Freddies Focus - dempet bagasjerom og dører...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Freddies Focus - dempet bagasjerom og dører...

Har hatt en 3-dørs Ford Focus en stund nå, periodevis med en gammel forsterker/sub i tillegg til originalhøyttalerene.
    Nå har jeg funnet ut at dette rett og slett ikke er godt nok lengre, og vil da begynne en liten jobb med nytt anlegg.

Første skritt på veien er nå gjort, ved at jeg har bestilt et lass med dempemateriale til gulv, skjermer og dører. (First things first!:-D )

Om det blir bytting av frontsett til nytt i samme størrelse (lettvint) eller om jeg skal tørre å prøve på en ombygging av dørene til komponentsett har jeg ikke helt klart å bestemme meg for ennå.
    Denne beslutningen får selvsagt en del å si både på høyttalervalg og forsterkervalg fremover...

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen komponenter du har sett for deg?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har definitivt tenkt å gå for kvalitet over kvantitet på lyden, så det utelukker vel noen typiske SPL-komponenter, men samtidig er det også et kostnadsspørsmål.

Ser at det er en liten Hertz-bølge nå, så det er sikkert interessante elementer.

På forsterkersiden har jo f.eks. Audison en trekanaler som kanskje kunne passet (frontsett + sub).
    Kommer nok ikke til å kjøpe prosessor eller bruke aktiv deling på frontsettet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har anbefalinger til frontsett (i første omgang ganske generelt) på merker som har en litt "behagelig" øvre mellomtone/nedre diskant, som ikke blir plagsomt for ørene i lengden?

Synes noen kan bli litt for "in your face"...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har xplode serien, er kjempe fornøyd med dem. jbl har vell noen bra også..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempemattene var kjapt levert (STP Vibroplast M1 fra Installbay), men har ikke fått tid til å gjøre noe med dem før nå.

Ett stykk dempet bagasjerom er klart:
    -bagasje1-jpg
    -bagasje2-jpg

Neste ledige ettermiddag blir kanskje viet til en dør eller to?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Noen som har anbefalinger til frontsett (i første omgang ganske generelt) på merker som har en litt "behagelig" øvre mellomtone/nedre diskant, som ikke blir plagsomt for ørene i lengden?

Du kan jo prøve å få hørt på Morel, mange som anbefaler disse og sier at de har en behagelig diskant. Patos bruker vel en del elementer fra Morel. Morel har også bra utvalg og må sies å være kvalitet!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips!
    Har lest mye positivt om Morel, men også at noen oppfatter lyden som litt "kjedelig" i lengden på grunn av at den er såpass rund i lyden. Må prøve å få lyttet til litt forskjellig tror jeg, og Morel er nok en av de aktuelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare hørt EN person si at Morel låter "kjedelig", og han mente det ikke på den "vanlig-kjedelige" måten, om noen skjønte det :P

Diskanten til Morel er rundere en andre, men personlig synes jeg den er slik den skal være. Luftig og detaljert!

Men, man må prøvelytte til forskjellige oppsett og forskjellig musikk. Dette er et must for å finne ut av hva man liker og ikke liker.

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie

FOCAL! Vet ikke hva det er, men elsker lyden av focal...den er mer sånn "in your face" til de som ikke har focal...lol

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Focal et et av de merkene som man enten elsker eller hater...:-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk dempet den ene døra i dag.

Startet med en tom dør:
    -dor1-jpg

Demping på vei inn i ytterdelen:
    -dor2-jpg

Demping på vei på innerdelen:
    -dor3-jpg

Deretter var det bare å begunne å få på plass den originale dempingen, bestående av et lag tynn papp og et lag skumgummi...
    -dor4-jpg
    ...før dørsiden kunne på plass igjen.

Fant da også ut at originalhullet til høyttaleren er 13x19 cm, som vel burde tilsi at et element på 5x7" burde kunne passe ganske rett inn. Flere merker lager elementer i denne størrelsen.
    Kan da enten bruke en coax, eller en 5x7 bass og en diskant f.eks i dekselet ved speilet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da i dag dempet den andre døra, men tok ikke bilder av dette da det bare er en speilvendt versjon av gårsdagens post...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stå på Blir bra dette!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, jeg har et komplisert spørsmål som jeg skal gjøre enkelt. Hvordan kan jeg best dempe/lukke døra mi slik at den blir et kabinett uten å: A) gå på akkord med vindu som skal opp og ned. B) støype igjen de orginale "åpningene" i karroseriet? ( her er det nemlig slik at "dør-trekket", atså den delen av døra som er laget av plast og er synlig til vanlig, - har en "lomme" som stikker inn i hulrommet i døra. Tetter jeg dette hullet passer ikke lenger "dør trekket". .... vanskelig å forklare med ord dette her!

noen som har noen lure teknikker her som jeg ikke har kommet på? - Det eneste jeg har gjort hittill er å montere litt asfaltmatte i området bak høyttalerelementet.

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at luften bak høytaler ikke skal komme i kontakt med luften foran. Sørg for at alt er tett & lydisoler hele døra i tillegg, som f.eks bildene over.

Eller kjøp et dørtrekk til ferdiglaget for høytaleren.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bass-freek
    hei, jeg har et komplisert spørsmål som jeg skal gjøre enkelt. Hvordan kan jeg best dempe/lukke døra mi slik at den blir et kabinett uten å: A) gå på akkord med vindu som skal opp og ned. B) støype igjen de orginale "åpningene" i karroseriet? ( her er det nemlig slik at "dør-trekket", atså den delen av døra som er laget av plast og er synlig til vanlig, - har en "lomme" som stikker inn i hulrommet i døra. Tetter jeg dette hullet passer ikke lenger "dør trekket". .... vanskelig å forklare med ord dette her!

noen som har noen lure teknikker her som jeg ikke har kommet på? - Det eneste jeg har gjort hittill er å montere litt asfaltmatte i området bak høyttalerelementet.
    Skjønner problemet... Du må da enten tette hullet på en slik måte at det blir et søkk dørpanelet fortsatt passer i, eller du kan avstive dørpanelet og gjøre det tettere mot døra. Panelet blir da en del av kassen, som dessverre kan gi noe vibrasjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •