bilradiospesialisten i Trondheim, og som har såpass mange års erfaring innen området. Fikk anbefalt å sette elementet mot bakryggen. Hadde elementet montert slik i min forrige personbil også, og var meget godt fornøyd da.
    Vi alle anbefaler i så og si alle tilfeller å la elementet spille bakover i bilen. Men finnes alltid unntak.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •